problemhäst

E

EricaModin

Vad kallar ni ''problemhäst''?
Är det en häst som inte går att rida?
Eller bara en grymt envis å lite dummare häst?
Eller kanske en häst som är dum mot andra hästar, eller gärna slänger av en?
Vad tycker ni räknas som en problem häst?

Såhär var min, tycker ni det låter som problem elr inte?
Upp till var å en :)

En lista på vad jag inte kunde göra när jag köpte henne:

Kunde inte leda henne från marken, då stack hon elr drog som bara den å ville vara längst fram,före mig.

Kunde inte gå in o boxen till henne för då vände hon rumpan till och stod inne i hörnet och verkligen inte ville att man skulle komma in i boxen, typ som hotning med bakänden.

Kunde inte då binda henne innan jag fick tag på henne, å jag kunde inte borsta henne elr ngt utan att binda upp henne.

När jag skulle ta hovarna på henne la hon sig antingen över mig, och la så mkt tyngd mot mig. Eller sparkade så man tappade hoven, det hemska var varje gång hon fick för sig att lägga sig ner.

Kunde inte öppna boxdörren för då sprang hon rakt ut, och ledde jag henne blev jag ofta klämd i stalldörren...

Kunde inte rida henne, hon travade bara hela tiden elr tog bettet och sprang iväg, skenade med andra ord. Eller så bara slängde hon av mig...

Kunde inte rida ut själv. Då fick man bara vara med om stegringar, bockningar, rusningar m.m

Kunde inte hälsa på henne utan att hon skulle bita elr naffsa å hålla på.

Många människor var rädda för henne, och df blev hon mera osäker.

Hon hotade ofta mig, så fort jag gick mot henne å det var pågrund av att hon var osäker. Man kunde inte göra ngt, hon blev bara rädd. och det vet ja, men man blev lite rädd själv i början varje gång hon stegrade mot mig. Men om hon skulle hålla på så idag skulle jag inte bli lika rädd, eftersom jag blev rätt van. Hon var extremt envis å är det än. Men efter lite mera än 1 ½ år blev allt bra. Kunde rida henne, både själv å med min syster som då red hennes häst. Kan nu borsta henne, ta hand om henne, göra typ allt. Hon skenar aldrig, å ja bytte bett till hackamore, ngt jag rekommenderar! Hon lägger sig aldrig ner, utan lyfter hovarna sj och massa. Hon kommer springande mot mig när jag kommer till hagen. Folk kallade henne dum och ´problemhäst. jag kallade bara henne osäker och problemhäst. Anledningen till att hästar e som dom e ibland är för att dom är osäkra å de har hänt dom ngt. nu märker man att hon trivs och litar på henne, eftersom hon har gett mig chansen å litar på mig.
Ngn mer som haft sånthär problem? skriiiiv :D
 
Sv: problemhäst

har nog aldrig stött på en riktig problemhäst, men själv tycker jag att definitionen av en problemhäst är en häst som oväntat och till synes utan anledning beter sig på ett sätt som försätter omgivningen i fara.

Men som sagt, de flesta hästar med problem jag stött på har haft väldigt goda om inte uppenbara anledningar till att bete sig illa.
 
Sv: problemhäst

En otroligt bra förklaring! :bow: Håller med till fullo.

KL

De två jag haft räknades båda till problemhäst av flertalet olika hästmänniskor- den ena kunde helt plötsligt exlodera under ryttare utan anledning och stegra/bocka/studsa/skena, men var för övrigt snäll i hanteringen.

Den andra gick inte att leda, lasta, klippa, sko osv men att bli borstad osv gick bra, aldrig genuint elak (även om ingen häst är det..). I ridningen var det ingen som kunde rida, hästen gick ner i diken, skenade, bockade, stegrade, tom la sig ner och gjorde allt för att få av ryttaren helt enkelt, gav sig inte förren ryttaren hade ramlat av eller gått av frivilligt.
 
Sv: problemhäst

Håller med talaren ovan. En häst kan inte vara "dum" i den mening som människor använder ordet. Den planerar inga elakheter.

Däremot finns det många hästar med oönskade beteenden beroende på hur de hanteras/tränas, hur de mår fysiskt/psykiskt, och deras bakgrund. Kan ta Hästis som exempel - bets och sparkade, sprang över folk, vägrade gå... skitjobbig på många plan - nu funkar han utmärkt och är en av de mest ambitiösa, känsliga och kloka hästar jag träffat. En tredjedel vettig ridträning, en tredjedel stabil hantering, en tredjdel nytt stall - tadaa, en snäll häst.

Tycker ordet "problemhäst" används vitt och brett, hästar verkar vara "dominanta" åt alla håll och kanter idag. Sätt upp en ny ryttare och plötsligt kan hästen ridas, hantera den lugnt och säkert och plötsligt lugnar den ned sig i stallet.

En häst agerar som den gör av en orsak - smärta, rädsla, förstår inte, vill inte... De är inte komplicerade djur. Är de friska i kroppen, och får utlopp för sina behov (ute i flock, ordentligt med mat, motion) så brukar det inte vara något problem. En häst med tråkiga minnen behöver kanske lite extra tid bara.
 
Sv: problemhäst

:bow:

Min häst bar sina minnen som fotbojor när jag skaffade henne. Försökte lägga sig på hovslagaren, kastade sig både genom dörröppningar och ut framför bilar, stegrade så fort hon stod stilla i grimmskaft, satte sig/stegrade av rädsla när något oväntat hände osvosv.
Det tog tre månader för att få bort det explosiva beteendet, ca. 3 år för att få bort rädslan som gav upphov till det beteendet från första början.

Jag började gråta första och enda gången hon satte sig ned med mig på ryggen.

Skulle för den sakens skull aldrig kallat henne problemhäst eftersom det alltid fanns en anledning, om än så liten, till hennes agerande.

Idag tycker våra stallkamrater att hon är en dröm att ha och göra med, hon är en otroligt ärlig och schysst häst som fortfarande är känslig - fast på "rätt sätt".
 
Sv: problemhäst

Min uppfattning är att det sällan är hästen som har problem, det är människan som hanterar/rider den. En problemhäst är i min värld en häst som uppför sig på ett onaturligt sätt och som även riktigt duktiga hästmänniskor har svårt att rå på.

Ser ofta annonser om "problemhästar" men när annonsen verkar skriven av en 14-åring drar jag ofta slutsatsen att det inte hänger så mkt på hästen. Visst kanske den är svår men med en duktig pilot på ryggen/en sann hästmänniska med mkt erfarenhet på backen så hade förmodligen problemen försvunnit.

En annan orsak till problemhästar (som visserligen också bottnar i okunskap) är smärta. En häst som har ont uppför sig inte logiskt/naturligt/normalt.

Mvh JV
 
Sv: problemhäst

Det kan vara ett jäkla jobb med hästar som är svåra emot hovslagare tycker jag. De måste ju verkas och skos, och det kan vara svårt att hitta en hovis som accepterar en häst med egna idéer. Man kan ju bara träna till en viss gräns hemma, jag kan inte stå och slå i sömmar. Har en underbar hovis nu som är lugn och bestämd, hästen varvar ned direkt och står snällt.
 
Sv: problemhäst

Word.

Denna hovslagare hon försökte lägga sig på lappade till henne så hon kastade sig upp i ren panik, han gullade sedan och berömde henne läänge, efter det var hon förälskad. De få gånger denna hovslagare inte kunde sko de kommande tre åren var däremot ett helvete, eftersom alla nya hovslagare fick samma invigningsritual med sämre resultat. Men jag tackar gudarna för att denna hovslagare fortsatte ställa upp och sko henne, trots ryggont, avslutad hovslagarkarriär och pappaledigt.
Som han så fint uttryckte det:
Första gången jag träffade er ute i skogen kommer jag ihåg, jag tänkte "stackars flicka, hon kommer fara illa med det där jäkla vraket!" Men ja jäklar vilket jobb du gjort med henne! Hon har verkligen blivit en fin häst!

Tror det är den finaste spontana kommentaren jag fått so far:angel:
 
Sv: problemhäst

Vi hade också en "problemhäst" som hatade hovslagaren. Rent faktiskt hatade hon det mesta och satte sig på tvären så fort något var det minsta obehagligt. Så fort hovslagaren närmade sig henne gick hon på bakbenen och slängde sig baklänges. Hon gjorde likadant när hon skulle avmaskas, rakt upp på bakbenen så hon nästan föll baklänges. Henne fick vi ge lugnande varje gång hon skulle avmaskas eller verkas. Tur i oturen var hon "bara" en b-ponny..
 
Sv: problemhäst

Vi hade också en "problemhäst" som hatade hovslagaren. Rent faktiskt hatade hon det mesta och satte sig på tvären så fort något var det minsta obehagligt. Så fort hovslagaren närmade sig henne gick hon på bakbenen och slängde sig baklänges. Hon gjorde likadant när hon skulle avmaskas, rakt upp på bakbenen så hon nästan föll baklänges. Henne fick vi ge lugnande varje gång hon skulle avmaskas eller verkas. Tur i oturen var hon "bara" en b-ponny..

Usch hemskt..
Det är jobbigt..
Ja en b ponny är ju inte så super stor, men dom e inte så roliga dom alltid heller :(
 
Sv: problemhäst

Min uppfattning är att det sällan är hästen som har problem, det är människan som hanterar/rider den. En problemhäst är i min värld en häst som uppför sig på ett onaturligt sätt och som även riktigt duktiga hästmänniskor har svårt att rå på.

Ser ofta annonser om "problemhästar" men när annonsen verkar skriven av en 14-åring drar jag ofta slutsatsen att det inte hänger så mkt på hästen. Visst kanske den är svår men med en duktig pilot på ryggen/en sann hästmänniska med mkt erfarenhet på backen så hade förmodligen problemen försvunnit.

En annan orsak till problemhästar (som visserligen också bottnar i okunskap) är smärta. En häst som har ont uppför sig inte logiskt/naturligt/normalt.

Mvh JV


Det kan bero på hästen, men de e inte dens egna fel. Antingen har ngt gjort ngt elr så har den ont. Min häst var så osäker på de stallet hon var på innan hon kom te mig så hon blev dum, så då är de bara att börja om :)!
 
Sv: problemhäst

Fast då är min åsikt att det ändå inte berodde på hästen utan på den som hanterat den. Sedan tar det tid för hästen att lära om, lära rätt och hur lång tid det tar beror på hur skicklig man är som ryttare/hästmänniska. I vissa fall kan hästen vara förstörd av den miljö den tidigare vistats i.

Jag menade inte med mitt inlägg att du var inkapabel som hästägare utan mer generellt att om alla hästar hanterades av kunniga människor så vore andelen "problemhästar" oerhört liten.

Mvh JV
 
Sv: problemhäst

Vad kallar ni ''problemhäst''?
Är det en häst som inte går att rida?
Eller bara en grymt envis å lite dummare häst?
Eller kanske en häst som är dum mot andra hästar, eller gärna slänger av en?
Vad tycker ni räknas som en problem häst?

Såhär var min, tycker ni det låter som problem elr inte?
Upp till var å en :)

En lista på vad jag inte kunde göra när jag köpte henne:

Kunde inte leda henne från marken, då stack hon elr drog som bara den å ville vara längst fram,före mig.

Kunde inte gå in o boxen till henne för då vände hon rumpan till och stod inne i hörnet och verkligen inte ville att man skulle komma in i boxen, typ som hotning med bakänden.

Kunde inte då binda henne innan jag fick tag på henne, å jag kunde inte borsta henne elr ngt utan att binda upp henne.

När jag skulle ta hovarna på henne la hon sig antingen över mig, och la så mkt tyngd mot mig. Eller sparkade så man tappade hoven, det hemska var varje gång hon fick för sig att lägga sig ner.

Kunde inte öppna boxdörren för då sprang hon rakt ut, och ledde jag henne blev jag ofta klämd i stalldörren...

Kunde inte rida henne, hon travade bara hela tiden elr tog bettet och sprang iväg, skenade med andra ord. Eller så bara slängde hon av mig...

Kunde inte rida ut själv. Då fick man bara vara med om stegringar, bockningar, rusningar m.m

Kunde inte hälsa på henne utan att hon skulle bita elr naffsa å hålla på.

Många människor var rädda för henne, och df blev hon mera osäker.

Hon hotade ofta mig, så fort jag gick mot henne å det var pågrund av att hon var osäker. Man kunde inte göra ngt, hon blev bara rädd. och det vet ja, men man blev lite rädd själv i början varje gång hon stegrade mot mig. Men om hon skulle hålla på så idag skulle jag inte bli lika rädd, eftersom jag blev rätt van. Hon var extremt envis å är det än. Men efter lite mera än 1 ½ år blev allt bra. Kunde rida henne, både själv å med min syster som då red hennes häst. Kan nu borsta henne, ta hand om henne, göra typ allt. Hon skenar aldrig, å ja bytte bett till hackamore, ngt jag rekommenderar! Hon lägger sig aldrig ner, utan lyfter hovarna sj och massa. Hon kommer springande mot mig när jag kommer till hagen. Folk kallade henne dum och ´problemhäst. jag kallade bara henne osäker och problemhäst. Anledningen till att hästar e som dom e ibland är för att dom är osäkra å de har hänt dom ngt. nu märker man att hon trivs och litar på henne, eftersom hon har gett mig chansen å litar på mig.
Ngn mer som haft sånthär problem? skriiiiv :D

hahah låter som en kopia av min häst som hon va när jag fick hem henne..
Behöver bara lägga till att hon ställde sig rakt upp på bakbenen så fort nått a lite läskigt. Stod så högt på bakbenen så att hon höll på tippa bakåt.
Sparkade i boxväggarna så de gick sönder när det va fodring .

min häst va 6 år när hon kom till mig hade haft typ 4 ägare och 3 fodervärdar som verkade gjort ett riktigt dåligt jobb med henne då hon va rädd för allt och hade ingen respekt för människor såg dem bara som ett onödigt ont, huvud skygg, bakskygg, omusklad, undernärd, ovaccinerad, inte avmaskad,vargtänder, stora hakar bak, såg ut i kroppen som en 2 åring då tillväxten hade stannat av p.g.s brist på bra närings ämnen ..
Så att hon va " problem" häst kan jag hålal med om då hon egentligen inte va problemet utan att hon helt enkelt hade råkat ut för idioter till hästägare..

Nu är hon världens bästa kompis, ridkamrat, älskar att hoppa. Hon har även fått föl och är då den bästaste av mammor man kan tänka sig.. Hon är en riktig enmans häst därimot och en riktig mamma gris hon gör allt för mig och bara för mig.. Skulle aldrig kunna sälja henne hon betyder allt..:love:
 
Sv: problemhäst

Det finns INGA problemhästar... bara problemmänniskor!!! Dvs... människor som förstört hästen på något sätt... en häst är aldrig elak av naturen... den har blivit det pga mänsklig påverkan!
 
Sv: problemhäst

Det finns inga problem hästar. Bara människor som ger hästar problem.

Att en häst tex inte vill bli riden ser jag inte som ett problem, sluta rid bara. Hästen har också en åsikt och många verkar tycka att när hästen börjar säga emot så är den en "problemhäst".
 
Sv: problemhäst

håller med det borde inte heta " problem häst" utan " problem ägare".
Då de är människan som förstör djuret..
Ungefär som när man kollar på tv när de visar människor som har problem med sin hund i 99% av fallen är de ägaren som inte förstår sig på sin hund..
Tror mycket beror på att många köper häst fast de inte har tiden, ekonomin eller kunskapen.
 
Sv: problemhäst

Det finns inga problemhästar. Bara missförstådda hästar. Oftast försöker hästarna visa något med sitt beteende, men det är vi ''dumma människor'' som inte förstår vad dom försöker säga.

Försök förstå din häst istället för att bara bli arg.

Har ett jättebra exempel.
Red en nordsvensk-ardenner blandning. Stor och bred som satan och jag hatade henne. Ingen respekt för mig och den var alltid ute och gick med mig..oftast med mig dragandes i grimskaftet efter. Kunde satt på mig ett par rullskridskor och åkt med bara =P

Men sen tog jag dit min tränare för jag visste inte vad jag skulle göra. Då visade det sig att hon inte alls var dum. Hon förstod bara inte. Hon var ju inkörd och kördes mycket, så hon lyssnade på röstkommandon istället för det vanliga tysta ''hästspråket'' jag lärt mig.
Så helt plötsligt hade jag en häst som lyssnade jättebra. Så den dumma, respektlösa hästen som alla tyckte var så jobbig, var egentligen bara missförstådd.
 
Senast ändrad:
Sv: problemhäst

håller med det borde inte heta " problem häst" utan " problem ägare".
Då de är människan som förstör djuret..
Ungefär som när man kollar på tv när de visar människor som har problem med sin hund i 99% av fallen är de ägaren som inte förstår sig på sin hund..
Tror mycket beror på att många köper häst fast de inte har tiden, ekonomin eller kunskapen.

:bow:
Vad är det han brukar säga ceasar. Du får inte den hund du vill ha. Du får den hund du behöver. Antagligen är det likadant med hästar.

Ställ då frågan. Vad är det min häst försöker visa och lära mig.
Om du har en häst som alltid springer ifrån dig och som aldrig lyssnar...den kanske bara speglar ditt eget beteende. Lyssnar du på den?? Har du tid för den eller gör du bara det nödvändiga och sen åker?

Dåligt exempel, men ändå
 
Sv: problemhäst

Vad kallar ni ''problemhäst''?

För mig är en problemhäst en häst som har råkat ut för "dåliga" (okunniga, elaka, eller vad det nu är) människor och som är smart nog att inte gå med på vad som helst och alltså sätter sig på tvären/utnyttjar situationen.



Samtliga av mina ponnyer (utom den sista som vi köpte 6 mån gammal) har varit så kallade "problemhästar". Jag skulle dock snarare påstå att alla mina ponnyer har kommit från "problemägare".
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 570
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp