Problem med snabbkopplingarna

Seabaz

Trådstartare
På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya.

När dom kommer på posten visar det sig att dom är större än dom gamla, konstigt nog eftersom däckeln är ponny-size och dessa jag beställde också var ponny-size. Det betyder att det måste ha suttit shettis-size på från början (?)

Hur som, det är inte min fråga. Tidigare har jag tyckt att det varit träligt att få ihop dom runt skakeln, så jag blev egentligen glad att dom nya som kom var större. Det som kallas "snabbkoppling" har varit svårt och knepigt att få till innan, nu gick det lättare.

MEN. På min roslagsrockard så är det längst fram på skakeln en svetsad ögla, sedan mellanrum, sedan en pigg och sedan långt mellanrum ned till en ögla igen, där man fäster bakselen.

Jag lägger nu skakeln så den ligger i skakelremmarna mellan öglan och piggen. Jag är dock rädd att om jag sedan travar och eller kör i någon grop att skakeln hoppar till och då råkar lägga sig med hela öglan i skakelremmen? Finns det inte risk för det? Det är så mycket mellanrum och redan nu glider det lite fram och tillbaka jämfört med tidigare mindre snabbkopplingar?

Att den skulle hoppa ur tror jag inte, jag har ju draglinor, men det känns inte helt okej att skaklarna kan studsa omkring i skakelremmarna?


Selen jag har är en Drive Out Diplomat.
 
Sv: Problem med snabbkopplingarna

Skaklarna ska inte studsa i skakelöglorna, de ska ligga still. Annars är vagnen fel avvägd.

Jag förstår inte vad du menar med detta: "till och då råkar lägga sig med hela öglan i skakelremmen?". :)
 
Sv: Problem med snabbkopplingarna

Ja och frågan är hur jag gör då, min roslagsrockard går inte att flytta något säte på. Det enda som går att justera är höjden på skakelöglorna på selen då.


Alltså det jag menade med den meningen var just att skaklarna inte ligger stilla i öglorna och riskerar studsa omkring om vi kör i terräng och i så fall kan den svetsade "öglan" längst fram på skakeln hoppa in i sel-öglan? Svårt att förklara.....
 
Sv: Problem med snabbkopplingarna

Skaklarna kan röra sig fram och tillbaka i skakelöglan, det gör inget. Har aldrig varit med om att skaklarna glidit ur skakelöglorna :) Skulle den svetsade öglan hamna i skakelöglan brukar det oftast återgå till "rätt" läge snabbt.
 
Sv: Problem med snabbkopplingarna

Men om nu min vagn är felbalanserad, som sagt, jag kan inte ändra något på vagnen utan enbart höjden på skakelhållarna. Bör jag kolla upp det?
 
Sv: Problem med snabbkopplingarna

Testa att ändra höjden på skakelhållarna.
Hoppar de mycket när du travar med hästen?

Jag har en ponny som har en lite speciell trav, han liksom "flyger" fram. Då kan skaklarna börja hoppa om han springer i något sorts mellantempo. Så honom måste man byta tempo på, så slutar de hoppa.
 
Sv: Problem med snabbkopplingarna

På en roslagsrockard kan du justera skalarna både i bredd, längd och vilken vinkel du har längst fram vid hästen. Man kan i nödfall tynga ner vagnen genom en betingplatta eller liknande fram på vagnen. Du kan också sänka skakelhållarna.
 
Sv: Problem med snabbkopplingarna

Va? Jag måste nog undersöka min vagn mycket mer noggrant än jag gjort men jag är helt säker på att min vagn liksom är "gjuten i ett stycke"? O_o

Jag sänkte hålen idag ett snäpp och redan då låg vagnen bättre tycker jag. Jag har ytterligare ett hål till nedåt som jag kan utnyttja om jag vill, det verkar räcka.

Finns det någon tumregel om hur mycket vikt det ska ligga på däckeln? För det borde ju gå att väga trycket...?
 
Sv: Problem med snabbkopplingarna

Jag tror att den äldre modellen inte är lika ställbar som den nya.

5-10 kg ska ligga i däckeln. Väg det i en hövåg :) Sätt balband i skaklarna och häng det i vågen. Håll skaklarna i samma höjd som de brukar ligga i skakelöglorna.
 

Liknande trådar

Körning Ska snart komma igång med min nya vagn och har snabbspännen vid svängeln på den. (på globusrockarden, som jag kört med under tiden den...
Svar
8
· Visningar
1 869
Senast: Mli
·
Körning Ledsen om denna frågan dyker upp alltjämt och jag inte varit så bra på att leta reda på svar i befintliga trådar. Men jag har en sele...
Svar
10
· Visningar
4 341
Senast: kolblakkur
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 720
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 309
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp