Problem...

unki

Trådstartare
Min häst beter sig konstigt, det är nästan som om han har genomgått en förvandling... :confused: Jag ska försöka förklara!
Han har alltid varit lite nervös, rädd för mycket osv, men bara man har varit lugn å snäll me han så brukar det mesta lösa sig...
Men dom senaste dagarna har han varit annorlunda! När jag tagit in honom i stallet för att rida har han varit jätteorolig (han brukar vara orolig när man tar in honom ensam men nu är han mycket värre). Igår var han lugn å jätteduktig när jag red men idag funkade inte det heller! Kunde inte koncentrera sig på nånting (annat än allt farligt som egentligen inte var något han inte är van vid).
Vet inte vad som har gjort att det har blivit så här och det verkar bara bli värre. :(
Jag vet inte med mig att jag har gjort nåt jättefel, och känner inte till att nåt annat har hänt heller. Ev orsaker som jag har funderat på är: *för lite mat eller för sällan? (6 kg uppdelat på 3 givor) *Kanske jag är i obalans utan att ha förstått det själv? (Han är ganska känslig för mina sinnesstämnigar.) *hänt nåt i hagen? *saknar gamla hästkompisarna (gick med i somras, gått med ena i 1 1/2 år, flyttade från dom för snart 2 mån sen, har ny kompis nu som han verkar trivas med) Vet inte om det kan vara nåt av detta men det är vad jag kommit att tänka på iaf... :confused: :confused: :confused:
Tänkte hoppa över ridningen ett tag nu och bara försöka ha kul med han ett tag och se om det hjälper...
Några förslag på vad han kan uppskatta uppskatta?
Eller har ni några ideer på vad som kan ligga bakom?
Eller har ni några tips på hur jag ska få ordning på detta?
Obs! jag är säker på att han inte "dummar" sig, det är ren oro!

Tacksam för alla svar!
 
Tycker du gör helt rätt i att ta det lugnt ett tag. Har du ändrat på någon rutin nyligen? Nyss stallat in efter betet, foderbyte eller så? Är det någon ny människa i stallet som han kan reagera på? Har du själv varit med om något? Som du själv skrev så känner ju hästarna av människor väldigt lätt och en del tar åt sig väldigt av det.

Hoppas det löser sig!

/Hippo
 
! Kunde inte koncentrera sig på nånting (annat än allt farligt som egentligen inte var något han inte är van vid).
Vet inte vad som har gjort att det har blivit så här och det verkar bara bli värre. :(

Jag har plockat ut ett par saker ur ditt inlägg..
Många gånger kan detta med att hästen är "tittig" bero på att han är orastad och får för mycket kraftfoder. Ju piggare hästen är desto farligare blir omgivningen sett med hans ögon. Ett annat tips för att få en häst som inte får hjärtslag för allt är att "säcka ut" honom. Med det menar jag att man medvetet utsätter honom för allt du kan komma på som är läskigt så att han lär sig lita på dig och så att han ser själv att han överlever. Exempel på utsäckning; låt honom gå igenom ett upphängt lakan, fyll en plastsäck med tomburkar och skramla med den, med mera, med mera. Han kommer bokstavligen att skita på sig i början, men efter ett tag kan du i princip kasta säcken på honom utan allvarligare rekationer. Det hela går ut på att man skall få en trygg häst med självförtroende som litar blint på att du kommer att hålla honom vid liv vad som än händer. //Ulv
 
Jag tycker du har flera bra idéer själv. Bara vara med honom, ha kul, hitta förtroendet mellan er igen...

Menar du alltså 6 kilo hö om dagen? Är det en stor häst så låter det för lite.

Kan han ha ont nånstans?

Är de andra hästarna (andra hästen?) oroliga, kan det ha hänt nåt som oroar flocken? Kan nån sorts rovdjur stryka där om nätterna? Har nåt förändrats kraftigt i området (typ ombyggnader av vägar, grävning av nya husgrunder el. dyl)? En flummig fråga, men kan nåt ha hänt med hans fd kompisar? Hästar har en förmåga att "hålla kontakt" med varandra...

Har ni mycket fästingar där? Hästar med ehrlichia eller borrelia lär kunna börja bete sig helt annorlunda.

Jag skulle ta mig tid att bara vara med honom i hagen och se hur han beter sig då, är han rastlös, lugn eller något annat. Promenera med honom. Massera, pyssla över hela hans kropp, låna en bok om TTouch eller liknande och prova på det. TTouch har ju avslappnande och lugnande massager.

När du bara är med honom kanske du kan "tona in" på honom och känna vartåt det lutar. Du verkar mycket uppmärksam på din häst :)! Han kan nog berätta en hel del för dig om du fortsätter vara det ;). Som du skriver, din sinnesstämning är otroligt viktig, men jag får en stark känsla av det du skriver att det inte handlar om det, utan något som kommer utifrån.
 
jo han är ett varmblod, så 6 kg är nog för lite.. har blivit så nu för han står med en mindre häst som inte ska ha så mycket å dom står ute dygnet runt. men ska ändra det nu iaf. 10 kg ska han ha!
Finns lite fästingar här mon inte så mkt, tror inte han har nån men ska kolla igenom han ordentligt idag!
Ska promenera, massera, kolla i hagen, vänja vid otäcka saker mm. så får vi se hur det går!
Han blir jättestressad när man tar in han i stallet, ska jag göra det ändå tycker ni eller borde jag vänta me de tills han har varvat ner? Tackar för era svar :bow: :bow:
Vill gärna ha fler tips å förslag!
 
Kan han bli stressad för att han plötsligt inte gillar att lämna den andra hästen ensam ute (om den nu blir lämnad ensam ute)?

Jag skulle nog ta in ändå... tror jag. Eller om det verkar som att han vill hålla koll på den andra hästen så kunde man ju stå ute och borsta och massera - men vid stallet... Det kan ju vara besvärligt att massera om han bara snurrar runt och är spänd och orolig. Å andra sidan är det ju då man verkligen kan få kvitto på massagen om han verkligen lugnar sig av den. Tja, jag vet inte hur jag skulle göra, prova mig fram?

Lycka till!
 
Ursäkta, ang fodret. Har du höanalys på ditt hö så du vet hur mkt energi och protein han får i sig?

Om ni har gräs i hagarna fortf och ett okej hö så räcker 6 kg gott och väl. Men om det inte finns gräs så är det 1,5 kg hö per 100 kg häst som gäller. Om din häst väger 500 kg ska han alltså ha 7,5 kg hö. Sedan får du ta hänsyn till höets värden av hur mkt du bör ge. Om du har helkassa värden på höet kanske du får byta ut nåt kg mot lusernhö.

Gör en höanalys och få ordning på fodret(du kan fråga på foderforumet t.ex.). Sedan kan hans oro bero på att han och hans kompis blivit väldigt beroende av varann, blir lätt så om det bara är 2 st hästar i ett stall. Så då ska du försöka lära honom att det är OK att vara ifrån kompisen, och känna sig trygg med dig. Du har fått bra tips om det här innan.

MVH Nina
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 935
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp