problemhäst

Sv: problemhäst

Knepig fråga.
Vill sälla mig till klungan som säger "det finns inga problemhästar" men faktum är att vissa individer är svårare att hitta nyckeln till än andra.

Om jag ska försöka förklara vad jag tycker:
en problemhäst är nog en häst som befäst ett lite svårlöst beteende i olika situationer så väl, att det är många människor som misslyckats med den. Och att beteendet därför eskalerat.

Jag tycker också att det är åldersrelaterat: en unghäst som beter sig besvärligt är en unghäst och definitivt inte en problemhäst.

Jag har tagit till mig en sexårig valack som beskrevs som helt omöjlig: gick inte att leda i vanligt grimskaft utan behöver kedja, går inte att sitta upp på för han bockar och snurrar som en propeller. Flera personer hade försökt sig på honom.
Hos mig har det just inte varit problem. Jag kunde sitta upp på honom, stående lös på gårdsplanen, redan första gången jag försökte. Vid två tillfällen har han bockat; första gången satt jag kvar, andra gången flög jag. Klättrade dock upp igen.
Därefter har han inte hittat något skäl till att bocka.
Men visst, han kanske har varit en problemhäst eftersom flera personer försökt och misslyckats. Jag har å andra sidan inte haft några svårigheter att hitta nyckeln, men det beror väl på att den hästen och jag stämmer överens i personlighet.
Vill därmed inte påstå att jag klarar av alla hästar varken i hantering eller ridning för så duktig är inte jag.

problemen ligger nog som regel i kombinationen av individen häst tillsammans med individen människa.
 
Sv: problemhäst

Enligt min mening finns det inga problemhästar, bara problem-människor. (så vida inte hästen är född med allvarliga psykiska problem)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 646
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 934
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp