Problem vid hästköp

Noranovala

Trådstartare
Köpte en häst av företag som visade sig vara skadad. Säljaren (företag) har hela tiden försökt dra ut på processen för att köpa sig tid och jag har dumt nog accepterat och förlitat mig på detta. Jag har flertalet veterinärer som intygar att hästen har varit skadad redan innan köpet (nu i efterhand) men Säljaren hävdar att jag godkänt besiktningen som var UA och att den inte varit skadad då.
Vad göra ? (Har kontaktat jurist men då jag vill ha en speciell jurist som har väldigt mycket nu och för tillfället inte har tid fören om några veckor)
 
Lite syftningsfel kanske, företaget var väl inte skadad? Du har ju redan kontakt med jurister. Finns många hästjurister tycker jag.

Hemförsäkringen täcker en del juristkostnader. Jag skulle passa mig för att inte juristkostnaderna går över kostnaden för hästen. Det är trist Om så sker.

Försök att prata mer med säljaren. Ta kontakt med din ridlärare och se om ridläraren kan medla. Går det att ha mer kontakt med säljföretaget och kanske få byta häst?
 
Köpte en häst av företag som visade sig vara skadad. Säljaren (företag) har hela tiden försökt dra ut på processen för att köpa sig tid och jag har dumt nog accepterat och förlitat mig på detta. Jag har flertalet veterinärer som intygar att hästen har varit skadad redan innan köpet (nu i efterhand) men Säljaren hävdar att jag godkänt besiktningen som var UA och att den inte varit skadad då.
Vad göra ? (Har kontaktat jurist men då jag vill ha en speciell jurist som har väldigt mycket nu och för tillfället inte har tid fören om några veckor)
Frågan är om säljaren visste om skadan ? Om dessutom hästen gick igenom en bes UA kan hästen ha funkat bra hos säljaren. Bara en tanke....
 
Frågan är om säljaren visste om skadan ? Om dessutom hästen gick igenom en bes UA kan hästen ha funkat bra hos säljaren. Bara en tanke....
Det behöver dom inte ha gjort. Men nu är det såhär, och då anser jag som säljare att lösa problemet när minst 2 veterinärer intygat att skadan funnits vid provridningen (utifrån att kollat filmen)
 
Lite syftningsfel kanske, företaget var väl inte skadad? Du har ju redan kontakt med jurister. Finns många hästjurister tycker jag.

Hemförsäkringen täcker en del juristkostnader. Jag skulle passa mig för att inte juristkostnaderna går över kostnaden för hästen. Det är trist Om så sker.

Försök att prata mer med säljaren. Ta kontakt med din ridlärare och se om ridläraren kan medla. Går det att ha mer kontakt med säljföretaget och kanske få byta häst?
Har haft kontakt under ett halvår men undanflykter, bortförklaringar mm. Skulle få byta, sen ångrade de sig mm.
 
Det behöver dom inte ha gjort. Men nu är det såhär, och då anser jag som säljare att lösa problemet när minst 2 veterinärer intygat att skadan funnits vid provridningen (utifrån att kollat filmen)
Det är inte helt självklart att man kan häva ett köp med hänvisning till att skadan syns på en film från provridningen.

Vad rör det sig om för skada?
 
Har haft kontakt under ett halvår men undanflykter, bortförklaringar mm. Skulle få byta, sen ångrade de sig mm.
Tråkigt de ångrat sig men om de inte vetat om problemet och hästen gick igenom ua har de i så fall inte gjort något direkt fel. Det blir ett mom 22, men visst nått plåster på såret hade ju varit trevligt
P
 
Jag kan tänka mig att det kan bli lite knepigare om veterinärer menar att skadan syns på provridningen, att en då kan hävda att du borde sett det när du provred/undersökte hästen och att du iom det godkänt skicket på hästen. Men jag är osäker på det juridiska, iom att konsumentköplagen gäller här.

I ditt läge hade jag nog avvaktat, eftersom du kontaktat en jurist och inte kommer någonvart själv i din kontakt med säljaren.
 
Det behöver dom inte ha gjort. Men nu är det såhär, och då anser jag som säljare att lösa problemet när minst 2 veterinärer intygat att skadan funnits vid provridningen (utifrån att kollat filmen)
Synd, veterinärerna borde ha kollat filmen innan du köpte hästen. Ledsen för att säga det men då hade du sluppit en del problem uppenbarligen. Sk*t, säger man då För alla parter, främst hästens Kanske? Undersökningsplikten kan vara stark? Jag är inte jurist och vet inte men tycker mig ha läst det här på forumet. Näej, kolla juristen. Försök medla.
 
Synd, veterinärerna borde ha kollat filmen innan du köpte hästen. Ledsen för att säga det men då hade du sluppit en del problem uppenbarligen. Sk*t, säger man då För alla parter, främst hästens Kanske? Undersökningsplikten kan vara stark? Jag är inte jurist och vet inte men tycker mig ha läst det här på forumet. Näej, kolla juristen. Försök medla.
Jag tror inte undersökningsplikt gäller i konsumentköplagen..
Tycker synd om hästen ja, det är världens snällaste häst. Som haft ont. Men ingen förstått det..
 
Tråkigt de ångrat sig men om de inte vetat om problemet och hästen gick igenom ua har de i så fall inte gjort något direkt fel. Det blir ett mom 22, men visst nått plåster på såret hade ju varit trevligt
P
Med tanke på de dyra veterinär räkningarna och att jag inte har kunnat använda hästen till det jag köpt den för
 
Köpte en häst av företag som visade sig vara skadad. Säljaren (företag) har hela tiden försökt dra ut på processen för att köpa sig tid och jag har dumt nog accepterat och förlitat mig på detta. Jag har flertalet veterinärer som intygar att hästen har varit skadad redan innan köpet (nu i efterhand) men Säljaren hävdar att jag godkänt besiktningen som var UA och att den inte varit skadad då.
Vad göra ? (Har kontaktat jurist men då jag vill ha en speciell jurist som har väldigt mycket nu och för tillfället inte har tid fören om några veckor)

Hur länge har du haft hästen? I.o.m. konsumentköpslagen har du i de flesta fall mycket till din fördel, men varje situation är unik och det kan bli dyrt att driva igenom vissa saker, som din jurist säkert kommer ta upp.
 
Hur länge har du haft hästen? I.o.m. konsumentköpslagen har du i de flesta fall mycket till din fördel, men varje situation är unik och det kan bli dyrt att driva igenom vissa saker, som din jurist säkert kommer ta upp.
Snart 1 är. Reklamerade för länge sedan, men försökt hitta lösningar men säljaren har bara hittat undanflykter för att de ska dröja ut på tiden.. så det har gått över tiden för att få hästen reklamerad tyvärr .. men andra alternativ finns etc avdrag på köpesumman.. men som du säger kan de bli dyrt, dock går de på hemförsäkringen
 
En muskelskada
Är det något som inte går att rehabilitera alls? eller är det en muskelskada som ger en kronisk rörelsestörning? Eller varför tror du hästen har ont? Om den har ont och har haft det, varför tror du att den gick igenom besiktningen? Muskelskador är ju svåra att kringgå i en besiktning tänker jag så till vida det inte är en rörelsestörning som värmer ur och besiktningen och provridning gjordes på en redan uppvärmd häst?
 
Snart 1 är. Reklamerade för länge sedan, men försökt hitta lösningar men säljaren har bara hittat undanflykter för att de ska dröja ut på tiden.. så det har gått över tiden för att få hästen reklamerad tyvärr .. men andra alternativ finns etc avdrag på köpesumman.. men som du säger kan de bli dyrt, dock går de på hemförsäkringen

När upptäckte du problemet och ställdes diagnos snabbt därefter? Jag antar att det är en svår skada med dålig prognos eftersom du ville reklamera. Har du kvar "bevis" på reklamationen och kommunikation som visar vilka datum detta skett, om mail eller sms? Dessa bör kunna hjälpa till att visa att du har agerat rätt utifrån situationen. Har veterinärerna som granskat skadan och den gamla filmen lämnat intyg (mer än muntligt) att deras bedömning är att skadan fanns vid försäljningstillfället?
Hemförsäkringen brukar täcka majoriteten av kostnaderna men självrisken kostar ju en del beroende på hur långt det går, och någon form av tak kan finnas. Vet att våran hade tak för timpenningen den gång vi hamnade i tvist med en säljare.
 
Är det något som inte går att rehabilitera alls? eller är det en muskelskada som ger en kronisk rörelsestörning? Eller varför tror du hästen har ont? Om den har ont och har haft det, varför tror du att den gick igenom besiktningen? Muskelskador är ju svåra att kringgå i en besiktning tänker jag så till vida det inte är en rörelsestörning som värmer ur och besiktningen och provridning gjordes på en redan uppvärmd häst?
Om jag tror att hästen har ont?🤨 veterinären har fastställt att skadan är smärtsam. Går såklart att rehabilitera och det är de vi påbörjat med, men hästen fick reservation på detta eftersom det funnits vid köp. Och inköpspriset är 6 siffrigt belopp.
Jag skulle tippa på smärtlindring eller att dom värmt upp hästen ordentligt innan besiktningen. Jag har även fått reda på att dom red hästen innan jag skulle prova den...
Oavsett din hypotes så har min veterinär sagt att det funnits där vid köp (en av de största i sverige), och han vet också om den som besiktigat vilket är en riktig skit veterinär som inte ens kan hästar ordentligt (jobbar med små djur)
 
Om jag tror att hästen har ont?🤨 veterinären har fastställt att skadan är smärtsam. Går såklart att rehabilitera och det är de vi påbörjat med, men hästen fick reservation på detta eftersom det funnits vid köp. Och inköpspriset är 6 siffrigt belopp.
Jag skulle tippa på smärtlindring eller att dom värmt upp hästen ordentligt innan besiktningen. Jag har även fått reda på att dom red hästen innan jag skulle prova den...
Oavsett din hypotes så har min veterinär sagt att det funnits där vid köp (en av de största i sverige), och han vet också om den som besiktigat vilket är en riktig skit veterinär som inte ens kan hästar ordentligt (jobbar med små djur)
Faktiskt priserna har gått upp så det kan vara 110000kr på en häst som för två år sen kostade 85000, dvs då var 5-siffriga. Eller 999999 kr.

Så låter du säljaren bestämma veterinär och du gör ingen egen besiktning på klinik? Alltid hästklinik på besiktning. Alltid. Alltid.

Men fick reservation på skadan i försäkringen då måste det stått på veterinäintyget annars får du väl inte reservation eller försäkrade du inte vid köpet/försäljningen? Köpte du osedd? Oförsäkrad? Var det en bruten försäkring?

muskelskada låter som rehabiliterbart.
 
Vad du kan göra så länge - i väntan på att juristen blir tillgänglig då, om du inte ska använda någon annan... är att styra upp din dokumentation.
Skriv ner kronologiskt allting, från när du fick hem hästen, när upptäckte du problem (hur? vad var symptomen?), vad gjorde du åt det? När var du hos veterinär - och vad sa de då? ta fram journalanteckningarna från dina veterinärbesök. När hävde du köpet? datum? Muntligt eller i skrift? Spara all kontakt med säljaren kring detta och sen det som följer efter.
Fundera även på vad du vill yrka på - vill du att de ska ta tillbaka hästen eller vill du ha prisavdrag? Lite såhär; är det en skada som hästen går att rehaba frisk ifrån, och kanske värt att ha hästen kvar men att du vid köp inte hade tänkt ett rehabprojekt - eller är det en skada som påverkar användbarheten permanent (köpt som tävlingshäst men håller för promenad typ)?

Utöver detta är det inte så mycket annat att göra än att vänta in din jurist och ha underlagen iordning tills den kan ta emot ärendet och titta på det, och dra igång sin sida av kontakten med säljaren.

Alternativt välja en annan jurist för att det inte ska dra ut ännu mer på tiden. Tvister tar lång tid ändå....
 
Om jag tror att hästen har ont?🤨 veterinären har fastställt att skadan är smärtsam. Går såklart att rehabilitera och det är de vi påbörjat med, men hästen fick reservation på detta eftersom det funnits vid köp. Och inköpspriset är 6 siffrigt belopp.
Jag skulle tippa på smärtlindring eller att dom värmt upp hästen ordentligt innan besiktningen. Jag har även fått reda på att dom red hästen innan jag skulle prova den...
Oavsett din hypotes så har min veterinär sagt att det funnits där vid köp (en av de största i sverige), och han vet också om den som besiktigat vilket är en riktig skit veterinär som inte ens kan hästar ordentligt (jobbar med små djur)
Är det så att de gett smärtlindrande innan provridning, så är det bedrägeri.

Om säljaren gjort sig skyldig till det, så lär denne inte vara seriös när det gäller ev reklamation heller. Om din valda jurist inte har tid, hitta någon annan med goda referenser.

Jag lider med dig och din familj, och allra mest med hästen. Så förfärligt!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 220
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 302
Senast: Jerseyite
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp