Problem vid urlastning

F

Francess

Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon lösning :o ).

Köpte ny häst den 19/8, ett avelssto. Vid ilastning hos säljaren fick jag veta att hon kunde slänga sig bakåt vid urlastningen och att hon skulle ha lärt sig den ovanan hos förra ägaren igen. Trots detta fäste de kedjan bakom rumpan på henne...och sa att förhoppningsvis skulle hon inte spränga kedjan. Jag förstod inte då omfattningen av problemet.

Resan hem gick bra, trots två timmar i hård blåst stod hon som ett ljus, var inte det minsta varm eller orolig när vi kom hem.

Däremot hann jag precis ta ner lemmen när hon backade ut med en fart (tog ner och gick runt till andra sidan för att knäppa upp kedjan så det tog väl ca 5 sek innan hon trängde bakåt)! Första gången hann min man (som skulle ta ut henne) ta tag i henne och säga ifrån, men innan jag hann ta loss kedjan fick hon sats och helt enkelt sprängde kedjan när hon slängde sig bakåt! Det hela gick väldigt snabbt, från första försöket till att hon lyckades. Maken blev av med halva fingerblomman på ena fingret trots handskar...

Men så snart hon fick bakhovarna på marken så stannade hon och stod alltså med framhovarna fortfarande på lemmen. Stod stilla så jag kunde lätt ta grimskaftet och "fånga" henne. Hon var helt lugn och det var inga svårigheter att gå med henne den lilla biten från släpet till hagen (ca 20 m). Trots hård blåst och okänd miljö med lastbil och vedtrave och främmande hästar som gnäggade vilt!

Varför hon kastar sig ut så här har jag ingen aning om, men hon verkade inte rädd i alla fall. Var helt lugn och stod som sagt stilla när jag tog henne på lemmen. Och var lugn och fin när vi ledde henne till hagen. Och då hade ändå maken svurit och förbannat rätt högljutt inne i släpet...

Enligt säljaren har hon som sagt lärt sig detta hos förra ägaren igen. Hon har tydligen lärt sig att hon kommer loss genom att slita sig pga att de (dvs förra ägarna igen) inte bytt grimskaft innan de tog ner lemmen och hon slet sig och därmed slet av grimman. Det är i alla fall den förklaring jag fick! Dvs att efter ha upplevt trycket (och smärtan) av grimman mot nacken innan den gick av så tar hon det säkra före det osäkra och lastar av sig själv innan hon riskerar vara med om det själv (min tolkning)? Men vad som föranledde den första självurlastningen har jag ingen aning om, tyvärr. Vet inte heller om hon gör samma när hon står uppbunden, säljaren berättade att h*n brukade hålla stoet i grimskaft vid skötsel och hovvård (hovslagaren).

Vad kan jag göra för att "bota" hennes ovana? Hur ska jag gå tillväga? Går det att bryta hennes felbeteende och lära in ny, mindre farlig vana? Den här gången slets kedjan av utan problem, gammal kedja, och hon fick inga men av det. Inte det minste märke på henne, tack och lov. Ett halvblod på 172 cm och ca 700 kg har ju lite krafter att sätta bakom...

Tips och råd tages tacksam emot snarast! Jag har tänkt börja rida henne så smått i höst och även då åka iväg för att träna regelbundet.

PS Har sen dess fått veta av säljaren att h*n alltid kört med bom bakom och tagit av bommen snabbt vid urlastning + använt lång lina så att stoet kunnat rusa ut på lite säkrare vis. Plus att h*n menade på att man "inte kan lära gamla ston sitta". Det är naturligtvis en lösning, men om det går vill jag hellre hitta ett säkrare alternativ. Och framförallt få stoet att förstå att det inte är farligt att lasta ur.
 
Köpa ny transport kan jag tänka mig är inte det första man tänker på, men att skaffa en med fronturlastning kan ju vara en idé så behöver man ju inte ta den risken som uppstår vid urlastning bakåt.
Annar är det ordentliga bommar bak som gäller dem orkar de ju inte spränga sönder..
Har själv haft detta problemet eftersom min häst är bredåkade och måste därför åka utan bom (har skaffat en lång bom nu) henne stoppade jag en gång med en sopkvast i rumpan, efter det så väntar hon tills det är ok att gå ut för man vet ju inte om monster kvasten :devil: dyker upp och slår en i rumpan igen. :)
 
Hur är det vid pålastning?

kan hästen stå lugnt och stilla i transporten för övrigt? ( kan du lasta på hästen ha den på lemmen, halvägs in i transporten och helt inne i transporten helt lugnt? )

Är det endast just efter resande moment vid urlastning eller helt enkelt vid "backa ut ifrån transport"
 
Har haft hästar som gjort på samma sätt.
En ordentlig bom som tar emot när hästen försöker slänga sig, eller så får man skynda sig ner med luckan, akta sig och hoppas att man inte blir översprungen :smirk:.

Öva, öva och öva på att hästen ska kunna stå still i transporten tills du säger åt henne att backa ur.

Lycka till!
 
Sv: Problem vid urlastning

hej. vi har samma problem med ett sto som min dotter köpte för ett år sedan. Vi har tränat henne på det sätt att hon ska gå in och sedan ståkvar där efter backa ut henne. Men hennes problem var så svårt so hon kunde inte ens ha bakbommen uppe för som ung trängde hon sig under bommen och fick sedan ha hjälp av en kiropraktor för att få ordning på ryggen. Min dotter har tränat henne genom stall dörren först hon skall backa ut genom dörren. Dom har bråttom för att dom inte ser och dom är inte tränade från början när dom är unga på rätt sett. Som du vet är ryggning blandet svåraste för en unghäst och litar den inte på sin ledare är det ändå svårare att få en unghäst att rygga i ett mörkt utrymme. Alla som tränar unghästar borde veta att när man last tränar dom in går bra men dom vill svänga runt och gå ut. Är det då trångt så får dom panik och människan också villket blir en otoligt fastnaglad erfaren het för unghästen vilken är mycket svår att jobba bort men det går. Du tränar henne på att rygga i mörka trånga utrymmrn med skymmd sikt. Du ska sedan få henne att stanna mitt i ryggningen och bjuda framåt. När du tycker att det går bra så tränar du lika dant med transporten. Ett sätt att få stopp på en backande häst är att dra svansen nedåt vid roten, detta kan du träna när du har lyckats med kontrollerad ryggning. Det är ett bra sätt när man tar loss kjedjan eller bom. vi lyckades ganska bra men man känner sig aldrig riktigt säker vid urlastning. Min dotters sto är tretton år , det går mycket bra att lära gamla hästar o hundar sitta men det är jävligt svårt att få människor att tänka och lära om det vet jag. Du ska inte ge upp det finns en lösning som är enklare än denna, köp en front utlastare så behöver inte du räta till vad klantiga ska hästmänniskor lyckats fördärva. mvh Pax
 
Sv: Problem vid urlastning

Tack för era intressanta svar!

Paxinarion: Vet inte om du läste hela mitt långa inlägg? Stoet har inte haft dessa problem sen hon var unghäst...utan "bara" efter att hon slet sönder sin grimma vid urlastning hos förrförra ägaren. Trycket i nacken och smärtan ger ju ett bestående minne, kopplat till just urlastning. I övrigt är hon mycket väluppfostrad och lätthanterad! T.o.m. när hon fick bråttom ut till hagen igår så nöjde hon sig med att takta "fotgående" och drog inte det minsta eller liknande.

Fronturlastare är fortfarande inget alternativ för oss. Och jag är inte ens säker på att det skulle hjälpa i det här fallet...risken är ju att man får en häst som slänger sig ut framåt (över en) istället, just för att smärtminnet vid urlastning är så starkt.

Vi får se hur det utvecklar sig. I vilket fall som helst kommer vi att använda låååång lina vid framtida urlastningar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 026
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 475
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp