Problem med tänderna....

ankic

Trådstartare
Min ponny har börjat dra in huvudet mot bogen då jag rider, först trodde jag att han var trött och ville slippa "jobba".Men jag börjar tro att det kan vara något i munnen. Jag har letat efter häst tandläkare både i telefonkatalogen och på Internet men inte hittat någon i Luleå. Hur hittar man dem?
 
jag har sökt på Internet (DATORN) men hittar ingen i Norra Sverige. Därför undrar jag om man söker på något annat än hästtandläkare. Jag tänkte att kanske det är veterinärerna som ev.raspar
 
Min veterinär raspar och fixar med tänderna också. Det gör nog de flesta tror jag. :)
Ring till en veterinär och fråga.
 
men de flesta einte inärhet av "tandkompetens" som en "tandläkare" är

Ha du inga i närhet som gjort vid sina hästars tänder..?
 
Pratade med veterinären idag då jag tog vaccin.Hon skulle kolla tänderna på honom om 4veckor. Hon sa att han var ju ung och det kunde bero på att han försökte slippa att arbeta, men sa att det kunde mycket möjligt vara tänderna också. Men ansåg att det inte var akut då han inte hade problem med att äta.
 
Beror på vad du menar me "tandläkare" de flesta "hästtandläkare" har några veckors utbildning i USA.
Veterinärer har en bred allmännkunskap om anatomi mm.Visst brister det i tandutbildningen hos veterinärer men de hittar inte på vad som helst som en del "hästtandläkare". Bäst är förstås att få tag på en veterinär med vidareutbildning på tänder. Torbjörn Lundström är förstås i en särskild klass men inte heller han får ge lugnade eller dra tänder utan veterinär medverkan.
PL
 
Hmm, jag har en ponny som gör typ likadant. Han "dyker" när jag tar i tyglarna och speciellt vid halter. (Det står alltid i dressyrprotokollen att han drar ner huvudet i halterna!) Jag har testat olika bett, delade, stång, långa skänklar, korta skänklar och jag har provat med att vara extra mjuk i handen, lite hårdare än normalt och gud vet vad. Men han är likadan fortfarande, 3 år senare. Han lyssnar väldigt bra på röstkommandon, men av nån anledning INTE i halterna. Han saktar ner, men fortsätter framåt, långsamt, långsamt, precis som om jag inte "ser" att han är olydig om han är riktigt tyst och försiktig... :smirk:
 
Ja jo de flesta hästtandtekniker har ju tre månaders utbildning på hästens tänder samt vad man gör åt problem medan veterinärer som sagt har en bred allmänn kunskap om hästens anatomi varav hästens tänder omfattar ca 1,5 timme enligt uppgift från veterinärhögskolan. Man kan ju själv gissa vem som kan mest... Därmed inte sagt att det finns duktiga veterinärer, bara att alla omöjligt kan vara det eftersom ytterliggare information hamnar på praktikplatser och elevens eget intresse. Jag har själv sett mycket bra samarbete mellan en hästtandtekniker och en veterinär där veterinären ger lugnande medel, kan skriva ut antibiotika vid behov (inflamerade tänder som behövts dras ut etc.) en duktig hästtantekniker visar och förklarar även för hästens ägare vad han har gjort och varför och till skillnad från vissa skräckexempel i veterinärkåren så slår inte en hästtandtekniker ut vargtänder med en skrivmejsel...

Men ändå... Det var bara ett svar till PL.

Hitta en hästtandtekniker... den nordligaste jag kan är Sundsvall eller utanför, men hästtandtekniker reser ofta långa sträckor och det enklaste är att höra med andra hästägare i din närhet och de vet någon, kanske de har en tid inbokad där du kan få slinka med? Kanske kan du sätta upp en lapp på någon anslagstavla?Hör med andra hästägare i Luleå, tävlingsryttare, ridskolor, stuterier, hobbyryttare, testa alla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 126
Senast: mily
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp