Problem - sjukt hopprädd!

xiued

Trådstartare
Jag har ett jättestort problem.... jag är så SJUKT hopprädd! Jag har ridit i snart 8 år och har alltid tyckte att det har varit lite småläskigt att hoppa. Men förr vågade jag iallafall hoppa några småhinder.... Sen för några år sedan ramlade jag av en häst som skenade, jag skadade svanskotan ordentligt och kunde inte sitta upp direkt efter. Efter det hade jag jättesvårt att våga rida över huvud taget igen. Jag vågade knappt sitta på en stillastående häst utan att någon höll i stenhårt. Nu är den rädslan iallafall borta och jag har skaffat egen häst och det går bra. Förutom i hoppningen. Jag klarar inte av det. Så fort jag ens ser ett hinder på 30 cm (löjligt lågt jag vet) som jag ska ta mig över får jag panikångest och vågar inte. Det sjuka är att jag aldrig varit med om en hopp-olycka eller liknande. Jag bara vågar inte. Jag har flera gånger tvingat över mig själv över hindren, högst 70 cm, och det gick jättebra. Men ändå är jag livrädd efteråt, och vill aldrig mer göra om det.
Jag vet att alla säger att man ska börja lågt och bygga upp självförtroendet så försvinner rädslan. Jag har gjort så nu, i flera år, men jag kommer ändå inte över 30 cm utan panikångest och känslan av att jag aldrig någonsin mer vill göra om det.
Så, min fråga är, VAD SKA JAG GÖRA?! :confused: Egentligen skulle jag lika gärna bara kunna skita i och hoppa överhuvudtaget, min medryttare hoppar min häst jättefint så henne går det ingen nöd på. Men grejen är, att jag vill gå en vuxenutbildning och bli ridlärare. Min högsta dröm. Det enda jag vill göra. MEN, det går inte om jag inte klarar av ridprovet, vilket bland annat består av att hoppa en bana på 90 cm........
Hjälp!! Tacksam för alla svar! (utom de som endast kommer säga åt mig att sluta fega och skärpa till mig).......
 
Sv: Problem - sjukt hopprädd!

Jag förstår precis hur du känner. Jag fick 3 frakturer i ryggen när en häst skena o tvärvände o ja flög av. Är också livrädd för att hoppa. Hoppar ja lite o ofta kan ja hålla mig något sådär men e ja utan en vecka e de kört. Så ena dagen kunde ja hoppa 110 medans nästa va ja rädd för 30cm.

Kanske prata me någon om problemet? Sitter ju tyvärr psykiskt.
Själv har ja valt o inte hoppa. O får ja för mig o hoppa då vill ja o vågar men e extremt lågt.
 
Sv: Problem - sjukt hopprädd!

Låt medisen hoppa mycket, du kan ta ett skutt över 30 cm och sedan öka höjden sakta men säkert.

Så gör jag, nu är tyvärr min häst en jävel :devil: i hoppningen, men jag bygger upp det sakta men säkert, en annan tjej fåt ta "smällarna", dvs introducera hästen dels inför nya hinder, såsom plank etc och även högre höjder. Då kan jag hoppa upp någon dag efter och skutta över ett 40 cm hinder och känna mig så stolt :D

Man måste helt enkelt lita på hästen. Har du en trygg häst, som tar sig igenom en 90 cm bana klockrent även om du sitter på och bara försöker komma ihåg att andas?
I så fall kommer du nog kunna bygga upp din självkänsla igen.
 
Sv: Problem - sjukt hopprädd!

En duktig tränare kan göra underverk. De hjälper dig att bygga upp självförtroendet, ger dig roliga övningar som stärker både dig o hästen.
 
Sv: Problem - sjukt hopprädd!

Jag är också väldigt rädd och har kommit fram till några punkter som krävs för att jag ska våga hoppa


1. att jag känner mig trygg med hästen ifråga. Den får varken stanna innan, hoppa för högt/konstigt eller springa efter hindret

2. jag måste känna jag har balansen och styrkan rida i kortare läder och stå i lätt sits

3. vara trygg med instruktören, som ska vara lagom peppande. Inte driva på för hårt men inte heller stå och säga "cewe ta det försiktigt" (det sista är en riktigt trigger för rädslan)

Fungerar alla tre sakerna så klarar jag hoppa en hel bana på 70+ på träning

Från att tidigare nästan börjat tjuta för att jag ska galoppera över en bom som ligger PÅ marken. För tänkt om hästen tar ett skutt över :crazy:

Men hoppningen är en färskvara, du måste göra det ofta för att hålla rädslan stången
 
Sv: Problem - sjukt hopprädd!

Det känns nästan som att du har utvecklat något slags fobi. Har du pratat med en KBT-terapeut någon gång? Jag har gått i KBT för en massa jobbrelaterad stress etc, men det är också verkningsfull terapi för rädslor och fobier. Det är väldigt praktiskt inriktad terapi där man hittar strategier för att hantera saker. Inget ligga på soffan och prata om barndomen ;)

Tycker det vore värt ett försök, eftersom den här rädslan står emellan dig och din dröm.
 
Sv: Problem - sjukt hopprädd!

*kl*

Jag har också varit (och är fortfarande efter 11 år i sadeln..) hopprädd. Måste ha en häst jag verkligen litar på, som löser det där med hinder själv medan jag sitter och blundar. Har dock tagit mig över hinder på 80cm så det går framåt, även om jag fortfarande tränar på ungefär 50cm och tycker oxrar är såå läskiga.

Börja med att ta reda på VAD du är rädd för. Att ramla av? Att inte komma över hindret? Att rida mellan hinderstöden? Jag hade problem med att hoppa mellan hinderstöd, antagligen för att jag någon gång fått med mig hela rasket med foten så hästen blivit rädd. Känner mig mycket tryggare med sockerbitar. Och eftersom jag gör det så börjar jag med sockerbitarna, för att sedan våga hoppa samma höjd med hinderstöd.

Gäller mycket att våga lita på sig själv, litar du på att du kan sitta kvar i en bockning? Tvär sväng? Om hästen sticker? Vågar du lita på att du kan komma över en bom utan att dö? När man börjar lita på att man kan, så kan man så mycket mer än man trodde :)
 
Sv: Problem - sjukt hopprädd!

Gå på en bra ridskola i en hoppgrupp på låg nivå. Dessa hästar behöver du ju bara hålla i dig i... på.:grin:

Sen kan du ta med din egen. Sen helgkurser- flera dagar på raken med teori.

Tror du behöver hoppa minst 1 g. v för att det ska bli bättre.

Antingen försöker du eller så struntar du i att hoppa överhuvudtaget.
Om du vill bli ridinstruktör måste man nog skickas av en ridskola.:confused: så var det förr i alla fall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är hoppryttare, men pga flera långvariga skador har jag inte tävlat ordentligt på två år snart. Under tiden har jag jobbat med...
Svar
17
· Visningar
1 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp