Problemet med för stora ponnysar

Sofie_B

Trådstartare
Läste precis den här artikeln på Hippson; https://www.hippson.se/artikelarkiv...lmatning-fallde-svenska-ponnyer-var-ponny.htm

Kan vi diskutera det här? Inte dom nämnda ekipagen i synnerhet utan problemet med för stora ponnysar i allmänhet. Jag vet så otroligt många som "fifflar", det känns som att det är mer regel än undantag ibland? Vet så många som verkar hårt och till och med drar in på vatten för att pressa ner hästarna för att klara en kontrollmätning. Jag förstår ju att det är stor skillnad för en ponny på 149 cm att gå som ponny eller stor häst och kan sympatisera med dom uppfödare som får en ponny på "fel" sida gränsen, men i vart fall när jag tävlade ponny på elitnivå kändes det som att det hade blivit en industri med lite för stora "ponnysar". Som att det var något eftersträvansvärt. Nu var det förvisso 13 år sedan men den här artikeln ger mig känslan av att inte så mycket har förändrats. Hur ser ni på det?

(var osäker på vart jag skulle lägga den här tråden, den har väl inte med avel i sig att göra men det kändes mest lämpligt ändå. Den får gärna flyttas om den passar bättre någon annanstans!)
 
Vad är feis regler? I Sverige blir ju hästen ponny ända upp till 149,9. Har fei strängare regler (vilket jag fick intrycket av i artikeln) så gör ju svrf landets ryttare en otjänst i mina ögon
 
Jag förstår problemet. Vi säger att en ponny som går 120 är värd enorma pengar, men en häst på 149 som går 120 är för liten för dom flesta vuxna ryttare och blir inte värda något alls? (Överdriver såklart).

Men samtidigt så ska rätt vara rätt, absolut! För något år sen var det väl tal om en kategori "E", men den hörde till storhäst? Det tokiga med en väldigt liten häst är ju att den kan få svårt att räcka till på distanserna. Så, som ponny gick 120 kanon, men inte alls på hästavstånd.

Såklart ska man inte plåga hästarna inför mätning, men om man verkar dagen innan och rider innan mätning, det känns som rimliga "åtgärder".
 
Jag förstår problemet. Vi säger att en ponny som går 120 är värd enorma pengar, men en häst på 149 som går 120 är för liten för dom flesta vuxna ryttare och blir inte värda något alls? (Överdriver såklart).

Men samtidigt så ska rätt vara rätt, absolut! För något år sen var det väl tal om en kategori "E", men den hörde till storhäst? Det tokiga med en väldigt liten häst är ju att den kan få svårt att räcka till på distanserna. Så, som ponny gick 120 kanon, men inte alls på hästavstånd.

Såklart ska man inte plåga hästarna inför mätning, men om man verkar dagen innan och rider innan mätning, det känns som rimliga "åtgärder".

Fast då gör man ju sig själv eventuellt en otjänst eftersom den kan mätas på tävling också och har man tack vare verkning dagen innan och ridning precis innan fått en ponny mätt till maximalt ponnymått så finns det ju en stor risk att den inte går igenom en mätning på en tävling.

Det är väl en risk man tar om man tävlar en ponny som är på gränsen. Sen kan jag tycka att FEI och alla nationella förbund borde kommit överens om en mätmetod och att en ponnys slutmätningsintyg borde gälla på alla tävlingar. Men om folk fuskar vid slutmätning så är väl enda lösningen att mäta ponnys på tävling också. De får väl skaffa ponnys som ligger med marginal under ponnymått om tävling är så viktigt.
 
Det blir också lite skillnad om ponnyn ligger precis på nedre gränsen för sin kategori jämfört med en som ligger på precis övre. De centimetrarna kan spela roll i prestation (de högre får något lättare för sig), samt att de lite större ponnysarna oftare bär upp lite längre ryttare utan att det ser oproportioneligt ut.

Dock har jag varit inne i svängen och sett vad som gjorts mot de stackars ponnysarna för att de skulle hamna under gränsen. Detta var dock tiden för permanenta mätintyg. Hästar som verkades så hårt att de knappt kunde gå, de reds 4-5ggr/dag innan mätning och undanhölls mat och vatten innan. Några pleggades också. Fruktansvärt.
 
Det skulle lösa sig om man inför kontrollmätningar i samband med mästerskap för alla deltagare och på slumpmässiga tävlingar. Man kan vara en aning snällare och tillåta de under 150-152,0 cm att starta och sen obligatorisk kontrollmärke om det är tveksamt.
 
Håller med om att inte mycket verkar ha förändrats från "förr". Roar mig emellanåt med att kolla under TDBs ponnymätningsflik och då vilka hästar som mäts till vilken höjd. Har sett (långt) mer än 1 fall där hästen mätts till 151-154 cm för att därefter åka runt på olika mätstationer tills någon tillslut skriver ett intyg på 148 cm... Trist. Det gynnar ju inte ryttaren att göra, särskilt inte om denne ämnar tävla på högre nivå.
 
Det är otroligt trist för de ryttare som har hästar istället för ponnyer. Nånstans har man ju bestämt att det finns en gräns och jag tycker den ska följas. Det är bra med flygande mätningar på tävling och att om ponnyn är för stor så får den mätas om på vanlig station. Det blir väldigt konstigt när en ponny går EM ena året men nästa år är den plötsligt häst. Slutmätning är uppenbarligen ett ganska relativt begrepp.
 
Har hört att de som köper ponny från ett känt försäljningsstall inte får vara med vid mätning. De kör ponnyerna till mätning och kommer tillbaka med ponny och mätintyg. Lite konstigt kan jag ju tycka.
 
Håller med om att inte mycket verkar ha förändrats från "förr". Roar mig emellanåt med att kolla under TDBs ponnymätningsflik och då vilka hästar som mäts till vilken höjd. Har sett (långt) mer än 1 fall där hästen mätts till 151-154 cm för att därefter åka runt på olika mätstationer tills någon tillslut skriver ett intyg på 148 cm... Trist. Det gynnar ju inte ryttaren att göra, särskilt inte om denne ämnar tävla på högre nivå.

Vad är det för flik? Nyfiken då det skulle hjälpa mig enormt mtp min databas. :)
 
En fd klasskompis hade en ponny som var 1,54. Gick 1,20 om jag inte minns fel. Det var på den tiden då slutmåttet var permanent. Stor skillnad på honom och dom andra ponnyerna. Ibland kom det fler stora ponnyer. Alla gick typ och viskade att den är ju egentligen häst, när en sån kom.
 
Det är tråkigt, mycket tråkigt. Även jag som inte alls rör mig mycket i tävlingssammanhang hör om detta runt om mig. ''Ja vi måste hitta någon som kan mäta ner ''ponnyn'' annars får ju inte dottern tävla''.
Jag tycker det är så fult gjort att medvetet göra något sånt här.

Men för mig som gärna köper små hästar 152~cm tycker ju såklart om priset på dessa.
 
Det är tråkigt, mycket tråkigt. Även jag som inte alls rör mig mycket i tävlingssammanhang hör om detta runt om mig. ''Ja vi måste hitta någon som kan mäta ner ''ponnyn'' annars får ju inte dottern tävla''.
Jag tycker det är så fult gjort att medvetet göra något sånt här.

Men för mig som gärna köper små hästar 152~cm tycker ju såklart om priset på dessa.

Instämmer helt med dig!
Gillar prisbilden på mindre storhästar. Ypperligt för mig som är en människa av mindre modell ;)

Ja, det är rent förj-vligt att man mäter ner, och det drabbar ju bara en själv i slutändan, som dessa "ponny"ryttare nu fick erfara. Möjligen med den lilla brasklappen kring forntidens regler när man mätte på millimetern och 148.1 cm och uppåt var storhäst. Det tyckte jag faktiskt var något hårt. Dagens regler där man rundar av millimeter och drar av 1 cm för skor tycker jag är mer rimlig (m.a.o 148.9 cm och nedåt är ponny). Men när hästar som överstiger 149 cm plötsligt blir ponnyer är det inget annat än ett moraliskt haveri.
 
Ett annat sätt är att strunta i mankhöjden och låta barnen tävla i åldersklasser
Instämmer helt med dig!
Gillar prisbilden på mindre storhästar. Ypperligt för mig som är en människa av mindre modell ;)

Ja, det är rent förj-vligt att man mäter ner, och det drabbar ju bara en själv i slutändan, som dessa "ponny"ryttare nu fick erfara. Möjligen med den lilla brasklappen kring forntidens regler när man mätte på millimetern och 148.1 cm och uppåt var storhäst. Det tyckte jag faktiskt var något hårt. Dagens regler där man rundar av millimeter och drar av 1 cm för skor tycker jag är mer rimlig (m.a.o 148.9 cm och nedåt är ponny). Men när hästar som överstiger 149 cm plötsligt blir ponnyer är det inget annat än ett moraliskt haveri.
Vag gränsen går spelar mindre roll mer än att man tillåter högre ponnyer. Det är inte så att folk har högre marginal för att gränsen har höjts. I forntiden så låg ponnymåttet på 147,3.
 
Har hört att de som köper ponny från ett känt försäljningsstall inte får vara med vid mätning. De kör ponnyerna till mätning och kommer tillbaka med ponny och mätintyg. Lite konstigt kan jag ju tycka.
Fast det är väl rimligt att man mäter ponnyn innan man säljer den, är den över ponnygränsen så är det en annan målgrupp och ett annat pris.
 
Jag har även svårt att tro, som de i artikeln säger, att kontrollmätaren skulle vara korrupt.
Och fler kontrollmätare.

Däremot så är hästar i full kondition en aning högre än efter en vila. Med tanke på att de mättes utan skor på Jägersro får man anta att de var nyverkade men utan tunna skor och man kan tjäna någon mm där. De har förmodligen varit i rätt storlek vid mätningen men med optimala metoder men det är inte optimalt för att få ner mankhöjden att mäta i full tävlingskondition.
 
Fast det är väl rimligt att man mäter ponnyn innan man säljer den, är den över ponnygränsen så är det en annan målgrupp och ett annat pris.
Det handlar om ponnyer som är sålda och redan bor hos nya ägare. Är ju inte sällan de säljs innan 8 års ålder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp