"Problemhund"

Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan!
Vi har en Jack Russel tik, 4 år. Min pojkvän skaffade hunden när den var 2 år. Jag har vart tillsammans med honom sen i somras och har alltså haft kontakt med hunden sen dess också.
Vi har ett stort problem med henne som funnits där sen min pojkvän tog över henne, även den gamle ägaren har haft problem med det, hon kissar och bajsar inne. Detta händer endast då vi inte är inne i huset, det räcker med att vi går ut och ger mat åt hästarna som tar max 10 min så har det hänt. Börjar bli otroligt frustrerande, detta händer aldrig när någon av oss är inne. Det hjälper heller inte med att man går ut med henne så hon får göra sina behov innan man själv går ut till hästarna.
Har funderat på om hon är sjuk på något vis? Eller om det är "psykist". Jag är ingen hundmänniska över huvudtaget och har ingen aning om hur man ska ta tag i det här... Vi har funderat litegrann på att ge bort henne till någon som är hemma 24/7 och har möjlighet att ha henne med överallt. Men vet inte heller om det är bästa lösningen, någon som har några ideer?
 
Sv: "Problemhund"

Det låter som det är mer psykiskt om hon både bajsar o kissar.
Hon blir väl orolig när ni går o känner sig inte trygg?
Gör hon något mer? Biter på saker? Skäller?
 
Sv: "Problemhund"

Det kan vara så "enkelt" som en miss i rumsrenhetsträningen. Dvs hunden har inte lärt sig att man ska göra ifrån sig främst ute. Lägg till att den då kanske fått bannor när man kommit på den med att göra inne? Det kopplar ju inte hunden så den fortsätter att göra ifrån sig där den vill (eftersom den inte vet bättre) men gör det när ni är ute för att slippa bannor.

Eller så är det ensamhetsträningen som inte funkat, alternativt en kombination av de båda.

Har filmat eller avlyssnat hunden när den är själv så ni vet vad den gör? Rantar den runt rastlöst, orolig, piper..?
 
Sv: "Problemhund"

Jag är ingen hundmänniska över huvudtaget och har ingen aning om hur man ska ta tag i det här...

All problemlösning utgår ju på något sätt ifrån att man försöker förstå vad det är som händer. Att kissa och bajsa är ju det mest naturliga i världen för en hund om man inte krånglar till det. Den vill inte skita ned i sin bädd. Om det inte är något fysiskt fel på hunden klarar den förstås några timmar mellan toabesöken. Så frågan är vad det är som inte fungerar i er hunds fall. För att ta reda på det behöver du ta reda på vad hunden gör ute. Gör den inte ifrån sig ute på promenaden? Så allt kommer inne? I så fall skulle jag kanske fundera på om hon känner sig orolig och påpassad och inte vågar göra ifrån sig när ni är med. Håller sig och väntar på att ni ska gå. Eller om hon inte förstått att det är ute man ska göra det.

Eller är det så att hon har problem med magen? Det kommer både ute och inne, hon kan inte hålla sig? Någon allergi eller sjukdom kan ligga bakom detta.

Eller är det så att hon rastas för sällan? Eller vid fel tider?

Eller är hon understimulerad, protesterar hon mot något?

Gör hon inne även på natten?

Jag tänker att ni behöver ta reda på mer om hur er hund fungerar. Man brukar säga att det aldrig är hundens fel att den gör inne, alltid ägarens. I det här fallet kanske förre ägaren. Men ni kan hjälpa henne. Börja med att begränsa hennes utrymme när hon är själv hemma och ge henne tillfällen att göra rätt. Om det alltid är ett visst ställe eller i en viss situation det går fel så ta bort tillfället, stäng det rummet, släng den mattan. Ge mängder av andra tillfällen där hon kan göra rätt. Om hunden inte förstår var den ska göra det måste ni berömma och uppmuntra att göra rätt. Men inte blåstirra på henne när hon försöker slappna av och göra det förstås.

Det händer att min gamling gör inne om jag varit borta för mycket ifrån honom eller det varit dåligt med motion. Valpen kan göra inne om vi lekt för mycket ute så den glömmer bort att göra det. Jag har lärt mig att om han inte bajsar fast jag tror att han behöver, så tar jag in de andra hundarna och är kvar med honom ute en stund och går runt i trädgården och nosar utan krav tills han kommer på att det är dags.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 293
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 880
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
38 014
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 915
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp