Bukefalos 28 år!

Problem vid fotgående

B

beda

Jag tycker mig ha fått till en hyfsat gos lydnad på min hund, speciellt nu sedan vi "kom igång" med träningen tillsammans med andra hundar. I torsdags träffades vi ute på en äng ute i skogen, och trots allt ståhej med andra (endel främmande) hundar som skällde/sprang/gnällde, tjoande mattar & hussar, ny plats mm så gick det toppenbra. Boris var koncentrerad på mig och inte de andra, jag kunde ha honom lös hela tiden (annars brukar jag vara lite osäker och rädd att han ska gå fram och mucka med någon hanhund :angel: ) och kände att jag hade full koll. När vi stod och pratade mm platsade jag honom en bit bort. Visst kan jag få korrigera med ett "nej" ibland, när han vill krypa iväg, jag släpper inte honom med blicken helt förstås. ;)
Nåja, det här skulle inte bli någon skryttråd! :o :D

I alla fall, som jag kanske berättat förut siktar jag mot Lydnadsklass 1. Om det blir tävling eller inte får vi se, men det är målet att kunna alla moment.
Och fotgående/fritt följ är mitt stora bekymmet - jag får honom inte att gå nära mig! Han går lite snett framför, 1-1,5 meter bort! :eek: I koppel går det något bättre, men så fort han är okopplad placerar han sig med detta avstånd.

Så jag behöver tips på hur jag ska träna, jag tycker nämligen inte att jag hittat någon bra metod än. :confused: Med godis har jag en hund som studsar runt-runt i höjd med grantopparna, och utan godis får jag ingen kontakt alls känns det som. Med klickern har jag fått till inkallningspositionen vid benet, och det gick bra, men jag får inte till det här! :crazy:

/Tacksam för tips & råd

(kan inte följa tråden ikväll för jag ska jobba ;) )
 
Sv: Problem vid fotgående

träna vändningar! så fort han kommer för långt fram vänder du på en femöring och när han hittar rätt position ger du honom en jackpot, som älsklingsbollen, en näve favoritgodis eller vad det nu kan vara, och berömmer rikligt. jag har ett liknande problem, fast motsatt, med en hund som släpar. vi går en 5-20 m rakt fram och när hon har rätt fokus och position säger jag "nu vänder vi" och efter vändningen får hon en näve godis (hon tycker inte att leksaker är sååå spännande). när hon kopplat "nu vänder vi" gör vi det men ger inget godis utan fortsätter en bit till innan jag upprepar kommandot och då får hon sin jackpot. tanken är att hon hela tiden ska hoppas på vändningar och att varje vändning ska göra henne mer taggad. än så länge funkar det kanonbra, hon går som en igel, helt fastklistrad vid min sida. dessutom ska jag lära mig att vara tyst och inte gå och uppmuntra henne med rösten och ett konstant godisflöde.
 
Sv: Problem vid fotgående

Åh det har jag aldrig tänkt på, att träna vändningar. :angel: Tack så mycket, det ska jag prova!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 415
Senast: Praefatio
·
Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 801
Senast: Brie
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 791
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 312
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp