Problem med stallägare

Abbirc

Trådstartare
Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen.
Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på stallhyran utan tycker att vi ska hålla rätt på detta själva och swisha henne.

Har nu upptäckt att hon ej har någon f-skatt men tar ju ut hyra för sina inackorderingar samt ridlektioner.
Hon har inget annat jobb utan pysslar med detta på heltid.
Så misstänker att hon gör detta svart.

Häromdagen skällde hon ut min dotter för att hon glömt släcka lampan när hon åkte hem samt skrek att vi kunde fixa en annan stallplats.
Dottern blev helt förstörd och ringde och storgrät och är nu förbjuden att vara där själv (hon är 17) vilket kommer ställa till stora problem för oss.

Är så arg nu och funderar på att ringa skattemyndigheten, jag vill inte medverka i att betala svarta pengar.

Behöver råd, vad hade ni gjort?
Kommer självklart leta nytt ställe men vill inte att hon kommer undan med sitt sjukt dåliga beteende.
 
Om du aldrig fått ett kvitto så borde det vara rätt uppenbart att det är svart.

På så vis så har både du och stallägaren ansvar.

Att betala någon svart är inte heller ok, men det vet du säkert redan.
I övrigt kan jag bara instämma med övriga.

Hitta ett nytt stall.

Definitivt värt att tänka på det här! Även om ts flyttar stall först och anmäler anonymt blir de säkert indragna i en eventuell undersökning eftersom det finns bevis i stallägarens Swish att de medverkade i att betala svart. Kanske inte värt det. Jag hade nog bara flyttat till stall med kontrakt och lagt den där vettvillingen bakom mig.
 
Definitivt värt att tänka på det här! Även om ts flyttar stall först och anmäler anonymt blir de säkert indragna i en eventuell undersökning eftersom det finns bevis i stallägarens Swish att de medverkade i att betala svart. Kanske inte värt det. Jag hade nog bara flyttat till stall med kontrakt och lagt den där vettvillingen bakom mig.
Men det beror kanske på hur länge man betalat, och hur stor summan är?
Om det kostar "rimlig summa", så kan man förmoda att skatten betalats in.
Har den inte det, så har man i så fall varit ovetandes, men å andra sidan, så bör man kanske som ts, reagera på andra faktorer.
 
Om du aldrig fått ett kvitto så borde det vara rätt uppenbart att det är svart.
Jag har aldrig fått kvitto på betald hyra när hyran varit vit. Menar du att du får det?
Definitivt värt att tänka på det här! Även om ts flyttar stall först och anmäler anonymt blir de säkert indragna i en eventuell undersökning eftersom det finns bevis i stallägarens Swish att de medverkade i att betala svart. Kanske inte värt det. Jag hade nog bara flyttat till stall med kontrakt och lagt den där vettvillingen bakom mig.
Har betalat till swish och personen åkte sedan dit för just detta. Jag hörde aldrig någonting om saken. Swish är trots allt en helt normal betalningsväg som lämnar digitala spår så betalar man dit så är det nog rimligt att räkna med att det rör sig om vita pengar.
 
Men det beror kanske på hur länge man betalat, och hur stor summan är?
Om det kostar "rimlig summa", så kan man förmoda att skatten betalats in.
Har den inte det, så har man i så fall varit ovetandes, men å andra sidan, så bör man kanske som ts, reagera på andra faktorer.
Ja, vad jag menade var inte att hon nödvändigtvis skulle "åka fast" själv, men att hon skulle kunna komma att uppdagas i utredningen, kanske bara som vittne. Ts får bestämma själv om eventuell efterföljd är värt hennes tid. Men jag vet inte hur troligt det är att ens bli kontaktad efter sådan anmälning.
 
Jag har aldrig fått kvitto på betald hyra när hyran varit vit. Menar du att du får det?

Har betalat till swish och personen åkte sedan dit för just detta. Jag hörde aldrig någonting om saken. Swish är trots allt en helt normal betalningsväg som lämnar digitala spår så betalar man dit så är det nog rimligt att räkna med att det rör sig om vita pengar.

Jag vet faktiskt inte hur rimligt det antagandet är, jag antar att det beror på den individuella situationen. Det finns garanterat både småfifflare och tyngre kriminella som använder swish och banköverföringar.
 
Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen.
Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på stallhyran utan tycker att vi ska hålla rätt på detta själva och swisha henne.

Har nu upptäckt att hon ej har någon f-skatt men tar ju ut hyra för sina inackorderingar samt ridlektioner.
Hon har inget annat jobb utan pysslar med detta på heltid.
Så misstänker att hon gör detta svart.

Häromdagen skällde hon ut min dotter för att hon glömt släcka lampan när hon åkte hem samt skrek att vi kunde fixa en annan stallplats.
Dottern blev helt förstörd och ringde och storgrät och är nu förbjuden att vara där själv (hon är 17) vilket kommer ställa till stora problem för oss.

Är så arg nu och funderar på att ringa skattemyndigheten, jag vill inte medverka i att betala svarta pengar.

Behöver råd, vad hade ni gjort?
Kommer självklart leta nytt ställe men vill inte att hon kommer undan med sitt sjukt dåliga beteende.
Swish är ett kvitto. Du får kvittens på att du betalat.

Hobbyaktivitet kan vara rätt avancerad innan det behöver bli företag. Det viktiga är att man skattar för inkomst men just formaliteten företag är inte alltid möjligt eftersom ett företag hela idé är att man tjänar pengar , så det krävs att man tjänar pengar och det är dyrt att äga häst. Tjänar man inga pengar så är det inget företag.
 
Jag har aldrig fått kvitto på betald hyra när hyran varit vit. Menar du att du får det?

Har betalat till swish och personen åkte sedan dit för just detta. Jag hörde aldrig någonting om saken. Swish är trots allt en helt normal betalningsväg som lämnar digitala spår så betalar man dit så är det nog rimligt att räkna med att det rör sig om vita pengar.
Sant. Jag tar tillbaka vad jag skrev, du har givetvis rätt.

Men jag har betalat på faktura, eller när jag swishat, känt till att personen har ett företag.

I ts fall, så uppdagas det nu, och självklart kan hon ha handlat i god tro.

Många har arbetat svart eller betalat svart någon gång i livet, men det som gör detta särskilt oroande är väl att ingen försäkring lär täcka?

Oavsett, hitta nytt stall först, och fundera sedan på ev anmälan. Så hade jag gjort.
 
Om du aldrig fått ett kvitto så borde det vara rätt uppenbart att det är svart.

På så vis så har både du och stallägaren ansvar.

Att betala någon svart är inte heller ok, men det vet du säkert redan.
I övrigt kan jag bara instämma med övriga.

Hitta ett nytt stall.
Jag har aldrig fått kvitto på betald stallhyra. Någonsin. Är helt säker på att det är vitt.
 
Jag har heller aldrig fått kvitto, får däremot en faktura från stallägarens företag så jag utgår kallt ifrån att det är legit och räcker med det.
Det får inte jag, inte fått faktura från varken nuvarande eller tidigare stall. Betalar in utan faktura varje månad. Det är vitt och allt är i sin ordning. Man ska nog inte dra så mkt slutsatser av varken faktura eller kvittots vara eller inte vara 😊
 
Det får inte jag, inte fått faktura från varken nuvarande eller tidigare stall. Betalar in utan faktura varje månad. Det är vitt och allt är i sin ordning. Man ska nog inte dra så mkt slutsatser av varken faktura eller kvittots vara eller inte vara 😊
Nä jag tänker lite som så att om stallägaren uppger att det är vitt och kan visa upp F-skatt så får man utgå ifrån att det sköts korrekt oavsett om man får fakturor eller inte. Som kund kan man ju inte hållas ansvarig för att stallägaren väljer att fiffla svart när h*n har uppgett att det sköts vitt och betalningarna sker på ett sätt som inte uppenbart skriker svart.
 
Nä jag tänker lite som så att om stallägaren uppger att det är vitt och kan visa upp F-skatt så får man utgå ifrån att det sköts korrekt oavsett om man får fakturor eller inte. Som kund kan man ju inte hållas ansvarig för att stallägaren väljer att fiffla svart när h*n har uppgett att det sköts vitt och betalningarna sker på ett sätt som inte uppenbart skriker svart.
Ja precis. En annan sak om stallägaren ville ha kontanter varje månad. Det hade varit misstänksamt😁
(Särskilt i mitt fall på anläggning med nästan 100 boxar totalt🤣)
 
Swish är ett kvitto. Du får kvittens på att du betalat.

Hobbyaktivitet kan vara rätt avancerad innan det behöver bli företag. Det viktiga är att man skattar för inkomst men just formaliteten företag är inte alltid möjligt eftersom ett företag hela idé är att man tjänar pengar , så det krävs att man tjänar pengar och det är dyrt att äga häst. Tjänar man inga pengar så är det inget företag.
Swish är väl inget kvitto enl skatteverket iaf.. räknas som kontant betalning och kvitto ska lämnas.

Finns ng undantag på kvittotvång just för hyror etc dock.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på gång att byta stallplats av diverse skäl då jag är missnöjd över stallägaren och hur denne agerat över tid med diverse saker...
2
Svar
39
· Visningar
5 780
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 032
Senast: Snowball
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 319
Senast: Killaloe
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 527
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp