Problem vid utsläpp??

I

Iza

Ska försöka förklara situationen kort.

Jag har min häst i ett kolletivt stall med 6 hästar. Vi har utsläpp varsin dag i veckan + var 6:e söndag. Hästarna som står där är bra socialt anpassade hästar.

Det är en tjej som har en egen häst och en foderhäst. Hon har nu börjat på en skola och tar då med sig foderhästen och den egna blir kvar. Då tjejen går skola på annan ort så är det hennes mamma som ska sköta utsläpp mm. Hon har dock minimal hästvana. Problem har uppstått med utsläpp framförallt med min häst. Hon hyser en enorm rädsla för alla hästar men mest för min dels för att han är störst i stallet. Dock är hästen ursnäll, men visst kan han vara yster ibland behöva en tillsägelse. För en person utan hästvana kan det bli lite olustigt förstås om en häst börjar tex dansa lite vid insläppet mm.

Vi har pratat igenom situationen och kom fram till att vi börjar med att jag sätter upp en lina från stallet ut till hagen (5 m) så om hon tappar honom så kommer han inte lös, utan den enda vägen han kan ta är ut till hagen. Dock så tycker jag inte att hon bara ska öppna stalldörren och låta honom springa själv ut i hagen, som jag ser det kan det lätt bli en ovana för honom. Fungerar inte det skulle jag följa med henne ut i stallet vid utsläppet några gånger.

Jag är dock lite kluven hur mycket ansvar jag själv ska ta. Jag vill inte att mamman eller ngn häst ska komma till skada, samtidigt så tycker jag att man måste kunna kräva lite hästkunskap av personer som man delar stall med, nu när det inte är tal om några problemhästar. Och inte resonera att jag tar min häst varje dag och ni får gör upp om era hästar själva.

Vad tycker ni?
 
vad synd....men jag tycker att ni ska "ta bort" mamman...och göra om schemat lite...för även om hästarna är snälla så KAN dom bli omöjliga tillslut, dom känner ju direkt om någon är rädd och är inte sena att ta tillfället i akt, och en olycka brukar komma som ett brev på posten(iallafall som posten var förr :D :D)
Jag tycker också synd om mamman, vad rädd hon skall vara...huua...
för alls bästa skulle jag göra om schemat...kanske dom kan betala lite mer istället??
 
Jag håller med Martha om "mamman" är riktigt skraj, men om hästrädslan bygger på ovana så skulle det inte förvåna mig om utsläppen går galant om du följer med och hjälper till de 2-3 första gångerna.

Det viktigaste att tänka på om hästen "brallar" lite är väl att man inte håller krampaktigt i grimskaftet utan hellre låter hästen "studsa" på lite längre grimskaft, de lugnar sig ju snart.

Jag tycker inte ni ska sätta upp några trådar förrän ni märker att det inte finns någon annan lösning. Låt hellre "mamman" vänja sig vid storleken på din häst under din "övervakning".

mvh Jessica
 
Det första som slår mig är att jag tycker det inte är någon bra ide att en hästrädd okunnig människa ska släppa ut hästar själv.
Nu vet ju inte jag exakt hur lite/mycket hon kan och hur pass rädd hon är men jag hade nog erbjudit mig att ta en dag extra utsläpp i veckan.
Mot att den rädda mamman slipper.
Både för hästarnas och den rädda mammans skull.
 
Jag håller med övriga,det är inte rätt att ha en hästrädd människa till utsläppet.Vad händer om ngt skulle hända? Hästar är inga dumma djur,de lär sig rätt snabbt vem och hur de kan utnyttja situationen.
Däremot ska du inte behöva vara orolig om du sätter upp linor och löser det så att hon får släppa från stallet,vi har haft hästarna gåendes så och det är få utav de som är bångliga att leda in eller ut när de måste.Om det dessutom endast handlar om 1 dag/v. och ni andra är där och släpper de andra dagarna så,tror inte jag att det blir ngr som helst problem.
 
Jag säger som andra här ta bort mamman. Alla hästar känner på sig att hon är så rädd att hon nästan kissar på sig när hon ska ta in å ut dom.Och hästar som dom är känner ju på sig sånt och kan inte låta bli att testa dig då. Och då är det inte så bra om den som leder hästen ställer sig och skriker och börjar att gråta så fort hästen viftar på svansen då hästen inte blir lugnare av det=)

Hör med henne om inte hon som äger hästen känner någon annan som kan hjälpa till i värsta fall får hon väl betala extra och intag å uttag ingår. Eller flytta hästen.
man kan inte hyra in hästari ett kollektivstall och sedan dra och låta en som är livrädd för hästen sköta sina pass!!
 
Visst är det ju så att dom gärna utnyttjar situationen om någon är rädd. Riktiga :devil: kan dom bli.

Jag har full förståelse för mamman och tycker riktigt synd om henne. Men det finns möjlighet för dom att byta till utsläpp på lördagar och då är tjejen hemma igen. Annars så har dom en mer erfaren tjej som har hästen på halvfoder. Men dom vill inte riktigt haka på någon lösning som alla försöker att ge dom, fasten att alla lämnar "dörrarna öppna". Det är det som gör mig kluven. Alla 5 som står där har gett dom olika lösningar på detta problem, men jag upplever att det finns en ovilja till att lösa det.

Missförstå mig inte, men det är ju så att vi ska ju dela på allt jobb. Och ska nu tjejen gå i skola i 3 år så kan ju inte lösningen bli att allt jobb läggs över på resterande hästägare, även om dom tex skulle betala en ersättning för det. Men självklart får ju inte det gå ut över säkerheten för vare sig människa eller häst.

Jag håller helt med alla som har skrivit att mamman inte är lämplig att sköta denna uppgift för att hon helt enkelt är för rädd.
 
VI har med kollektiv utsläpp lunch och intag och sedan nattning nu när det är ljust å varmt så slår vi ihop ingat och nattningen till 1 pass så hästarna får vara ute till en 20:00 och får då mat när dom kommer in.

Vi ser till allas behov jag är arbetlös och alla jobbar och har svårt att åka ifrån jobbet och luncha så jag tar självklart alla lunchningarna på vardagarna=)
En hon jobbar natt och åker kl 07:00 till stallet och släpper ut på vardagarna
sedan har vi en som jobbar till 18:00 och är alltid ute till 21:00 och nattar hästarna innan hon går.Insläpp hjälps vi åt med är vi 3 så hjälps alla 3 med att ta in hästarna=)
Det funkar bra i vårat stall iaf
Men om dom inte vill ta mot era råd om hur ni ska lösadet skulle jag ta ett stallmöte och överväga förslaget om dom inte ska flytta till ett stall som inte är kollektiv så länge dottern pluggar!
 
Vi har i övrigt en mycket bra kommunikation. Vi byter stalltjänstdagar om det inte skulle passa någon. Och i det stora hela så fungerar allt toppen. Vi kommer överens bra, sällan gnabb mm. Vi 6 olika familjer och alla är vi olika men vi har alltid försökt att lösa problemen på bästa möjliga sätt och det har fungerat toppen i alla år.

Men det är bara nu som jag är fundersam. När möjligheter ges till dom och dom inte är villiga att ta dom.

Det får inte missförstås (är lite rädd för att det görs) säkerheten får ALDRIG gå före något annat. Men jag tycker ändå att dom har ett visst ansvar att vara med och lösa sin situation när det nu handlar om 3 år.
 
Ja det är ju det jag säger ni ge olika förslag och dom är int eintresserade då Slutar amn och ger förslag och ger ett ultimatum istället. Säg att du ine vil att hennes mamma ska ta det stora ansvaret just för HÄSTARNAS och mammans säkerhet. eller så får dom hitta ett nytt stall om don int vill lösa detta Och varför tar hon inte med sig båda hästarna??
 
Den egna hästen är för gammal 24 år och ska pensioneras från hoppbanorna, bara gå lite i skogen mm.
 
Ja men det enda jag kan säga aär att ge ett ultimatum antingen ser hon till att en kunnig tar in och ut hästarna eller så får hon flytta!
 
Varför tar du dig inte lite extra tid och botar "moderns" häst rädsla och okunksap... LÄR och visa henne hur hon ska hantera hästarna på ett sätt som är säkert för alla inblandade..
Alla har vi väl varit okunniga nybörjare någon gång! :banana:
 
"Alla har vi väl varit okunniga nybörjare någon gång!"

Jo, men när det är kollektivstall så funkar det ju inte riktigt så. Där måste man ha en viss grundkunskap - det är det som är själva insatsen i stallet. Den stackars mamman kanske inte ens VILL bli botad från sin hästrädsla. Hon vill väl egentligen inte alls göra det här. Och att hon gör det ändå är väl ok i tre veckor, men inte tre år!

Jag tror inte riktigt på ultimatumstilen, men ni får nog sätta er ner och diskutera igenom situationen och vara väldigt RAKA. Hästägaren skall vara borta i tre år. Under denna tid måste stallet fungera enligt de rutiner som stallet fungerar efter. Till detta krävs att en hästvan, icke-rädd person har ett utsläpp/vecka (eller hur ofta det nu är). Detta är ju inte bara en säkerhetsfråga utan även en "koll-fråga". Den som släpper ut hästarna måste kunna göra en snabbcheck och se om någon häst visar tecken på sjukdom o.dyl. Mamman kan inte göra detta och det finns ju faktiskt inte riktigt tid att verkligen lära henne detta (om hon nu ens vill). Viss grundkunskap är nödvändigt att ha från början om man står i kollektivstall. Det går inte att köpa tilläggstjänster här.

Vad tror du om att lägga fram det helt rakt på detta sätt? Om ni har antytt och snällt givit lösningar finns nog bara den raka stilen kvar. Den behöver ju inte gå ut på att ställa ett ultimatum utan snarare skall det vara samma sätt som att lasta en häst - ge dem ett val, men det går i princip bara att välja de rätta alternativen. De kan VÄLJA på att låta fodervärden sköta utsläppen, flytta dem till lördagar eller flytta hästen.

Anneli
 
Hejsan!
Linan kan ju vara bra som en säkerhetsåtgärd.
Men om hon leder din häst utan grimskaft och kan släppa, om det behövs, så kanske hon vågar mer och mer för varje gång?
Men det kan ju också bli, som du säger, att hon bara släpper honom och det blir en ovana för båda två.
Du kanske borde prata med den här tjejen, för det är ju trots allt hennes mamma.
Hon kanske ska ta en dag och låta henna leda nån häst en bra bit, så hon får lära sig??
Kram/Jossan :banana:
 
Uppdatering.

Pratade med mamman igår. Hon hade stalltjänst då och hade ordnat med en man att hjälpa henne. Hon gav kraftfoder till alla 6 hästarna och tog ut 4 direkt när dom var klara. De övriga 2 fick stå inne i ca 30 - 40 min efter att dom hade ätit klart. Så dom var lite oroliga när mannen kom. Då är det inte så konstigt att dom blir lite ystra, när dom är vana att inte få vänta att komma ut. Men jag informerade henne om min åsikt och rådde henne att ta ut alla ungefär samtidigt som dom är vana vid.

Jag erbjöd mig åter igen att följa med ut på hennes dagar och hon följer med på mina dagar, så hon kan se hur jag gör samt att hon kan träna med stöd från mig. Men hon själv säger att det inte kommer att hjälpa henne i längden eftersom hon är så rädd.

Vi pratade länge och väl och vi är överens om att vi måste hitta en lösning på detta då det handlar om 3 år. Vi "spånade" i olika alternativ, men kom inte fram till någon direkt lösning igår. Den bästa alternativet som jag ser det är att mamman ger kraftfodret och när dom har ätit klart så kommer fodervärden och tar ut framförallt min häst och en till (som hon är rädda för) först, så dom inte hinner bli rastlösa. Dom andra (ponnyerna som hon känner sig mer lugn med) tar hon ut sedan. Men jag tycker att det är viktigt att rutinerna förblir som vi har haft dom, kraftfoder inne och ut i hagen och få hö. Jag tror att om hon börjar ändra på dom invanda rutinerna så blir det ett extramoment för hästarna att bli oroliga för, och då är det bättre att allt är som vanligt och i och med det är det störst chans att det går bra.

Problemet är att fodervärden har nekat till att ta stalltjänst på morgonen. Men om man gör enligt ovanstående tar det inte mer än 5 minuter för henne, då hästarna är klara när hon kommer. Så mycket tycker jag att hon kan ställa upp.
 
jag har ridit sedan länge men blev en gång sparkad och jagad i hagen vid ett utsläpp (var själv). hade jag inte blivit "hjälpt" med det genom att andra var med efteråt hade jag fortsatt varit rädd. mamman kan mycket väl ändra sig bara hon kommer in i gången! hjälp henne ett tag, blir det inte bättre så får hon väl gå.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp