O

o_boy

Hoppas innerligt att någon kan ge mig några kloka råd här, då jag har fått ett problem som gnager i bakhuvudet ständigt. Ska försöka förklara så gott det går, ber om ursäkt om det blir lite rörigt.

Det är så att för några år sen köpte jag en häst tillsammans med en bekant, som jag var stallskötare hos. Hade vi inte köpt hästen så hade den skickats till slakt. Jag hade just börjat gymnasiet och var ganska naiv, bara allmänt lycklig över att få chansen att äga en egen häst. Själva köpet var ganska "inofficiellt" och jag vet inte om det finns något köpekontrakt. Efter köpet fixade vi pass till hästen och chippade den, i passet står jag som ägare. Vi har inget avtal oss emellan utan kom muntligen överrens om vem som skulle stå för vilka kostnader. Denne bekant har aldrig haft något egentligen intresse av hästen utan det är bara jag som har pysslat med den. Under tiden som hästen stod i hennes stall funkade vårt muntliga avtal och vi hade inga problem.

För några år sedan ville jag flytta hästen till ett stall närmare där jag själv bodde, då jag hade flyttat (fortfarande inom relativt rimligt bilavstånd). Efter att ha fått praktiskt taget böna och be i ett antal månader gick sagda bekant med på detta och hästen fick flytta. Inget nytt avtal slöts. Denne bekant skulle enligt vårt ursprungliga muntliga avtal stå för bl.a. försäkring men vad jag vet fanns ändå ingen försäkring på hästen när vi flyttade. Efter flytten har jag inte hört ett ljud. Under de år jag har haft hästen uppstallad närmare mig har jag betalat alla omkostnader (försäkring, stall, foder, vaccinationer, tandläkare, m.m.), även de som denne bekant skulle betala. För några månader sedan hörde denne bekant helt plötsligt av sig och begärde att få hästen tillbaka till sitt stall, där denne för övrigt redan har ett stort antal hästar. Jag vägrade, vilket ledde till en kort men intensiv dispyt och sedan dess har det återigen varit helt tyst.

Den här hästen är min bästa vän och jag kan inte tänka mig mitt liv utan den. Jag har många gånger bett att få köpa ut sagda bekant, och erbjudit summor långt utöver summan vi ursprungligen köpte hästen för, men varje gång fått nej till svar.
Vilka rättigheter har jag? Hur kan jag göra för att få behålla min vän?
 
Sv: Problem

Om du står som ägare till hästen på alla papper, så äger väl du hästen, punkt slut? Då har inte din bekant något att säga till om egentligen.

Sen får du reda ut det andra med bekanten, utifrån vett o etikett och för att få ett avslut på det hela.

Denna historia är ytterligare ett bevis för att man inte ska göra något tillsammans med en annan person utan att skriva ner i minsta lilla detalj.
 
Sv: Problem

Håller med ! Du står som ägare, då äger du hästen !
Lycka till !

Hej från Hambo
 
Sv: Problem

Fast i det här fallet så låter det som att de inte har något kontrakt - och då spelar det ingen roll att man står som registrerad ägare efter vad jag fått förklarat för mig av diverse avelsförbund. Det som i slutändan är det som gäller är att man har ett kontrakt, ett kvitto på att man köpt hästen.
 
Sv: Problem

Tänk på att muntliga avtal är precis lika bindande som skriftliga. Problemet är väl egentligen att bevisa vem som sa vad och vad man kom överense om.
Hoppas du får behålla häst iaf :)
 
Sv: Problem

Jag tycker du ska reda ut detta, en gång för alla. Och säga att om inte annat får ni gå till rätten för att avgöra vem som ska ha hästen, men det kommer ju att kosta er bägge onödiga pengar.
 
Sv: Problem

Kan du inte fråga henne vad hon tycker är rimligt pris för hästen och be henne då ta in i beräkningen att det är du som gjort allt jobb om hästen har ökat i värde ( den var ju slaktduglig innan du tog hand om den)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 030
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 410
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp