Problem med urlastning

muppia

Trådstartare
Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så det blir säkert och bra.
Jag har lagt upp filmerna på facebook och gjort så alla kan se dem, hoppas det fungerar för er.

Nr 1: Värre, tyvärr mörkt. Hon ville inte ut utan jag fick hålla på o försöka få henne att backa. Ni får ha lite tålamod, hon kommer ut så småningom. Här ser ni att hon nästan sätter sig på vägen ut.
http://www.facebook.com/video/video.php?v=140071601197#/video/video.php?v=140071851197


Nr 2: Det var en bättre urlastning, rörde sig på bakbenen så hon kom ut hyfsat ok. Men fortfarande risk för att slå sig i huvudet.
http://www.facebook.com/video/video.php?v=140071601197#/video/video.php?v=140071601197


Idag lyckades hon sätta sig på rumpan o göra en bakåtvolt så hon hamnade på rygg med alla 4 rakt UPP i luften. Jag blev förtvivlad, det får ju inte hända.


Ska försöka ta det från början. För snart 2 år sedan köpte jag henne.

Då hade hon endast åkt lastbil och tyckte inte om vanliga hästtransporter (jag har en enaxlad och hon får åka brett) så hon var svår att få in. Samt hon led av klaustrofobi, något som nästan är borta idag med allt jobb jag lagt ner. Smala dörrar inga problem längre.

Men efter några ggr var det inte större problem när vi ha linor till att hon går in, hon gick in direkt utan att man behövde röra henne och dra i henne, bara hålla uppe linorna så det blev som en "vägg". Urlastningen var däremot värre, hon slängde sig bakåt. Jag och min mamma har prövat olika metoder och det har fungerat dåligt.
Ett tag fungerade det med en matspann och en hand som styr henne när jag ska lasta ur henne. Vi har sett till att aldrig ha bråttom dit vi ska ha utan vi tar tid på oss. Men sen slutade vi åka och jag flyttade ner från Strömsholm efter en termins konstant tävlande varannan helg och det blev uppehåll. Sen det blev regelbunden åkningar har det blivit värre och värre.

Mitt släp har fronturlastning och efter incidenten idag testade jag lasta henne därfram istället men höll på att bli översprungen så det är varken bra fram eller baklastning.............

Jag är så trött på att kämpa och kämpa och det förgäves.

Idag kan jag inte hålla emot i longerlinan utan måste låta den löpa fritt annars slänger hon med huvudet och slår i taket. Har man en hand knappt nuddandes på hennes bak för att bromsa så vägrar hon gå ut, det är OMÖJLIGT hur mycket man än trycker, petar och knuffar. Hon rör sig inte ett dugg om inte möjligen FRAMÅT.

När hon väl är på väg ur rör hon inte sig på bakbenen utan de viker sig under henne.

Hålla emot henne i fronturlastning är uteslutet då hon förlorar respekten för mig (förmodligen av rädsla).


Jag bor mitt emellan Kungsbacka och Varberg.
Jag söker tips. Annars ger jag upp och hostar upp pengar till en liten B-lastbil som hon ALDRIG haft problem med.

Sammanfattningsvis så söker jag experthjälp. Och det är endast när det gäller att lasta ur. Jag vill inte längre riskera hennes eller min säkerhet för att vi ska nå dit jag önskar, vi åker varje vecka och tränar och tävlar ungefär 2 ggr i månaden max.
Inga problem att lasta. Problem att lasta UR. Jag är inte intresserad av att använda våld på henne för hon ska lära sig så hjälpen ska inte innehålla våld.

Hon har inga problem med att rygga, är fullt frisk.



Behöver ni veta mer så shoot.

Jag är desperat.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har en liten fundering och det är om hon är rädd för att kliva på rampen vid urlastning. Du kanske kan prova en step-up transport. Det är väl en klen idé men det var det första jag tänkte på. Det blir ingen skildnad om du fäller ner stödbenen på släpet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med urlastning

två ideer som jag kommer på såhär snabbt:

har du provat att lasta ur transport med step up? dvs så att det inte finns någon ramp. det kommer antigen gå jättefint eller så blir det katastrof (ser jag för mig).

vad händer om du ställer transporten i lite nedförsbacke så att rampen inte lutar så mkt?

nånstans tycker jag ändå att det låter som en bättre ide att träna på att lasta ut framtill, sätt på träns+lång lina så att du kan stå åt sidan när hon kommer. hon kanske blir tryggare med att gå ut där efter att ni gjort det några ggr?
 
Sv: Problem med urlastning

Hur skulle det fungera om ni öppnade upp och helt enkelt bara gick rakt igenom transporten utan att stanna? Kastar hon sig ur då också?
 
Sv: Problem med urlastning

*kl*

Hej du!

Inga tips att ge dessvärra :crazy: Men hoppas andra duktiga människor har det. Vill dock se hur det går vidare för er..
Lycka till!
 
Sv: Problem med urlastning

två ideer som jag kommer på såhär snabbt:

har du provat att lasta ur transport med step up? dvs så att det inte finns någon ramp. det kommer antigen gå jättefint eller så blir det katastrof (ser jag för mig).

vad händer om du ställer transporten i lite nedförsbacke så att rampen inte lutar så mkt?

nånstans tycker jag ändå att det låter som en bättre ide att träna på att lasta ut framtill, sätt på träns+lång lina så att du kan stå åt sidan när hon kommer. hon kanske blir tryggare med att gå ut där efter att ni gjort det några ggr?


Har inte tillgång till step up-trailer så har ej provat, annars hade jag provat det för längesen. Känner inte någon annan med sån trailer heller, de tycks vara ganska ovanliga. Och köpa någon egen är inget alternativ då de är väldigt dyra :crazy:
Ska jag köpa något dyrt så tänker jag ju ta det som funkar från första början. Vilket blir en b-lastbil då jag vet det funkar.

Sen om hon fortsätter springa ut är det inget alternativ heller, får hon panik kanske hon försöker hoppa över bommen och komma ut genom den lilla dörren. Och lära sig ta det lugnt har hon inte gjort när vi backat ut henne på ett väldigt bra sätt. Så om hon springer lär hon sig nog inte gå ut lugnt.
Är vi på tävling brukar det vara sån parkering att det är svårt att lasta ur fram. Så jag ser tyvärr fler nackdelar än fördelar med fronturlastning.
Är hon van vid fronturlastning kan vi få problem ifall vår egna släp inte funkar som det ska och vi får akut låna någon annans som saknar fronturlastning...
 
Sv: Problem med urlastning

Hur skulle det fungera om ni öppnade upp och helt enkelt bara gick rakt igenom transporten utan att stanna? Kastar hon sig ur då också?

Glömde svara dig.
Hon väntar på att få komma ut, det är bara när jag säger till som hon stressar sig ut. Förut väntade hon inte ens utan min mamma riskerade att bli översprungen varje gång hon öppnade upp.

Men gå rakt igenom helt sonika har vi inte gjort, det är lite mer trix. Hon stressar sig förmodligen ut.

Som jag sagt till Centaur så ser jag ju tyvärr fler nackdelar än fördelar med fronturlastning.
 
Sv: Problem med urlastning

Sammanfattningsvis så söker jag experthjälp. Och det är endast när det gäller att lasta ur. Jag vill inte längre riskera hennes eller min säkerhet för att vi ska nå dit jag önskar, vi åker varje vecka och tränar och tävlar ungefär 2 ggr i månaden max.
Inga problem att lasta. Problem att lasta UR. Jag är inte intresserad av att använda våld på henne för hon ska lära sig så hjälpen ska inte innehålla våld.
Inte för att jag är en expert, :), men lite att fundera över kan jag bidra med.
Först vill jag säga att jag helt sympatiserar med din inställning att lösa detta genom att lära/träna i st f att tillgripa våld eller tvång.

Egentligen är problemet troligen ganska lättlöst, även om du får lägga lite tid på det. Med reservation för att häst och omständigheter i stort är okända, skulle jag (av erfarenhet) använda mig av principen att dela upp problemet i mindre bitar, och därefter dessa, om nödvändigt, i ännu mindre bitar.

Rent praktiskt handlar det ju om att övertyga hästen om att backa ur transporten på ett lugnt och kontrollerat sätt, det finns ju ingen fysisk anledning till att den inte skulle kunna göra det. Så börja med att stanna hästen innan den kommit för långt in i transporten. Vänta en liten stund, och be den därefter att backa. Variera platsen för stoppet. Använd en minsta möjliga signal som du redan tidigare lärt hästen. Ordet back plus ett finger mot bringan t ex.
På så sätt lärs hästen att stå still, röra sig när du ber om det, stanna igen osv. Framåt, bakåt, sidledes, ett eller flera steg, allt kommer liksom av sig självt när man börjar smått, läser hästen och bygger vidare, och fortare än man tror kommer transporten inte att vara mer speciell än vilken annan plats som helst. Använd absolut inte mutor, longerlina etc.

Att hästen vägrar att backa när någon rör baken på den, är för mig ett sundhetstecken. Den väljer antagligen att inte ta risken att kliva på någon/något därbak. Signaler om vad du vill att hästen ska göra, ska komma från dig och ingen annan person när det är du som sas sköter ruljangsen. Jobba alltså på att genom minsta möjliga signaler (som sagt, och tänk fr a på ditt kroppsspråk) lära hästen vad du vill den ska göra vad gäller att börja röra sig, stanna, vänta osv.

LIA
 
Sv: Problem med urlastning

Är det bara du som inte ser några filmer?

Annars laddar jag upp på youtube, det tar bara lite extra tid där. Facebook var snabbare och därför valde jag att använda facebook.
Man måste väl vara registrerad på Facebook för att kunna se filmerna?
Vilket jag inte är eller tänker bli, så jag kunde heller inte se dom. :o

LIA
 
Sv: Problem med urlastning

Din metod lät som något jag skulle testa. Frågan är om hon är så pass schyst att hon står kvar med framfötterna på rampen utan att så snabbt som möjligt slippa rampen.

Att det kräver tid visste jag ju. Det är något jag får ta mig när det gäller sånt.

Tack för ditt tips, det var verkligen något jag kunde testa hemma själv.
 
Sv: Problem med urlastning

Tycker att LIA gav dig en bra variant på en tryggare urlastning. Hästen ser ju inte rat bakåt, dessutom ska den gå i nedförsbacke, ur ett trångt utrymme på en ramp som dessutom sviktar under fötterna på hästen och ger ifrån sig läskiga ljud. Vänj henne vid olika typer av onturligt underlag, tex pressenning, backa över, stanna på, gå över etc.
 
Sv: Problem med urlastning

Pressenning osv har hon gått på när jag lett henne och även när jag sitter upp så mig litar hon på.

Finns det fler varianter?
 
Sv: Problem med urlastning

Din metod ska jag också ta och prova, min häst är absolut inte i närheten av TS svårigheter men han har lite för brått ut.
 
Sv: Problem med urlastning

när vi lasttränade Apollo med våran lasttränare så började vi med att först kliva på med två framfötter på rampen. stå i ca 30 sekunder GOSA EJ och hästen ska stå med huvudet rakt fram.
håll ena handen i grimman under hakan, stå placerad bredvid hästens hals vänd mot halsen. lägg lite tryck i grimman, säg back och samtidigt som hästen rör sig bakåt så rör du dig med den bakåt. kliv tillbaka så att hästen är helt av rampen.

vänta ca 30 sekunder, kliv på så att hästen står med båda frambenen på rampen. vänta 30 sekunder, ta ett steg till (med båda framhovarna.) vänta 30 sekunder ta ett steg tillbaka, vänta 30 sekunder och ta ett steg tillbaka igen.

håll på så tills att hästen är helt på. och sedan gör du samma visa fast att du helt enkelt tar bort ett steg.

VIKTIGT är att om hästen kastar sig ut, så får du absolut inte hålla mot i linan. Om du gör det så triggar du bara hästens flyktinstingt och den flyr mot trycket. Så släpp den helt tills att den stannar (så länge den inte drar långt att du tappar den) sen direkt efter att den stannat så smackar du på och driver fram den till det stället du vill ha den.

Sådan här träning höll vi på med Apollo, från att han gjorde en transport ramsned så fick vi honom from som ett lamm på 2 träningar a' 3 timmar. Rena rama magin!
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med urlastning

Tack för ditt svar! Jag har aldrig hållt emot då hon som sagt slänger med huvudet, alltid använt lina istället för grimskaft just för att minimera riskerna för att fastna någonstans. Det du skrev påminde om LIAs förslag vilket jag absolut tänker pröva. Skall jag också använda lite godis som belöning? Förstås nyttigt godis som morötter, liten bit i taget.
 
Sv: Problem med urlastning

Första filmen var lite mörk, så jag med min taskiga syn hade lite svårt att se.

det enda jag kunde se är att hästen har lite brått ut? Men om du har en lång lllina och bara hänger med i svängarna borde det inte vara någon större fara.

Trött är jag också..så jag fattade inte riktigt varför du inte kunde använda dig av fronturlastningen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
651
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 000
Senast: Sirap
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 405
Senast: HannaZ
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp