Problem på problem på problem. Suck!

Nethril

Trådstartare
Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :(
Känner på mig att det här kommer bli långt. För just nu känns allt väldigt hopplöst..
Kort bakgrundshistoria:
Hon har varit utlånad på foder och ridits mycket försiktigt och ganska sällan det senaste året. Det bestämdes att hon skulle säljas då fodervärden inte kunde ha kvar henne (två hästar och för lite tid) och då jag blivit arbetslös och inte har ekonomi för en häst. Vid igångsättning och provridning (under augusti månad) kändes hon inte helt hundra. Något klenare i höger bak. Inte halt men det var något som störde. In på klinik för besiktning och genomkoll.

Första besöket 11 september: Ohalt skritt rakt spår. 0.5 grader halt HB i trav rakt spår.
Böjprov helben: 1 grad HB, 0.5 grader VF.
Longering ridhus: Halt HB samt VF i höger varv.
Ordineras skritt 40-60 min dag och återbesök om ca tio dagar.

Andra besöket 19 september: Ohalt skritt rakt spår. Böjprov helben: 1 grad HB som sitter högt. 1 grad lågt VF.
Longering volt med fast underlag: 1 grad VF samt HB höger varv. Mycket tassig och ovillig att trava. Vänster varv ua.
Hon sprutas högt och lågt samt röntgas och det visar sig att hon har en lös benbit i höger has.
Hon har också en låg hälta mellan kota och kronrand som går att bedöva bort. Troligtvis en vrickning som först tänktes behandlas med kortisoninjektion men då Chili haft fångkänning under tidig sommar vågade vi ej detta utan blev ordinerade metacam och vila med återbesök om ca 3v.

Tredje besöket 16 oktober Vi fick vänta lite på att få tid för ultraljudet men så kom vi iväg på besök nr 3. Chili hade vilat nästan en hel månad.
Ohalt skritt och trav rakt spår. Böjprov helben HB 1 grad. Böjprov lågt VF 2 grader (hon var superhalt..)
Ultraljud av gaffelbandsfäste höger bak utförs och det ser jättefint ut vilket gör att vi siktar in oss på att operera bort benbiten.
Ultraljudar också VF och hittar en lindrig skada på ett ligament som berör kotleden. (i karleden mellan kotans baksida och kronranden)
Frågade om det kanske kunde vara en diagonalhälta pga att hon avlastat höger bak men vet trodde mer på att hon vrickat sig alt. trampat av sig en sko eller dyl.


5 november hämtar jag hem henne och inväntar operation den 15 nov.

15 november - operation Chili opereras och en liten benbit tas ut ur hasen. Allt går bra och hon får komma hem dagen därpå. Ordineras metacam 5 dagar, boxvila i 14 dagar (med 5 min promenad/dag) och sedan sjukhage i 6 veckor till.

4 dec - bandage av och stygntagning 5 dec Bandaget tas av, ser fint ut förutom ett litet bränn/trycksår i huden. Rent och snyggt dock och varar inte eller liknande. ingen feber, ingen värme i benet osv. Däremot är hela hasen väldigt svullen. Låter det vara en dag och sedan tas stygnen. Tänkte att svullnaden skulle gå ner efter ett par dagar i sjukhage och med lite rörelse men icke. Så imorgon har jag telefontid med opererande vet.

Nu har vi återbesök för frambenet den 13 dec och då även ultraljud så vi kan se om ligamentskadan blivit bättre. Tycker hon är något gallig i VF och har varit hela tiden. Blir eventuellt shockwave behandling av frambenet också om försäkringsbolaget täcket. Jag har helt enkelt inte råd med så mycket mer stora veterinärkostnader nu.

Och jag är så satans orolig och känner mig jättehjälplös mitt i allt det här. Och som om inte detta vore nog så fick vi veta att Chilis mamma som vi trott varit fritestad visar sig ha pssm typ 1 (Polysaccharide storage myopathy) vilket såklart är ärftligt och nu har Chili tyvärr också testats positivt för typ 1 :(
Symptomen är korsförlamningsliknande och kan vara allt från lindrig stelhet till akuta smärtattacker. Oftast vid igångsättning, överträning osv.
PSSM hästar måste stå på en diet med minimalt med socker och stärkelse och mycket fett och fibrer. De måste hållas igång och motioneras och bör inte stå på box för mycket. Har man tur får hästen knappast några symptom alls och har man otur så.. ja.. (tur jag fick testresultaten efter boxvilan annars hade jag dött av oro:cool:)

Mer om pssm finns att läsa här:http://stud.epsilon.slu.se/2310/1/FORSTENIUS_J_110224.pdf

Stackars, stackars lilla häst. Undrar verkligen hur mycket trubbel hon har som jag inte märkt. Och inte märker. Och mitt i allt det här så skulle hon ju faktiskt säljas, för att jag inte har råd att ha kvar henne. Men hur ska jag någonsin kunna sälja henne nu. Jag som är en sån hönsmamma! Nu får hon absolut inte avlas på. Hon måste ha specialdiet och minutiöst noggrann träning.

Och hon är knappt använd. Hon fyller 7 i juni och är väldigt sparsamt riden och tränad hela sitt liv. Ändå känns det som att hon är helt paj :cry:

Jag behövde nog mest skriva av mig. Hoppas att någon orkar läsa och har något smart/rådigt/tröstande etc eller någon upplyftande att säga om det hela. För just nu känns det väldigt rörigt och deppigt i både hjärna och hjärta..
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Usch vilken situation. :( Har kanske inte så mycket klokt att komma med, men med närmare 2 år med skadade hästar (olika skador) så har jag fått lära mej att ta en dag i taget och försöka att inte tänka så mycket frammåt.

Jag har positiv erfarenhet av shockwawe på ligamentskada, men tyvärr täckte i te min försäkring det (Agria) så jag fick betala ur egen ficka. Min är *peppar, peppar* återställd efter fula ligamentskador på båda sidor av knäleden på vänster fram (riden nästan ett år efter detta). Men han har nu istället lyckats med en avsprängningsfraktur på kronbenet höger bak och fick pga detta plocka bort en benbit i kronleden och står nu i sjukhagen IGEN.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Hon har varit utlånad på foder och ridits mycket försiktigt och ganska sällan det senaste året.

tänktes behandlas med kortisoninjektion men då Chili haft fångkänning under tidig sommar vågade vi ej detta

PSSM hästar måste stå på en diet med minimalt med socker och stärkelse och mycket fett och fibrer. De måste hållas igång och motioneras och bör inte stå på box för mycket.

Du ska nog akta dig för att sätta din häst på en foderstat med hög fetthalt eftersom det kan få allvarliga konsekvenser.

Du skriver att din häst (Chili) “har haft fångkänning under tidig sommar.” Detta tyder på att hon även är insulinresistent (IR). En långvarig foderstat med mycket fett leder ofta till att hästar blir IR och för hästar som redan är IR förvärras insulinresistensen.

Sätter man dessutom en otränad häst (“Hon har varit utlånad på foder och ridits mycket försiktigt och ganska sällan det senaste året”) på en foderstat med hög fetthalt får man ytterligare problem.

“High fat feeding” rekommenderades tidigare för EPSM-hästar men med alla de problem som har visat sig komma med en hög fetthalt i foderstaten så har man mer och mer övergått till andra lösningar.

Du hittar mer relevant information om EPSM/PSSM i nedanstående länk än det examensarbete från SLU som du länkade till (du måste bli medlem i EPSM-gruppen för att ta del av informationen):

http://sports.groups.yahoo.com/group/EPSM/

Där kan du lära dig hur du ska lägga upp foderstaten för din häst.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Nu är jag kanske krass men prata med veterinär och försäkrkngsbolag om ev utdömning. Annars får du nog behålka själv med allt vad det innebär:/.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Nu är jag kanske krass men prata med veterinär och försäkrkngsbolag om ev utdömning. Annars får du nog behålka själv med allt vad det innebär:/.

Fick samma tanke, även om det är en väldigt trist tanke.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Tack för ditt svar. Det var trevligt att läsa att shockwave fungerat på din häst. Pratade med mitt försäkringsbolag och de täcker shockwave upp till 1000 kr så det blir väl en behandling de betalar då kan jag tänka mig.
Lycka till med din häst också.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Tusen tack för infon och länktipset! Det här med ökad IR pga hög fetthalt var mer än jag kände till och då ska jag genast vara än mer försiktig med fodret.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Fiorano och lady_vip: alltså, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tänkt på det. Och jag kan ju verkligen inte behålla. Går på knäna som det är nu och att ha häst är en lyx jag verkligen inte har råd med. Och iom sin pssm kan hon ju inte bara gå och strosa i någon hage heller. Dessutom skulle hon nog bli tokig av det. Hon är en sådan arbetsmyra och blir rent av upprörd om hon tycker att man borde hitta på något och jag tycker annorlunda..
Och säljs hon billigt är risken extremt stor att hon vandrar från ägare till ägare. Och att nån knäppgök kanske avlar på henne trots pssm-genen :cool:
usch. Hoppas det händer ett under tills klinikbesöket på torsdag.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Tänker på dig och Chili. Vet hur sur hon blir av vilan. Arbetsmyra är hon helt klart.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Och nu har vi varit på återbesök vilket visade att det finns en inflammation i hasen efter operationen. Denna kommer att behandlas med en metacamkur. Förutom det såg hasen jättefin ut både på röntgen och ultraljud. Och ligamentskadan fram har börjat läka och ser mycket bättre ut!
Shockwavebehandling var det inte ens snack om utan nu är det mer eller mindre hasens skick som styr.
Återbesök om fyra veckor och om allt ser bra ut då och böjprovet går bra så är det dags att sitta upp och skritta.
Så nu har jag ju fått nytt hopp såklart och räknar med att allt ska gå bra :angel:
Och det innebär ju att det "bara" är pssm problemet kvar.
Vilket ju är ett nog så stort problem vid kommande försäljning men när hon uppenbarligen kämpat och läkt såhär bra så är det minsta hon gjort sig förtjänt av en chans.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

jag funderade på det. Men då kommer jag ju så småningom stå där igen med en häst som kommer hem igen eller ska säljas.. Och om lånaren inte sköter henne som den bör kanske jag får hem en mer trasig häst än jag lämnade.
(många men och kanske här känner jag..)
Inte speciellt högt värde på henne skulle jag tro. Höjs ju något om hon blir frisk nu och jag kan sätta igång henne såklart men eftersom hon inte får avlas på så försvinner ju "stovärdet" sas och eftersom pssm:et dök upp sänker ju det ytterligare antar jag. Hade henne ute på annons i sensomras (innan allt detta uppdagades) något lågt egentligen för 30.000 kr pga att hon inte var helt igång och hennes lite svagare höger bak som ju visade sig bero på benbiten som nu är åtgärdad.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

och så var det återbesök igen. Oren i skritt på gången och i longeringen. Framförallt hö bak. Ultraljudet visar kraftig inflammation i ledkapseln som är ordentligt förtjockad.
Sprutades med tuppkam, kortison samt antibiotika. Vila 1 månad i sjukhage och återbesök igen för nytt ultraljud. Frambenet brydde de sig inte om att kika på då de ville fokusera på hasen (och hade väääldigt mycket att göra)

Så då tog vi ett par steg tillbaka igen.. suck :(
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Svarar båda: ja det var ju inte vad vi hoppats på.
Ja hon börjar bli ordentligt rastlös nu. (vilket visade sig när vi skulle longera= bus till tusen) men hon är glad iaf. Tack och lov tar hon det lugnt i hagen än sålänge.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Jag har två funderingar.
1, om jag fattade rätt så gick hästen med bandage runt hasen i nästan 3 veckor innan det togs av och kontrollerades? Har alltid fått rådet att lägga om bandage efter max 5 dagar.

2, Varför inte ta beslutet om avlivning, om du inte har råd att ha henne kvar? Du kommer att ha väldigt, väldigt svårt att hitta ett nytt hem till henne.
Dom som kan tänka sig att köpa henne vill du nog inte sälja till.
 
Sv: Problem på problem på problem. Suck!

Vi fick rådet från vet att låta bandaget sitta kvar tills stygntagning om det var möjligt (om bandaget inte kanade eller liknande)
Just för att ingen smuts skulle komma i kontakt med såren. (iom att de gick rakt in i leden)
De var rätt noga med att påpeka att jag skulle låta det sitta om det satt där sas. Vilket jag tyckte att det gjorde. Det rörde sig inte många millimeter, hästen var pigg och glad, feberfri, ömmade inte när jag klämde utanpå bandaget osv. Oturligt nog för oss var där ett sår. (Vilket nu bara är lite pyttesmå skorpor kvar ifrån=något positivt!)
Så det är väl olika från fall till fall hur de ordinerar antar jag.

Och ang fråga två så är det egentligen precis samma fråga som jag hör inifrån hjärnan dag in och dag ut.
Jag är för blödig för att ta bort henne. Iallafall nu! Det är också det att det vacklat så mycket fram och tillbaka mellan positiva besked och negativa besked. Så fort jag hör minsta positiva knyst från veterinären får jag nytt hopp och tänker att jag borde ge Chillsan en chans. Och då förtränger jag alla problem runt om, pssm, säljsvårighet etc etc.

Men vet att jag borde (för både hennes och min skull) överväga det beslutet. Faktiskt.
Jag uppskattar att du skriver det precis som det är, rakt och utan krusiduller. För även om jag egentligen vet själv så får det mer verkan om jag ser det i klartext eller hör det från någon annan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 625
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp