PROBLEMLÖSNING

Empalie

Trådstartare
Hej hjälp mig! Har ett matteproblem jag ej kan lösa.
Tänk er en bild med nio strutsar typ uppdelade såhär:

* * *
* * *
* * *

En av strutsarna har fått en sjukdom och måste inhägnas från alla de andra. Men djurskötaren vet ej vilken struts som är sjuk och har bara tillgång till två kvadratiska inhägnader. Hur kan djurskötaren placera dessa för att alla strutsarna skall vara skilda från varandra?
Kvadraterna får vara olika stora och vända åt olika håll!
Detta är en utmaning i årskurs 6 mattebok.
HJÄLP!!! MIG!!!
 
Kan det vara rektanglar tänker jag att om du ringar in mittenraderna, alltså både horisontell och vertikal mitten borde det ju bli rätt? Reserverar mig för ev fel. Hjärnan är slut.
 
En kvadrat i en diamant löser det.

Dvs, en kvadrat med hörnern upp-ner täcker alla strutsar utom de 4 i hörnena

Sen sätter man en kvadrat åt andra hållet (med sidorna upp-ner) runt mittersta strutsen men så att hörnen på den tangerar mitt på sidorna på den större kvadraten
 
En kvadrat i en diamant löser det.

Dvs, en kvadrat med hörnern upp-ner täcker alla strutsar utom de 4 i hörnena

Sen sätter man en kvadrat åt andra hållet (med sidorna upp-ner) runt mittersta strutsen men så att hörnen på den tangerar mitt på sidorna på den större kvadraten
Perfekt tack!!!
 
Hej hjälp mig! Har ett matteproblem jag ej kan lösa.
Tänk er en bild med nio strutsar typ uppdelade såhär:

* * *
* * *
* * *

En av strutsarna har fått en sjukdom och måste inhägnas från alla de andra. Men djurskötaren vet ej vilken struts som är sjuk och har bara tillgång till två kvadratiska inhägnader. Hur kan djurskötaren placera dessa för att alla strutsarna skall vara skilda från varandra?
Kvadraterna får vara olika stora och vända åt olika håll!
Detta är en utmaning i årskurs 6 mattebok.
HJÄLP!!! MIG!!!
En lodrät inhängnad runt mellersta kolumnen
En vågrät inhängnad runt mellersta raden
 
Och att hörn-strutsarna som inte hamnar i en inhängnad inte springer runt och smittar varandra
Men vadå, är den lösningen rätt? Jag tänkte också så men tänkte att det var fel för att 4 blev utan inhägnad. Vad OLOGISKT om det är rätt. Eller så finns det redan en kvadratisk inhängnad som alla är i, men det står ju inte i uppgiften.
 
Det är ju skrivet för en person som är ca 11år gammal. Då måste man, åtminstone enligt skolböcker, använda saker som stutsar och veterinärer och bananer. Man kan inte bara skriva kvadrater och prickar.
 
Det är ju skrivet för en person som är ca 11år gammal. Då måste man, åtminstone enligt skolböcker, använda saker som stutsar och veterinärer och bananer. Man kan inte bara skriva kvadrater och prickar.
Gäller tydligen även för femtonåringar, blir ju alldeles för svårt/ tråkigt att bara ha prickar och siffror :meh:

Vet inte hur många gånger jag ifrågasatt uppgiftens rimlighet när de varit liknande den här :angel:
 
Två inhägnader som är kvadratiska (oföränderlig form) men som kan anpassas till att ha vilken storlek som helst (variabel längd).
Undrar hur de sidorna är konstruerade som kan anpassas steglöst, men inte fristående från varandra?
 
Två inhägnader som är kvadratiska (oföränderlig form) men som kan anpassas till att ha vilken storlek som helst (variabel längd).
Undrar hur de sidorna är konstruerade som kan anpassas steglöst, men inte fristående från varandra?
Jo, det blir ju rektanglar. Går den att lösa med två kvadrater?
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp