Problem med "vänner"

Sv: Problem med "vänner"

Men är det bara jag som tycker det är skillnad på "Jag har inget att göra i två timmar, kom in till stan och roa mig" och "Har du lust att ses och ta en fika mellan skola och jobb?"? Själva sättet man frågar på känns mer krävande än som att man vill umgås, när det dessutom bara är vid såna tillfällen just den personen hör av sig.
Alltså alltid "kom in till stan och roa mig", aldrig något annat.
 
Sv: Problem med "vänner"

Jag ser inte ner på dem, snarare har jag börjat tänka att de har utvecklats åt ett helt annat håll än mig, men okej.
 
Sv: Problem med "vänner"

Jag tycker du verkar väldigt dömande och krävande av dina vänner. Jag måste fråga: Hur VILL du att en relation med en vän ska se ut? Vad förväntas du få av dem och vad förväntar du dig att ge?

Ja, vad vill jag ha ut av en vänrelation... Ungefär som de är med de 2-3 vänner jag har, det vill säga att man hör av sig till varandra då och då för att bara prata eller umgås. Hitta på saker tillsammans någon gång ibland. Inte alltid räkna med att den ena kör/åker långt för att ses/kan göra diverse saker på kort varsel utan att båda anpassar sig ibland. Och att man säger saker som det är, inte typ "Njae jag skulle gärna följa med dit/göra det/ses men jag ska vattna blommorna och sedan skriva ett mejl och dammsuga garderobsgolvet", utan då är det bättre att säga "Nej, jag har ingen lust". Typ så. Inga orimliga önskemål tycker jag...
 
Sv: Problem med "vänner"

Har jag förstått det rätt om det du menar med att de utnyttjar dig är att de bara hör av sig när de själva har riktigt pestigt tråkigt (underförstått, ingen annan kan underhålla dem) eller när de vill ha skjuts? Däremellan hör de inte av sig alls, och om du skulle komma med samma sak själv skulle de förmodligen säga nej?

För om det är så, så har du min fulla förståelse för varför du inte vill vara med dem. Jag tycker alla relationer, om det så är den mellan syskon, vänner eller kärlekspar, handlar om att ge och ta. Man hör inte av sig bara när det passar en själv.

Jag har haft flera barndomsvänner, och även vänner som jag har träffat på senare år och som jag kanske hade något högre förväntningar på (det är ändå rätt normalt att barndomsvänner glider ifrån varandra, utan att man för den sakens skull måste bli ovänner), har förvandlats till att bara vilja träffa mig när deras "coolare" vänner eller den fantastiske pojkvännen inte hade tid, och helst för att tigga skjuts, be mig ta hand om deras häst eller på annat sätt bara utnyttja mina tjänster. De personerna har ingen plats i mitt liv, för jag mår inte bra av att umgås med dem.

Det låter som om du och dina barndomsvänner har hamnat väldigt långt ifrån varandra i livssituation. Har du något/några fritidsintressen eller hobbys där du kanske kan träffa lite nytt folk som har mer dina intressen? För i mina öron låter det som att du och ditt gamla kontaktnät inte precis är perfect match för varandra. Jag hade slutat umgås med dem om jag var som du. Varför umgås med folk som inte vill umgås med en, eller som man mår dåligt av?
 
Sv: Problem med "vänner"

Har jag förstått det rätt om det du menar med att de utnyttjar dig är att de bara hör av sig när de själva har riktigt pestigt tråkigt (underförstått, ingen annan kan underhålla dem) eller när de vill ha skjuts? Däremellan hör de inte av sig alls, och om du skulle komma med samma sak själv skulle de förmodligen säga nej?
Ja, precis. Eller möjligen för att de behöver hundvakt... Jag kan inte tänka mig att de skulle säga ja om jag hörde av mig om samma saker, så du har nog förstått det rätt.

Det låter som om du och dina barndomsvänner har hamnat väldigt långt ifrån varandra i livssituation. Har du något/några fritidsintressen eller hobbys där du kanske kan träffa lite nytt folk som har mer dina intressen? För i mina öron låter det som att du och ditt gamla kontaktnät inte precis är perfect match för varandra. Jag hade slutat umgås med dem om jag var som du. Varför umgås med folk som inte vill umgås med en, eller som man mår dåligt av?
Nej, det är så jag har börjat tänka. Egentligen vinner jag ju inget på att kämpa med att upprätthålla vänskapen med folk som jag inte får ut (nästan) något positivt av alls.
De enda fritidsintressen jag har är hästar och hundar, men för tillfället har jag inte möjlighet att åka på träningar och så med häst så jag träffar väldigt sällan nya hästmänniskor. Och iallafall här där jag bor är det svårt att skaffa nya bekanta/vänner genom hundaktiviteter också :(
 
Sv: Problem med "vänner"

Jag har svårt att se "trash" som något annat än en nedsättande benämning.
 
Sv: Problem med "vänner"

Du kan inte försöka att kanske dra ihop en buketräff i närheten då? Vet flera som fått vänner via sådana :)
 
Sv: Problem med "vänner"

Jag hade precis samma problem. Sen bytte jag stall (visserligen inte bara av sociala skäl, men även det blev ett lyft), och efter det har jag i alla fall folk att rida med och prata med i stallet. Jag hade dels inte riktigt ekonomin att åka och träna (jag går på csn), och dels är min häst bara tre år, här där jag bor är utbudet av träningar som inte är renodlat tävlingsinriktade för hoppning eller dressyr obefintliga.

Du kanske skulle kunna göra en efterlysning via någon Facebook-grupp eller liknande (vi har en för hästfolk i vårt område), om att du vill ha någon att rida ut med kanske? Det kanske finns någon som tänker precis som du, som jättegärna skulle vilja ha någon att rida med?

Det kanske du redan svarat på innan, men jobbar du eller går du i skolan? Någon där som du kanske kan umgås mer med? Har du partner? Den personen kanske har vänner du kan haka på och umgås med i så fall? I vilket fall tycker jag nästan det är bättre att inte ha något umgänge alls än att umgås med de människorna du beskriver, för allas bästa.
 
Sv: Problem med "vänner"

Inte allt för sällan saker som jag också tycker om att göra och som jag förr sagt att jag gärna också vill hänga med på någon gång.
Jag trodde de bara satt och rökte på eller blev aspackade? Varför vill du vara med på det? Och varför vill du följa med; du tycker ju uppenbart att de är genomgräsliga (trashiga, snyltiga, obildade etc)?

Men utan framgång, de hör inte av sig. Helt uppenbart vill de inte umgås med mig.
Jätteskumt.
 
Sv: Problem med "vänner"

Jag förstår hur du menar med utnyttjandedelen.

Jag har haft ett par såna "vänner".
En som skulle låna soffan så fort hon var i stan oavsett om jag kunde ha besök eller inte. Gick det inte slutade hon höra av sig-tills nästa gång hon behövde låna den.
Dom gånger hon fick låna den såg jag inte röken av henne. Hon sa alltid att hon kom för att hälsa på men jag var den enda hon inte hälsade på.
Sista gången hon frågade sa jag blankt nej. Sedan hörde jag inte av henne mer på ett bra tag. Sen kom ett sms men det svarade jag inte på. Orkade inte med henne längre.

En annan skulle jämt låna pengar utan att kunna betala tillbaka, låna soffan hon med så fort hon hade ett ärende till stan utan att egentligen besöka mig samtidigt m.m.
Om jag ville hälsa på henne så kunde hon aldrig. Dom gånger hon ville hem till mig så ville hon bara ut för att festa-något jag inte gör längre.
Jag blev tråkig i hennes ögon och vi växte ifrån varandra. Nu för tiden när hon hör av sig så är det alltid något hon vill ha. Hon hör aldrig av sig bara för att fråga hur läget är.

Så det finns bra sätt att utnyttja och mindre bra sätt.

Jag har själv utnyttjat mina vänner fast på samma sätt som dom utnyttjat mig. Tex ta hand om varandras hästar om någon skulle iväg, låna cykel/moped till stallet m.m.

Så jag förstår dig TS.
 
Sv: Problem med "vänner"

Förstår dig att det inte känns bra, jag skulle inte heller velat ha det så, du är på rätt väg nu när du ser dom som energi tjuvar. Heja på!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 892
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 939
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Stefffie
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp