Bukefalos 28 år!

Problem vid mat med gamla hunden och valp

AgentCarter

Trådstartare
Nu tar jag ut problem i förväg ;)

Min hund har haft en hel del problem med hetsätning, innan vi köpte honom (och ett ganska bra tag efteråt) så hetsåt han (var en av anledningarna att vi fick köpa honom tom).
Han åt allt extremt snabbt och helt men efter tre veckor med en pudel som var inte brydde sig om mat har vi sluppit de problemen (han sväljer dock färskfoder i en hel klump)

Har någon tips på hur vi ska göra när valpen kommer?
Den gamla har inga tänder längre heller så kanske blir värre nu.
 
Nu tar jag ut problem i förväg ;)

Min hund har haft en hel del problem med hetsätning, innan vi köpte honom (och ett ganska bra tag efteråt) så hetsåt han (var en av anledningarna att vi fick köpa honom tom).
Han åt allt extremt snabbt och helt men efter tre veckor med en pudel som var inte brydde sig om mat har vi sluppit de problemen (han sväljer dock färskfoder i en hel klump)

Har någon tips på hur vi ska göra när valpen kommer?
Den gamla har inga tänder längre heller så kanske blir värre nu.

Har en som är jätteglupsk och för oss fungerar det med att de får sin mat i varsin del i köket samt att man får hålla koll när de äter.

Båda inväntar "varsågod" innan de får gå till skålen och sedan får man övervaka så att damen i fråga inte ska få för sig att ta av den andres mat. Hittills har hon inte försökt utan den andre hinner alltid äta upp, men skulle de äta nära varandra är jag rätt övertygad om att hon skulle äta ännu snabbare för att försöka komma åt hans mat också.

Så det är väl det jag skulle tänka på i första hand, åtskilda matplatser så att de får någorlunda lugn och ro. Eftersom att det är valp kanske den som hetsäter kan få ett helt fredat utrymme vid utfodring, så att man förhindrar stress och ev konflikt över mat.
 
Använd kompostgaller eller ha hundarna i olika rum när dom ska äta så att dom inte är och tar i varandras skålar. Dåde så den äldre inte kastar i sig sin egen mat och sedan går i valpens skål och att valpen inte är och gräver i den äldres skål och stressar honom.
 
Våra får i varsinn del och äter under uppsikt. Till Ture trycker jag ut maten så han inte kan svälja i en hel klump utan måste slicka och ta tid på sig.
 
Jag hade problem här med att min gamling som äter speciellt njurfoder gick ifrån sin mat när yngsteman gick ifrån sin mat och ville ha den gamles istället. Mellanhunden har aldrig brytt sig om annan mat än sin egen. Numera så får den gamle sin mat först och jag står kvar vid sidan om honom tills han ätit klart. Han har alltid inhalerat sin mat, och gör det fortfarande nu när han snart är 15 år, så det tar inte så lång stund. Därefter får de andra sin mat i var sin ände av köket och bryr sig inte om varandras mat.
 
Bland de hundfolk jag känner som har fler hundar, så har jag sällan stött på någon som inte har uppsikt över hundarna när de äter. Har man bara två hundar, så är det lätt att stå mellan dem och hindra dem från att ta varandras mat, om det är det som är problemet.

Tycker du snarare att din hund äter snabbt, och det finns risk för att han kräker upp maten eller liknande, så finns det ju skålar för ändamålet. Om man har en liten hund kan man också servera maten på en stor bricka, då brukar de bara ha möjlighet att sluka ett par bitar i taget.
Petra%20Storsj%f6.jpg-for-web-normal.jpg

13871839-origpic-d329b3.jpg
 
Jag har haft lite samma problem.
Först så serverar jag maten i en'anti-glups' skål så det tar liiiite längre tid att äta, sen ger jag hundarna maten så långt i från varandra som möjligt, och så har jag under tiden satt upp en regel, och det är att man står kvar vid sin skål tills alla är färdiga, och när alla är det så går de runt och slickar/kollar varandras skålar.
Det har dom lärt sig fort så jag behöver bara hålla ett öga på dom nu. Valpen hetsäter mindre nu också, och är tryggare i matsituationen.
 
Min ena hetsåt när han kom hit, så illa att han ofta satte i halsen. Jag löste det genom att blanda fodret med en hel del vatten (funkar på både torr och färskfoder), på så sätt var det omöjligt att kasta i sig maten och så äter dom i varsin del av köket och då står jag naturligt på nåt nåt vis mitt i mellan dom och fixar med disken. Funkar kanon här.
 
Bland de hundfolk jag känner som har fler hundar, så har jag sällan stött på någon som inte har uppsikt över hundarna när de äter. Har man bara två hundar, så är det lätt att stå mellan dem och hindra dem från att ta varandras mat, om det är det som är problemet.

Tycker du snarare att din hund äter snabbt, och det finns risk för att han kräker upp maten eller liknande, så finns det ju skålar för ändamålet. Om man har en liten hund kan man också servera maten på en stor bricka, då brukar de bara ha möjlighet att sluka ett par bitar i taget.
Petra%20Storsj%f6.jpg-for-web-normal.jpg

13871839-origpic-d329b3.jpg
Stor bricka gjorde det hela värre när det provades innan
 
Min ena hetsåt när han kom hit, så illa att han ofta satte i halsen. Jag löste det genom att blanda fodret med en hel del vatten (funkar på både torr och färskfoder), på så sätt var det omöjligt att kasta i sig maten och så äter dom i varsin del av köket och då står jag naturligt på nåt nåt vis mitt i mellan dom och fixar med disken. Funkar kanon här.
Vatten blir det i vilket fall i torrfoder då han inte har några tänder att tugga med :p
Egentligen är jag nog inte rädd för att han ska sätta i halsen utan jag vill att han ska slippa känna sådan stress.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 138
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 296
Senast: __sofia__
·
Hundträning Min 15 veckors dvärgschnauzer skäller på andra hundar. Det kan räcka med att han ser en annan hund på avstånd eller till och med hör...
2
Svar
21
· Visningar
4 629
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp