Problem vid skoning

asaria

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat hovslagaren sedan han var ett litet föl. Sista två åren har vi haft samma hovslagare. Allt har gått jätte bra jämt tills förra skoningen.. Då han började krångla när han skulle få skor bak. Men eftersom vi efter lite fix fick på skorna så tänkte jag inte mer på det tills förra veckan när det var dags igen för att få nya skor. Nu började problemen redan vid framhovarna och vid bak så var det nästan omöjligt att sko. Det är inga problem när hovis tar bort de gamla skorna eller fixar till hovarna utan det är när de nya skorna ska på. Han reagerar över ljudet oavsett om man slår i sömmen eller bara "slår på skon" så att det låter.

Vi har inte ändrat några rutiner när det är dags för nya skor utan allt är som vanligt. Jag får ingen känsla av att han är rädd utan att han testar hovslagaren (och mig..). Jag tror inte heller att han har ont för han har inte några problem med att lyfta och hålla upp benet längre perioder. Min hovslagare har väldigt bra tålamod så när det gick så dåligt sist så tog vi det lugnt och försökte att inte göra någon grej av det. Berömde när han gjorde rätt etc. Men jag vill ju ha en häst som är lätt att sko! (som han tidigare alltid har varit) Så vad ska jag göra? Och vad kan vi gjort för fel för att det ska bli så här? Eller kan det vara trots? Jag ska snart föda barn så sista två veckorna har han inte gjort så mycket och efter förlossningen så har vi planerat in sommarvila (1-2 månader) för honom. Innan dess har han varit igång, kan han vara understimulerad?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
 
Jag skulle tippa på understimulerad med tanke på att du säger att han inte gjort så mycket på sistone.
Ska man tänka worst case så skulle det ju kunna vara smärta i hovarna, typ fångkänning eller så, som gör att han reagerar på slag mot hoven.
 
Du får helt enkelt testa dig fram!

Kläm genom alla hovar med visitertång och se om han verkar ha ont någonstans.
Håll uppe hovarna länge, precis som när man skor. En del lyfter gärna men får ont/blir trötta av att stå så länge som en skoning tar.
Banka på en lös sko så att det låter och se om han reagerar på ljudet (skon ska inte sitta på hästen)
Banka på skorna när han har dom på.

Beroende på vad du får för reaktion så får man hitta en lösning.
Verkar han ha ont så får man nog be en veterinär om hjälp att kolla upp orsaken.
Reagerar han på ljudet så är en luva och bomull i öronen en vettig grej att testa.
Studsar han när ni bankar på skorna så är det nog bara att lyfta hovarna och banka var och varannan dag så att han vänjer sig vid att det inte är så farligt som han tror. Likadant om han blir trött. Öva öva öva.
 
En av mina hästar har förbaskat svårt att stå still överhuvudtaget och framförallt när hovslagaren är här. Som tvååring var han riktigt jobbig, åtta ben med en myrstack i varje kändes det som ;) Lösningen då var helt enkelt att se till att han var riktigt avrastad vilket jag fick lösa genom att byta hage på morgonen så han sprang av sig det allra värsta buset. Naturligtvis försökte jag träna så mycket som möjligt men då dåvarande hovslagare tyvärr inte var den mest tålmodiga här i världen :meh: så blev hovslagaren lätt irriterad och då blev det tio resor värre. Så om det inte är så att hästen har ont så kan det hjälpa att hästen är rejält motionerad ett par timmar innan hovslagaren kommer
 
Tack för alla tips! Vi övar vidare med lyfta och "banka". Sedan lät det som en väldigt bra idé att rasta honom innan det är dags för hovis! Att jag inte tänkt på det förut.. Men först ska jag såklart undersöka så att det faktiskt inte är så att han har ont av någon anledning.
 
Ja en fyraåring kan ju ha en hel del spring i benen men kom ihåg att hästen kanske behöver varva ner ordentligt innan det dags för skoning också så man inte gör det precis innan hovslagaren ska komma men det hjälpte helt klart för mig i alla fall
 
@Snowball du får ursäkta mig för jag läste från paddan och i lite hast och fick för mig att du var TS, och då undrade jag om det kunde vara muggen. Blev ju helt tokigt - sorry ;)
 
Det är lugnt men faktiskt är att sist hovslagaren var här så var hästen ganska besvärad och svullen av muggen så jag var lite orolig att hästen skulle konstra men det gick alldeles utmärkt.

ps Jag informerade också hovslagaren om att jag misstänkte stafylikocker,provsvaren var inte färdiga, för skoning var verkligen nödvändigt, och erbjöd virkon men hovslagaren skulle åka raka vägen hem och tvätta sina kläder så jag hoppas inte några små basilusker behagade följa med
 
Min ponny är exakt likadan vid skoning och har varit det länge. Jag kontaktade den förra ägaren som sa att hon hade fått ett sömstick. Kan din häst ha råkat ut för samma sak?
 
Hej!
Min tjej kan vara likadan, ibland får jag verkligen skämmas och det värsta av allt är att om jag slår i sömmarna brukar det inte vara något problem alls.

Orsaker kan vara tex att hästen faktiskt har ont någonstans, att den blivit lite sömstucken och är rädd för smärta, den är orastad, kanske tycker den att hovslagaren håller i den för hårt eller för högt upp? Eller så är det något den fått för sig, min förra häst ansåg tex att man skulle börja med bakhovarna, började man i fram var det stört omöjligt att sätta skor på bak, samma häst avskydde när män skodde- hon skickade dom över hela stallgången, kvinnor var hon mycket snällare med.

Så det är bara att testa sig fram till något som funkar. På min primadonna fungerar en tålmodig hovslagare som ignorerar hennes strul, men så har hon också mindre ont i hovarna nu än innan.

/Lavinia
 
Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat hovslagaren sedan han var ett litet föl. Sista två åren har vi haft samma hovslagare. Allt har gått jätte bra jämt tills förra skoningen.. Då han började krångla när han skulle få skor bak. Men eftersom vi efter lite fix fick på skorna så tänkte jag inte mer på det tills förra veckan när det var dags igen för att få nya skor. Nu började problemen redan vid framhovarna och vid bak så var det nästan omöjligt att sko. Det är inga problem när hovis tar bort de gamla skorna eller fixar till hovarna utan det är när de nya skorna ska på. Han reagerar över ljudet oavsett om man slår i sömmen eller bara "slår på skon" så att det låter.

Vi har inte ändrat några rutiner när det är dags för nya skor utan allt är som vanligt. Jag får ingen känsla av att han är rädd utan att han testar hovslagaren (och mig..). Jag tror inte heller att han har ont för han har inte några problem med att lyfta och hålla upp benet längre perioder. Min hovslagare har väldigt bra tålamod så när det gick så dåligt sist så tog vi det lugnt och försökte att inte göra någon grej av det. Berömde när han gjorde rätt etc. Men jag vill ju ha en häst som är lätt att sko! (som han tidigare alltid har varit) Så vad ska jag göra? Och vad kan vi gjort för fel för att det ska bli så här? Eller kan det vara trots? Jag ska snart föda barn så sista två veckorna har han inte gjort så mycket och efter förlossningen så har vi planerat in sommarvila (1-2 månader) för honom. Innan dess har han varit igång, kan han vara understimulerad?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

Ordentligt avrastad just före är en självklarhet för unga hästar! Är det så att det bara är i just när hovslagaren ska slå i sömmen skulle jag nog välja att mata hästen samtidigt. Det fungerar ju bra att träna så hemma också, när hästen äter kraftfodret så får du stå och hålla i hoven och "banka" samtidigt.
Jag har en 4-åring som jag upplevde som lite stökig i hovslagarsituationen när hon kom. Drog fram frambenen etc. och den hovslagare jag hade då släppte direkt så det började utveckla sig till en vana.
För att bryta den vanan gör jag så att jag flyttar hästen lugnt fram och tillbaka, åt sidorna etc. medan hovslagaren gör i ordning grejerna och när det är dags för verkning så får hästen stå stilla (beröm). Sedan flytta igen vid varje tillfälle då hovslagaren inte skor tills jag ser att hästen sänker nacken och är helt lugn i situationen. Jag har henne inte uppbunden utan håller i på lite slakt grimskaft så hon har möjlighet att sänka huvudet och stå och vila. Nu fungerar det riktigt bra!
 
Har haft ett liknade problem, startade på bakhovarna men fortsatte sedan även med framhovarna. Faktum var att det blev sedan värre med fram även om han krånglade på bak med, det visade sig att hästen hade problem i bakbenen och det gjorde ont när skon skulle sömmas dit i bak. Att lyfta fram blev sedan värre då belastningen på bakbenen blev för mycket och det gjorde tydligen väldigt ont. Bara en liten hint om att det kan vara värt att kolla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Miingla
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 517
Senast: Morces
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp