Problem vid hästköp

Faktiskt priserna har gått upp så det kan vara 110000kr på en häst som för två år sen kostade 85000, dvs då var 5-siffriga. Eller 999999 kr.

Så låter du säljaren bestämma veterinär och du gör ingen egen besiktning på klinik? Alltid hästklinik på besiktning. Alltid. Alltid.

Men fick reservation på skadan i försäkringen då måste det stått på veterinäintyget annars får du väl inte reservation eller försäkrade du inte vid köpet/försäljningen? Köpte du osedd? Oförsäkrad? Var det en bruten försäkring?

muskelskada låter som rehabiliterbart.
Ja tyvärr gjorde jag det. Lätt att vara efterklok...

Nej då jag tog in veterinär som undersökte hästen och skrev i papprerna att det varit så när jag köpte hästen så fick jag reservation.
Som du ser i inläggen så skriver jag att jag provridit.

som jag även skrivit så har jag sagt att vi rehabiliterar. Men det är en dyr historia (och lång)
 
Är det så att de gett smärtlindrande innan provridning, så är det bedrägeri.

Om säljaren gjort sig skyldig till det, så lär denne inte vara seriös när det gäller ev reklamation heller. Om din valda jurist inte har tid, hitta någon annan med goda referenser.

Jag lider med dig och din familj, och allra mest med hästen. Så förfärligt!
Svårt att bevisa sånt tyvärr :(

tack!
 
Köpte en häst av företag som visade sig vara skadad. Säljaren (företag) har hela tiden försökt dra ut på processen för att köpa sig tid och jag har dumt nog accepterat och förlitat mig på detta. Jag har flertalet veterinärer som intygar att hästen har varit skadad redan innan köpet (nu i efterhand) men Säljaren hävdar att jag godkänt besiktningen som var UA och att den inte varit skadad då.
Vad göra ? (Har kontaktat jurist men då jag vill ha en speciell jurist som har väldigt mycket nu och för tillfället inte har tid fören om några veckor)

Säljaren hävdar alltså att skadan inte funnits vid köp och du anser att du har tillräckligt på fötterna för att bevisa att skadan funnits där redan innan köpet. Korrekt?

Då återstår bara att gå till rätten. D v s lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om du inte är intresserad av en kompromiss och t ex få delar av köpeskillingen tillbaka. Fast om säljaren är så envis kommer det kanske inte till stånd förrän ni hamnat i förberedande muntlig förhandling. Vilket ju givetvis kostar pengar i form av juristtid.

Men handlar det om mycket pengar är det klart värt.
 
Jag hade nog försökt få lite pengar tillbaka och sen vänta ut hästen som trots sin skada kan bli en bra häst. Förstår att det inte blev som du tänkt men så är det att ha häst. Finns inga garantier man kan bara göra sitt bästa att förhindra sånt här händer.
Skönt att hästen nu blir behandlad.
 
Jag förstår inte heller riktigt att du fick reservationer. Vad är det som gör att försäkringsbolaget ogiltigförklarar besiktningsprotokollet? Det måste ju fortfarande gälla även om en annan veterinär gör en annan bedömning.
 
Ja tyvärr gjorde jag det. Lätt att vara efterklok...

Nej då jag tog in veterinär som undersökte hästen och skrev i papprerna att det varit så när jag köpte hästen så fick jag reservation.
Som du ser i inläggen så skriver jag att jag provridit.

som jag även skrivit så har jag sagt att vi rehabiliterar. Men det är en dyr historia (och lång)
var hästen oförsäkrad när du tog in veterinär? Om det var en dyr häst, varfördet?

Alltid veterinärvårdsförsäkra en ny häst du köper. Alltid. Alltid. Det kan ske så mycketskador vid övertagandet som bara egentligen beror på miljöombyte, ryttarbyte, hovslagarbyte. Efter ett par år och hästen är frisk och typ skogsmulle så kan man göra ny bedömning. En tävlingshäst är alltid minst veterinärvårdsförsäkrad.

usch Va jobbigt. Hela situationen. Ta hjälp av jurist som kan se hela förloppet.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte heller riktigt att du fick reservationer. Vad är det som gör att försäkringsbolaget ogiltigförklarar besiktningsprotokollet? Det måste ju fortfarande gälla även om en annan veterinär gör en annan bedömning.
Jag tycker inte det är jättekonstigt. Förmodligen var inte hästen försäkrad när TS köpte den (alt ändrat, bytt bolag mm). Försäkringsbolaget försäkrar inte/reserverar sig för tidigare skador som skett före införsäkringen av hästen. Eftersom den tidigare skadan inte framkom vid tidpunkten för besiktningen/köpetillfället innebär det att hästen kunde försäkras utan reservationer. När veterinären senare hittar skadan och konstaterar att skadan är skett innan hästen försäkrades, tar bolaget inget ansvar = reservation.
 
Är det så att de gett smärtlindrande innan provridning, så är det bedrägeri.

Om säljaren gjort sig skyldig till det, så lär denne inte vara seriös när det gäller ev reklamation heller. Om din valda jurist inte har tid, hitta någon annan med goda referenser.

Jag lider med dig och din familj, och allra mest med hästen. Så förfärligt!
Svårt att bevisa sånt tyvärr :(
Du tar blodprov vid besiktningen.
ja det är ju lite sent nu
 
Jag tycker inte det är jättekonstigt. Förmodligen var inte hästen försäkrad när TS köpte den (alt ändrat, bytt bolag mm). Försäkringsbolaget försäkrar inte/reserverar sig för tidigare skador som skett före införsäkringen av hästen. Eftersom den tidigare skadan inte framkom vid tidpunkten för besiktningen/köpetillfället innebär det att hästen kunde försäkras utan reservationer. När veterinären senare hittar skadan och konstaterar att skadan är skett innan hästen försäkrades, tar bolaget inget ansvar = reservation.

Ja det är sant. Jag har alltid tagit över befintlig försäkring. Tycker ändå att det är lite skumt att de väljer att tro mer på veterinär 2 än veterinär 1 (som ju bedömt hästen som skadefri vid tidpunkten för besiktningen) men försäkringsbolagets veterinär kanske gör samma bedömning som vet 2 då?
 
Ja det är sant. Jag har alltid tagit över befintlig försäkring. Tycker ändå att det är lite skumt att de väljer att tro mer på veterinär 2 än veterinär 1 (som ju bedömt hästen som skadefri vid tidpunkten för besiktningen) men försäkringsbolagets veterinär kanske gör samma bedömning som vet 2 då?
Det är ju så det funkar. Är försäkringen bruten innan så spelar det ingen roll hur många gånger den varit ua vid tex besiktning eller check, visar den sig sen ha en äldre skada så blir det reservation. Då var den bara symptomfri även om skadan/avvikelsen redan fanns.
Det behöver man aldrig oroa sig för med svenskfödda hästar som varit obrutet försäkrade sen föl, men annars finns alltid risken.
 
Om jag tror att hästen har ont?🤨 veterinären har fastställt att skadan är smärtsam. Går såklart att rehabilitera och det är de vi påbörjat med, men hästen fick reservation på detta eftersom det funnits vid köp. Och inköpspriset är 6 siffrigt belopp.
Jag skulle tippa på smärtlindring eller att dom värmt upp hästen ordentligt innan besiktningen. Jag har även fått reda på att dom red hästen innan jag skulle prova den...
Oavsett din hypotes så har min veterinär sagt att det funnits där vid köp (en av de största i sverige), och han vet också om den som besiktigat vilket är en riktig skit veterinär som inte ens kan hästar ordentligt (jobbar med små djur)
Jag tänker bara att om hästen var fräsch vid provridningen och vid besiktningen så har säljaren smärtlindrat hästen vid båda tillfällena, det är väldigt kallt beteende.. Det är väl inte så konstigt att jag undrar om hästen verkligen har ont då du ju både provred den och den gick igenom en besiktning. En skada innebär ju inte alltid smärta för hästen alltså undrade jag på vilket sätt hästen har ont.

Sen om det är en muskelskada och hästen har en rörelsestörning som ev går att värma bort så kommer hästen förmodligen aldrig att gå helt rent innan uppvärmningen. Det betyder dock inte att den känner smärta av skadan, dom hästarna jag träffat med muskelskador som dom har fått en rörelsestörning av har inte blivit fräscha pga smärtlindring.

Blir hästen fräsch för dig vid smärtlindring?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 220
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 302
Senast: Jerseyite
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp