Problem med Shetlandsponny..

B

Beauty_Boss

Hej! Jag har en kompis som har en Shettisvalack på ca. 6 år. Han är Otroligt stökig pga att de red in honom när han var ca. 3 år och att ingen utav dem som sköter honom kan något om hästar.. När han tränsas tränger han in folk i väggen, och när jag körde corallträning i hagen gick det först jättebra (han följde mig mm), men sedan körde min kompis och då testade han såklart, men då fick jag köra igen. Gissa vad han gjorde? Jo, han stegrade sig och tog tag i min jackärm så hela jackan gick av. Som ni kanske fattar är han inte så uppfostrad.. Min kompis har fattat det här med NH Helt fel. När hon vill att han ska galoppera så tyckte jag att nån kunde springa bredvid honom, men då sa hon "Nä, för då får han som han vill. Han vill ju att hans ledare ska gå med honom". När jag säger åt henne att han gör fel så blir han bara sur, och det kan jag förstå eftersom det är lite "hennes" häst, precis som att jag skulle bli sur om nån klagade på mig om hur jag skötte Boss. Så nu undrar jag..hur ska jag göra för att hjälpa henne?
Elin :crazy:
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Bara nyfiken fråga- varför skulle hästen bli stökig för att han rids in som 3-åring?? :confused:
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Nej, det har ju egentliget inget med det att göra :P Bara att han blivit inriden av någar som inte kan något om hästar. förutom va som är bak och vad som är fram.. Dessutom brukar man väl rida in Shettisar när de är 5 år, eller?
Elin
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Hon måste ta ledarskapen över honom helt enkelt sen är det slut med problemen....
Min häst räckte det att jag började markera att jag skule gå före honom, jag skulle äta före honom m.m. för att han skulle acceptera mig som ledare.
Men jag vet en häst som ägaren tog ut i hagen och drev med ett spö, typ löslongering och hon tvingade hästen att galoppera jättelänge enda tills den plötsligt stannade och sänkte huvudet och gick in till henne i mitten. Sedan dess har dom aldrig behövt vara osams och han litade på henne till 110% Det kanske låter elakt att driva dom men om en ranghög häst blir arg på en ranglåg häst så brukar dom driva iväg den så att den förstår att den gjort fel.. Det är inget onaturliggt för dom...
Men jag vet itne vilken metod som fungerar på hennes kille men han har verkligen fel attityd! En sådan sak som att stegra sig mot en människa är inte acceptabelt oavsett hur liten man är! :mad:
ledarskap är nyckelordet tror jag ;)
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Tack för svaret, jag håller Helt med dig! När han slitit sönder man jacka drev jag honom flera varv i hagen ända tills vi var tillbaka där vi var innan min kompis "körde". Problemet med att hon måste visa att Hon är ledare över Igo är att hon redan tror att han har accepterat henne som ledare..
Elin
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

svar till båda:

det här är den stora baksidan av att NH blivit så på tapeten. Människor snappar upp moment, metoder eller övningar till höger och vänster, men få tar sig tid att sätta sig in i allt som ligger bakom.

Att vara ledare är väldans populärt. Och jag håller med så till vida att om inte människan sätter gränser för hästen så kommer ingen av dem att må bra.
Men det är en mer eller mindre lång process att "bli ledare". Att vara ledare för en eller flera hästar innebär ett så abnormt stort ansvar. Det är inget man bara blir för att man vill det. En bra ledare i en hästflock utgör trygghetsbasen, och det vill inte säga lite när det handlar om djur vars instinkter är djupt grundade på att fly för att överleva.
Att vilja ha ledarskap innebär att hästen i små eller stora doser lägger sitt liv i dina händer, dvs att den helt litar på att du inte leder den in i något farligt.

Så, ett ledarskap handlar mer om tillit än om styrande. Men både förtroende och gränsdragningar måste byggas sida vid sida.
Om man inte sätter några gränser så riskerar man att bli översprungen om hästen blir rädd, eller på annat vis trängd av en häst som bestämmer över var du får vara någonstans.
Om man går hårt på en häst som redan lyssnar, så bryter man ner förtroendet.

Den röda tråden i umgänget och tränandet av hästen bör vara att visa hästen respekt och lyssna på det den vill säga. Därifrån kan man hjälpa den utifrån just den individens behov och förutsättningar.

Så fort vi människor tror oss bättre än vår omgivning, och klampar in för att styra och ställa, så sabbar vi bara för oss själva.



Den här shettisen gör inget fel i sitt agerande. Han har antagligen mött mycket inkonsekvens och känner sig tvingad till försvar. En överlevnadsinstinkt, då hästen inte bör lyssna på någon som är lynnig och som han känner att han inte kan lita på.

Det är människorna runt omkring som måste lära sig att läsa av och möta honom på rätt sätt, med både gränser och förtroende. Om man förbjuder en protest, som stegringen, måste man sätta sig in i varför han stegrade, och ändra hanteringen så att han inte behöver protestera. Stegring är en skarp markering, och i de allra flesta fall ligger det väldigt mycket bakom.
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Otroligt bra svar, lärd mig mkt bara genom att läsa det! :bow:
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Du har en enorm förmåga att sätta orden rätt, Lina :bow:

Känner igen det i min foderhäst. Ägaren är inkonsekvent och har snappat upp en del inom NH. Så, hon har jobbat frenetiskt med att försöka longera in hästen i transporten, t.ex., jag kan vara orsak indirekt för hon var alltid imponerad av min häst som gick på transporten själv ända från stallet...Resultat? Jo, så fort hästen ser transporten börjar hon skena runt, runt, hög som en giraff fullständigt blockerad. Tar mig numer ca 15 minuter att lugna henne, i början, för 1 1/2 år sedan, tog det över 1 timma :eek: .

Jag får in henne på ca 20 minuter men det finns alltid risk för "flashbacks" när det gäller henne och otaliga är de gånger då jag bränt händer, klämts ...eller bara åkt ut efter hästen. Jag kan lasta själv men föredrar att någon är med ifall jag skulle skada mig allvarligt :( .

Jag har fått hästen hyfsat tillitsfull men något i henne ligger hela tiden kvar och stör. Har aldrig haft en häst som blockerat så fort och så ofta för egentligen ingenting. Tilläggas skall att hästen hade grova munskador och hade mentalt kvar en smärta i bogen sedan mångar år...så efter korrigering av detta svarar hon bättre...men, det är ju många års beteende som ska bort och det tar väl lika många år det...Nu får dock ägaren jobba vidare på hästen och sig själv och jag lämnar tillbaka hästen om ett par månader. Jag ska bli med welsh cob :D
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Du är så duktig på att skriva och uttrycka dej :bow: Jättebra svar!
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Jättebra skrivet!!! Du har verkligen hand med bokstäver..
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Jättebra svar! :bow:
Men jag vet fortfrande inte hur jag ska göra :crazy:
För det första är jag och min kompis Otroligt osams och eftersom det är lite "hennes" häst så kan jag inte åka ut dit. Jag tycker Otroligt synd om honom och skulle göra allt för att hjälpa honom. Visst, shettisar är ju tjuriga, men det får man ju räkna med ;) Men jag vet att om han bara lär sig så kommer han att bli en jättetrevlig ponny! :)
Elin
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

du kan aldrig hjälpa någon som inte själv vill bli hjälpt. I det här fallet vill säkert ponnyn få en bra hantering, men det är upp till ägaren hur denne vill göra med sin häst.

jag brukar känna samma sak, att jag skulle vilja smygträna en del hästar bara för att visa ägaren hur bra de faktiskt kan bli. Och visst, det händer att dessa människor kastar över grimskaftet en stund. Men i annat fall så måste man tyvär lära sig att man inte kan åka runt och hjälpa enbart hästarna. Det är trots allt människorna som måste ändra attityd.

Försök bli sams med din vän. Man är alltid två om att gräla, så försök agera så bra du kan från din sida. Människor vänder lätt taggarna utåt om de känner sig angripna. Försök istället gå en annan väg, där hon inte känner att du försöker ta något ifrån henne. Lyft fram hennes positiva sidor, och hjälp henne att bli ännu bättre, dock på ett diskret sätt. Kanske kan ni stärka relationen, och hanteringen, med att åka på en kurs tillsammans?
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Prova och använd hästen som en shetlandsponny och släpp det där med NH. Shettisar är tuffa hästar som kräver tuffa människor. Tänk på kolgruvor så blir det rätt!! Inget våld bara kargt ledarskap. Inga repgrimmor och tjafs eller corallträning. Ska en kolgruvehäst springa i en corall??? På med sadel och träns och rid!! Eller sele och vagn. Och beröm med klapp eller godis (ur handen, men inte från barn - de får mata i hink). Ibland måste man tillrättavisa med spö men då med omdöme så hästen fattar vad han gjorde fel. Det är bättre att belöna när de gör rätt än att straffa när de gör fel. Låtsas att du inte såg det när han gör fel och ge beröm som vid överstiger prestationen ska du få se vilken stolt litet shettis du får. Går hästen till anfall är det bara att säga ifrån på skarpen!!! Farliga hästar ska inte tolereras eller larvas med. Om man säger ifrån en gång ordentligt behöver man aldrig göra det mer. Går hästen till anfall lämna över träningen till en erfaren tränare!!! Köp inte en bok om NH!!
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

att hantera hästen efter NH handlar om att anpassa sig till individen. själv skulle jag aldrig i livet behandla en häst såsom gruvhästarna blev behandlade!
och jag skulle aldrig vilja träna en häst efter dina metoder heller. Hästar är inga maskiner. De ha känslor och olika personligheter. När kan folk inse att bristerna sitter i oss själva, inte i de stackars djuren vi försöker träna?
Visst kan man köra på med spö och godis om vartannat, och många hästar står säkert ut med det. Men förr eller senare kör man fast på en individ och då plötsligt anlitar man en NH-tränare... !?
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Du verkar ju ha missuppfattat detta med NH ganska grovt tycker jag? NH är, precis som Lina beskriver, vänskap mellan häst och ryttare. Min personliga åsikt är att all hästhållning och kontakt med hästar som bygger på ett samspel, en vänskap och kontakt, är NH. Du behöver inte någon rundkorall eller repgrimma för NH, däremot är de hjälpmedel som kan vara roliga och lärorika att pröva på. Det är min uppfattning om NH. Jag förstår egentligen inte hur man kan kan vara en bra hästhållare utan att praktisera NH mer eller mindre, även om man gör det utan att veta om det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med Shetlandsponny..

Exakt!

hästen har två vägar: Stanna och slåss eller fly för livet.

Eftersom hästen i detta fallet inte kan fly så måste han ju stanna och försvara sig som du säger..!!bra svar!
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

NH är bland det bästa som finns för oss hästmänniskor som vill vara vänner med våra djur. Så att behandla hästen som en gruvhäst? Njaa.. ömsesidig respekt handlar det om. Lyssna på varandra. Hästen är din spegel i allt du gör!
 
Sv: Problem med Shetlandsponny..

ladyofrohan skrev:
Prova och använd hästen som en shetlandsponny och släpp det där med NH. Shettisar är tuffa hästar som kräver tuffa människor. Tänk på kolgruvor så blir det rätt!! Inget våld bara kargt ledarskap. Inga repgrimmor och tjafs eller corallträning. Ska en kolgruvehäst springa i en corall??? På med sadel och träns och rid!! Eller sele och vagn. Och beröm med klapp eller godis (ur handen, men inte från barn - de får mata i hink). Ibland måste man tillrättavisa med spö men då med omdöme så hästen fattar vad han gjorde fel. Det är bättre att belöna när de gör rätt än att straffa när de gör fel. Låtsas att du inte såg det när han gör fel och ge beröm som vid överstiger prestationen ska du få se vilken stolt litet shettis du får. Går hästen till anfall är det bara att säga ifrån på skarpen!!! Farliga hästar ska inte tolereras eller larvas med. Om man säger ifrån en gång ordentligt behöver man aldrig göra det mer. Går hästen till anfall lämna över träningen till en erfaren tränare!!! Köp inte en bok om NH!!

Skulle inte shettisar ha behov av ett trevligt och allsidigt liv?!
Det var det dummaste jag har läst här,att en shettis kan man bara rida och köra.Mycket ska man få "se och höra" inom hästeriet innan öronen ramlar av!Och att ge en shettis godis i handen är inte särskilt klyftigt.Nej du en shettis har samma behov av variation och allsidig hästhållning som vilket halvblod som helst!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 572
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 787
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 397
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 417
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp