Problem med voltstart

B

Brakken

Hej
Har en häst som har problem med voltstarterna, framförallt från spår 6 o 7
Han är väldigt hetsig och ivrig att komma iväg, så han slänger sig runt i volten o ganska okontrollerbar:cry:. Han springer och slår med huvudet, och försöker ta bettet ifrån en. Vissa kuskar fixar att köra honom hur bra som helst, medan vissa fixar det mycket mindre, eller inte alls.
Han är vidgjord i munnen, och fungerar jättebra i träning. Man kan inte ta för mycket i honom i munnen, för då blir han tvärilsk:devil:. Idag går han med vanligt bett + checkbett o pullarnosgrimma, lång käk. Springrem har vi provat, men den gjorde han bara sur.
Är det någon som har en idé vad man kan prova för utrustning?
 
Sv: Problem med voltstart

Jag hade funderat på följande:

1. Varför gör han så just i starten och inte i träningen?
2. Gör han likadant bakom bilen? Om inte - så starta billopp i stället.

Om han inte är sådan i vanlig träning, så hade jag tränat tillräckligt mycket tills han inte gör så i volten heller. Mer eller mindre livsfarligt med sådana hästar i volten annars.

En del blir bra med Järvsöfaksbett, men andra blir ännu värre. Annars kan det vara värt att prova.
 
Sv: Problem med voltstart

Vid träning är det jag själv som kör. Han har aldrig gått bakom bilen, men det kommer att bli vinterns projekt, först måste han klara två kval, pga oregerlighet.
Han har bara springa i huvudet när han kommer till banan, så då slår han med huvudet för att få mer töm, när man släpper iväg honom fungerar han. Problemet är att komma dit, att få honom att lugna sig i volten, och inte "skära" volten när det passar honom.
 
Sv: Problem med voltstart

Har du kollat halsen?

När de får svårt att få luft i volten kan de göra så där av förståeliga skäl.
 
Sv: Problem med voltstart

Jag skulle nog prova att sätta på en bettlyftare och en martigal. Vad går hästen med för huvudlag ? (Öppet, helstängt)?

Jag har en häst som jag haft i ett år som var/är precis likadan...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 231
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 216
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 915
Senast: linnsan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 501
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp