problem med täcken, långt

Buck

Trådstartare
jag har problem, hästen avskyr när man lägger på täcken hon hugger och sparkar hej vilt. inte bara hugga i luften mot bogen, utan hon hugger mot mig så fort jag tar handen mot bogen för att knäppa/ knäppa upp täcket,
brukar lägga på täcket för långt fram så jag kan ta framdelarna på täcket till mig för att knäppa så jag kan hålla koll på huvudet, sen dra tillbaka lite och spänna resten medan jag undviker hennes fäktande bakben(står nära och flyttar henne fram och tillbaka för att hon ska tänka på annat. klappar och myser med henne så fort hon är snäll, ryter till när hon hugger/sparkar och försöker blockera henne.)

jag har både snabb hakar och "bältes" spännen på täckena, inga maggjords spännen men ska modifiera transport täcket med sån så det blir snabbare att ta på/av.
bog spännes lösa täcken(sånna man trär på över huvudet) vågar jag inte ens försöka ta på XD.

hästen är oklippt men med tunn/kort päls och har både inne täcke och utetäcke, alla täckena har bra passform och dras inte bakåt vid rörelse eller kasar åt sidan, pälsen är inte ruggad någonstans efter ngt av täckena.

tar man på täcket efter ridning så är hon ko lugn med det, inget/minimalt med bits fram och sparkas bak fasonerna då.

ja hästen har ett hemskt morgon humör, antingen tar man ut henne för sent eller för tidigt eller så är box grannen irriterande osv.
när man lindar av/på benen så är hon också helt lugn och mysig, inga problem där. päls fällningen är klar för i år vad jag sett så kan ju inte skylla på det.

jag är inte den som backar eller blir rädd för en häst som håller på såhär, men det känns som att jag inte har ett sätt att lösa det här... har försökt i 5 år och det enda som förbättras är min talang att inte bli sparkad eller biten.

några idéer om vad jag kan göra?
 
Sv: problem med täcken, långt

Jag tror på spänd muskler. Det är därför det är bättre efter ridning och rörelse...

Jag skulle ha samma täcke ute och inne så slipper hon bli upprörd varje morgon...

Allternativt skulle jag inte ha inne täcke då hon är oklippt för att se om det är det täcket som skapar spänningarna, låta henne gå ut i hagen 1 h på morgonen utan täcke för att se om det då blir bättre att sätta på täcket...

Eller är hon hungrig för att hon ska få mat ute i hagen? Och därför otålig och lättirriterad? Då skulle jag prova att låta henne äta hö medan jag satte på täcket...
 
Sv: problem med täcken, långt

hon får frukost inne och det är samma visa när hon får hö i stallgången och jag byter täcke som när hon inte får hö.

att ha samma täcke ute som inne blir nog inte bra för tillfället, ösregnar varje dag så vill inte ha blött täcke på henne över natten. sen är ute täcket 200g och för varmt för henne inne, har främst täcke inne för att det inte ska dra över ryggen på henne (är väldigt rädd om hennes rygg, men med tempen ute nu så hade t ex en rygg värmare räckt, men de brukar ju inte ligga kvar så länge + är dyra :().

även om hon är oklippt så har hon alltid behövt täckas som en klippt, hon är frusen av sig och sätter ingen tjock vinterpäls.

ska försöka skaffa fram ett annat inne täcke, det hon har nu ligger egentligen bra på henne, men har inga snäbb spännen i bogen och det är ngt bommulsaktigt tyg på insidan(hela täcket är quiltat rätt igenom så innertyget kan inte kasa runt fritt och skapa obehag.)
men ett täcke med glatt tyg och snabb fästen i bogen för ett rimligt pris letar jag efter :p, men hästen har låång rygg och lite små jobbigt att hitta ett passande.
 
Sv: problem med täcken, långt

Vad är det för innerfoder i täckena? Fleece tex kan ju ge stötar och haka fast obehagligt i pälsen vilket kan ge taskiga associationer.
 
Sv: problem med täcken, långt

Mitt sto är likadant, mkt. känslig i huden, & har ofta spänningar i musklerna pg.av hennes temperament.
Dock MÅSTE hon ha täcke så det är bara att nonchalera det, tillrättavisa om dom hugger emot en.
Hon har gjort så i 5 år & lär göra det tills hon dör. En del säger att det är typiskt ston med temperament.
Det är mkt i livet som man inte gillar, men måste ha el. göra. Dock kan vi inte förklara detta för hästen *ler*
Du blev inte hjälpt direkt, men nu vet du att du inte är ensam om detta problem......................................
 
Sv: problem med täcken, långt

Antingen fjäskar man eller så markerar man. Jag ahde ett sto. Stoigt sådant som alltid skulle bitas(född hos mig) Fjäsk funkade inte. Bäst blev det om jag smällde till henne när hon försökte sparka/bita mig. Då fattade hon att jag inte accepterade sådant beteende.

Vet du att hästen inte har ont av det så hade jag absolut sagt till på skarpen, om och om igen.
 
Sv: problem med täcken, långt

Jag hade försökt undvika dubbla täcken till varje pris om hon har det . Det blir alltid mera rörelsebegränsande än ett enkelt täcke och kan innebära enorm skillnad på en känslig häst med spänningar .

Viktigt också med ett täcke som inte väger ngt och inte fastnar mot pälsen .
 
Sv: problem med täcken, långt

Har hon alltid varit sån?
Jag kommer ihåg när vi skulle vänja mitt sto vid att ha täcken när hon var "liten", hon var likadan -bet och sparkades, och siktade på en. Men när täcket var på var det lugnt. Vi band upp henne när vi tog på täcket och var bara envetna, ingen bestraffning utan tog bara på täcket helt enkelt. En morgon gjorde hon ingenting och har aldrig reagerat mot täcket igen för oss. Hos fodervärden testade hon ett tag (men gjorde ingenting när jag var där för att hjälpa dem och jag satte på täcket), dem rådde vi att inte ta på täcke i boxen utan låta henne ha boxen i fred och vid hantering såsom täckespåtagning ta ut henne på gången -och det funkade bra :)
 
Sv: problem med täcken, långt

Många hästar får stor tryck på bringan av spännena o visar obehag. I synnerhet med bogveckstäcken eller dubbla täcken.

Har du täcken som träs på o därmed avlastar tryckpunkten så prova o det kan bli bättre med tiden.
Mitt sto har alltid ogillat när bensnören ska sättas på- trots långa som träs genom varandra. Den slipper som regel.

Fleece är oxå en sak som kan göra att de inte vill ha täcke på.
 
Sv: problem med täcken, långt

kl
har i 99% av fallen inte dubbla täcken, händer bara i extrem fall när både 200g täcket och 300g täcket är blöta och frusna, då så får hon inne täcket ca150g eller ylle + ofodrat regntäcke på sig. men aldrig flera dagar i rad.

inne täcket är av ngt bomuls aktigt tyg på insidan, dvs inte glatt men hela täcket är quiltat så innerfodret kan inte glida omkring, pälsen är inte ruggad eller ngt efter användning. när täcket väl är på så har hon inga problem.
alla andra täcken är med ngn polyester på insidan, har trend och shire täcken(högt bog veck) då de ligger bäst på henne(provat rambo, amigo och bucas de täckena ligger katastrofalt i ryggen på henne).

har ganska sällan fleece, har det mest på sen sommaren tidig/ höst för att torka hästen och som pyamas efter regn och kallt väder. har ett fleece fodrat regntäcke men det har den andra hästen fått ärva då då det inte satt bra på min. har aldrig fleece under annat täcke.

hon har alltid gjort det här hemma, när vi stod hos förra ägaren så kommer jag faktiskt inte ihåg, hon sparkades mindre då i alla fall... men sparkade mer i boxen, de hade hög uppbindning som gjorde att hon inte kom åt en att hugga, vi har låg..

hon blev i alla fall värre i alla hantering när hon kom hem till oss, gick inte att ta till hagen, skenade konstant i hagen, gick inte att göra i ordning om ingen höll henne osv, väldigt otrygg och hade ingen respekt för människor och smått farlig :p. nu är hon en helt annan häst, mycket efter vi skaffade en stor häst som sällskap (hade små ponnyer innan som tydligen inte dög.)


jag har både fjäskat och bitit tillbaka men hästen är lika envis som jag och båda tänker " biter du mig så biter jag dig" :p. så markering har inte riktigt önskad effekt, fjäsk fungerar bäst, samt att ignorera. ryter jag till ser hon bara glad ut, hon får ju uppmärksamhet då :D..?


hade velat ha täcken som knäpps på sidan av bogen, typ i höjd där bogvecken är. förstår inte varför det inte finns ngt sånt på marknaden, även fin täcken med stor "lapp" på bogen har ju vanligt spänne och kardborre under till i bogen...
 
Sv: problem med täcken, långt

hästen är lite lätt huvudskygg så tror inte att ngt sånt täcke fungerar, sen så är det ju vintertäcken som ska på och det har jag aldrig sett i trä på variant
 
Sv: problem med täcken, långt

En häst i stallet är också väldigt rädd om huvudet men det fungerar ändå utmärkt att bara dra täcket över huvudet på henne. Hon har till och med heltäckande flug-/exemtäcke på sommaren.


Fungerar det att lägga en filt/oknäppt täcke på hästen utan att den krånglar? Kan ju vara så att den ogillar hela åbäket med täcken, speciellt om hon behöver ett stort täcke som är otympligt för dig att hantera.

Har du provat att ha bogspännena knäppta och dra täcket över huvudet istället så du slipper knäppa sedan? Jag gör så ibland bara för tränings skull och för att omväxling förnöjer. Har nästan alltid bogskydd på under täcket på min häst, från början mest för att jag fick ett oanvänt av en kompis som inte längre har häst men sedan tyckte jag att täcket ligger bättre och att den ger ökad rörlighet för bogen och bringan. Med bogskyddet kan täcket röra sig framåt igen och blir inte låst om det glidit bak lite.
 
Sv: problem med täcken, långt

Om du vill prova bogskydd så kan man ju även se det som en liten introduktion och fröbredelse till täcket. Bogskyddet tas på, vänta en liten stund och ta på täcket.
 
Sv: problem med täcken, långt

man kan slänga på filtar, ländtäcke m,m hyffsat smärtfritt. det är bara när man går fram mot bogen som för att knäppa som hon börjar bråkar, kan vara likadan när man tar på förbygel t ex.

bog skydd är jag lite tveksam mot om det skyddar så bra, har sett hyfsat okänsliga hästar som fått skav av bogskyddet
 
Sv: problem med täcken, långt

200g låter varmt nu, kan du inte ha ett tunnare täcke som du kan ha på inne? Byter du på kvällen behöver hon ju inte stå med blött. En oklippt häst klarar sig ju bra med enbart regntäcke i detta väder, möjligen ett 100g när det blir kallare.
 
Sv: problem med täcken, långt

Jag skulle tippa på att antingen är hästen ouppfostrad och behöver helt enkelt tydliga regler från dig eller så vill hon helt enkelt inte ha täcket och förknippar det med värme/obehag.
 
Sv: problem med täcken, långt

hästen är lagom sval under täcket när jag byter på kvällen, hade hon varit varm så hade jag absolut tagit ett tunnare, dessutom är täcket tvättat några gånger nu så det är nog inte 200g längre :p.

japp hästen är ouppfostrad, går över en och är allmänt odräglig i hanteringen. men det blir bättre och bättre år för år, bara man tar tid på sig så löser man upp den lilla knuten av problem som hon skapat :p.
 
Sv: problem med täcken, långt

Bogskydd lära vara den sämsta idén om det har att göra med muskelömhet då bogskyddet är rörelse restrikerande .
 
Sv: problem med täcken, långt

lite det jag tänker också, så bogskydd går nog bort...
 
Sv: problem med täcken, långt

Min erfarenhet säger att det är spänningar, precis som ridtravare skriver, därför det funkar bättre efter ridning. Hur är hon att sadla? hur är hon att klappa, massera på bogen och bringan, och under sadeln? Hur är hon musklad?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 496
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp