Bukefalos 28 år!

PROBLEM uteritt.

Remix

Trådstartare
Hej!

Har ett enormt problem med min ponny som jag nu behöver hjälp. Jag kan verkligen inte rida ut på honom. Varken med eller utan sällskap. Han backar, kastar sig, bockar, stegrar, steppar och backar lite till. Har provat med ALLT. Vänta ut honom, backa honom, 3 rapp på baken, ignorera ja allt. Har fått tips på att prova magnesium och tänkte prova det. Någon som har ett sista tips annars?
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Hur är han om du leder en liten tur bort från stallet? Verkar ju vara otrygg när han lämnar gården, eller så tycker han helt enkelt att det är tråkigt/jobbigt och vill slippa.

Skulle prova leda samma runda några dagar i rad, sedan prova rida exakt samma sväng och se om det går av bara farten då..? En idé iaf.

Har du prova leda iväg från gården, den brukar ju vara lite magnetisk för vissa hästar:p och sen när de kommit ur det värsta magnetiska fältet kanske de kommer igång och går bra resten av rundan.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Han funkar super på banan. Jobbar fint. Likväl i skogen. Går att rida iväg första gången han går den vägen men gången efter går det inte alls. Helt trafiksäker och inte rädd för något.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Låter faktiskt som ett problem som du behöver en tränare eller liknande för att reda ut. Har du tagit hjälp av någon erfaren i din omgivning?
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Japp, dom suckar och säger att han är ett hopplöst fall..
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Vad händer om någon går med bakom och verkligen driver på framåt såfort hästen börjar tänka bakåt? Alltså lite kraftfullare drivning så man verkligen når fram till den. Inte någon som leder den utan att någon hjälper till bakifrån.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Provat att ha någon bakom och visst, det funkar väl hyffsat om någon viftar med spö tills han börjar backa och dom inte vill bli sparkade och flyttar på sig. Han är ganska bakskygg och blir väldigt orolig på andra sätt då.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Jag tänkte mer på ett längre spö så man kan hålla avstånd. Just en kraftigare drivning snäppet innan hästen har hunnit börja så den kommer av sig lite och inte låser sig fungerar på många. Alltså inte gå och småvifta, det blir dom bara irriterade och arga av.

Vissa hästar gäller det att man inte ger sig med, att man faktiskt kräver att dom ska gå framåt och tänka framåt. Hästar som inte tänker framåt blir ju farliga tillslut.

Men det förutsätter ju också att hästen faktiskt inte bråkar och är såpass istadig pga rädsla.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Går någon med spö bråkar han mer pga av rädsla. Rider jag själv (eller med sällskap) tror jag det är istadighet
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Han är ganska bakskygg och blir väldigt orolig på andra sätt då.

där har du problemet.
han är rädd och otrygg.
du måste träna dela på eran tillit och dels på att vidga hans tryghetszon.
när du ger dig ut på turen och han börjar tänka bakåt, gå inte på honom. låt honom spela ut, men se till att han alltid har huvudet i den riktning ni tänkt er. inge skrik, ingen drivning, inget spö, bara sitt still och parera hans huvud och så småningom hans kropp.
när han ställer sig still, med huvudet iu tänkt fördriktning, klappa, beröm med glad röst och vänd sen hemåt med honom.
du vinner, han vinner och ni vänder hem på samma villkor.

även om detta inträffar 10 meter från stallet, så följ den planen. han kommer bli bättre. även om han backar hela vägen till stallet, styr honom rätt.

men det sitter väldigt mycket i ditt huvud åxå! blir du arg och jazzar upp dig kommer han bara bli värre, så håll dig lugn och försök prata glatt med honom när han gör som du ber om, alltså ställer sig i tänkt färdriktning.

helst ska han stå still i 3-4 sek med halvlånga tyglar innan DU vänder hela ekipaget hem igen.

pressa honom inte, då kommer du aldrig kunna bryta cirkeln, back to basic är det som gäller.

OM det inte hjälper och du känner dig osäker, rid bara på banan eller skaffa häst som är bättre på utetur, ditt liv är mer värt än att hästen ska kunna gå uteturer.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Han är rädd när nån går med spö bakom, var lite otydlig men han är avvaktande mot nya människor och spön annars är han inte det minsta rädd. Går att rida med spö. Jag är inte rädd och känner inget måste att rida ut. Har en annan ponny om jag nu skulle få viljan tillbaka. Rider ut för att jag "måste", han kan ju inte gå på banan 7 dagar i veckan. Jag litar på honom och känner honom rakt igenom och känner mycket väl när han ska göra nånting. Filmen visar en av våra lättare rundor.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Man blir ju sååå otroligt sugen att prova själv... :d vart finns hästen?

Spontant, om en tränare säger att hästen är ett hopplöst fall så betyder det snarast att just DEN tränaren inte klarar det. Men naturligtvis går det.
Ska bara rätt tränare som förstår sig på hästen och kan hitta lite "knappar".

Vad är du villig att göra för att få det att fungera? Jag vet ett ställe dit du skulle kunna skicka hästen för lite grundläggande träning, och sedan kunde du själv åka dit och träna tillsammans med hästen.
Om det inte är ett alternativ så kanske jag vet någon som vet någon duktig i din närhet som kan träna er på plats.

Jäkligt fin häst :love:
 
Sv: PROBLEM uteritt.

men SHIT människa, vilken balans du har! :bow:

du ser ut att veta vad du sysslar, och är allstå ingen liten unge som inte tål kritik... ;)

det ser ut som att han blir vr¨ång helt enkelt och lite blockad av situationen? skulle gärna se lite längre tygel på honom, så han får utrymme att röra sig framåt. ser ut som han lägger i backen omedelbart vid minsta lilla motstånd?

blocka och parera tydligt alla vägar han INTE ska gå och öppna den vägen han SKA gå. då måste du släppa fram honom i tygeln. nu drar han upp huvudet och du höjer dina händer och blockar hans väg framåt ännu mer, och underlättar för honom att backa och hoppa och studtsa.

att du inte är rädd syns ganska tydligt och det är ju kanon.

såg bara 3,50 in i filmen, sen ville inte min dator ladda mer.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Han finns i västerås. Han är underbar på alla sätt o vis förutom dethär. Det kokar över i hans huvud ordentligt. Tror jag har provat med 3-4 tränare men nu har jag en som är riktigt duktig som jag kan prata med. Jag är inte supersugen på att skicka iväg honom i första hand men är det enda lösningen får jag givetvis göra det. Tyvärr är han bara 140 och jag börjar bli lite lång för att hoppa honom och somsagt är han ingen barnponny. Mycket häst i liten förpackning.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Jo, han fick längre tygel såfort vi var borta från vägen och jag försöker parera honom så mycket jag kan.
Vid 3:58 har han hyffsat lång tygel men man vill inte släppa allt för mycket, då kan man ju inte parera och stödja upp. En film visar inte mycket men en del.
Försöker lätta såfort han tar ett steg framåt och berömma.

Han bockar ofta som han gör vid 4:15 precis där.
4:45 backar han trots långa tyglar. Suck
 
Senast ändrad:
Sv: PROBLEM uteritt.

Nej, jag förstår att du inte är sugen att skicka iväg till någon du inte vet något om. Jag gjorde det en gång och fick en förstörd häst tillbaka...

De här människorna är dock ruskigt duktiga och fina med hästarna, har haft flera av våra hästar där på träning, inridning mm (film därifrån på den senaste som var på inridning, var väl riden någon månad där: Länk borttagen, enligt bukefalos regler om reklam. Du och din tränare skulle ju kunna ringa dem och prata lite, de har kanske några tips eller så ni kan testa. Så får ni fundera på om det är värt att skicka dit hästen. De är verkligen toppenbra, och som du börjar bli lite lång så kanske det är bra att reda ut problemet om ponnyn ska säljas framöver?
De har nog inte plats att ta emot fler träningshästar just nu, men ring och prata vetja!

Måste också berömma din balans, helt otroligt :)
Man ser att det är mycket häst i liten förpackning, tror att det finns en hel del intelligens där, gäller bara att hitta rätt motivation för honom. Superfin var han iaf :d
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PROBLEM uteritt.

De ska ju förresten åka till Roslagen och ha kurs slutet på augusti-början på september. Det är ju inte så långt till Västerås, ring och fråga om de kan komma då kanske :idea: Så kan ni ju känna på varann lite.
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Säljas kommer han nog inte göra. Antingen skiter jag i hoppningen på honom eller så lånas han ut har vi kommit fram till idag :)
 
Sv: PROBLEM uteritt.

Tror jag behöver nån som kan hjälpa mig på plats. Det tar en månad innan han accepterar nya människor på nya ställen och då är en månad bortkastad. Ska ringa och prata med dom.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 557
Senast: Roheryn
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 057
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 990
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp