Problem med skav under sadeln

S

Snögubben

Jag har använt en sadel som inte passar så bra några gånger och fått ett hårlöst parti under bakvalvet på ena sidan. Tyvärr så försvinner det inte när jag nu använder min vanliga sadeln. Är rädd för att det blir värre så att jag inte kan rida alls. Jag letar med ljus och lykta efter en ny tillräckligt vid hoppsadel för att kunna ha en fårskinnsvojlock under, vilket jag tror skulle hjälpa. Men det är inte lätt att hitta vettiga begagnade sadlar. Min dressyrsadel som jag rider i nu passar precis. Tror inte att det skulle gå att klämma in en fårskinnsvoljlock eller pad under den. Har ni några andra tips som kan hjälpa. Har försökt med gelepad, men det blev snarast värre. Alla tips mottages tacksamt!
 
jag har använt fårskinnsvojlock, SÅ mkt tjockare än ett vanligt schabrack blir det inte, ullen pressas ju i hop ellervad man ska säga....
 
Ja, du kan ju låta bli att rida ett tag eller bara rida barbacka. Tömkörning och longering fungerar ju bra också!
 
Du råkar inte ha en gjord med resår på bara ena sidan? Så blev det för mej när jag hade sån gjord, men med vanlig gjord (ingen eller resår på båda sidor) så blev det inget märke under...
 
Prova med att rida utan nått under..Läder ruggar inte upp lika mycket som tyg gör..Och om du hadde en sadel som passade precis så kan du rida utan vojlock eller shabrak.Dessa är ju igentligen bara till för att skydda sadeln i allafall..Så rid i bara sadeln ett tag utan nått under...Kom i håg bara att göra rent undersidan på sadeln när du ridit :)
En fråga bara. varför köpa en sadel som är för vid för att få in en padd under?
Varför inte köpa en sadel som passar i stället?
 
Använd ett renskinn under, det gör verkligen susen mot skav. :)
Men det är klart, passar sadeln precis nu, kanske det blir för trångt med det, men prova går ju...
 
måste fråga: på vilken sida hade hästen skav?? min har det på högersida.. :( å jag har resår på vänser... tror ni det kan var därför??? :crazy:
 
Men man kan ju ha en fårskinns vojlock under, i fall sadeln passar går det ju utan problem. Men annars rekomenderar jag att du köper dig ett renskinn..
 
Hade kunnat fått ett rådjursskinn av mig, gratis och färskt :devil:

Fick mig en glad överraskning en dag när jag skulle gå och hämta vatten till hästarna och det hängde ett flått rådjur i mjölkkammaren :crazy:
 
Tack för tipset att rida utan vojlock, det låter som något som kan funka. Tömkör gör jag så ofta jag kan, måste dock halka iväg med transport till ridhus för att kunna göra detta.

Jag har faktiskt inte en sadelgjord med något resår överhuvudtaget. Att det bara är skav på ena sidan (vänster) beror förmodligen på att han är ganska oliksidig och skjuter iväg mig och sadeln till höger. Fast det stämmer nog kanske inte heller för skavet fick jag när jag red rätt fram ute i skogen.
Tack för tipsen!
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 379
Senast: ameo
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 392
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp