problem med täcken, långt

Sv: problem med täcken, långt

sadla tycker hon inte om också hugg och spark där, klappa på bringan/bogen är döden(inte lika mycket nu som innan dock) samt lite vid sadelläget men masserar man en stund och klappar så slappnar hon av. hon har haft stora spänningar där innan + hela överlinjen, hade ute massör som ordnade upp spänningarna förr förra våren. men täckes och sadel problemet har bestått. antar att det sitter kvar i huvudet på henne till viss del, har bred sadelgjord och är noggrann med hur jag spänner och sadelgjordens läge. förrförra sadeln låg i rejäl bakvikt, och då hon gått med dålig sadel + tidigare ägare aldrig red henne i form så var hennes rygg muskler därefter.

hon har tidigare varit super svår att jobba i form, dvs det gick inte. nu efter att massören ordnade upp hästen så är hon relativt enkel" och har satt bra med rygg muskler, just nu har hon stått i en månad ungefär pga hälta men vi rider igång nu och jag är noggrann med att hon jobbar med ryggen och inte springer med huvudet i vädret.

har ingen bra exteriör bild på henne som är ngt så när ny, har bara sommar tjocka bilder eller när vi hoppar verkar det som :/. men lägger in 2 bilder från i sommras, hon är inte lika tjock som på bilderna nu och har/hade satt mer ryggmuskler nu som vi nu försöker rädda efter vilan. men nu ser att hon inte har de bästa förutsättningarna för att lätt sätta ryggmuskler då hon är lång i ryggen.
IMAG0386.jpg
[/IMG]
IMAG0385.jpg
[/IMG]
 
Sv: problem med täcken, långt

Jättefin häst:love:

Titta på hur hon ser ut. Halsen går långt ner på bringan. fixa så hon inte får stort tryck på strupen. Bensnören har min märr alltid ogillat o ska min karl vara där o fixa blir hon sur- den som inte kan vara sur.

Försök att jämka med henne. Du vinner hennes förtroende -att hon får visa vad hon anser o att du gör ditt bästa av situationen. klappa henne varje gång så blir det inte värre iallafall.

Jag accepterar att hon lyfter på bakbenen, men inte viftar med dem. På en del täcken som ej är omsydda knäpper jag endast det nedre spännet. Det känns uppenbarligen bäst. På stalltäcken inomhus funkar det.
 
Sv: problem med täcken, långt

stalltäcken med "bältes spänne" har jag innan knäppt i kors i bogen för att ge halsen lite extra utrymme, men upplevde att det knep lite. har också testat att ha den övre lösare spänd men då är ju risken att täcket kan kasa bakåt och vara obehagligt.
2012-11-12170656.jpg

2012-11-12170638.jpg

2012-11-12170631.jpg

2012-11-12170622.jpg

tycker detta täcket ger bra frihet i bogen, har shire täcke som vinter täcke och det är mycket likt i bogen. ben snörena är inte såå jobbigt :p det är bara att undvika den första kicken :p. men självklart så är det lättare med bara ett rump snöre, men vill inte att täcket ska kunna flyga upp(vilket lätt händer här då det blåser väldigt kraftigt väldigt ofta :p, skånska slätten :D)

försöker klappa och gulla fram hennes öron både innan jag tar bogen och efter. men hon är inte den mest kel-vänliga hästen om vi säger så :p, klia pannan och nacken går bra, resten är inte lika klapp vänligt. mutar oftast med godis då det håller henne glad längre.
 
Sv: problem med täcken, långt

Det har ju noll passform, men tycker du ändå att det är det bästa så....

Bogvecken ska inte gå ända upp o heller inte så vida nertill.

Bogvecket var en god tanke, men de bästa märkena har hittat andra lösningar- bättre.
 
Sv: problem med täcken, långt

andra täcken sitter dåligt över baken oftast, har testat täcken utan bogveck och de har antingen suttit dåligt i bogen eller dåligt över rumpan. detta täcket sitter hyfsat slappt i bogen även efter en dags användning.
 
Sv: problem med täcken, långt

Men tror du är för att täcket sitter åt eller sitter fel osv eller är hon bara irriterad för att du håller på med henne på morgonen när hon ska ut i hagen där mat väntar?
 
Sv: problem med täcken, långt

hon är mest sur på morgonen, men hon har ett hemskt morgon humör överlag också :p, men täcket och speciellt bog spännena är hon sur mot vare sig jag täckar henne morgon, middag eller kväll, enda gången hon är snäll" att pyssla med är efter ridning, då kan man borsta henne utan att ducka för flygande bakhovar och täcka henne utan att hon surnar till.

vet inte om det är själva täcket, att de är för höga i bogen då. eller att hon bara är en jäkligt knäpp/farlig häst( vilket de flesta som mött henne tycker :/).

men med tanke på hennes anatomi, vad för täcke tror ni skulle sitta bäst i bogen och låta strupen gå mer fri?
 
Sv: problem med täcken, långt

mat fungerar inte, hon är inte så jätte matglad och ger man t ex ett äpple ger det ca 1min glad häst, en godis pellets 1/2 min , hö räknar hon inte som muta. lite hjälper det ju men hon tycker mer om att hugga mot mig mer än att äta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp