Naattaa

Trådstartare
Tjenare!
Jag har ett sto som i år blir 6år som inte vill ta bettet i munnen. Hon bara stegrar, lyfter bort huvudet och slänger sig när jag ska stoppa in bettet i munnen på henne. Jag testar även med grov/kraft foder, men hon är smart och vet att jag vill ha in bettet samtidigt så hon är snabb och antingen snor snabbt fodret eller bara står och glor med min hand med bettet i under mulen och kraft neranför de, lockas inte av att äta det förens bettet är borta. (hon äter annars allt hon kommer åt!) Veterinären har vart och kollat på tänderna men allt var fint!
Men om man lyckats få in bettet, så går hon hur fint som helst och tuggar på de som hon ska! Hackamore/repgrimma har används!
(Jag vet inte om hon haft någon dålig bakrund med bettet innan, har bara vart hos en ägare innan mej)
Vore jätte tacksam för tips och råd!//Natta
 
Sv: Problem

Hm, och du är helt hundra på att inget annat är fel? Annars är den åldern den så kallade "trotsåldern" så hon kan även bara testa dig. Hur länge har du haft henne? Försök att få kontakt med den tidigare ägaren så att du kan diskutera saken med honom/henne. Är det inget som h*n har märkt av (inte haft problem med tidigare) och det inte finns något annat som kan vara tokigt så skulle jag tippa på att hon testar dig. Då får du helt enkelt ha tålamod. Träna mycket på att bara ta av och sätta på tränset. Använd det när du går till och från hagen. Ta hjälp utav någon kunnig person, t.ex NH eller någon som är bra med unghästar. Du kan även ta av bettet på ena sidan så att det hänger, det kan bli lite lättare att "lura" in det då. Börja med att lägga över tyglarna så att du kan hålla i henne lite bättre så att hon inte kan höja huvudet så mycket. Bråka inte för mycket med bettet dock. Testa att lägg tyglarna precis bakom öronen och tryck lite lätt så att hon sänker huvudet, försök då igen med bettet, höjer hon så gör samma sak igen tills hon tar bettet fint och inte höjer huvudet. Då kan du till exempel bara ta en liten promenad som belöning - så att hon får ha bettet ett tag men inte behöver bli arbetad med det. Gör samma sak när du ska ta av tränset, du kan sätta dig på huk framför henne så att hon sänker ner huvudet hela vägen så att du kan ta av det. Då kommer hon så småningom koppla tränset med att huvudet skall vara sänkt.
(Tyvärr så finns det ju även dåliga veterinären så det kan ju ha blivit en miss).
Mvh Camilla
 
Sv: Problem

Fast är man veterinärer är dte inte säkert man är utbildad inom hästens tandvård. JAg skulle tagit hästen till en riktig hästtandläkare och kollat upp den
 
Sv: Problem

Håller med MagicaDeHex! Ta en sväng till en tandläkare!

I övrigt brukar ett finger på lanerna fungera rätt bra vid tränsning.
 
Sv: Problem

Jag märkte en ovilja hos min 5-åring oxå med att ta bettet och ger nu honom en sockerbit efter han tagit in bettet i munnen. Nu är han väldigt glad i bettet, det är ju enda chansen att han får en sockerbit :D
 
Sv: Problem

Hej!

Jag kollat upp munnen hos en tand-utbildad veterinär. Det är tyvärr inte alla vet som har koll på tänder. Jag hade nog också funderat över om bettet låg fel, eller klämde någonstans eller om jag helt enkelt red hästen fel på nåt vis så den kände obehag från det, har häst ont bakom öronen och är det därför den inte vill vara med (dvs trycker tränset på de känsliga nerverna i nacken) eller finns det sår långt in i munnen?

Hur beter sig hästen med grimma, har du testat att rida bettlöst för att se om problemet ger med sig? Dvs försök utesluta smärta i alla led, innan du börjar bråka mer med pålle.

Efter (eller kanske samtidigt som undersökningar pågår) hade jag som nybliven "klickerfrälst" övat klicker med bettet som target.

Min pålla har inte heller uppskattat tränset, inte så att hon stegrar men det har alltid varit sura miner och vända bort/ta upp huvudet. Nu har jag testat med klicker och nu kör hon huvudet i tränset så fort hon ser det, även med andra människor (ex medryttaren).

Fördelen med klicker är att man lär hästen att något positivt händer när den gör något rätt och hela processen är liksom positiv och på hästens villkor- när den gör det jag vill får den klick och godis. Klicket för att att det är lättare att vara exakt med en klicker än med röst, plus att det går fortare att klicka än att ta fram enbart godiset- pållan vet ju att efter klick kommer godis :-).

Hoppas du hittar orsaken till problemet!

Lavinia
 
Sv: Problem

Till er alla:
Veterinären som kollat är riktigt tand-utbildad! Hon har blivit kollad i munnen 3g av olika men de ser fint ut! Hon går jätte fint med grimma. När jag tar på Hackamoret så tar hon På sig de snabbt och bra! Jag har haft henne sen i augusti 2012. Jag har inpricip ridit in henne på nytt(pågående fortfarande) eftersom hon inte var riden på länge innan ja köpte henne.
 
Sv: Problem

Är det inte nåt annat på huvudet som är problemet då? Eftersom den accepterar att ha bettet I munnen men protesterar vid TRÄNSNING? :) Öron, ögon, mule, tandkött, laner, nosrygg eller så? När hon sticker in huvudet i grimma eller hacket kanske beröringen blir annorlunda? Bara funderingar men värt att kolla :)
 
Sv: Problem

Det låter ju som att hon inte gillar bettet eftersom hon funkar bra på bettlösa alternativ.
Har du provat olika typer av bett? Hon kanske inte trivs med den sorten, det kanske sitter för hårt? Spänn upp det så det sitter löst,tränsa och vänta tills hästen väljer plats på bettet i munnen, där spänner du det. Fortsätt exprimentera tills du hittar ett sätt/bett som funkar bra för hästen och rid på bettlöst så länge!
 
Sv: Problem

En häst ska aldrig tugga på bettet.
Du får prova olika bettvarianter.
Rakt bett går inte att tugga på lika lätt.
En del hästar klarar inte fasta ringar. De vill kunna lyfta upp bettet från tungan.
En del gillar fasta ringar som ligger still.
3 delat kan ge för kraftigt tryck på tungan.
2 delat kan fungera bättre gärna lock up så att det inte blir en nötknäppare i munnen. Bettet kan vara för tjockt och kanske inte får plats.
Hon kan ju ha ridits med ett för skarpt bett innan med hävstångs effekt.
 
Sv: Problem

Hej!

Fast det är många pållar som avskyr bettet som protesterar just vid tränsning och sen funkar i ridningen.

Jag skulle tro på bettet, eftersom det verkar vara den enda gemensamma faktorn. Hade det varit min häst hade jag ridit på kapson/hack- eftersom hästen tycks trivas bättre med det. Jag tror lite "lyssna på hästen" vore bra här. Hästar bråkar oftast av en orsak- det gäller bara att hitta den. Om sen orsaken är dåliga minnen eller nuvarande problem- det är mindre lätt att veta

Lavinia
 
Sv: Problem

Har det alltid varit problem? Eller har det plötsligt blivit det?

För om du haft problem sedan första början så tror jag att man har misslyckats med tränsvänjningen som unghäst. Att det aldrig blivit befäst.

Har du prövat att knäppa loss bettet på ena sidan, trä tränset över huvudet och sedan föra in bettet i munnen och sätta fast?

Du kan också pröva att doppa bettet i sirap el dyl.

När det gäller belöning (i form av pellets, godis, socker etc) så är det viktigt att även ge en rejäl näve som belöning i samma sekund som du fått in bettet i munnen (och tränset på plats) samtidigt som du ger beröm muntligen. Så att hästen kopplar att den får belöning efter att den gjort rätt.

Min egen unghäst gapar och försöker stoppa in bettet i munnen redan när man är på väg fram med tränset tack vare ovanstående. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
896
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 522
Senast: Dopy
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 565
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp