Bukefalos 28 år!

C

Coolyqueen

Hejsan!
Jag rider och försöker utbilda en ardenner i dressyr, vi har lyckats bra ihop än så länge men jag har börjat stöta på lite problem. Coolan som hon heter var innan jag börja rida henne enabrt skogsmullehäst och hon blev då oliksidigt musklad. Jag har ridit Coolan i snart 1 år och tränar på formen och konditionen. Min fråga är nu om någon skulle kunna ge tips om det här; När Coolan ska gå i form och ställa sig i nacken i vänster varv ( som är hennes bra varv) så vill hon inte gå på spåret utan hon försöker gå in på en volt hela tiden, jag har försökt med att både rama in henne bättre med benen och att ha bättre stöd på yttertygeln men inget hjälper, utan när jag gör det så ställer hon sig åt fel håll i nacken. :confused: Jag har försökt göra det från marken och tvingat henne att stanna kvar på spåret och det har gått bra men det hjälper ju inte på hästryggen :/. Snälla kan någon ge lite tips både om detta problemet och om hur man får bort " snedheten" på både häst ( och ifall nu jag skulle vara sned människa). kan tillägga att det är i traven hon främst försöker falla ut ur " spåret" på ridbanan. Tack i förhand!
 
Sv: Problem

Det låter som att att hon inte förstår dig, att hon tolkar ställningen som ett ledande tygeltag. Samma sätt som du tänker på marken att du håller kvar henne får du tänka från ryggen med, att innerskänkel inte släpper in henne på volten. Sedan är det säkert som du säger att hon inte är lika genomsläpplig i den sidan. Vissa hästar kan ju gå hyggligt rakt fram trots att nosen pekar ett kvarts varv inåt volten, då är det inte så mycket mjukheten som saknas utan att den fattar bara inte vad du menar (att den ska trampa in innerbak istället och bära upp där istället för att skjuta ut bogen.)

Sedan hade jag tränat på volten iaf, för att det blir lättare av just den orsaken, men där kan du testa mera. Ställ inåt, ställ utåt, led inåt, led utåt, så att båda förstår skillnaderna. Om du ställer så ska du inte leda in med handen, utan bara vicka på handleden, tills hon mjuknar och ger efter, sedan så ska du kunna ge efter där, (ge eftergift tillbaka) d.v.s. att du ska ha mest kontakt med ytter och du ska när som helst under ett pass kunna släppa innertyglen utan att den händer något. När du kan göra detta åt båda håll börjar hon bli liksidig. Till en början kan du behöva överdriva (rätt ordentligt) men så fort du känner att hon mjuknar så se till att fånga upp det på ytter (du får inte släppa ytter när du böjer och ställer!). Gör man detta några gånger i skritt först så kan du snart ta med det upp i trav och sedan galopp med.

Mycket viktigt med eftergift från båda parter när hästen är oliksidig, hästen måste förstå och lära sig att när hon blir mjuk så blir du mjuk, målet måste ju vara att ni båda kan jobba med bara mjuk kontakt. När den är mjuk i munnen och följer med bra, då kan ni börja med skänkeln mera, att hon kan flytta sig för den, kan hon detta så är mycket vunnet.
 
Sv: Problem

Att hästen enbart varit skogsmulle har troligtvis inget alls att göra med att den musklat sig ojämnt. Musklingen har att göra med hur hästen använder sin kropp och är den ojämn så är det för att hästen inte rör sig liksidigt. Kan bero på skada/smärta och att den försöker avlasta något, stumma muskler, svaghet osv.

Hur rör sig hästen utan ryttare om den går på rakt spår? Tar den lika långa steg med alla benen? Spårar den dvs sätter i bakhovarna i linje med framhovarna?
 
Sv: Problem

Tack så mycket ska börja tänka och träna på det du sa =)
 
Sv: Problem

Ja det är så att alla andra som ridit Coolan har använt hennes sadel, och kan säga att den sadeln är SKIT dålig! Den ligger på bogarna, sadelgjorden ligger precis bakom frambenen, den är i bakvikt. Så jag har under hela min tid jag ridit Coolan i stort sätt aldrig använt sadeln! Just nu är det bara jag som rider henne. Så tror mycket av Coolans snedhet kommit ifrån den och att hon har fått " använda" sina muskler som hon vill. Sedan så är hon ju sned det märker man väldigt i galoppen särskillt då hon gärna " ostbågar" sig. Så jag har från skrittt börjat träna jätte mycket på att rida i båda varven och ställa. Tack för dina ord och åsikter :) Det var bra att du skrev dem då jag fick tänk lite och fick nya tankar och idéer =)
 
Sv: Problem

Du verkar vara väldigt duktig och förklarade bra så jag undra om du kanske skulle kunna ge lite vägledning i detta med; Coolan är en SUPERPIGG häst som gärna trippar och har sig, hon älskar att galoppera ( gärna så fort det bara går) och hon är inte så pigg på att stanna. Så jag undra hur skulle jag kunna träna upp så att hon lyssnar med EN gång?

I paddocken fungerar hon relativt bra att stanna men när man rider ut ( särskillt i grupp) så blir hon så taggad och tävlingsinriktad så hon i stort sätt inte stannar ibland förän sisådär 50 meter senare. Jag har tränat en massa på detta med tempoväxlingar, nödstop och allt men hon vill verkligen inte stanna med en gång, utan hon när hon väl lyssnar, så stanar hon kanske två steg senare osv.

Så jag har och gör fortfarande en del horsemanship träning och sprungit med henne och sedan själv tvärnitat från trav tex så hon också gör det, i hopp om att hon ska sedan från ryggen kunna göra det med.

När Coolan väl börjat hetsa runt så är det som att hon stänger av sig helt! Så det jag har fått ta till med ibland är att tvinga in henne på en minimal volt. Nu tack och lov är hon inte lika " galen" men det stör mig att hon inte lyssnar med en gång.:mad:

Så jag har ibland fått rida henne med en liverpoolstång när jag rider ut i grupp och det tex är vinter ( hon blir ännu piggare då XD). Jag själv ogillar skarpa bett då jag själv inte skulle vilja ha det i min mun men jag tar säkerhet i första hand. Så jag rider på olika bett, jag använder mig mest av tredelat.

Betten jag rider på är: Tredelat, tvådelat, rakt muffbett, grimma och liverpoolstång.

Hoppas du kanske kan ge lite tips vägledning:)
 
Sv: Problem

Det jag skulle träna på är väl att överlag är att stå still = bra och trevligt. I gången, när du sitter upp, i paddocken etc. Om du gör halt och hon står stilla så beröm. Träna på att stå lite överdrivet länge (alltså mer än 2-3 sekunder). Lite western-tänk? Du ska kunna stanna och byta låt på Ipoden /njuta av utsikten ; ) Du kan stoppa in det lite när som helst under passet och när du gör halt så låt henne stå (inte i form till en början, blir för svårt, det kan ni göra när hon garanterat står stilla, utan gör halt och håll bara så att du har sträckt tygel). börjar hon gå iväg så stannar du igen, så fort hon slutar tänka framåt så beröm. Hon ska koppla av helt enkelt.

Se till att detta funkar bra, i alla lägen. Går hon runt på stallgången så flyttar du tillbaka henne. Tar hon ett ministeg så ställ tillbaka, hon ska stå precis där du ställer henne. Vet inte alls hur hon är, men ett bra delmål är när du kan 'parkera' henne och gå iväg ett par meter (hämta pallen?) och komma tillbaka utan att hon flyttat på sig. Funkar detta bra så träna detta ute, alltid berömma och gosa när hon står still. Rid små skrittrundor, tänk att ni ska ut på picknick, har aaall tid i världen och stanna och kolla in bra fika platser : P var noga med att hon skrittar! Hon får inte takta, hur säker man än är att hon inte kommer att öka mera. Sakta av och så fort hon börjar skritt-takt så beröm. Hon får gärna kliva i i skritten däremot.

När ni kommit så långt så har hon förhoppningsvis coolat ; ) ner sig lite och har inte fullt så bråttom, utan hinner koppla av lite mera. När ni rider i grupp, om det känns som att hon hetsar för tävlingsinstinkt så testa att rida först, så kanske hon blir nöjdare. (då måste ni hålla lite avstånd, för har hon då någon nos vid nos så blir det garanterat dragläge om hon vill vinna). Blir det ingen skillnad så se om du kan få tag i ett gäng med slöa pållar och rid sist och så får man hoppas att det smittar av sig åt rätt håll : P Är det ingen annan som ser tävlingen eller extasen kanske hon taggar ner sig och njuter lite mer av umgänget.
 
Sv: Problem

När ni börjar träna ute och hon stänger av, när hon skiter i dig, så snurra in henne i micro volten igen ( så hon kan bita i stigbygeln typ) och när hon gör ansats till att stanna så gör det och pusta ut. Så ni kommer tillbaka till cowboyhäst-känslan, att kunna parkera var helst du vill. Träna mycket själva först så hon bara har dig att fokusera på. När det funkar bra och du kan stanna henne utan problem så träna med en lugn häst, sedan flera, rid inte med fler hetsiga hästar förrän du vet att hon inte kommer bli 'smittad'.
 
Sv: Problem

Tack så hemskt mycket för svaren! Ska börja träna på detta direkt! :D:laugh:
 
Sv: Problem

Ja det är så att alla andra som ridit Coolan har använt hennes sadel, och kan säga att den sadeln är SKIT dålig! Den ligger på bogarna, sadelgjorden ligger precis bakom frambenen, den är i bakvikt. Så jag har under hela min tid jag ridit Coolan i stort sätt aldrig använt sadeln! Just nu är det bara jag som rider henne. Så tror mycket av Coolans snedhet kommit ifrån den och att hon har fått " använda" sina muskler som hon vill. Sedan så är hon ju sned det märker man väldigt i galoppen särskillt då hon gärna " ostbågar" sig. Så jag har från skrittt börjat träna jätte mycket på att rida i båda varven och ställa. Tack för dina ord och åsikter :) Det var bra att du skrev dem då jag fick tänk lite och fick nya tankar och idéer =)

Hej, om du nu vet att hon är riden med en dålig sadel som inte har passat hennes form, så är det säkerligen detta som spökar. Hade jag vart du så hade jag kollat upp hennes rygg:laugh:
 
Sv: Problem

Hejsan =)

Jag känner en som kan detta med hästryggar osv om de har ont, så hon har kollat igenom och hon visar inga tecken på ryggont eller liknande. Men nu är det ny sadel på G =D vilket jag är jätteglad över! Dock blir det en bomlös. Kommer nog ta ett tag för mig att " vänja" mig vid sadel igen :)
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 524
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 743
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp