Bukefalos 28 år!

Problem vid klippning

olivialarsson

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto på 14 år på foder. I vintras var det helt omöjligt att klippa henne, kom man närmare än 2 meter med klippmaskingen fick hon spel. Enligt ägaren, som är en väldigt go, trevlig, ärlig, riktig och noggrann person så har hon aldrig haft problem med att bli klippt tidigare. Ägaren har haft hästen sedan hon var 4 år, och det är bara de senaste fyra åren hon har blivit räddare och räddare i samband med klippning, och de två senaste åren har det inte gått att klippa henne alls. Ägaren säger att det inte har hänt något obehagligt eller något annat som skulle kunna trigga denna rädsla i samband med klippning vad hon har märkt.
Någon som har något bra tips på hur jag löser detta problem? Jag struntade i att klippa henne i vintras i och med att det gjorde henne så pass stressad. Jag har hört att vissa åker till veterinär för att få lugnande utskrivet så att de kan klippa hästen, men jag tycker inte detta är schysst mot hästen, så alla andra förslag mottages med öppna armar.
 
Sv: Problem vid klippning

Det är väl betydligt sjysstare att sedera hästen 1 gång per år för att klippa, än att hålla på och skrämma den med saxen massa gånger för att "träna"+

Min ena är helt jävla rabiat när saxen bärs in i stallet. Honom får man inte bara sedera, utan nästan söva.
Och jag tycker då inte att jag är "osjysst" för det.
 
Sv: Problem vid klippning

Bremsa hästen innan klippmaskinen visats för den?
Håll den bremsad under klippningen och gör inte så stor sak av att den hoppar runt.

Om det blir tjafs och bråk och stress varenda gång så kommer den bli värre och värre som du har sett.
 
Sv: Problem vid klippning

Suddar i öronen antar jag du har prövat? Domosedan under tungan - vad är ojust med det?
 
Sv: Problem vid klippning

Fast har man tänkt träna i ridhus och hästen får tjock päls, är det ganska taskigt mot den att låta den svettas och bli helt genomblöt för att sedan ta evigheter på sig att torka och fryser om man släpper ut den.
 
Sv: Problem vid klippning

En kompis hade samma problem med sin häst, men det var då man startade maskinen. Hon kände igen ljudet som hon kopplade till något obehagligt, med bomull i öronen ordnade det sig och allt eftersom lugnade hon ner sig.
 
Sv: Problem vid klippning

Jag har träningar hela hösten och vintern, och förra året fick jag gå med henne 45 minuter efter varje träning innan hon var torr nog att åka transport hem igen. Bomull i öronen har jag testat, och det skakar hon ut innan man hinner stoppa det i båda öronen.
Har dock inte testat att bremsa henne, har dumt nog varit ensam när jag försökt klippa henne.
 
Sv: Problem vid klippning

har du tillgång på egen klippmaskin? i så fall gör som när man transporttränar hästen. Ha igång maskinen tex vid kvällsfodring. Inte komma nära, eller röra henne med maskinen, utan bara vänj henne med ljudet.

Min egen dam är lite småtokig när man skall klippa ( med betoning på tokig) bara man kommer igång med klippandet står hon stilla ( brukar dock mata henne med hö hela tiden) men varje gång maskinen stängs av och sätts på skall det bråkas i 5 min, för att hon KAN göra det
 
Sv: Problem vid klippning

Jag brukar passa på att klippa i samband med årliga tandkollen i september/oktober!:idea: Mycket smidigt när hästen ändå är sederad.
Han GÅR att klippa även osederad, men precis som nån annan sa är det just när man slår på maskinen som han blir spänd, men när man väl kommer igång och klipper går det bra, han står stilla i alla fall. Helt avslappnad blir han dock inte. Tycker inte att det är osjysst att ge lite lugnande. Varför skulle det vara osjysstare vid klippning än vid tandkoll eller annan undersökning?:confused:
 
Sv: Problem vid klippning

Bremsa hästen innan klippmaskinen visats för den?
Håll den bremsad under klippningen och gör inte så stor sak av att den hoppar runt.

Om det blir tjafs och bråk och stress varenda gång så kommer den bli värre och värre som du har sett.

Tror väl inte hästen kommer att gilla klippningen bättre om man kombinerar med att bremsa. Nej, lugnande känns schysstare.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid klippning

fast skulle den gilla klippningen bättre vid sedering? Den lär väl bli stressad hur som helst för att den inte kan protestera som den vill.
Det är billigare och enklare att bremsa, efter ett par gånger då hästen sluppit bråk i och med att den varit bremsad så kanske den går att klippa utan brems, eller kanske bara behövs bremsas första delen av klippningen. När man väl kommit igång så kanske hästen accepterar klippningen om man släpper på bremsen efter en stund.
 
Sv: Problem vid klippning

har aldrig klippt min egen häst då hon har tillräckligt kort päls för att inte bli för svettig och täcka tidigt metoden fungerar bra på henne.

men när jag jobbade i stall innan så var det några hästar som behövde sedering, det var då hästar i tävlings kondition och som tränades hårt. då kom veterinären ut och sederade 2 hästar åt gången och så fick man jobba super snabbt innan hästarna vaknade till igen, klippte då också huvudena samt öronen och det hade absolut inte gått utan sedering på dessa hästarna. (och vi klippte ansiktena pga att ägaren/ chefen sa åt oss att göra det).

att bara bremsa hade inte fungerat, det hindrar inte hästarna från att få panik av ljudet och tränga in en i väggen vilt sparkande runt sig.
 
Sv: Problem vid klippning

Man kan ju prova vad bremsning har för effekt på ens häst innan man tar ut veterinär :) Tänker mest på kostnaden... Jag fick klippa bakom öron och nära huvudet när jag bremsade min ganska ovilliga häst
 
Sv: Problem vid klippning

Fast har man tänkt träna i ridhus och hästen får tjock päls, är det ganska taskigt mot den att låta den svettas och bli helt genomblöt för att sedan ta evigheter på sig att torka och fryser om man släpper ut den.

Förstår hur du tänker, men inte skulle väl en häst dö av en förkylning bara för att den sprungit ifrån ett rovdjur mitt i vintern? :idea:
 
Sv: Problem vid klippning

Bremsa hästen innan klippmaskinen visats för den?
Håll den bremsad under klippningen och gör inte så stor sak av att den hoppar runt.

Om det blir tjafs och bråk och stress varenda gång så kommer den bli värre och värre som du har sett.

det är livsfarligt att bremsa som alternativ till sederande vid klippning. är du familjär med bremsens effekt?
 
Sv: Problem vid klippning

Förstår jag rätt - ägaren kan inte heller klippa den? Vem var det som gjorde det senast, när den var lugn?

Hästen kan ju ha upplevt obehag, även om inte människorna runt om märkte av det. Eller så finns det någon annan orsak. Hästis är vi enbart två som klipper (i lugn och ro) - andra är han förjävlig emot. Din kanske varvar ned om den känner igen, i klippsituationen, "rätt" person?

Annars ser jag inget fel med att sedera lätt - om den nu måste klippas - det blir lugnare för alla inblandade. Vill man inte ta så mycket går det utmärkt att klippa en ränna längs luftstrupen, och runt bogarna, det går fort.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 005
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp