Problem med vattenkoppen

Singapore-S

Trådstartare
Jag fick hem min nya tvååring första september, och han är verkligen en dröm :love:
Enda lilla kruxet är just att han inte lyckas lära sig det här med vattenkopp. Har aldrig tidigare varit med om en häst som helt enkelt inte fixar det.
Han dricker gärna ur den om jag trycker fram vatten, men han trycker aldrig fram något vatten själv utan blir då utan om inte jag trycker. Såklart får han ju ha hink i boxen om han inte lär sig innom snar framtid, men vill ju gärna att han använder sin kopp.
Hur sjutton ska jag lära honom att trycka själv:confused:

Så hjälp mig nu att brainstorma lite ideer!!
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Den kanske inte tycker om vattenkopp?

Det finns hästar som inte tycker om vattenkoppar och bör då ha hink i stället.
De kan tycka att ljudet är obehagligt, att det gör ont att trycka på ventilen, att de inte dricker tillräckligt för att de tröttnar på lågt vattenflöde etc

Vad är det för ventil? Rör eller platta?

Min tycker inte om platta eller om man måste ta i för att få ut vatten och trycker då inte själv ut vattnet..Jag har alltid haft hink som komplement till koppen.
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Även om hästen lär sig dricka ur vattenkoppen finns det risk för att hästen då dricker för lite. Ha alltid en hink med vatten i boxen, för säkerhetsskull :) ...Jag byggde stall nyligen och där är det inga vattenkoppar alls...funkar hur bra som helst och jag har koll på hur mycket vatten dom får i sig.
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Min dricker inte heller ur vattenkopp. Får helt enkelt ställa in en spann, tar 1 min extra..
Kan förstå de hästar som ratar vattenkopp, få ut 20 liter ur den på en natt verkar lite drygt.
Sen brukar de låta förskräckligt mycket om de inte trycker tillräckligt hårt. (Även när det gäller plaströrs modellen)
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Han är inte alls bekymrad av ljudet då han dricker samtidigt som jag trycker, och flödet är högt så det är inte heller problemet. Det är en kopp med platta, och har funderat på att byta till rör, kanske funkar det bättre. Har för mig att rören är känsligare än plattorna.

Piraja: Jag brukar ha hink också ifall något händer med vattentryck, pump osv under natten, men vill gärna att de är vana vid kopp också, så de har obegränsad tillgång till vatten
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Så länge han får vattenhink kommer han inte att lära sig.
Vitsen är ju att han ska bli törstig, och börja fundera på vart han har vatten.

"Hm, det brukar ju finnas i den här byttan. Fan, det verkar vara slut, undra om det kommer att fyllas på om jag bökar och buttar lite här och där".

Våra avvanda föl brukar lära sig på 3 nätter. (och ja, de har vatten i hagen.)
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Ja, alltså han har ingen hink ännu, av just den anledningen du skriver. Menade att jag brukar ha hink som komplement NÄR hästen kan oxh använder sin vattenkopp.
Problemet är just att när vattnet är slut i koppen så undersöker han inte, utan helt enkelt bara accepterar det faktum att det är slut. Så på morgonen när han kommer ut är han ju törstig och dricker direkt ur vattenhon i hagen
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Min pappskalle ratar vattenkopp. Då har han ändå bott med endast kopp( i säkert 5-6 år) ända tills jag lämnade ett träckprov då konstaterade de att han var väldigt torr och rekommenderade hink också. Nu har han 2 hinkar och en kopp och är hinkarna tomma så är han hellre törstig än dricker ur koppen
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Fråga dig själv vad du tycker är viktigast, att hästen får i sig vatten eller......?

För mig en konstig frågeställning du ställer. Om du stänger in en häst i box så är du skyldig att ge den vatten, om den inte kan/vill dricka ur en kopp så skulle aldrig jag ha samvete att låta den vara utan. Ta en hink så är problemet ur världen och hästen mår bra!

Till en annan som svarat, tror inte det är sant det du skriver, att hästen inte har fått dricka sig otörstig under många år i box bara för att den ska tvingas att lära sig????
Hur tänker ni? Ta en funderare, jag tänker inte svara på något mer ang. detta.

Heder till dig som byggt nytt stall och inte satt in vattenkoppar!
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Hej!

Min pålla vägrade dricka ur vattenkopp när vi flyttade till lösdrift, hon var inte rädd, hon bara vägrade, trots att jag visade henne flera gånger.

Hon var hellre törstig så vi fick sätta in vattentunna som jag gissar samtliga hästar hellre drack ur.

Efter 1 år i stallet fick fröken häst boxvila/sjukhage och hamnade då i samma hage som vattenkoppen (hon hade också 2 vattenhinkar att dricka ur inne, så hon stod inte utan vatten), och var väl törsigare än vanligt, för hon hade druckit upp sina innehinkar och när jag mockade hörde jag ett *slurp slurp* från vattenkoppen.

Så det tog 1 år innan hon nedlät sig till att dricka ur vattenkoppen.

Annars brukar hästar vara rätt smarta, dom "dricker inte" och är "jättetörstiga", och får in en vattenhink och när den är slut (och man är lite sneaky) kan man mycket väl hitta dom drickandes ur vattenkoppen (har varit med om det ett par gånger).

Jag hade hängt in en hink åt pålle!
/Lavinia
 
Sv: Problem med vattenkoppen

När jag tog hem min pålla som 2-åring var hon också nybörjare på vattenkopp. Det tog tre månader innan jag såg att hon faktiskt använde vattenkoppen på eget bevåg.

Jag provade bland annat att lägga morotsbitar "bakom" tryckknappen så att hon skulle vilja norpa åt sig dom och samtidigt råka trycka och lära sig att då får man vatten.

Till en början hade jag inte vattenhink i boxen eftersom de gick ute länge och vatten fanns i hagen.Efter ett tag blev jag orolig över att hon inte drack ordentligt och hängde in en hink. Men så snart jag såg att hon faktiskt använde vattenkoppen åkte hinken ut, för då visste jag ju att hon hade fått kläm på tekniken.

Idag dricker hon ur vattenkoppen utan probem.
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Min en häst som jag hade tidigare lärde sig aldrig det där med vattenkopp heller. Nå, för mig kvittade det. Det var första (och enda) gången jag har haft vattenkopp i stallet i hela mitt hästliv (var inackorderad) Själv föredrar jag vattenhink till hästarna istället. Jag har då mera koll på hur mycket/litet de dricker och tycker inte heller att det på något vis är "mer besvär" med en vattenhink. Dessutom också (enligt mig) mer pålitligt med hink än kopp.
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Men ska man kunna dra några slutsatser om hur mycket hästen dricker över dygnet så blir det ju omöjligt om de går i hage med andra, och där har stort vattenkar?
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Om du nu känner att du bara måste ha vattenkopp och vägrar hink, vilket är lite lustigt för hink är ju jättebra, så kan du ju installera en självpåfyllande vattenkopp, där finns det ju alltid vatten och när hästen dricker fylls det på automatiskt.
I stallet där jag har hästen nu har vi uppvärmda (vintertid) självpåfyllande vattenkoppar, vet faktiskt inte om min häst kan dricka ur vanlig vattenkopp (tror han kan det för det hade de nog i Tyskland) för stallet jag stod i innan hade vi hink, men det funkar utmärkt med självpåfyllande vattenkopp samt en thermobar i hagen som kräver att hästen lyfter på ett lock för att kunna dricka.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med vattenkoppen

Till en annan som svarat, tror inte det är sant det du skriver, att hästen inte har fått dricka sig otörstig under många år i box bara för att den ska tvingas att lära sig????
Hur tänker ni? Ta en funderare, jag tänker inte svara på något mer ang. detta
.

Läs om läs rätt !

Jag VISSTE inte att hästen inte drack ordentligt i boxen. Självklart så såg jag honom dricka då och då i koppen, men jag visste inte att det var otillräckligt och med en kopp så är det som bekant svårt att se hur mycket de dricker. SÅ min häst har INTE varit instängd i flera år i en box för att LÄRA sig. Dessutom har han alltid haft ett stort kar med vatten i hagen...
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Men ska man kunna dra några slutsatser om hur mycket hästen dricker över dygnet så blir det ju omöjligt om de går i hage med andra, och där har stort vattenkar?

Du har helt rätt i att man inte ser exakt hur mycket dom dricker, men oftast verkar det vara ganska samma fördelning på hur mycket dom dricker ute och inne, så att jag som har hink till hästarna ser en förändring på hur mycket vatten som gått åt inne i boxen.

/Camilla
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Men ska man kunna dra några slutsatser om hur mycket hästen dricker över dygnet så blir det ju omöjligt om de går i hage med andra, och där har stort vattenkar?

Men med en vattenkopp är det ju HELT omöjligt att dra någon slutsats öht om man inte mäter användningen? Det är väl bättre att ha koll halva dygnet än inte alls eller?

Jag vill aldrig ha vattenkopp. Med 2 hästar i hagen har man ett hum och är de inne på natten märker man ju direkt om de avviker från det normala.
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Du har rätt! Jag förstår att du inte visste att han drack dåligt, och att han inte var tvingad att lära sig. Tycker bara det är hemskt att hästar inte kan dricka sig otörstiga. För med vattenkopp har man dålig koll och alla kan inte få i sig det de behöver.
 
Sv: Problem med vattenkoppen

*KL*

Hur mycket vatten kommer det per minut egentligen ur en vattenkopp med skapligt tryck? Fick en häst som stod på jobbet tidigare och lärde känna han över 1 år innan jag tog över honom. Tyckte mig se att han drack helt ok ur vattenkoppen då men när jag flyttade honom så satte jag in en 20-liters hink direkt. Fick sätta in en till hink för han drar lätt i sig 35 liter på ca 8 timmar han står inne under natten. Hur länge måste dom stå och sörpla ur en vattenkopp för att få i sig såna mängder?
 
Sv: Problem med vattenkoppen

Samlar ihop ett svar på de flesta frågor till mig ang vattenkoppen.
Jag har inte skrivit någonstans att vattenkoppen är speciellt viktig, vill han inte så vill han inte och då får han såklart vatten ur hink.
Var mer förvånad och lite undrande över att han inte riktigt förstod det här med vattenkopp, då jag aldrig tidigare varit med om att en häst inte riktigt förstod att lära sig det. Det var dock betydligt fler som stött på problemet än vad jag trodde.
Hur som helst, så verkar min tråd mer ha övergått till en diskussion om vattenkoppens varande eller icke varande, vilket inte var tanken alls, utan var bara ute efter lite tips och idéer. Tack alla ni som delat med er av era erfarenheter och tips ang detta.

Som avslut kan jag bara skriva att han faktiskt, natten som var, har tryckt fram vatten själv (duktig grabb), men kommer ändå att få en hink i boxen, precis som övriga hästar i stallet (vilket framgår i ett tidigare svar från mig)
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
972
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 942
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma...
Svar
18
· Visningar
2 090
Senast: Is
·
Hästvård Hej! Min häst fick kolik igår. Jag kom till hagen för vi skulle ut på en tur, trodde jag. Såg på hela hästen att något var riktigt fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 352
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp