Problem vid ridning

M

Maru

Hej jag är med ryttare på en underbar Nordsvensk. Han är snäll i all hantering men när jag ska rida honom så sparkar han mot skänkeln speciellt i vänster sidan. Jag har uteslutit skada, irritation så långt jag kunnat.
Tilläggas bör att han är ganska nyss igång satt och kan inte så väldigt mkt från ryggen. Vad ska jag göra när han börjar sparka för det blir lite rodeo ibland, det känns inte kul att rida en häst som protesterar så mot min skänkel...han sparkar även när jag bara driver med sitsen eller rösten. förslag på hur man får honom att tänka på annat, när han sätter igång och protesterar så rider jag i små volter tills han slutar eller backar för det är ju jobbigare att backa för honom än att gå framåt tänker jag.
 
Sv: Problem vid ridning

Jag skulle inte backa honom, jag skulle driva på mer och använda skänklarna igen!

Blir det rodeo så skänkla till igen, han ska ha respekt för skänkeln.
Har varit med om detta tidigare och efter många rodeoturer har detta beteende lugnat ner sig mer och mer och tillslut har hästen slutat :)

Det krävs också såklart att alla so mrider denna häst gör likadant.
Annars blir det svårt..
 
Sv: Problem vid ridning

Jag skulle inte backa honom, jag skulle driva på mer och använda skänklarna igen!

Blir det rodeo så skänkla till igen, han ska ha respekt för skänkeln.
Har varit med om detta tidigare och efter många rodeoturer har detta beteende lugnat ner sig mer och mer och tillslut har hästen slutat :)

Det krävs också såklart att alla so mrider denna häst gör likadant.
Annars blir det svårt..



Tänker som du att backa är inte rätt taktik eftersom ryggning anv'nd som en övning när man rider..å ska inte användas för att få bort dumheter.. Att fortsätta skänkla framåt gör saken bara ännu värre, men varför gör han så där?
 
Sv: Problem vid ridning

Eventuellt så protesterar hästen då han är svagare i ena sidan och därmed har svårt för den galoppen.

/V
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 007
Senast: yamyam
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 428
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 059
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp