Problem vid uteritt

Chilodeur

Trådstartare
Hej!
Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt självförtroende har nått botten. Det är en superfin häst som jag har klickat med på alla plan - utom vid uteritter. Enligt hästägaren har hästen alltid varit vild och energisk och dom slutade tävla eftersom hästen blev för ivrig på tävlingar och gick omkull eller försökte hoppa över ridhussargar/höga staket.

I paddock/ridhus har jag full kontroll. Problemet är när vi rider ut. Ibland kan vi trava och galoppera helt utan problem med full kontroll. Men andra gånger exploderar han, helt från ingenstans. Finns utrymme kan jag styra in på en volt och försöka kyla ner situationen, men många gånger är vägarna smala och asfalterade. Då han är extremt känslig i munnen hjälper det inte att ta i tyglarna, han viker bara in nosen och galopperar på stället så länge jag håller honom på tvären eller snurrar honom runt på stället. Rätar jag upp honom sticker han iväg i en farlig och okontrollerad fart och väjer inte undan för något, och han har gått omkull flera gånger med hästägaren så det kan verkligen bli farligt.

Han blir alltså inte skrämd, utan får mer som "energiryck" (när han blir skrämd kan jag återfå kontroll ganska direkt och lugna ner honom). Oftast försöker jag redan i början av uteritterna hitta någonstans att galoppera av honom det värsta men han är i princip outtröttlig och ibland finns inte möjligheten när underlaget är dåligt. Hästen är i övrigt frisk och har inga skador (kollas regelbundet), har en bra foderstat, bra utrustning osv. Problemet är detsamma med eller utan sällskap, och om jag styr in bakom en annan häst galopperar han fortfarande på stället och försöker gå om så länge jag inte håller honom på tvären.

Jag upplever alltså att mitt problem främst är att jag inte lyckas hålla honom i en lugn gångart (skritt..) vid dessa tillfällen, för styra honom går ju om det finns utrymme. Han blir alltså inte "hård" utan är fortfarande mjuk och känslig, men galopperar på stället/tvären om jag inte rätar upp honom för då sticker han framåt och viker in nosen. Jag har testat både att sitta djupare (=han sätter sig ännu mer i galoppen på stället...), lätta (=han hetsar upp sig mer), släppa/lätta på handen (=han har lättare att vända upp och dra iväg, ger alltså inte lugnande effekt vilket det kan göra i ridhuset när han blir het) och hålla hårdare (=han drar upp huvudet och lättar lite fram).

Jag känner mig så otroligt dålig för att jag inte lyckas lösa det här, jag är rädd att han både ska skada sig själv och andra, han väjer t.ex. inte undan för fotgängare, cyklister m.m när han sticker. Då det inte är min häst har jag tyvärr begränsat handlingsutrymme att träna på annat sätt än genom ridningen. Hästägaren är medveten om problemet och säger att det enda som hjälper är att ta in honom på en volt men det är ju som sagt inte alltid möjligt att göra detta.

Skulle verkligen uppskatta lite vänlig feedback och tips på hur jag kan förbättra situationen.

Tillägg: Jag är inte lättskrämd och blir inte nervös vid dessa situationer utan mer arg på mig själv för att jag inte känner att jag har full kontroll. Är dessutom van vid den här typen av hästar, då min egna var likadan men där jag lyckades lösa problemen. Känner mig maktlös nu :(
 
Vad säger hästägaren om situationen då? Det låter ju som att du behöver komma överens tillsammans med denne hur ni ska arbeta på situationen för som det låter nu är det ju både farligt och förödande för ditt självförtroende.
 
Han tycker att jag "klarar honom" tillräckligt bra och att det inte går att göra så mycket åt situationen, hästen är likadan med honom och har "alltid varit så". Han rekommenderar som sagt att ta in på volter men det är ju inte alltid praktiskt möjligt.
 
Lite krasst så tycker jag ju att är hästen inte säker vid uteritter bör man inte rida ut med den innan problemet är löst, vore ju hemskt tråkigt om han skadade någon "oskyldig".

I långa loppet låter det ju som att man kanske kunde testa något bettlöst alternativ om han är så känslig i munnen, kanske försöka göra av med lite energi både fysisk och psykisk genom ledarskapsövningar och löslongering/springa av sig innan man sitter upp, men framför allt låter det som att det vore bra att få ut en duktig tränare som kunde se ekipaget och komma med idéer utifrån detta, alltid så enkelt att sitta och föreslå saker via ett forum. :P
 
Jag hade varit väldigt försiktig vid uteritter. Går det trafik där du rider? Tänker att du måste prioritera din egen säkerhet först och främst.

Hur är det med hästen annars? Går den i större hage och får röra på sig utan ryttare? Att den är pigg och känslig är ju en sak - att den drar järnet helt plötsligt är en annan.

Är den frisk, och inte går runt med överskottsenergi pga bristande rörelse eller är helt hög på kraftfoder, så skulle jag försöka rida framåt och se till att ha den mellan hjälperna. I så fall pratar vi ju ett direkt lydnadsproblem som måste åtgärdas.

En väninna har ett gammal fullblod som kan få sådana där ryck. Hon har pelham, rider mkt sidvärtsrörelser och aktiverar den, samt ser till att hålla sig undan trafiken. Aldrig låta den dra - så fort den fått chansen att sticka på ett ställe som kommer den att första göra samma sak igen nästa vecka.

En förjäkla jobbig häst som jag inte hade pallat att rida på varenda dag faktiskt. Men hon tycker ju om den så... ;)

För din del - drar den på en smal asfaltsväg finns det ju inte mkt att göra. Ta reda på vad det är som triggar igång, öva lydnad, akta er för bilar. Att förekomma beteendet och bryta innan den drar, är ju nyckeln. Men lättare sagt än gjort.
 
Jag vill inte föreslå detta, men måste ändå nämna att jag hört om folk där hästen är som din och reagerar så för att den övertaggar (alltså undersökt och "frisk"). De provade graman vid uteritt och fick en helt annan kontroll. Det är absolut inte något att rekommendera som lösning, men kanske som en hjälp på vägen?
Jag personligen tror mycket på ledarskapsövningar både från mark och rygg. Lära hästen att 'one rein stop' kan också vara en väg att gå!
 
Fast vadå... Hellre en graman och att du faktiskt har lite kontroll, än att kasta sig ut framför en bil och kanske skada både sig själv, hästen och den stackars bilföraren för livet...

Jag har använt thiedeman på stressapor ute - den tycker jag är smidigare än graman i så fall. Men samma princip.
 
Fast vadå... Hellre en graman och att du faktiskt har lite kontroll, än att kasta sig ut framför en bil och kanske skada både sig själv, hästen och den stackars bilföraren för livet...

Jag har använt thiedeman på stressapor ute - den tycker jag är smidigare än graman i så fall. Men samma princip.


Ja? Det är ju det jag skriver. :p Men jag hade inte sett det som en slutgiltig lösning om det varit min egen häst, utan alltid haft som mål att så småningom kunna ha kontroll utan. Men eftersom TS inte äger hästen kan det mycket väl vara en idé o lösning under uteritt! Värt att prova.
 
Jag vill inte föreslå detta, men måste ändå nämna att jag hört om folk där hästen är som din och reagerar så för att den övertaggar (alltså undersökt och "frisk"). De provade graman vid uteritt och fick en helt annan kontroll. Det är absolut inte något att rekommendera som lösning, men kanske som en hjälp på vägen?
Jag personligen tror mycket på ledarskapsövningar både från mark och rygg. Lära hästen att 'one rein stop' kan också vara en väg att gå!
Har en häst som ibland har liknande tendenser som ts häst, då är graman ingen hjälp då hästen bara böjer in huvudet mer o man kan även tappa kontakten med vanliga tygeln vilket gör det ännu knepigare.

Har dock inget direkt förslag på lösning annat än o träna, eventuellt kanske ett kombi bett med hack kan hjälpa?
 
Träna mycket öppna/sluta som man kan ta till när hästen försöker ligga på? Få 'kontroll' igen, om hästen är såpass reglerbar trots explosiviteten.
 
Tack för alla vänliga svar! :)

Hästen går i en stor hage med hästkompisar som han busar med. Men har trots detta alltid varit överenergisk enligt ägaren.
Förr brukade ägaren ta honom på lina till ridhuset och släppa ut den mesta energin där men eftersom det är en vältrafikerad väg emellan stallet och ridhuset rider jag hellre åt andra hållet. Dessutom är det ju inte så att han är helt okontrollerbar, det kan mycket väl vara så att vi rider ut vissa dagar när han går som en klocka (med viss ivrighet ;) ).

Jag ska testa att rida lite mer aktivt på öppnor och sidvärtesrörelser i förebyggande syfte (kan det vara så att han blir uttråkad?), men problemet är ju att det funkar att rida sådana rörelser även när han får sina ryck, bara det att han galopperar på stället. Han är extremt formbar men jag får liksom inte ner honom i en lugnare gångart.. Sist red jag med två andra tjejer som skrittade sina hästar framför oss medan vi galopperade på stället i säkert 15 min innan jag kunde få honom att lugna sig. Fruktansvärt jobbigt. Jag funderar på om jag helt enkelt gör fel med sitsen? Jag har alltid trott att jag rider med sitshjälper men jag kanske bara har haft enkla hästar när det gäller just sitsen.. Hur gör ni för att ta ner hästen i en lugnare gångart?

Att byta utrustning är inte aktuellt enligt ägaren då dom har testat allt möjligt på honom och det här är det bästa alternativet. Det är ju inte så att han blir stark, men inte heller så att han inte "tål" bettet eftersom han ändå kan gå emot om jag testar att ta hårdare tygeltag. Han har helt enkelt lärt sig att bara vika in huvudet och sticka framåt (alt. galoppera på stället).

Fodergivan är något högre nu men det är för att han har fallit ur under vintern. Detta har enligt ägaren dock inte påverkat hur han är, utan ägaren menar att han var värre förr och är relativt lugn nu.

Tillägg: Hästen visar aldrig rädsla eller agg när han gör såhär, och han försöker aldrig få av mig genom bockningar eller stegringar heller. Utan han blir verkligen bara överladdad.
 
Personligen hade jag aldrig ridit ut på en såndär häst. Särskilt eftersom den inte väjer för något om den sticker. Det låter alldeles för farligt.

Kanske @tuaphua har några tips? Hon har jobbat/jobbar med en del hästar med beteendeproblem om jag förstått det rätt. :)
 
@Chilodeur Du har inte provat att rida ett pass på banan innan du rider ut? Det kan ju vara så att överenergin gör att han blir sådär, eller om han är likadan efter att redan ha jobbat hårt så kan det vara att han känner sig otrygg och osäker ute och därför blir så springig. Hur som helst vore det ju bra att veta vilken variant det är som spökar! Det krävs ju ett helt annat arbete för att försöka ge trygghet till en ängslig häst.
 
@Chilodeur kanske prova att "dressyra" i skogen, så hästen inte har tid att tänka på något annat och kanske koppla skogen/uteritter med arbete. Rida så som man rider på banan fast i skogen, och se till att hästen får lov att få ut sin energi fast under kontrollerade former, t ex galoppera i uppförsbacke och kanske till och med kan öka och minska galoppen om man rider på en rak väg. Lite idéer som poppade upp i mitt huvud.
 
Det handlar ju lite om lydnad ändå, även om hästen stressar.

Min stressapa tappar energin om jag släpper tyglarna, oftast. Om det inte funkar så trycker jag henne framåt i en tvär sidvärtsrörelse, jag släpper inte hjälperna förrän hästen slappnar av, ställer bara om. När hon korsar benen kan hon inte hitta på något skit. Hästen måste gå framåt i rörelsen, annars gör min caprioler på eget bevåg.

Jag känner igen en hel del på min egen häst, tyvärr. Det där med att bli trött existerar inte, det kvittar om hon skummar av svett, hon taggar inte ner ändå.
För 2 år sen tänkte jag att det fick räcka, det är inte bra för henne. Så jag började om, skritt, skritt, skritt och skritt. Hon har såklart bjudit på en del urladdningar, men har ändå accepterat att vi skrittar mycket nu.
 
För mig var långa travpass lösningen på en superpigg häst jag hade tidigare. Direkt han kom i ordentligt jobb spändes liksom fjädern och till slut kom en stor urladdning. Att istället bara trava kravlöst (i form men totalt utan krav på att sätta sig mer) under första delen av passet gjorde liksom att fick pysa ur sig överskottsenergin och sedan gick det utmärkt att jobba honom mer aktivt.
 
Håller med @Sar

Det skrev jag inte, men jag gör sidvärtsrörelser i trav.

Min gamla dressyrtränare sa alltid att en spänd häst travar man, i lättridninf. I skritt hinner hästen fokusera på annat och i galopp hinner inte ryttaren med.
 
Jag har också gjord som @Sar och @lady_vip och använt mig av traven. Min gamla häst ville gärna ladda ur lite då och då och travökningar, gärna i uppförsbacke var effektivt för att slippa full galopp - tvärstopp för läskiga stenen - full galopp, samma sak på gamla körhästen - lätt sits, fram med handen och smacka på i trav. Henne kunde man vinna kapptävlingar på i trav:D

Att sysselsätta hjärnan är effektivare på nuvarande, gärna i trav, men här välkomnar jag i stort sett alla försök till ökat tempo eftersom hon ännu har svårt med egen bjudning.
 
@Chilodeur Du har inte provat att rida ett pass på banan innan du rider ut? Det kan ju vara så att överenergin gör att han blir sådär, eller om han är likadan efter att redan ha jobbat hårt så kan det vara att han känner sig otrygg och osäker ute och därför blir så springig. Hur som helst vore det ju bra att veta vilken variant det är som spökar! Det krävs ju ett helt annat arbete för att försöka ge trygghet till en ängslig häst.

Jag har provat att rida av det värsta i ridhuset innan men det hjälper inte alltid, och vissa dagar när jag sitter upp trampar han runt redan på gårdsplan och då väljer jag hellre att inte ta den trafikerade vägen till ridhuset utan rider ut åt andra hållet direkt istället.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
430
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 256
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp