S

strumpan

Hej kattvänner.Jag har ett för mig stort problem.
Jag vill sterilisera min katta som är 1år i April.
Ringde sjuksköterskan på kliniken som sa att man bör inte sterilisera förrän katten löpt första gången.Men detta är en katt som bor i stallet och järna vill gå ut på kvällen.Jag vet inte om hon har löpt svarade jag,då ska hon äta p-piller svarade hon mig tills hon har löpt.Det komiska med det hela är att sköterskan när katten var liten och mycket sjuk sa att p-piller kunde göra att den får cancer.Jag vill inte ha kattungar ,har varken tid eller råd.
Hur skulle ni göra snälla hjälp mig. :cry:
 
Ring en annan klinik! Är katten 1 år är det verkligen dags att kastrera, snarast möjligt. Det är inte alls en omöjlighet att hon blir dräktig på första löpet, och då står ni där med kattungar...

Du har helt rätt i att p-piller inte är bra, även om det inte är någon större fara under en kortare period, men då lär ni ju ändå inte veta om hon skulle löpa eller inte, vad tänkte den sköterskan med? :confused: Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon vet som inte velat kastrera en såpass gammal katt, om den inte är i riktigt dåligt skick...
 
Helt sjukt! Jag kastrerade min katt vid 9-månaders ålder. Hade ingen aning om hon hade löpt och det gick hur bra som helst. Ring en annan klinik!
 
Om katten är ett år och är lös utomhus är det på tiden att hon kastreras. Att en djursjukvårdare ger rådet att ge p-piller tills katten börjat löpa är skrämmande. P-piller är inte säkert. Jag vet om ett antal honkatter som sprungit lösa och gått på p-piller, men ändå fått bebisar, antagligen har de utvecklat samma metod som min kastrat, hulka och hulka tills pillret kommer upp.

Ring en annan veterinär. Eller sår inger du tillbaks till den andra och säger att katten nu har börjat löpa och du vill beställa tid för kastrering. De vet ju inte att du ljuger ;)
 
Tack snälla!
Det var precic det här jag ville höra.
Tid är nu beställt till nästa fredag kl 1200. :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 383
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 213
Senast: Ms_Antrop
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp