Problemen hopar sig......

lillamy73

Trådstartare
Håller på att registrera mitt arabsto.

Som är e. Etic (vilket matchade) och under Bilboza.Har skickat iväg blodtypning till SLU.
Fick först svar att mormor till henne (Billbosa) inte var mamma.
Och nu på eftermiddagen fick jag ett preliminert svar att Bilboza inte var mamma till henne heller. De hade lite blod kvar från från Bilboza som de skulle DNA analysera. Så det kunde ta lite tid.

Hur gör jag nu om det visar sig att Bilboza inte är mamma till henne?
Har betalat in hela registreringsavgiften på dryga 5500 kr till ARAB.
Kommer jag kunna få tillbaka mina pengar och registrera henne som Partbreed arab? Vilket jag inte vill. Eller har jag kastat de pengarna i sjön?

Fick tag i förra ägaren som lovade på heder och samvete att mamman till henne är Bilboza. Det har hon bla bild bevis på.
Kan DNA matchning inte stämma?

Suck vilken soppa......
Trodde att nio års problem var ur vägen när jag fick språngsedeln men det tycks fortsätta.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Kan de inte (uppfödarna) ta ett nytt dna -prov på mammahäst?
Eller hon kanske inte är i livet längre?
Visar dna-tester att hon inte är mor så vette katten vad som händer.. Antingen så har det blivit fel på testerna eller så är hon inte mamma och uppfödarna är inte uppriktiga.. Men varför ljuga om en sån sak?
 
Sv: Problemen hopar sig......

Tyvärr dog mamma häst förra året i tarmvred om jag inte minns fel.

Uppfödaren svor på att det var rätt sto. hon sa att de kunde ringa henne om de ville. Hon sa att hon har bild bevis.

Det tråkiga iallt är att det har krånglat sedan dag 1 med den hästen och dess papper. Men denna gången tror jag henne.
 
Sv: Problemen hopar sig......

oj vilken soppa:crazy:
låter väldigt konstigt. Jag tror inte heller att T ljuger, det måste blivit fel någonstans. Har ingen aning om dna kan visa sig vara felaktigt. Tyvärr kan jag inte hjälpa till eftersom min älskling(Bilboza) inte är i livet längre, som du redan vet.
Kommer följa tråden, hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Har för mig att vi blev uppringda av asrp och det inte matchade mellan vårt sto och hennes föl. Men jag minns inte hur det utvecklades :crazy:
 
Sv: Problemen hopar sig......

När jag skulle regga en av mina arabföl för några år sen så tog det evigheter, och när jag kontaktade ARAB så var det just DNA-svaret från SLU som dröjde.
Jag kontaktade dom, och dom menade att de inte fick mamman att stämma.
Jag var ju med när stoet fölade, och var själv inte det minsta tveksam till att det är rätt mamma.
Men efter bara nån vecka så hade de fixat det.
Fråga mig inte hur, eller om det bara var så att de skyllde förseningen på nåt?
 
Sv: Problemen hopar sig......

Vetenskapsnärd som jag är så finns det ju fall där en och samma människa bär 2 olika kompletta DNA, det är ju frståss väldigt ovanligt, men det finns ju en chans... Ca 1 på 1 miljon att det är så ;D Nejdå men jag hoppas det löser sig till slut!
 
Sv: Problemen hopar sig......

Jag väntar spännt på svaren.

Som sagt så tror jag inte att uppfödaren ljuger.
I köpekontraktet så ville hon ev ha ett föl på mitt sto inom de första åren jag ägde henne.
Men eftersom hon hade vissa problem med det privata på den tiden så hade hon då inte möjligheten.

Anledningen att hon ville ha föl var att hon har en bra stam genom både fadernet och mödernet.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Så kom ytterligare ett svar.

Det visar sig nu att Etic och Bilboza tillsammans inte kan vara föräldrar till Zafira. De hade dragit förhastade slutsatser om att Etic kunde vara pappan och kommer att fortsätta några dagar till för att se vilken av föräldrarna som är förälder.

Försöker nu att få tag i uppfödaren igen för att se om det fanns någon annan hingst i hennes ägo då som ev kan vara pappa till henne.

Men nu känns det som om allt kraschat..:(:cry:

Jag får nog inte mitt sto som jag har kämpat för i nio år för att få registrerad. Snacka om att falla på mål linjen..

Kan till lägga att mina känslor till min häst inte förändrats alls men det blivande fölet får ju inte samma värde.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Det finns ingen risk att det blivit något fel med dna provet från din häst? Förväxlingar på labbet eller så? Har det tagits mer än ett prov från henne?
 
Sv: Problemen hopar sig......

Det är bara taget ett prov på min häst.
Vad det verkar som så stämmer en av föräldrarna men inte båda...
 
Sv: Problemen hopar sig......

vad spännande men ändå jobbigt förstås. Det måste vara så att det är fel pappa i sånt fall tror jag.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Pratade med uppfödaren igår igen.

Hon hävdar fortfarande att det måste vara något fel.
Hon svär vid sin son att det är de hästarna är föräldrar till Zafira.
hon betäckte dem för hand....

Har fortfarande inte fått svar från sista dna analysen där det skulle fastställas vilken av föräldrarna som är förälder.

Uppfödaren erbjöd sig att ta tagel från Etic och att jag kunde ta tagel från Zafira så att de kan jämföra dem imellan.

Kan DNA bli gammalt?
Etic lämnade blod för 19 år sedan.....
 
Sv: Problemen hopar sig......

Att uppfödare bedyrar att det är så innebär bara att det är den betäckning som är gjord under kontrollerade former.

Det är inte alldeles ovanligt att nån unghingst på rymmen har andra åsikter och *vips* har man en oäkting i stället.

Vi har ju haft en tråd här på forumet om ett travarsto, seminerat med en dyr travarhingst, som födde en gulbrun fölunge. Gult finns inte inom travarrasen... Det visade sig vara en ung islänning som varit framme och passat på...

Nej, DNA blir inte gammalt.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Hej!
Hoppas att ditt problem fått en lösning vid det här laget. Ser att inlägget är från 2008, så det var ju ett tag sedan. Anledningen till att jag hittade var för att jag gjorde en google-sökning på "Bilboza" som var min sköthäst för många år sedan. Jag antar att det är Zafira du köpt utav dåvarande ägaren som hette Tina?
Jag var med då Bilboza fölade, och Zafira kom till världen...så jag kan också intyga att Bilboza är mamma till ditt sto:)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp