Problem vid longering

Maris_

Trådstartare
En kompis har en häst som är 4 år. Den är köpt för ungefär en månad sedan.

Hästen är inriden, grundriden i alla gångarter.

När min kompis longerar hästen så går det hyfsat ok i höger varv men i vänster varv så vägrar hästen. Istället kommer hon in till mitten, vill gå åt höger och stegrar.

Vi har försökt med att jag går brevid och leder i vänster varv och då är det inga problem men så fort jag släpper hästen eller kommer lite på efterkälken så vänder hon in. Vi trodde först att hon kanske inte förstod longering, men det går ju bra i ena varvet.

Vad tror ni? Har ni några tips? Vad gör vi när hon stegrar sig i närheten av oss?
 
Sv: Problem vid longering

ha allrid spö och om hon kommer in till mitten slå med spöt i luften så det låter fortsätt så tills hon går frammåt i vän varv även om hon stegrar har bra hanskar bara
 
Sv: Problem vid longering

Ha ett longerspö, handskar, hjälm och medhjälpare.
Longera henne med kort lina så att linan och spöet bildar ett V kring henne. Gå sedan på en stor volt och så fort du ser minsta tendens till att vända eller stegra så gå på henne med röst och/eller spö.

Är det skillnad i varven när hon rids också?
En del hästar/unghästar (specielt ston :crazy: ) provar om det fungerar att bestämma över sina människor :) :smirk: .

Fortsätter problemet så skulle jag låta någon kolla hästen så att den inte har ont, men jag antar att den är ganska nyligen besiktigad eftersom din kompis nyss köpt den?!

Lycka till!
 
Sv: Problem vid longering

Longerar ni på lina? I så fall skulle jag prova att longera på töm istället - då får du stödet på yttertygel precis som när du rider och kan hålla kvar henne på ytter. Det låter som om hon inte riktigt förstår vad du vill. Med unga hästar är det nästan alltid bäst att longera på töm istället för bara en lina. I övrigt tror jag det är precis som de andra säger - hjälm och spö som gäller! Lycka till!
 
Sv: Problem vid longering

Ha ett longerspö, handskar, hjälm och medhjälpare.
Longera henne med kort lina så att linan och spöet bildar ett V kring henne. Gå sedan på en stor volt och så fort du ser minsta tendens till att vända eller stegra så gå på henne med röst och/eller spö.

Är det skillnad i varven när hon rids också?
En del hästar/unghästar (specielt ston :crazy: ) provar om det fungerar att bestämma över sina människor :) :smirk: .

Fortsätter problemet så skulle jag låta någon kolla hästen så att den inte har ont, men jag antar att den är ganska nyligen besiktigad eftersom din kompis nyss köpt den?!

Lycka till!

wow. det var skarpa ord och inga visor det.
Om en häst som longeras försöker byta varv/kommer in till mitten, så är den inte redo för att longeras. Dvs den är inte tränad ordentligt eller förstår till fullo vad den ombedes göra. då får man gå tillbaks till basics, dvs bara skritta, och ha en medhjälpare med vid sidan.
varför spö och korta linor som hästen ska dras runt?
vad för positiv upplevelse blir det, vad lär sig hästen på det?
Att lyda? ja - kanske.....
Men inte får den någon trevlig upplevelse direkt.

Trådskaparen: vad är syftet med longeringen till att börja med?
 
Sv: Problem vid longering

Korta linor är väl en förutsättning om man går med hästen nästan ute vid voltspåret? Att gå med den på en stor volt är väl "back to basics", till att börja med kan man ju leda den och sedan gradvis försöka förmå den att gå kvar framåt medan man själv förflyttar sig bakåt/inåt. Stannar hästen av eller försöker vända smackar man förstås för att försöka hålla igång den framåt (är den riden i alla gångarter förstår den förmodligen smackning). Så länge man själv går med på en stor volt lär man inte heller kunna ha hästen i snabbare gångart än skritt...
 
Sv: Problem vid longering

Korta linor är väl en förutsättning om man går med hästen nästan ute vid voltspåret? Att gå med den på en stor volt är väl "back to basics", till att börja med kan man ju leda den och sedan gradvis försöka förmå den att gå kvar framåt medan man själv förflyttar sig bakåt/inåt. Stannar hästen av eller försöker vända smackar man förstås för att försöka hålla igång den framåt (är den riden i alla gångarter förstår den förmodligen smackning). Så länge man själv går med på en stor volt lär man inte heller kunna ha hästen i snabbare gångart än skritt...

Ja, men att gå på med kort lina och spö är väl inte det optimala inlärningssättet, om nu svaret var menat till mig? då är det väl bättre att ha en medhjälpare som går brevid hästen och sen drar sig ifrån allteftersom hästen förstår. Linföraren går i "vanlig" position under denna inlärning.
Har man en häst som redan börjat att försöka vända och stegra, så tycker jag inte det är ngt man lätt löser helt själv på egen hand - om man då inte ska använda våld med pisken och aggressiv framåtdrivning, som ju var rådet. Jag vill att hästen ska ha en chans att tycka arbetet är roligt. Longering är inte direkt det mest stimulerande man kan syssla med till att börja med, så kan man undvika våld och skarpa hjälpmedel för att få hästen dit man vill så är det HÖGST fördelaktigt tycker jag.
 
Sv: Problem vid longering

Så är min häst.
Går bara inte att longera på lina men funkar bra på töm.
 
Sv: Problem vid longering

Prova på töm men tänk på att hålla säkerhetsavståndet bara för det kan komma protester i andra ändan hon upptäcker att det inte går lika lätt att vända inåt.

Lite udda att hon har lättare för att gå i hö varv faktiskt, de flesta unghästar brukar ha lättast för vä varv eftersom man då hamnar på "rätt" sida om hästen. Det KAN ju vara så att hon faktiskt har ont någonstans eftersom det är en så tydlig skillnad på varven. Jag hade nog faktiskt åkt in till klinik för ett arbetsprov med böjprov, bara för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Problem vid longering

Var väldigt noga med positionen som linhållaren har- den måste stå i en drivande position dvs snett bakom hästen i volten sett...Vinkeln mellan longerare och häst är avgörande om hästen uppfattar det som bortdrivande eller välkomnande!
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 456
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 934
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 403
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp