Problemsto

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som har haft ett sto som blir dräktigt, men som resorberar eller aborterar fostret tidigt i dräktigheten, gång på gång? Och som har hittat någon orsak till det? Vad?
Stoet ifråga är undersökt och ingen uppenbar orsak har hittats.
 
Det är väl för sådana ston som Regumate utvecklades och brukar användas, även om det kräver att det är något hormonellt problem som gör att stoet resorberar tidigt i dräktigheten. Det finns förstås andra möjliga orsaker till resorbering, tex en dålig livmodervägg (flera orsaker till detta, måste inte alltid synas), stress (arv, flockdynamik, utfodringstillfällen) samt genetik (stostam och hingststam fungerar inte bra ihop). Finns säkert mer som jag just nu inte kommer på, och på en del ston kan man inte säkert hitta en och samma orsak. De har bara svårt att hålla en dräktighet. Lite kan det vara så att vi inte avlar på de ston som är mest fertila heller, vilket i längden gör att detta kanske uppkommer oftare.
 
Jag har haft ett sådant sto. Ett utmärkt bruksdjur.

Hon fick fyra avkommor, sedan brunstade hon fint betäcktes, men ägget fäste inte i livmodern. Exakt orsak utreddes inte botten.

I hennes stostam/linje verkar det som att något åldrades efter tre-fyra-fem dräktigheter, jag har gått tillbaka till alla hennes förmödrar så långt stamböckerna räcker.
Förmödrarna har betäcks gång på gång, år efter år, men efter tre-fyra födda föl så står det bara gall i stamboken.

För hundra år sedan så gjordes ju inga stora utredningar, men något ärftligt verkar det vara.
 
Är det någon här som har haft ett sto som blir dräktigt, men som resorberar eller aborterar fostret tidigt i dräktigheten, gång på gång? Och som har hittat någon orsak till det? Vad?
Stoet ifråga är undersökt och ingen uppenbar orsak har hittats.
När resorberar hon? Jag skulle börja med att ta prov på hennes Progesteron-nivåer. Ett enkelt blodprov för att utesluta att hon har problem med fungerande gulkroppar. Är det så att hennes nivåer är låga så är sannolikt Regumate under en tid lösning på problemet.
 
Är det någon här som har haft ett sto som blir dräktigt, men som resorberar eller aborterar fostret tidigt i dräktigheten, gång på gång? Och som har hittat någon orsak till det? Vad?
Stoet ifråga är undersökt och ingen uppenbar orsak har hittats.
Ja, har haft ett sto som alltid tog sig på första men resorberade, hon gjorde det pga låg progrestronnivå. När det upptäcktes så kunde hon behålla sina foster. Är det ett äldre sto du har?
 
Tack för era svar!
När tar man progesteronprov? I samband med betäckning? Eller kan det tas när som helst?
 
Jag har tagit detta när funderingen är om stoet behöver support med hormon eller inte. Vanligen när stoet är konstaterat dräktig och man oroar sig för att hon ska resorbera. Enligt det normala är progesteron lågt vid betäckning och gulkroppen som då bildas börjar rätt snabbt producera progesteron. Sedan sjunker det ju när det är dags för nästa brunst, men är stoet dräktigt så ska det fortsätta vara högt. Ibland har jag tagit uppföljande prov, men tidpunkt för det kommer jag inte ihåg just nu. Uppföljning har tagits mycket för att lugna orolig ägare.
 
Jag har tagit detta när funderingen är om stoet behöver support med hormon eller inte. Vanligen när stoet är konstaterat dräktig och man oroar sig för att hon ska resorbera. Enligt det normala är progesteron lågt vid betäckning och gulkroppen som då bildas börjar rätt snabbt producera progesteron. Sedan sjunker det ju när det är dags för nästa brunst, men är stoet dräktigt så ska det fortsätta vara högt. Ibland har jag tagit uppföljande prov, men tidpunkt för det kommer jag inte ihåg just nu. Uppföljning har tagits mycket för att lugna orolig ägare.
Ah, då fattar jag hur det används. Min snabba googling om det misslyckades. Tack!
 
Ah, då fattar jag hur det används. Min snabba googling om det misslyckades. Tack!
Du har fått det tydligt förklarat, ville bara tillägga att vi brukar sätta in Regumate direkt när provet tagits om vi misstänker problem. För att slippa tappa en dräktighet (till).
Det går fint att ta bort igen om provet skulle visa sig vara normalt. Kring dag 14 tror jag nivåerna börjar gå ned på ett icke dräktigt sto och om de har problem som gör att Prostaglandin utsöndras trots dräktighet så är det gissningsvis då nivåerna dalar på ett sto med den typen av problematik.
 
Svar på flera ställda frågor. Det är en ponny och gäller naturlig betäckning. Och det finns inga kända fertilitetsproblem hos några nära släktingar. Inga regelbundna UL-undersökningar, inga framsprutade brunster eller bortsprutade ägg osv. Dvs handlar inte om att man inte använder de mest fertila individerna i avel - bortsett då från detta sto, som utöver detta har alla rätt och jag är därför beredd att göra en hel del för att åtminstone få EN avkomma efter henne.
Har varit betäckt flera gånger, olika hingstar varje gång, inte brunstat om. Har inte kollats med UL tidigare år pga att ingen i närheten kunnat göra det. Använt Pregnamare några ggr, som visat positivt, men sen inget föl ändå.
Var i år dräktig på ca 45 dygn, men tom en dryg månad senare.
Du har fått det tydligt förklarat, ville bara tillägga att vi brukar sätta in Regumate direkt när provet tagits om vi misstänker problem. För att slippa tappa en dräktighet (till).
Det går fint att ta bort igen om provet skulle visa sig vara normalt. Kring dag 14 tror jag nivåerna börjar gå ned på ett icke dräktigt sto och om de har problem som gör att Prostaglandin utsöndras trots dräktighet så är det gissningsvis då nivåerna dalar på ett sto med den typen av problematik.
En kort följdfråga.
Hur länge ger man Regumate? Är det veckor, månader eller hela dräktigheten?
 
Svar på flera ställda frågor. Det är en ponny och gäller naturlig betäckning. Och det finns inga kända fertilitetsproblem hos några nära släktingar. Inga regelbundna UL-undersökningar, inga framsprutade brunster eller bortsprutade ägg osv. Dvs handlar inte om att man inte använder de mest fertila individerna i avel - bortsett då från detta sto, som utöver detta har alla rätt och jag är därför beredd att göra en hel del för att åtminstone få EN avkomma efter henne.
Har varit betäckt flera gånger, olika hingstar varje gång, inte brunstat om. Har inte kollats med UL tidigare år pga att ingen i närheten kunnat göra det. Använt Pregnamare några ggr, som visat positivt, men sen inget föl ändå.
Var i år dräktig på ca 45 dygn, men tom en dryg månad senare.

En kort följdfråga.
Hur länge ger man Regumate? Är det veckor, månader eller hela dräktigheten?
Det råder lite delade meningar om detta☺️. Det forskas också en del på det och förr gav vi hela vägen fram till en månad innan bf.
På de ston som har haft bekräftade problem med gulkroppar så har vi senaste åren gett tills de passerar 110-120 dygn. Då tar livmodern över produktionen av Progesteron och gulkropp är ej längre avgörande för att behålla dräktigheten.

Men som sagt, tror du får lite olika svar beroende på vem du frågar☺️ Tyvärr, alltid enklast med tydliga riktlinjer såklart.
 
Jag kan bara hålla med Karro-Lina. Detta är ett läkemedel på licens som skrivs ut av veterinär, som alltså undersökt hästen och kommit fram till att det behövs. Själv är jag tveksam till preparatet. Än så länge har vi här i Sverige kanske oftare inställningen 'Behöver verkligen stoet extra hormon?* medan i vissa kretsar utomlands är frågan snarare 'Vågar jag ha stoet dräktigt utan extra hormon?'. Det finns nog både miljömässiga och arbetarskyddsmässiga frågeställningar också, det är ju ändå ett hormonellt preparat som ges under en längre tid. Jag är inte så insatt, men min känsla i ryggmärgen säger mej att i det långa loppet kan det här inte vara bra. Men med rätt sto, i rätt tidpunkt, absolut!
 
Alltså. Jag har ett annat sto som aldrig blivit dräktig samma år som hon har sprutats för att få igång brunst. (men alltid när hon betäckts utan hormoner) Så jag är helt med på tanken att undvika att tillföra hormoner så långt det går.
Men ibland kan man känna att man är beredd att testa allt...
Och, det är givetvis veterinären som avgör ifall det finns orsak att prova det. Jag vill bara veta mer om möjligheterna...
 
Alltså. Jag har ett annat sto som aldrig blivit dräktig samma år som hon har sprutats för att få igång brunst. (men alltid när hon betäckts utan hormoner) Så jag är helt med på tanken att undvika att tillföra hormoner så långt det går.
Men ibland kan man känna att man är beredd att testa allt...
Och, det är givetvis veterinären som avgör ifall det finns orsak att prova det. Jag vill bara veta mer om möjligheterna...
Tycker inte alls man ska vara rädd för att ta hjälp av hormoner om det är det som behövs. I de fall där stoet inte har tillräckliga nivåer av Progesteron så hjälper Regumate i de allra flesta fall. Det är inget konstigare än syntetiskt framställt hormon.

Det man kan ställa sig frågande till och som jag iallafall upplever (tack och lov) att vi kommit ifrån är att det skulle vara någon slags universallösning på alla problem inom reproduktion hos stoet.

Hoppas det löser sig för dig och ditt sto. Jag kan ha fel men för mig låter det inte klockrent som att det skulle vara hormonproduktionen som är problemet. De flesta jag varit med om har då resorberat tidigare, ofta dräktiga på 15-16 dygn och tomma en vecka senare. Men det kan säkert se annorlunda ut och variera från sto till sto.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 111
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 909
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp