Bukefalos 28 år!

I

Italyme

Hejsan! jag har haft hund hela mitt liv mest Dobbisar och schäfrar... gillar att köra bruks och sök... Nu skaffade jag en blandiskille för ett år sedan (han var då 12 veckor) Han är altså 1 år nu..... Hna är blandis mellan Rotwiler,collie och schäfer...

Jag älskar honom jättemycket men nu till problemet: Han är av typiskt rotweiler stuk och han är jättebufflig! Han hoppar mycket och ska hela tiden ta tag i en och dra en med sig. Han drar i koppel och är asstark!

Han är en mycket glad hund med typ 100% kärlek i sig. Supervacker är han också men an kan ju inte klappa honom eftersom han blir helvild då och börjar bita och hoppa på en!

Kan någon ge mig tips på övningar som jag kan använda mig av? har aldrig haft en sån stark hund förut!
 
Sv: Problem!!

Min har väl haft lite liknande tendenser, dock är hon mindre och förmodligen lite lättare då hon är golden och tik, men hon har alltid haft extremt lätt för att bli uppjagad och när hon blir det blir hon klumpig rent ut sagt och hoppar, springer in i ben, väggar, träd, drar och sliter i koppel osv.

Hon går igång på en blick, en klapp, ett ord-ja vad som helst.

Det första jag gjorde var att börja ignorera henne när jag kom hem/hon varit ensam. Efter ett tag lärde hon sig att hon inte var viktigast hemma och idag är hon lugn när jag kommer och går. (Vid de tillfällena var hon som värst.)

Det andra jag gjorde var att lära henne "gå och lägg dig" för att ha något att ta till när hon spårade ur hemma. Nu vet hon att det betyder just det, gå och lägg dig och varva ner.

För det tredje så fick jag helt enkelt titta på mig själv och mitt uppträdande. Alltid tala lugnt, aldrig bli arg eller upphetsad och alltid korrigera på ett neutralt sätt. Jag misstänker att din hane blir värre om du "skäller" och bråkar på honom? Det är nog ett ganska stor inslag av stress i det här beteendet.

Jag kan bara bidra med mina egna erfarenheter och hoppas det ger något. Bäst är nog om du kan hitta en instruktör att ta hjälp av. Men att försöka sätta honom på plats när han börjar så tror jag bäddar för än mer problem, speciellt i den åldern. Han tänker inte riktigt klart när han gör så, viktigare att lugna honom än att banna.
 
Sv: Problem!!

Måste förtydliga mig själv, jag menar inte att du ska låta honom hållas och dalta med honom.

Äh vad svårt det här var...! Hoppas ngn med mer erfarenhet kan ge råd. :)
 
Sv: Problem!!

Det som löste att min pitbull slutade att hoppa på folk när han skulle hälsa var att han träffa min moster. Hon körde ett knä i magen på honom, han skrek till och sprang bakom mig och jag låtsades inte om honom. Innan det hade jag försökt med nej och allt det som dom rekommenderade på brukshundsklubben. Men han har aldrig velat ta tag i och dra ner någon när han hoppa. Vad har du provat att göra?

Drar i kopplet gjorde han väldigt mycket ett tag och han är ju väldigt stark. Har provat massor av varianter men det som fungerat bäst är att berömma så fort han går bra. På min fungerade det med varierande belöningar såsom bara rösten eller i kombination med godis, leksak eller få springa löst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem!!

Hmm intressanta punkter av er båda... Att berömma honom när han gör något bra är som att be om en omkullvältning! Han har inget begrepp om personligt revir utan klampar rakt på en! Jag försöker att vara lugn med honom men det spelar fy fasen ingen roll! Han bryr sig inte om om jag är arg,ledsen eller glad han är precis likadan i alla lägen.

Jag har haft åtskilliga valpar (typ 7 stycken) och jag vet att det är typiskt 1:åringar att ha myror i benen men de andra har inte hoppat och inte dragit... Vi bor ju ändå på hästgård, Han är ute hela dagarna men energin tar fasiken aldrig slut! Enda gång han är lugn är efter vi har varit ute och sprungit. Men efter en halvtimma så är han precis likadan igen!

haha jag älskar honom verkligen! Men jobbig det är han!
 
Sv: Problem!!

Det är ju en hund med bruksraser i sig så han behöver med all sannolikhet jobba för att bli av med sin energi, det räcker nog inte att bara vara ute på gården hela dagarna. Varför inte prova att t ex spåra med honom eller låta honom leta efter grejer som du har gömt i skogen (dvs uppletande)?
 
Sv: Problem!!

Ush jag skäms för att säga det men min tid räcker inte till! Har så jäkla mycket att göra! Hra jättedåligt samvete över honom! Han är sakfanatiker (åt upp min peakur hjälm igår) så han får mycket sådant att hålla på med.... aja han ska till en kompis under en vacka snart och då får han gå promenader och träna ordentligt!
 
Sv: Problem!!

Inte så kul svar, men jag tycker att du precis gav svar på din egen fråga, till en viss del. :idea:

Han behöver förmodlign mycket mental stimulans, och förmodligen även de saker som Skogstrollet & moonlightjoy skrev.
 
Sv: Problem!!

Haha nää men till saken hör att vi har en schäfer hanne på 12 år och de två slåss bara de möts så de kan inte vara tillsammans! ´Jag har inte alls besvarat min egen fråga! visst är han understimulerad men det måste ju finnas några metoder för att han ska sluta hoppa! Han får ju följa med ut när jag rider ut och han är ute nästan hela dagarna samt med oss när vi är ute i stallet.

Vi brukar även kasta saker åt honom minst 2 gånger om dagen så att han får jobba lite...
 
Sv: Problem!!

Jag tycker att låta hunden "jobba" mentalt med ett sk. Mind Game är suveränt när man inte hinner p.g.a. alla måsten......

Kolla http://www.nina-ottosson.com/

Sen om de hjälper mot att fin hund hoppar, de tror jag inte:angel:
Men de e ett bra sätt att stimulera mentalt.......
 
Sv: Problem!!

Spåra spåra spåra. Ni har ju underbara spårskogar där ute och alla förutsättningar i världen att få en lugn och harmonisk hund!
Mental stimulans tar ut hunden mycket mer än bara fysisk motion.

Kör lydnad, lär honom konster, köp en aktiveringsbok och få lite inspiration, spåra som sagt.
Göm godis i stallet och låt honom leta rätt på det.. bara fantasin sätter gränser! :)
 
Sv: Problem!!

Vi brukar även kasta saker åt honom minst 2 gånger om dagen så att han får jobba lite...


Att kasta pinnar och bollar till en understimulerad hund är att bädda för trubbel. Dels är det stressande men det kan också skapa en pinntokig (elr bolltokig) hund som blir fixerad vid det.
Mycket bättre att spåra och inte alls så tidskrävande som man kan tro.
En halvtimme på morgonen för att lägga spåret och en halvtimme på dagen för att gå det. Ger en lugn hund resten av dagen.
 
Sv: Problem!!

Jag vet inte riktigt vad du anser vara värst. Är det hoppandet så får jag väl skriva några saker , alltid retar det någon:smirk: :smirk:

Varför hoppar hunden? Jo han vill ha uppmärksamhet eller av att den är elak. Jag tycker inte det verkar som din är elak utan han vill säker få din och andras uppmärksamhet.

Skrik ,slag eller knuffar ger hunden uppmärksamhet alltså det han vill ha.
Ignorera, vänd dig bort säg inget förrän hunden har alla fyra på golvet.

Hoppar den upp när du sitter? Ställ dig upp och vänd dig bort och ignorera som ovan.

Utrusta dig med en sprayflaska med vatten och ge den en dusch i plytet varje gång den hoppar. Lämna flaskan vid dörren så du har den till hands när du kommer in. Är det en hård hund kan du blanda in något illaluktande för att förstärka (citron, citronella).

Får hunden alltid en dusch när den hoppar så ger den sig snart.
Beröm hunden försiktigt när den är nere, är du för ivrig så hoppar den upp igen.

Utomhus och utomstående, avled med signal leksak eller något liknande innan hunden kommer åt att hoppa, och gå därifrån så att hunden inte får kontakt, då blir det tråkigt, förHOPPningsvis.

Ledarskapsövningar, gå före hunden alltid, be alla människor alltid noncha hunden, och benhård konsekvens, aldrig en klapp eller beröm om den inte är på marken.
 
Sv: Problem!!

Hm, duscha plytet på hunden när den hoppar jag aldrig testat. Det är nog värt ett försök här hemma också, tack för tipset.
 
Sv: Problem!!

Nej den har inte jag heller testat! Måste prova! Haha fats snart blir et mammas problem för jag reser bort snart! hehe:devil:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Åsa A
·
L
Övr. Hund Varnar redan nu för att detta kan bli lite långt, men jag är så less och behöver råd, det börjar närma sig sista chansen för vår hund...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 605
Senast: Sockerbit
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 373
Senast: Shark
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 221
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp