Problem vid galoppfattning från skritt.

whippetzilla

Trådstartare
Vår ponny vill inte fatta galopp från skritt eller halt. Hon blir som tokig och börjar backa och småreser sig även om dottern bara håller jättemjukt i henne. 12 åriga dottern tycker förstås att det är jätteläskigt när ponnyn plötsligt börjar bete sig såhär.
Dottern har precis börjat försöka fatta galopp från skritt/halt med ponnyn så vi har precis upptäckt detta problem.
Ponnyn är alldeles nyligen kollad i munnen och inget bekymmer där.
Kan det vara så att hon helt enkelt inte förstår vad som menas med att fatta från skritt/halt? Att fatta galopp från trav är aldrig några problem och allt övrigt i ridningen fungerar jättebra. Vi har bara haft ponnyn ett par månader så det är mycket nytt för oss alla.
Vi kommer ta upp detta med vår tränare när träningen kommer igång igen men kanske någon här har tips?
 
Kan den fatta galopp från skritt sedan tidigare?
Alltså - om ni vet att den kan det/gjort med tidigare ryttare, så kan det vara att den inte förstår dotterns hjälpgivning för det. Eller så kan det ju vara så att den inte gjort det innan och därför inte förstår.

Ett tips (förutsatt att ponnyn kan/lärt sig fatta galopp från skritt tidigare) är att dottern tänker; Skritt - trav - galopp. Alltså, skritta - övergång till trav - övergång galopp. Tänk bara två travsteg och sen galopp. Det kan hjälpa till att ta bort laddningen (förutsatt att galoppfattning från trav funkar bra), sen när det flyter tänker man ett travsteg - och när det funkar så tar man bort travsteget och fattar direkt från skritten.
 
Kan den fatta galopp från skritt sedan tidigare?
Alltså - om ni vet att den kan det/gjort med tidigare ryttare, så kan det vara att den inte förstår dotterns hjälpgivning för det. Eller så kan det ju vara så att den inte gjort det innan och därför inte förstår.

Ett tips (förutsatt att ponnyn kan/lärt sig fatta galopp från skritt tidigare) är att dottern tänker; Skritt - trav - galopp. Alltså, skritta - övergång till trav - övergång galopp. Tänk bara två travsteg och sen galopp. Det kan hjälpa till att ta bort laddningen (förutsatt att galoppfattning från trav funkar bra), sen när det flyter tänker man ett travsteg - och när det funkar så tar man bort travsteget och fattar direkt från skritten.
Jag vet inte om hon gjort fattning från skritt innan med föregående ryttare. Jag kan ärligt säga att jag inte ens hade tänk tanken innan på att hon kanske faktiskt aldrig lärt sig.
Tog liksom för givet att hon kunde,men jag börjar nog misstänka nu att hon faktiskt inte alls kan,och såklart blir hon då oerhört frustrerad och överladdad när hon så gärna vill göra rätt men helt enkelt inte förstår vad som begärs. Från trav till galopp går fattningarna utan problem,så det låter klokt att öva med att lägga in något travsteg innan hon fattar galopp och sen minska tills hon förstår!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 219
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp