Problem med sittben

sandraros

Trådstartare
Jag har under 5-7års tid haft problem med höger sittben, all balans försvinner under mig och känns som att hästen "svajar" fram och tillbaka! Har förövrigt ridit i snart 20år. Varför det har blivit så har jag inget bra svar på förutom att jag har varit med om en del olyckor med moped kring den tiden det började (inga allvarliga skador) samt att jag har en instabil fotled på höger fot som ska opereras i vinter. Har ni varit med om liknande? Har försökt "träna upp" höger sittben men det har inte någon skillnad, det är hemskt obekvämt att vara utan balans och börjar bli riktigt trött på detta!

Tror ni höger fot är boven i dramat eller kan det bero på något annat? Erfarenheter?
 
RIder du alltid på samma häst eller är det likadant på olika hästar?
Min förra promenadkamel (20+ och med en gammal skada i bagaget) visade ingen direkt hälta, men när hans oliksidighet förvärrades blev det extremt tydligt när man bytte sittben - inga problem åt ena hållet, "oridbart" åt det andra. (han reds nästan enbart i skritt och efter att det förvärrades fick han åka till hästens evigt gröna land, så behöver ingen gapa om djurplågeri eller så)
 

RIder du alltid på samma häst eller är det likadant på olika hästar?
Min förra promenadkamel (20+ och med en gammal skada i bagaget) visade ingen direkt hälta, men när hans oliksidighet förvärrades blev det extremt tydligt när man bytte sittben - inga problem åt ena hållet, "oridbart" åt det andra. (han reds nästan enbart i skritt och efter att det förvärrades fick han åka till hästens evigt gröna land, så behöver ingen gapa om djurplågeri eller så)
Är olika hästar, från gamla läromästare till unghästar! Första hästen jag kände det på trodde jag hästen var halt, skickade upp en annan ryttare som inte kände av alls.
 
Jag har under 5-7års tid haft problem med höger sittben, all balans försvinner under mig och känns som att hästen "svajar" fram och tillbaka! Har förövrigt ridit i snart 20år. Varför det har blivit så har jag inget bra svar på förutom att jag har varit med om en del olyckor med moped kring den tiden det började (inga allvarliga skador) samt att jag har en instabil fotled på höger fot som ska opereras i vinter. Har ni varit med om liknande? Har försökt "träna upp" höger sittben men det har inte någon skillnad, det är hemskt obekvämt att vara utan balans och börjar bli riktigt trött på detta!

Tror ni höger fot är boven i dramat eller kan det bero på något annat? Erfarenheter?

Gå till en bra kiropraktor! Det är rätt vanligt att folk sitter snett tack vare låsningar som kiropraktorn kan få väck. Nervsystemet funkar bättre utan låsningar och du blir mer liksidig även i koordination etc.
 
Vet inte riktigt om det är samma eller liknade jag hade. För mig kändes det tydligast när jag satt i bilen och körde och tyckte sättet var något fruktansvärt ojämnt och hästen hade bara en galopp och föll lätt i galopp i traven när jag satt ner.

Var hos en osteopat och trodde allvarligt att någon bytt sättet i bilen när jag skulle köra där ifrån. Vad jag saknar den osteopaten efter han flyttade (visst finns det fler men alla är ju olika duktiga på sitt jobb)

Rekommenderar att besöka osteopat, naprapat eller kiroprakor. Här omkring finns mest osteopater då osteopathögskolan ligger i Göteborg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 247
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp