Problem med stallplatsen.

J

JennyTuff

Hej.

Nu behöver jag lite hjälp. För att göra en lång historia kort så flytta jag för en tid sen till nytt stall efter att inte trivts särskilt bra på det andra. Vi flytta ganska snabbt o nu känns det som jag tagit första bästa stall.

Stallet vi står i nu består endast av "skogsmullar" ganska mkt "jag rider när jag orkar" folk. Jag vill träna och ha mål med min ridning. Alla är dock hur trevliga som helst och hästarna verkar trivas jättebra.

Rutinerna i stallet är det lite si och så med. Dom får mat/kommer in när hon som sköter stallet hinner. Ändå ganska fasta tider det e framförallt på kvällen det blir knas ibland. Men då e jag oftast där o kan fixa till mina pållar.

Nu till min fråga. Hur skulle ni ha gjort? Kört på för egen maskin dvs. skrittat bort till ridhuset själva,peppat er själva, kört på o sett till att dina hästar kommer in som dom ska o får mat osv.

Eller hade ni flyttat till ngt bättre med framförallt bättre möjligheter? Men jag blir då orolig för hur hästarna tar detta...

Behöver lite feedback känner mig så j-a dum som bara flytta utan att tänka till.
 
Sv: Problem med stallplatsen.

I ett sånt stall har jag också stått, och tyvärr kan jag säga att jag tröttnade. De andra red kanske en, två gånger i veckan och bara skogspromenader, medan jag ville bort till ridhuset. Så vi flyttade när drömstallet dök upp! ;)

Ett tips är att inte göra om samma sak igen, alltså om du bestämmer dig för att flytta så vänta tills du hittar ett stall som du tror du komer trivas i.

/L
 
Sv: Problem med stallplatsen.

tack för svar! Tror oxå att jag kommer tröttna rejält.

Jag kommer absolut inte göra samma misstag igen. Nästa gång jag kollar stallplats ska jag fråga om allt! Men det blev som sagt så bråttom sist men jag e likväl lika korkad för det ;)
 
Sv: Problem med stallplatsen.

men om hon inte skule ha id då? får dom inget mat då lr vadå?
det låter inge vidare, hade det oxå så en gång när ja hade eget stall o inackoderingar, dom red aldrig....
så tråkigt at vara själv men jag klarade mig i 13 år "själv" i stallet , men hittar du nått bättre så flytta med en gång, för det är deprimerande att hela tiden vara själv även om man älskar att vara med sin häst o i stallet...
Men hll ut och bit ihop och håll fast vid ditt mål :D
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Står i ett nytt stall, ett "skogsmulle stall" och trivs väldigt bra. Hästarna rids inte varje dag, ena tjejen har 2 små barn, en man som är mycket borta och en mamma som sjuk o behöver hjälp, den andra tjejen har andra saker som gör att hon inte kan rida varje dag, och vår häst är opererad så han rids inte just nu. Det är 3 hästar i stallet, vi hjälps åt allihopa med alla hästar, ingen säger/tycker nåt om man inte hinner rida, alla tar det som en rolig hobby som vi inte kunnat ha om vi hade kraven på oss att rida varje dag, ingen av hästarna är såna som blir tossiga av att inte ridas varje dag utan alla 3 är lugna o trevliga. Vi har långt långt till ridhus, inte mycket vägar, mycket skog o ängar men just nu är det kolsvart och halt o lerigt så vi äldre "hästmänniskor" är lite försiktiga att ge oss ut i mörker o skog den här årstiden. Visst är drömmen att kunna rida varje dag, ett ridhus o grusvägar med belysning men det funkar inte för oss heltidsjobbande småbarnsföräldrar att rida varje dag, det finns några medryttare som kommer ett par gånger i veckan så hästarna rids kanske 3-5 dagar/veckan. Jag intalar mig själv att hästarna mår bra även fast dom inte rids exakt varje dag? Vår ambitioner är att ha en trevlig, nyttig fritidssysselsättning även om vi jobbar o har barn o gammla mammor/pappor som man måste hjälpa eller är det så synd om hästarna som inte rids 6-7 dagar i veckan så att vi inte ska ha häst? Hästarna tas om hand väl, fint stall, lång utevistelse, bra stora hagar och rids när det hinns med, ingen snackar nåt om hur den andre borde rida sin häst, man SMS:ar varandra om man får förhinder att komma till stallet då hjälper vi varandra. Jag går på ridskola 1gång/veckan, började rida för 1år sen 49år gammal och jag tycker det är så kul, är i stallet nästan varje dag borstar, pillar o pysslar med hästen, döttrarna tar sina dagar men jag vill nästan med varje gång även om jag skulle få ha en vilo dag just för att det är så rogvande i stallet, vi ska börja skritta igång vår nu snart men det blir inte ridning 6-7 dagar i veckan nu på vintern i alla fall. Jag tycker att man ska ha det som en rolig hobby (om man vill) och rida när man verkligen känner att det är kul och hinns med UTAN jäkt i alla falla så länge inte hästarna mår dåligt av det, finns ju vissa som behöver ridas varje dag för att må bra.
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Du borde nog ändra din inställning.
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Om jag vore du skulle jag passa på nu och ta all den tid du behöver för att hitta rätt stall. Kolla gärna referenser, prata med folk som står i det blivande stallet och försök känna av stämningen. Fråga hur stallrutiner sköts, sånt som du känner är lite si och så med nu... Du har ju en guldchans nu att hitta rätt stall för du sitter inte i sjön och har panik!

Dina hästar mår bra om du mår bra och trivs, de vill inte ha en matte som tröttnar på att åka ut till stallet! ;)
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Men har du häst för hästens och din egens skull eller har du det för vänners skull?
Jag förstår inte riktigt problematiken,du har uppenbarligen ridavstånd till ridhus men är ledsen för att de andra hästägarna inte rider där och du får inget sällskap då?
Varför kan det inte fungera för? För att ni har olika "inriktningar"?
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Jag hade nog flyttat MEN kollat upp ordentligt vad det fanns för möjligheter och hur hästarna i det andra stallet hade det innan jag flyttade. Så dra inga förhastade slutsattser igen bara för att ett stall som verkar bra kommer upp utan undersök verkligen saken ordentligt innan du gör något.
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Men har du häst för hästens och din egens skull eller har du det för vänners skull?
Jag förstår inte riktigt problematiken,du har uppenbarligen ridavstånd till ridhus men är ledsen för att de andra hästägarna inte rider där och du får inget sällskap då?
Varför kan det inte fungera för? För att ni har olika "inriktningar"?

Ungfär så kände jag oxå när jag läste inlägget men tänkte att det kanske bara är jag som är konstig. Ridsällskap är ju jättekul, men det är väl i skogen som man längtar mest efter det. Och det står ju mest skogsmullar i stallet, så ett par ggr i veckan så borde det väl finnas sällskap.
När man ska till, alltså träna riktigt så är man så fokuserad på uppgiften så sällskap spelar väl ingen roll då?

F.ö. får jag hålla med övriga. Det ska roligt att komma till stallet. Byt stall men låt det ta tid och hitta ngt likartat din inställning. Inte bara ridning, utan även hantering, skötsel, fodring, utetider m. m.
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Jag gjorde samma misstag, alltså flyttade hästen utan att kolla ordentligt innan. Allting lät bra i teorin...

Jag flyttar min häst till ett annat stall på lördag. Ett mycket mindre där ägaren är seriös och tränar och tävlar. Himla bra för då kan vi peppa varandra!
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Ungfär så kände jag oxå när jag läste inlägget men tänkte att det kanske bara är jag som är konstig. Ridsällskap är ju jättekul, men det är väl i skogen som man längtar mest efter det. Och det står ju mest skogsmullar i stallet, så ett par ggr i veckan så borde det väl finnas sällskap.
När man ska till, alltså träna riktigt så är man så fokuserad på uppgiften så sällskap spelar väl ingen roll då?

F.ö. får jag hålla med övriga. Det ska roligt att komma till stallet. Byt stall men låt det ta tid och hitta ngt likartat din inställning. Inte bara ridning, utan även hantering, skötsel, fodring, utetider m. m.

Det blev kanske fel när jag skrev jag är inte direkt ute efter ridsällskap snarare ngn att bolla ideér med. Få feedback efter träningar. Helt enkelt en likasinnad som gillar det jag gillar. Det eftersöker jag ju i vanliga livet när jag umgås med människor varför skulle jag inte kunna göra det i stallet?

Jag letar som sagt efter stall o tänker inte ha bråttom. Står i kö på drömstallet så jag hoppas på att det blir ledigt snart. ;)
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Jag gjorde samma misstag, alltså flyttade hästen utan att kolla ordentligt innan. Allting lät bra i teorin...

Jag flyttar min häst till ett annat stall på lördag. Ett mycket mindre där ägaren är seriös och tränar och tävlar. Himla bra för då kan vi peppa varandra!

Precis vad jag menar. Jag vill oxå ha PEPP! :banana:
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Men har du häst för hästens och din egens skull eller har du det för vänners skull?
Jag förstår inte riktigt problematiken,du har uppenbarligen ridavstånd till ridhus men är ledsen för att de andra hästägarna inte rider där och du får inget sällskap då?
Varför kan det inte fungera för? För att ni har olika "inriktningar"?

Självklart har jag häst för min skull o deras. Men för att va helt ärlig mest för min skull, jag vill trivas och må bra!
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Det blev kanske fel när jag skrev jag är inte direkt ute efter ridsällskap snarare ngn att bolla ideér med. Få feedback efter träningar. Helt enkelt en likasinnad som gillar det jag gillar. Det eftersöker jag ju i vanliga livet när jag umgås med människor varför skulle jag inte kunna göra det i stallet?

men hur kommer det sig då att du som hopp- och/eller dressyrryttare övht har flyttat ut til ldet stallet om det inte fanns en likasinnad sen där innan?

Jag har tidigare stått i stora stall med "likasinnade" men de jag haft absolut störst utbyte med är "skogsmullarna" av den enkla anledningen att de oftast är bäst att bolla tankar och idéer med,för de har helt enkelt inte en snobbig förutfattad mening om hur det ska vara/fungera..
Men de största funderingarna och bollandet får jag via vänner som ofta är helt oinsatta,för de kan komma med frågor och funderingar för att de känner mig som person och kan få mig att se saken ur andra håll.
Att bolla en sak med en likasinnad är inte alltid så lätt..

Och du,glöm inte att det är inte alla som uppskattar att vara den som utsetts som en person att bolla med då det kan ta både tid och energi från den egna hästen och tiden.
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Att det slarvas så pass mkt med rutiner som in- utsläpp, fodringar och sådant, det skulle jag inte stå ut med värst länge. Inte hållbart att sköta sin häst själv anser jag, inte om resten av stallet gör på annat sätt.

Tror också att jag i längden skulle tröttna om jag var den enda i stallet som hade en viss inriktning, att alltid vara själv och trimma på banan/i ridhus skulle kännas trist, det är ju inget alls gemensamt med stallkamraterna.
Man vill ju som du säger ha pepp, och även lite tips och råd är ju alltid välkommet för mig.
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Det framgår ju faktiskt inte om "skogsmullarna" är helt nybörjare eller såna som bara tröttnat på det hektiska tävlings och träningslivet ;)

Personligen vet jag precis hur det är att bli klassad i ett fack,å som här,som skogsmulle och nu dessutom kallblodsuppfödare..:eek:

Sen att jag har en hett pulserande "halvblodsådra" med inriktning mot fälttävlan det är uppenbarligen ointressant för jag är ju skogsmulle å har Tinkrar/IC och torde med det vara mindre vetande,ja kanske t om lite efter ;) :angel:
 
Sv: Problem med stallplatsen.

Det framgår ju faktiskt inte om "skogsmullarna" är helt nybörjare eller såna som bara tröttnat på det hektiska tävlings och träningslivet ;)

Personligen vet jag precis hur det är att bli klassad i ett fack,å som här,som skogsmulle och nu dessutom kallblodsuppfödare..:eek:

Sen att jag har en hett pulserande "halvblodsådra" med inriktning mot fälttävlan det är uppenbarligen ointressant för jag är ju skogsmulle å har Tinkrar/IC och torde med det vara mindre vetande,ja kanske t om lite efter ;) :angel:

Som du säger så behöver ju inte skogsmulle vara lika med nybörjare. Man kan rida målinriktat med hästen för det. Arbeta den seriöst osv.

Problemet är väl mer att man inte har så mycket gemensamt med de som rider väldigt sällan, lullar runt lite i skogen osv.

Rasen har definitivt inget med detta att göra om det är en skogsmulle eller inte tycker jag!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: tanten
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 163
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 952
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp