Problem vid hundmöten *långt*

Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Ja, jag vet att personen nu är utbildad hundpsykolog, allmänlydnad instruktör och rallylydnadsintruktör. Sen är det väl lite andra kurser hen gått också tror jag.

Nu går jag iaf inte på kurs hos denna personen, utan vi är en träningsgrupp. Men hen agerar lite som instruktör till oss andra. Och ibland undrar man var personen får sin kunskap, eller icke befintliga.

Sen tycker jag att det är ännu jobbigare då alla i gruppen har räkschäfer. Och jag är verkligen starkt emot det... Men vad gör man när man är fattig och medlemsavgift kostar 150 kr om året och en kurs på 10 ggr kostar 1500 kr.... Det är väl trevliga människor men jag har aldrig träffat så mycket skräpschäfrar samtidigt. En av hundarna ska avlivas pga dålig mentalitet, en hund (instruktörens) klarar inte av nya miljöer eller golv. Och de flesta är lata ök utan ngt som helst föremålsintresse som jag aldrig hade gissat vara schäfer om de inte hade sett ut som det (eller ja, räkor är inte schäfrar enligt mig men likväl på pappret..). Är det så här illa räkorna avlas? Eller har jag bara haft oturen att träffa alla dessa nu under kort tid?

Ja nu blev det off topic men behövde skriva av mig lite till:D
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Självklart får du skriva av dig!

Mera OT
Schäfern är ju världens populäraste ras, o populära utställningsavlade hundar är inte kända för att ha bra mentalitet direkt. Hur det ser ut vad gäller MH hos de olika schäfervarianterna kan jag inte uttala mig om. men det är i grunden en brukshund o förmodligen för mycket hund för den genomsnittlige hundägaren.

mvh
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Om prasslet med påsen räcker för att få hundarna att göra som du vill så skulle jag använda det istället för både vatten och klicker. Att använda redskap för att använda redskapet i sig är inget som behöver göras. klickern och påsen gör ljud, men om jag har rätt så tror jag att dom kan associeras olika. klickern (när den.är inklickad) är beröm, medans påsen kan associeras med godis eller där godis kommer ifrån.

klicker kan råka berömma båda hundarna när bara en gör rätt (om du skulle ha en sån situation), varpå det finns nackdelar med metoden. vi har klicker hemma, men den används inte då det är ett redskap om inte behövs. klarar man sig på det man har så är det onödigt att ta in något annat. why fix it if it aint broken ungefär.

Påsen kan koppöas till "gör jag som matte vill blir det mumsmums" varpå det ljudet kan styra båda hundarna rätt. ljudet i sig kan med andra ord vara en sorts beteendebrytare eller uppmaning att bete sig på ett visst sätt, ungefär som när man uppmanar en hund att gå fot.

Hunden gör det ledaren bestämmer enl en teori, en annan teori säger att hunden gör på ett visst sätt eftersom den får en positiv respons är en annan. resultatet är samma men anledningen bestäms av synsättet. det är bara olika förklaringsmodeller för beteendet.

Aveln kring schäfrar är inget jag vet något om förutom att jag anser att det är djurplågeri med hundar som inte kan gå normalt. ska man ha en schäfer så ska man ha en bruksschäfer, större chans att få en frisk hund.

Om du ser att instruktören själv har lyckats dåligt med sina hundar, hur kan du då lita på att den lyckas bra med dina? Valet av hund (räkschäfer) är även det lite underligt om man är hundpsykolog, då borde man nästan välja en hund som inte har så stpr risk för problematik anser jag.

Om du inte har pengar att gå till en grupp du trivs i eller känner att du får ut det du betalar för, skippa det. du klarar att fixa med vovvarna själv och dom klarar sig garanterat utan schäfrarna på klubben. får du inte valuta för dina pengar så skippa att investera i det. köp leksaker och lever till hundarna så får du se på riktigt snabb inlärning :)

Skämt åsido, betala aldrig för sånt du inte känner är riktigt värt pengarna. Du kan göra något annat för dom istället, och som sagt så klarar sig dina hundar säkerligen.sig utmärkt med dig och en godispåse.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

jag tror inte att jag sagt att pavlov var det minsta intresserada av korrigeringar. han talade om att betingningen skedde snabbast om det blott var 50ms (ej 500ms) mellan stimuli och beteende.

Läs ditt eget inlägg nr51 "korrigering ska enl pavlov mfl ske 50 ms efter beteendet utförts för bästa effekt, och det finns det tonvis med studier om"
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Förslagsvis tar man reda på vad tränaren/instruktören har för utbildning, själv håller jag mig till folk som är utbildade hos Hundutbildningsgruppen o ev canis.se, förutom de so jag träffat själv o känner förtroende för, referenser är oxå bra att ta om man är osäker.
Anonyma svamlare på nätet skall man akta sig för.

Håller med du!
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Touche. ska stå stimulus ska ske 50 ms efter beteendet. Stimuluset kan bestå av korrigering borde jag ha skrivit naturligtvis, så att det inte skulle bli något missförstånd.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Nu skriver du märkligt om ordet stimuli igen i mina öron.

Ponera att hunden ser en katt, samtidigt som det luktar korv, från ett närliggande gatukök. Hunden får en stöt när den springer efter katten.

Vad är då ett stimuli i ovanstående mening?
Stimuli: Korvlukt, syn av katt, stöt. Eller känslan av sand mellan tårna, vad vet jag.

Då kan hunden lika gärna förknippa korvlukten med el-stöten, det är det som är det trickiga i korrigering.
Du skriver om ordet stimuli som någonting vi enbart tillför.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

All form av sensorisk input som går vidare till medvetandet (tack vare en aktionspotential som överstiger axon hilloc) är ett stimuli. en lukt är stimuli, en.smak är stimuli, ett synintryck är stimuli ect.
Hunden kommer att reagera på det kraftigaste stimulit. en hund känner alltid olika lukter som vi inte kan uppfatta med våra luktsinnen pga att det är för svagt. Korrigeringar fungerar även fast hunden konstant får stimulin från omgivningen, exempelvis ljud, syn och lukt.

Om jag varit oklar så skriv gärna på vilken punkt så får jag förtydliga.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Korrigeringar fungerar även fast hunden konstant får stimulin från omgivningen, exempelvis ljud, syn och lukt.

Här tex. Korrigeringen i sig kanske funkar, men du har ingen aning om vad du har korrigerat. Du kanske har korrigerat så hunden förkippar lukten med korv med obehag.
Hur kan du då säga att korrigering funkar, eller överhuvudtaget att korrigeringen ska komma nån viss tid efter stimulit. Du vet ju inte vilket stimuli som hunden anser är starkast.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Nu har vi en bra diskutionsdialog här igen:)
Det är hät man läser hunden. om den stirrar och drar mot en hund så är hunden det starkaste stimulit. om hunden vädrar med näsan när den ser en annan hund så kan det vara en andra hundens lukt eller en doft i omgivningen. då vet jag inte vad som är det hunden vädrar efter, men eftersom jag anser att en hund får lukta på allt möjligt så korrigerar jag inte.

När ett nytt beteende dyker upp så beror det troligast på ett nytt stimulus eller att det gamla avtagit. i vilket fall som helst så korriferar jag bara ett negaivt beteende. min hund skällde på en.släpvagn igår, det får den göra. den skäller inte mot människor eller hundar, det får den inte göra. gör den det så får den en korrektion samt godis efter mötet så den varit duktig och tittat upp (vilket den även spontangör när den vill ha godis).

Jag fortsätter gärna att förklara mina tankar om du frågar, citera gärna och skriv vad som är konsigt som du gjorde nyss, mycket lättare att förstå och förklara utan att det blir fel, något som alla gagnas av.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Det är hät man läser hunden. om den stirrar och drar mot en hund så är hunden det starkaste stimulit. om hunden vädrar med näsan när den ser en annan hund så kan det vara en andra hundens lukt eller en doft i omgivningen. då vet jag inte vad som är det hunden vädrar efter, men eftersom jag anser att en hund får lukta på allt möjligt så korrigerar jag inte.

Jag läste en gång en klok mening:

“En hund som inte förstår varför den fick en godis förblir ändå glad, men en hund som inte förstår en bestraffning blir olycklig och osäker inför sin ägare och man kan mkt väl i stället förvärra problemet.”

Att bestraffa är en chansning som kräver att du vet vad du bestraffar. Vi människor är mycket klumpiga, generellt dåliga på hundspråk och eftersom vi kräver en enorm lydnad av våra hundar (vars motsvarighet inte kan hittas i naturen) betyder det att när vi straffat/korrigerat hunden vid fel tillfälle så förlorar vi mängder med förtroende som måste byggas upp igen. Förtroende som måste finnas för att kunna ha en lycklig, lydig hund.

När du säger saker som att din hund "vet" när hon gjort fel så skvallrar det väldigt mycket om ditt praktiska hundkunnande - hon vet bara när du brukar skälla på henne. Har hon haft beteendet att hon "baaara måste skälla eeeen gång" och sen fjäska så innebär det att hon endast har lärt sig att hon får bannor efter att hon skällt (varför skulle hon annars skälla den gången - för att jävlas?). Men uppenbarligen är inte bestraffningen nog för att motivera henne till att sluta. Och bestraffning är ju precis vad du sysslar med om du knuffat till henne med handen eller hotat så att hon känner att hon måste fjäska. En hund fjäskar inte bara "därför att". Sen att du gör likhetstecken mellan djurplågeri och bestraffning är ju ditt "problem" men i etologisk mening så är det positiv bestraffning du sysslar med.

Men det är väl lätt att säga att man har sååå mycket mera utbildning än alla andra här och sedan totalvägra att berätta vem man är eller vem man snackat med. Jag utbildar mig själv inom husdjursvetenskap (bl. a. etologi) men jag är noga om att vara öppen med mitt namn. För att jag står bakom mina åsikter. Annars är det väldigt lätt att bli överkaxig och kasta ut sig saker som inte ens stämmer. Det är även extra lätt att kalla alla för troll och påstå att ingen annan än en själv har kommit med konkreta tips i tråden om man är anonym (vilket folk gjort om du går tillbaka och läser?).

Och till sist: påstår man sig ha utbildning (och värdera det på något vis) så kan det också vara bra att faktiskt läsa den forskning som finns på hund innan man drar en mängd med slutsatser. Prova med Per Jensen och Kenth Svartbergs böcker/rapporter och arbeta dig utifrån det; Jensen är prof. på Linköpings Universitet (tidigare jobbat på SLU), Svartberg har bland annat forskat på hundens personlighet och nya Beteende och Personlighetsbeskrivning hos hund och båda är bland de främsta inom beteendeforskning hos hund. När de inte håller med om hälften av det du skriver (dominans, flockbeteende etc.) så kanske du bör fundera på om du är ute på tunn is, oavsett om du är universitetstudent eller inte. Det viktigaste man får lära sig på universitet är att ständigt söka ny information, utvärdera och omvärdera det man fått lära sig. Det finns en uppsjö av nyare studier som säger totalt emot dominansteorin och allt det CM påstår. Som universitetstudent är det viktigt att vara kritisk och läsa massor med olika rapporter innan man påstår ditten och datten..

Bland annat på dessa sidor finns det samlade artiklar och forskningsrapporter på ämnet:

http://www.auf-den-hund-gekommen.net/-/Research_Papers.html
http://www.auf-den-hund-gekommen.net/-/Articles.html

Och här en från David Mech, främste inom vargforskning:
http://www.mnforsustain.org/wolf_mech_dominance_alpha_status.htm

Trevlig läsning!
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Sen kan jag tillägga som sheltieägare i 10 år och blivande uppfödare för rasen så har jag till dags dato inte träffat en sheltie som man behöver banna eller hota på något vis för att få till lydnad. Eller ens knuffa till med handen. Rasen är otroligt förarvek och oavsett om man har en feg hund eller en framåt, kaxig hund så svarar de otroligt bra på positiv förstärkning. Saker som du beskriver - att hunden skäller till och måste på så vis korrigeras är inte något jag ens haft problem med hos mina hundar trots att jag haft ett antal både egna och tränat andras. Det händer liksom inte. Den enda sheltien som gick åt helvete var just hunden vi applicerade bestraffningar på, våran första som vi köpte som familj när jag var yngre. Men det blev åtgärdat med positiv förstärkning och negativ bestraffning samt att jag lärde mig att bannor är verkligen värt nill, speciellt i en så vek ras.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Här tex. Korrigeringen i sig kanske funkar, men du har ingen aning om vad du har korrigerat. Du kanske har korrigerat så hunden förkippar lukten med korv med obehag.
Hur kan du då säga att korrigering funkar, eller överhuvudtaget att korrigeringen ska komma nån viss tid efter stimulit. Du vet ju inte vilket stimuli som hunden anser är starkast.

Vilket också är anledningen till att det är oerhört korkat att använda eldressyr... Någon gjorde en undersökning på hur hundar förhöll sig till sin ägare efter att ha utsatts för eldressyr, och hundarna blev nervösare runt sin ägare.. Kommer tyvärr inte ihåg vem det var som undersökte detta.. Någon annan som minns?
Sen är det en annan sak jag reagerat starkt på med straffbaserad träning som utförs av en för hunden främmande människa i hundens hem, och det är hur det påverkar hundens känsla av trygghet i hemmet och tryggheten med ägaren...
Förutom att hela sättet att träna en hund som främmande är avhängigt av instruktörseffekten..
Eftersom jag inte ids skriva allt om instruktörseffekten har jag kopierat det som uppfödaren till två av mina mallar skrivit på ett annat forum:


Instruktörseffekten innebär väldigt enkelt förklarat:
En "instruktör" eller annan person går in och tar över en hund från hundägaren och ska visa hur det ska gå till. Hunden kan då reagera på flera sätt, antingen viker den sig och gör det "instruktören" vill eller så svarar den emot.

påståenden från mej:

Först scenariot, hunden viker sig för instruktören:
* En person som går in med helt ren relation till hunden har mycket lättare att få hunden att utföra det denne ville i o m att hunden inte vet vart den har denne person.
* hundägaren blir sänkt eftersom denne uppenbarligen inte kunde få sin hund att utföra det instruktören kunde.
* hundägaren blir dubbelt sänkt eftersom hunden blir övergiven och bortlämnad av den person den borde kunnat lita mest på
* hunden tappar i tillit till sin ägare

Andra scenariot, hunden svarar upp
* instruktören vet inte vad hunden är kapabel till eftersom denne inte känner hunden och måste antagligen ta i mer än nödvändigt för att få hunden att vika sig, mer våld än det krävs är misshandel!
* instruktören kan bli illa biten och vem är då skyldig? Strikt hundägaransvar gäller...

Frågor att fundera på:
Varför ska en person in och dressera någon annans hund?
Ska denne instruktör handha hunden i fortsättningen?
Vad vinner instruktören på att visa att denne kan hantera andras hundar?
Vad vinner hundägaren?
Vad vinner hunden?
Är det inte viktigare att hundägaren lär sig hantera sin egna hund?

Jag anser att det är bara instruktörer med självhävdelseproblem som tror att om är så j-a duktiga hundfolk att de kan in och ta över andras hundar. Ingen normal och duktig instruktör gör så numer, för 15-20 år sen höll man på så på SBK klubbar men tack och lov så har de flesta slutat med detta.

Numer står förhoppningsvis fler hundägare på sig, lämna aldrig ifrån er era hundar till någon ni inte litar på till 100. Jag hade aldrig lämnat ifrån mej nån hund till nån annan än riktigt bra träningskompisar eller familjemedlemmar eller andra jag litar på!!!! Varför ska andra in och talla på MIN hund? Köp en egen och visa vad du kan med den istället...


Tilläggas bör att mina uppfödare är duktiga hundmänniskor med mångårig erfarenhet av tävlings- och tjänstehundar och problemhundar (och mattar och hussar).
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Ja visst är det så, han lyssnade ju på personen för att han visste ju inte vem det var. Och jag känner bara mer och mer att personen i fråga är en sådan som måste hävda sig. Då denna avfärdar mina träningssätt med att det kommer inte funka, och nu när det gör det så kommer det inte funka i längden istället...

Vallhund: Ja, visst vet jag att schäfern (och de flesta andra bruksraser) är sönderavlade i utställningsringen. Jag skulle aldrig kunna stödja sådan avel. Men jag har aldrig tidigare umgåtts med de folk eller hundar som avlar mot räkschäfer. Och jag kan ärligt säga att jag inte trodde att det var SÅ illa. När inte ens valpar (eller vuxna) är intresserade av boll eller pipleksak och mest kollar konstigt på mig när jag försöker leka igång dom. DET är riktigt illa (förutom alla rädslor och annan skit förstås).

Jag blev förstås nyfiken på hunden som var så nervös att den inte ens kunde vara hemma hos uppfödaren (eller annan miljö än hemma) och kollade MH:t. Hunden har gjort ett helt okej MH. Då börjar min hjärna fundera på hur bra MH egentligen är? För det känns ju som att uppfödare som inte är seriösa kan hävda att "jo, hunden har gjort ett bra MH." För kollar man på hunddata så är det en helt okej hund. Men det stämmer verkligen inte överrens med verkligheten. Hunden har även NOLL föremålsintresse, eller förarintresse. Och då menar jag verkligen noll. Flera tränare har sagt att den hunden kan likväl säppas ut i skogen för den vill inte vara med människan.

Japp, nu skrev jag av mig lite mer:D

Zartok: Jag tror inte hundar ser oss som ledare. Att vi bestämmer är ju för att vi kallar det det. För hunden är det "gör jag så får jag en godis/leksak." Så för hunden så vinner den ju lika mycket på det som vi gör.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

När vi är inne på läsning:

Lättsmält, men intressant: http://blogg.aftonbladet.se/kulturb...rce=facebook.com&utm_content=fbshare-js-small

Lite mer kött på benen: http://www.nosvisklickerkunskap.se/ samt dennes fb https://www.facebook.com/Nosvis

Lite mer teoretiskt:
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
http://www.dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende o ännu bättre, att läsa boken.
Fö är alla artiklarna på Dogma läsvärda.

lite om instruktörseffekten:
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=47
Finns flera mycket bra o intressanta artiklar att läsa där oxå
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

du har kanske hängt upp dig på ordet bestraffning. en bestraffning är enligt mig (och enl behavorism) "In behaviorism, positive punishment occurs when a negative consequence is applied in response to an undesired behavior" -ne
det står inget om vad som är bestraffning, men jag tror att många tänker på bestraffning som något som skapar lidande hos individen som blir bestraffad. jag skulle aldrig skapa lidande hos min hund.

jag håller med om att vi är klumpiga, det är därför jag hellre korrigerar med röst eller vattenspruta än med knuffar. en knuff har dessutom en delay som är väldigt lång, vilket försvagar effekten eller tom utesluter effekten helt och hållet för vissa beteenden.

det är här teorierna går isär. canis har mer din teori (skulle jag tro) medans jag skulle förklara beteendet på ett helt annat sätt. en hund kan komma till insikt med saker den med. den kan lära sig vad som är tillåtet och inte tillåtet. i en flock vildhundar så är det tex inte tillåtet för en med låg rang att äta före ledaren eller stjäla mat. med det tänket så kan en hund lära sig vad som är tillåtet och vad som inte är det. jag är däremot emot att hon "baaara får skälla eeeen gång" eller hur du nu uttryckte det. hunden ska inte skälla då det kan skrämma människor eller andra hundar.

nu när jag nyss var på prommis med vovven så var det massor av barn ute. två stycken gick tillsammans med sin mamma och passerade nära hunden. tror någon här inne att en tvååring skulle kunna bli lättare traumatiserad om hunden i det läget skällde? om det var en stor "skrämmande" hundras med ordentligt skall?
jag anser det som en självklarhet att det är MITT ansvar att se till så att människor med hundfobi INTE på något sätt känner obehag från min hund när dom möter mig. skäller min hund så känner dom obehag och kan få ångest för det, speciellt om jag skulle ha haft en mer skrämmande ras än den "fruktansvärda besten från vildmarken", sheltien, inneboende på 3.5 kilo ren ondska! (ironiskt skrivet)

om man låter sin hund skälla på människor, om än bara en gång kan det förvärra deras ångest när dom ser hundar. föreställ er själva er värsta fobi som ni måste möta överallt och dessutom så gör den fobin något som ni upplever farligt. det är medmänskligt att ha en hund som inte skäller åt människor eller andra djur. som jag nog skrivit tidigare så skäller hon inomhus när hon hör någon ute som går förbi, men då vi är inne i en byggnad så är det inte alls så farligt, därför har vi inte brytt oss om att träna bort det.

korrigeringen har visst varit nog för att få henne att sluta. det var ett bra tag sen hon skällde på någon utomhus nu, något som är väldigt bra. när vi passerar hundar och människor och hon inte gjort något som kan verka skrämmande mot andra så får hon en godis och beröm, det får hon alltid. nu ska jag dock reservera mig, för hon tittar efter andra hundar, hon ignorerar dom inte. det fanns en tråd här med en schäfer som stirrade på andra hundar varpå det upplevdes som hotande. min hund stirrar absolut inte, men hon tittar efter andra hundar. det är inget som jag planerar att korrigera på något sätt, hon får titta, lukta och höra hur mycket hon vill.

att vara öppen med namn är något som jag inte vill vara. det är väldigt lätt att ta reda på vem jag är i vilket fall som helst, och två användare här som fått länkar till hunden när hon svarar på inkallning känner till mitt för och efternamn då det finns med i länken jag skickat. man kan lätt ta reda på vem jag är och pusslar man lite så wham, har man alla mina uppgifter. men såvida man inte orkar lägga ner dom fem minutrarna så sparar det ju min integritet endel. min erfarenhet säger att få orkar kolla upp vem som är vem på nätet.

jag står bakom det jag säger. varför tror du annars att jag svarar på alla inlägg som är riktade åt mitt håll?
jag har inte kallat någon för troll, det har jag skrivit längre tillbaka i tråden redan. jag sa (om jag inte missminner mig) till ts att "inte lyssna på trollen" och fortsätta göra det hon gör eftersom det fungerar (korrigering via vattenspruta).

nu är vi här med teorier igen. en teori går inte att bevisa, den går bara att motbevisa. du läser på en högre utbildning (gissar jag, jag vet dock inte vad det är för nivå på det du läser) vilket innebär att du borde känna till det. en teori om något psykiskt går öht inte att bevisa. en forskare säger det här, en annan forskare säger en annan sak. har du läst kritiken mot forskningen som du skrivit? i varje akademisk text som ska publiceras så skickas texten ut till kollegor (på random, men dom ska ha god kännedom i ämnet) som kritiserar forskningen. det finns forskningskritik på allt det du länkat till, vad säger att det dom forskat fram är det korrekta?

det är ju lite som att säga att en teori inom mänsklig psykologi är den sanna. interpersonell teori, that's the shit! finns mycket ledande forskare inom psykologi som forskat om det och dom har skrivit det här och det här. men sen verkar du glömma kritiken.
flera andra forskare, också framträdande, säger helt plötsligt att bt, kbt eller kt is the shit. massvis av rapporter styrker deras påstående. sen så hittar vi en neoversion av psykodynamik som är the shit.
ser du vart jag vill komma? teorier kan stärkas med resultat. dina gubbar får säkert resultat av deras forskning och lägger en viss förklaringsmodell bakom, men mina gubbar kan få samma resultat, men förklara det hela med en helt annan förklaringsmodell. det är det som är forskning.

ja, ursäkta, jag läste inte sista stycket innan jag skrev föregående stycke. men då förstår du precis vad jag pratar om.
vidare så kan jag även skriva att dom som väl forskar om sina saker är totalt insnöade på sina teorier, det finns ingen annan teori som kan förklara det hela. självklart så måste man tro på sin teori och förklara utifrån det. men som skrivet, det där vet du om då du själv studerar på högre instans (gissar jag åter igen).

falsifiering är det mäktigaste vapnet inom den akademiska världen. kan du falsifiera en teori så revideras eller förkastas den.
men jag anser inte att jag är ute på hal is bara för att jag har några gubbar som säger att jag har fel. jag har ju nämligen också några gubbar som skulle säga att jag har rätt.

slutligen: jag säger gubbar rent stereotypiskt då forskare i stor grad, speciellt äldre, är gubbar. finns säkerligen massvis av duktiga gummor i området också, men jag har själv inte läst något av dom. däremot var det med en sån under cm's speciella vargavsnitt.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

ja, då är ju frågan om hunden ser oss som ledare. teorier säger både för och (säkert) emot det. jag tror att hundar ser oss som ledare. människor som inte kan hantera sina hundar (i cm's program) har ofta ett tillbakadraget kroppsspråk mm som cm säger gör att deras hundar inte ser dom som ledare. samma sak med "energierna" som han ofta pratar om.

nu låter "energierna" som väldigt flummigt, men affektteori stödjer att vi har sinnen som tar upp sånt. om man kommer in till en begravning så känner man att stämningen är låg. det kallar cm för energi och psykologier för affektteori.

om lydnad handlar om att tjäna på det? utan tvekan, vi är fullständigt med på det hela. det handlar enl mig åter igen om behavorism. tjänar man något på ett beteende så ökar chansen att beteendet upprepar sig. varför? det är det som tvistas =)
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

hann bara läsa din första länk, men det handlar om flera olika synsätt. att hundar kryper efter väggarna är enl milan ett sätt att påvisa underlägsenhet och medgivenhet. hans hundar i hundgården kryper inte efter väggarna när han dyker upp, men om dom gör något som han inte tycker om så gör dom det. enl han beror det på att hunden inte vill utmana hans ledarskap. men som sagt, det är olika teorier om varför hunden gör det. jag tror dock (som du säkert förstått) i grunden hos hunden och dess beteende och hur flocken ser ut. flockdjur har i regel snarare än undantag ledare exempelvis.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

du har kanske hängt upp dig på ordet bestraffning. en bestraffning är enligt mig (och enl behavorism) "In behaviorism, positive punishment occurs when a negative consequence is applied in response to an undesired behavior" -ne
det står inget om vad som är bestraffning, men jag tror att många tänker på bestraffning som något som skapar lidande hos individen som blir bestraffad. jag skulle aldrig skapa lidande hos min hund.

Men du kan ju inte skapa dina egna meningar mitt i :confused: "negative consequence" är inte lidande? Var står orden lidande? Negative consequence kan ex. vara att man får en trist stämning på jobbet om du kallade någon av dina kollegor för dum i huvudet. Eller att någon misshandlar dig. Det finns ingen gränsdragning däremellan! En bestraffning är en bestraffning är en bestraffning!

det är här teorierna går isär. canis har mer din teori (skulle jag tro) medans jag skulle förklara beteendet på ett helt annat sätt. en hund kan komma till insikt med saker den med. den kan lära sig vad som är tillåtet och inte tillåtet. i en flock vildhundar så är det tex inte tillåtet för en med låg rang att äta före ledaren eller stjäla mat. med det tänket så kan en hund lära sig vad som är tillåtet och vad som inte är det. jag är däremot emot att hon "baaara får skälla eeeen gång" eller hur du nu uttryckte det. hunden ska inte skälla då det kan skrämma människor eller andra hundar.

Nej, det är inte teorier som går isär. Om en hund skulle försöka sno mat av någon som är mer benägen att vakta en resurs (inte ranghög - observera!) så får den sig en dänga och lär sig vad den får och inte får. När man kan anse att hunden har lärt sig rätt beteende är när den helt enkelt upphör med att stjäla en annan hunds mat. Din hund har inte lärt sig att den inte får skälla ens en endaste gång, för då skulle den inte ha skällt helt enkelt. Det enda den har lärt sig är att efter att den skäller första gången så får den bannor, MEN dessa bannor är inte tillräckligt starka för att kväva ned motivationen att skälla. Du måste ju titta på vad hunden faktiskt utför för beteende - hundar kan, enligt studier, lära sig förväntningar. De kan lära sig att "om jag gör såhär sker det här". Det handlar inte om att hon vet att hon inte får - visste hon om det så skulle hon inte göra det helt enkelt.

nu när jag nyss var på prommis med vovven så var det massor av barn ute. två stycken gick tillsammans med sin mamma och passerade nära hunden. tror någon här inne att en tvååring skulle kunna bli lättare traumatiserad om hunden i det läget skällde? om det var en stor "skrämmande" hundras med ordentligt skall?
jag anser det som en självklarhet att det är MITT ansvar att se till så att människor med hundfobi INTE på något sätt känner obehag från min hund när dom möter mig. skäller min hund så känner dom obehag och kan få ångest för det, speciellt om jag skulle ha haft en mer skrämmande ras än den "fruktansvärda besten från vildmarken", sheltien, inneboende på 3.5 kilo ren ondska! (ironiskt skrivet)

om man låter sin hund skälla på människor, om än bara en gång kan det förvärra deras ångest när dom ser hundar. föreställ er själva er värsta fobi som ni måste möta överallt och dessutom så gör den fobin något som ni upplever farligt. det är medmänskligt att ha en hund som inte skäller åt människor eller andra djur. som jag nog skrivit tidigare så skäller hon inomhus när hon hör någon ute som går förbi, men då vi är inne i en byggnad så är det inte alls så farligt, därför har vi inte brytt oss om att träna bort det.

Jag förstår inte vad du menar med detta - mina hundar skäller inte och jag har noll acceptans för skällande hundar. Skillnaden är bara att mina inte skäller och din gör det (samt lustigt nog min gamla hane som lärdes med samma metoder) - trots att din inlärningsmetod anses av dig själv vara naturlig och mer effektiv. Konstigt.

korrigeringen har visst varit nog för att få henne att sluta. det var ett bra tag sen hon skällde på någon utomhus nu, något som är väldigt bra. när vi passerar hundar och människor och hon inte gjort något som kan verka skrämmande mot andra så får hon en godis och beröm, det får hon alltid. nu ska jag dock reservera mig, för hon tittar efter andra hundar, hon ignorerar dom inte. det fanns en tråd här med en schäfer som stirrade på andra hundar varpå det upplevdes som hotande. min hund stirrar absolut inte, men hon tittar efter andra hundar. det är inget som jag planerar att korrigera på något sätt, hon får titta, lukta och höra hur mycket hon vill.

Jo men där är det ju - bra "ett tag" sen börjas det igen. Det är det som hela bestraffningssystemet går ut på. Hur bra den metoden är säger ju sig självt om man måste passa på och träna om efter ett tag. Smärta och obehag är det korttidsminne på! Tänk själv på alla kvinnor som föder barn i svåra smärtor och ett år senare är majoriteten beredda på att föda igen ;) för att bestraffningar ska vara långsiktiga måste man i princip skrämma hunden. Min stora fick kompostgaller över sig och nu skulle hon aldrig ens försöka kliva över det om det ligger ned. Vill man ha en garanterad effekt hos hunden får man ta i. Och det är djurplågeri. Motbetinga och arbeta förebyggande genom positiv förstärkning ger möjligheten att faktiskt inte befästa ett trist beteende från början. Därav har jag inget problem med mina.

att vara öppen med namn är något som jag inte vill vara. det är väldigt lätt att ta reda på vem jag är i vilket fall som helst, och två användare här som fått länkar till hunden när hon svarar på inkallning känner till mitt för och efternamn då det finns med i länken jag skickat. man kan lätt ta reda på vem jag är och pusslar man lite så wham, har man alla mina uppgifter. men såvida man inte orkar lägga ner dom fem minutrarna så sparar det ju min integritet endel. min erfarenhet säger att få orkar kolla upp vem som är vem på nätet.

Precis och då förblir du anonym. Jag har inget behov av att kolla upp vem du är men klart att jag reagerar om du kör med inget namn och sedan kastar skit runt dig. Not cool.

jag står bakom det jag säger. varför tror du annars att jag svarar på alla inlägg som är riktade åt mitt håll?
jag har inte kallat någon för troll, det har jag skrivit längre tillbaka i tråden redan. jag sa (om jag inte missminner mig) till ts att "inte lyssna på trollen" och fortsätta göra det hon gör eftersom det fungerar (korrigering via vattenspruta).

Jo men visst - och jag kan skriva att "det finns några idioter här hon inte behöver lyssna på". Nja. Trevligt eller hur? Varför försvinner all form av etikett rakt ut genom fönstret så fort det handlar om internet? :confused:

nu är vi här med teorier igen. en teori går inte att bevisa, den går bara att motbevisa. du läser på en högre utbildning (gissar jag, jag vet dock inte vad det är för nivå på det du läser) vilket innebär att du borde känna till det. en teori om något psykiskt går öht inte att bevisa. en forskare säger det här, en annan forskare säger en annan sak. har du läst kritiken mot forskningen som du skrivit? i varje akademisk text som ska publiceras så skickas texten ut till kollegor (på random, men dom ska ha god kännedom i ämnet) som kritiserar forskningen. det finns forskningskritik på allt det du länkat till, vad säger att det dom forskat fram är det korrekta?

Sant. Samtidigt kan vi då också vidhålla att det är ett osynligt köttbullemonster som flyter runt i universum som skapat jorden och regnet är hans sätt att säga att han älskar oss. Går inte att motbevisa! Eller så är det så att det som har allra mest grund bakom är det som är mest sannolikt. De äldre studier som backar din åsikt är utförd med många fler felkällor - de är gjorda på inhägnade djur. Då blir det plötsligt rangskalor och beteendestörningar för hela slanten. När man däremot studerat vilda djur i det fria så - vips - börjar de bete sig helt annorlunda. Mera fritt. Mera familjeförhållande. Även förvildade hundar har visat helt andra grupperingar och sociala beteenden som inte alls är i närheten av gamla teorierna. Och jag vet inte hur det är med dig men jag vill verkligen inte basera min hundsyn på olyckliga spända vargar i hägn och rabiata höns som våldtar varandra emellanåt..

I vilket fall som helst så trivs jag mer med tanken att mina djur är mitt team och att jag inte har rättigheterna att korrigera dem på ett negativt sätt. För att de är sin egna "person" med egna känsloliv. Funkar ju lika bra att göra så - så varför inte liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

jag skiljer på bestraffning och korrektion. en negativ konsekvens kan bli att man blir utan mat, eller att man har råkat kläcka ett ägg och fått med skal i smeten pga att man kläckte det mot ett platt bord. en negativ konsekvens behöver med andra ord inte vara en bestraffning. ett beteende som leder till en olycka skulle kunna falla in under detta också, exempelvis fortkörning.

så du menar att ledarhundarna inte äter först i en flock?

stopp. jag har skrivit flera gånger att min hund inte skäller annat än inomhus (där vi tillåter det) samt när hon är utomhus och blir överraskad. samt mot en släpvagn. till det ska man ju också tänka på att en sheltie i normala fall är skällig. vi har haft henne i fyra månader, så det har inte gått så långsamt.

om belöningen överstiger bestraffningen hos medvetna intelligenta varelser så kommer man göra det igen. jag tror inte att en hund oroar sig över förlossningsvärkar, men tror du det så får du gärna skriva det. djur går enligt mig på instinkter, och det är ytterst få djur på planeten som man kunnat påvisa att dom kan planera framåt.

inget namn? zartok!
skulle du här och nu ge upp ditt riktiga namn bara sådär på ett forum? nje, jag trodde väl inte det. så varför skulle jag göra det? igen, det finns personer på det här forumet som vet vad jag heter.

det beror på hur man tolkar det, eller hur? jag kan inte stå för fritolkningar, jag står bara för det jag skriver. jag skriver att ts inte skulle lyssna på troll. why fix what ain't broken? vattensprutan fungerar, varför skulle hon då börja med något annat? min uppmaning var att hon skulle fortsätta att göra det hon gör eftersom det fungerar. hur andra tolkar det hela handlar om språkpsykologi.

ja, absolut! det kan mycket väl finnas ett köttbullemonster. det går inte att motbevisa att det inte finns. det är ungefär som frågeställningen om det finns svarta svanar. man kan ha en hypotes som säger att det inte finns, men blott en svart svan någon gång någonstans falsifierar teorin, varpå man måste revidera sin hypotes, exempelvis till att det är mycket ovanligt med svarta svanar (vad nu det skulle ha för vetenskapligt värde) ^^

jag har inte sagt att det är dåligt. jag och min hund är ett team. vi teamar som tusan när vi leker med boll eller busar hemma. hon kastar en boll eller en strumpa framför mina fötter, sen är vi igång! det är ett team. jag anser dock att jag teamar mer på hennes villkor och hennes förståelse av världen genom sitt genetiska minne.

att göra hundar till människor är ingen bra ide kortfattat.

men jag fortsätter gärna att diskutera i den här tonarten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 570
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp