Problem med uteritter

Miljon

Trådstartare
Jag har ett problem med min ena ponny...
Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir bitvis väldigt het. Rider även en yngre stallkompis ponny ibland för att fostra den lite, den har kommit på att den kan skrämma sin ryttare genom att bocka och dra. Sånt har jag alltså inga problem med och har aldrig haft.

Men till min andra ponny, som är lite för smart för mitt bästa och envis som en åsna :cautious: Vi har inga problem i hoppningen, och inga större i dressyren mer än att hon tycker det är trist och tappar bjudning.
Men uteritterna! Hon går verkligen inte fram! Sällskap eller inte spelar ingen större roll, hon går bara och segar sig fram ändå. Rider med dressyrspö för att lättare kunna peta till henne lite, har haft sporrar förr men vill inte sitta och rida med dem till vardags för att få fram henne.
När hon är framme för skänkeln och med i ridningen, så det går att arbeta henne lite, går det oftast att få henne att gå förbi läskiga saker, men när hon inte lyssnar fram så tvärstannar hon och växer fast i marken så fort hon ser något läskigt. Även om det "läskiga" är en brevlåda hon gått förbi femtio gånger :meh: Försöker jag pusha henne lite i det läget så börjar hon backa, reser sig lite, vänder etc. Hon vänder inte och drar, och hon reser sig (oftast) inte högt. Det här kan alltså hända både när vi är ensamma och när vi har sällskap. Det är som att hon, när hon inte går fram, nästan "letar" fel, och när något dyker upp så stressar hon upp sig själv så mycket att hon inte kan hantera det.

Jag kan konstatera att det inte går att försöka pusha henne lite, då blir hon bara mer stressad och börjar krångla. Att bli lite förbannad och "ryta i" går inte, hon är känslig och blir stressad.
Stanna och titta försöker jag "lära in", hon stannar och sedan börjar hon backa. Jag vill få henne att iallafall stå still och titta, det kan jag leva med så kan jag sitta där och vänta ut henne. Men hon står alltså oftast inte stilla. De få gånger hon gör det går det fint att driva på efter ett tag, då brukar hon gå (om än spänt) förbi det läskiga.
Hoppa av och gå är sådär, vissa gånger följer hon med direkt, andra gånger finns det inte på kartan att följa med. Då kan vi bli stående en bra stund innan något händer, och då gäller tjat och lockande med ett eller två steg åt gången. Häromdagen tog det 25 min att komma 100 meter O_o

Sedan kan det helt plötsligt släppa och hon traskar på hur fint som helst, och är lika trygg som hon är på hoppbanan. Orädd, säker på foten, trevlig, snäll och lyssnar bra. Reagerar hon på något så stannar hon till, tittar, jag kliar lite på manken och pratar lite med henne och sedan går hon igen.

Någon som har några teorier om vad det kan bero på? Och hur jag ska jobba med det?

Mina egna svar (det är bra att skriva ner problemet och sen läsa det, lättare att se svar och förslag då ;) ) är dels att hoppa av redan innan det blir tjafs och gå en bit, vid de ställen där hon alltid blir spänd, så vi inte behöver bli osams.
Sedan att rida mer dressyr för att få henne mer lyhörd för hjälperna, då är det antagligen lättare att få fram henne och arbeta henne även ute allt eftersom.
Promenera med henne. Det gör jag redan, men kanske göra det i större utsträckning för att avdramatisera världen utanför paddocken mer.
Rida ut med sällskap av en trygg häst. Problemet är som sagt där ändå, oavsett om vi är ensamma eller inte, men om vi rider oftare med en kompis vars ponny är tryggheten själv, kanske hon med tiden inser att den ponnyn bara står och väntar medans hon tramsar, och att det antagligen inte är så farligt som hon tror.

Fler förslag och tankar? Det har blivit mycket bättre, i början stod hon på stallplanen och reste sig rakt upp :nailbiting: men nu är det tack och lov allt mer sällan hon reser sig öht, och aldrig högt. Det går att trava bortåt, även om det går långsamt, och det gick inte förr. Hon kastar sig inte runt längre, som hon gjorde första månaderna.
Hon är frisk och kry, har passande utrustning, är helt problemfri i paddocken och rör sig obehindrat i hagen. Så det är med all sannolikhet inte något som är fel så, utan mer att det sitter i huvudet.

Tack om någon orkat läsa ända hit :o och ännu mer tack för eventuell input!
 
Har kanske inte jättemycket konstruktivt att komma med. Men min Herr Häst är nästan på pricken likadan om man rider ut. Han stannar typ varannan meter "växer fast" i marken och står och fnorkar tills han skakar av "rädsla". Händer dock inget mer än så. Sen önskar man att man hade någon form av lyftkran till hands som man kan lyfta bort honom med :meh:
I hans fall blir det lite bättre med en stadig häst framför. Med betoning på lite. Men han är sådär fnorkig och tittig i övrigt också, så i hans fall tror jag snarare det är ett personlighetsdrag. Dock har han i övrigt inte dålig bjudning ute, utan det är bara att han stannar, kan förtydligas.
Det som funkat bäst för oss är dels att rida ut med stadigt sällskap, men sen att också inte låta honom stanna och titta, utan driva på om jag märker att han försöker stanna.
 
Ingen aning om det funkar, men vad händer om du håller hästen sysselsatt hela tiden? Typ gör skänkelvikningar och tempoväxlingar/övergångar så hästen tänker på något annat?
 
Det jag tänker när jag läser din text är en fundering på ledarskapsträning. Att skapa ett större förtroende om att du är ledare o aldrig skulle sätta henne i skiten.

(Jag har lärt mig att aldrig hoppa av, pga säkerheten att bli översprungen. De har liiite mer kraft att komma med än jag som minimänniska.)
 
Min ungponny växte fast, stegrade när jag skulle av stallplanen och backade gärna in i stallet när jag försökte rida ut. Det löste jag med att skritta fram i ridhuset och sedan leda av stallplanen och samma sekund jag suttit upp, galoppera rätt friskt iväg tills man kommit en ganska bra bit bort. Kräver ju "rätt runda" så man slipper trycka iväg dem i nedförsbackar och sådär. Efter ett par rundor hajade hon grejen och är nu tryggheten själv på uteritter. Det är möjligt att hon var rädd, men till stor del tror jag bara inte hon förstod grejen med att gå iväg själv. Varför, liksom. När hon fick en tydlig uppgift och riktning gick det bättre. Vill minnas att jag fick vara rätt sträng men tror bara det tog kanske 2-3 ggr innan hon köpt konceptet och gick att rida av stallplanen på en "normal" uteritt.

Likadant min nuvarande som är rätt vaken och har nära till flykt, lite högre hastigheter (frisk trav typ) tar oss förbi saker lättare än skritt där man har tid att reagera på två grässtrån i kors. Tror båda hästtyperna behöver träna på att framåtdrivande hjälper alltid är framåtdrivande hjälper. Läste på hippson någon gång att hästar kan behöva "ridas in" på nytt i skogen om man gjort inridningen på banan pga att de kopplar ihop hjälperna med platsen. Lät långsökt men möjligt att de fungerar så? Hur eller som upplever jag ju att hästarna inte vill ta skänkel pga de känner att de behöver ta saken i egna händer. tränar de många gånger på att gå fram för skänkel i alla lägen tror jag man får lättare för att få hästen att gå fram.

En riktig segpropp även i skogen hade jag busgalopperat på rätt mycket, skott runtom för att vara säker på att stoppigheten inte beror på ömhet. Tränat på att springa och vilja framåt, helt enkelt
 
1. Promenera med den, rid sista biten bara.
2. Tömkör - då får den gå först, men har stöd från dig på marken.
3. Gasa. Om de sätter i system att nita/backa/fastna så måste den vanan ändras. Enbart rask trav och galopp ute, promenera bredvid i skritt första 300 metrarna eller värm på banan. Sedan gas.
4. Ge alternativa uppgifter så den inte går och tittar; sidvärts, tempoväxlingar...

Min var olydig när han kom. Stor och stark, och hade lärt sig att snurra/rusa hem när det inte passade. Honom var jag hård med i början för att bryta vanan - enbart trav och galopp ute. Alltid bjudning, och alltid framme i handen.

Men normalt sett får de lov att glo hur mycket de vill. Vi kan stå still och glo också, tills de tröttnar. Sådant är helt ok. Men icke att backa eller kasta sig iväg, det alternativet ska bort.
 
1. Promenera med den, rid sista biten bara.
2. Tömkör - då får den gå först, men har stöd från dig på marken.
3. Gasa. Om de sätter i system att nita/backa/fastna så måste den vanan ändras. Enbart rask trav och galopp ute, promenera bredvid i skritt första 300 metrarna eller värm på banan. Sedan gas.
4. Ge alternativa uppgifter så den inte går och tittar; sidvärts, tempoväxlingar...

Min var olydig när han kom. Stor och stark, och hade lärt sig att snurra/rusa hem när det inte passade. Honom var jag hård med i början för att bryta vanan - enbart trav och galopp ute. Alltid bjudning, och alltid framme i handen.

Men normalt sett får de lov att glo hur mycket de vill. Vi kan stå still och glo också, tills de tröttnar. Sådant är helt ok. Men icke att backa eller kasta sig iväg, det alternativet ska bort.

Tack till alla som svarat :)

Flera som tipsat om att gasa och hålla henne sysselsatt. Det är lite det som är problemet - hon går inte fram. Alls! Jag får halvt jobba ihjäl mig för att ens få långsam trav, inte alltid, men ofta. Är hon väl framme och det går att rida sidvärts, tempoväxlingar etc. så går det bra. Det är bara det att vissa dagar går det inte ens att få fram henne såpass.

Men annars, tack för alla tips. Känns som att jag är på rätt väg iallafall :)
 
Tack till alla som svarat :)

Flera som tipsat om att gasa och hålla henne sysselsatt. Det är lite det som är problemet - hon går inte fram. Alls! Jag får halvt jobba ihjäl mig för att ens få långsam trav, inte alltid, men ofta. Är hon väl framme och det går att rida sidvärts, tempoväxlingar etc. så går det bra. Det är bara det att vissa dagar går det inte ens att få fram henne såpass.

Men annars, tack för alla tips. Känns som att jag är på rätt väg iallafall :)


Även på töm?
 
Har inte provat det faktiskt, jag kan inte tömköra öht :o
Men det finns några i stallet som är duktiga på det, kanske ska kolla om någon av dem kan hjälpa mig :)


Testa iaf kanske? :)

Tar hon inte skänkeln är hon olydig och det är där problemet är, allt blir mycket lättare om hon går fram ordentligt och du har ett tydligt stöd i handen. Men att leda ut, och rida hemåt är ju också en variant som kanske funkar - mer motivation även från henne att gasa.
 
Testa iaf kanske? :)

Tar hon inte skänkeln är hon olydig och det är där problemet är, allt blir mycket lättare om hon går fram ordentligt och du har ett tydligt stöd i handen. Men att leda ut, och rida hemåt är ju också en variant som kanske funkar - mer motivation även från henne att gasa.

Det ska jag göra :)

Leda bort och rida hemåt tror jag inte ger någon större effekt, det är en rätt svårmotiverad dam på det sättet :D Spelar ingen större roll för henne om vi är på väg bortåt eller hemåt. Det enda som får henne riktigt motiverad och lättgasad är hinder, men det är kanske inte så populärt att slänga ut lite hinder här och där längs vägar och stigar :angel:
 
Det ska jag göra :)

Leda bort och rida hemåt tror jag inte ger någon större effekt, det är en rätt svårmotiverad dam på det sättet :D Spelar ingen större roll för henne om vi är på väg bortåt eller hemåt. Det enda som får henne riktigt motiverad och lättgasad är hinder, men det är kanske inte så populärt att slänga ut lite hinder här och där längs vägar och stigar :angel:


Varför inte, bommar iaf. Vi har en ridväg här med stockar (cavalettihöjd) med jämna mellanrum. Gissar att det är för att hindra motorcyklisterna att använda vägen, men det funkar utmärkt för oss. :)

Ta med lite käk ut till henne, gör paus i mitten av rundan och ge henne tio minuters havretid? Sedan hem.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 463
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 573
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp