Procent vid försäljning?

Angel

Trådstartare
Min stallägare ska sälja tre av sina hästar i sommar och har erbjudit mej procent på försäljningen :eek:. När h*n frågade hur mycket jag ville ha så hade jag absolut ingen aning om vad som är rimligt.
Blev helt chockad först men ett litet tillskott i kassan är ju alltid välkommet ;) .

Hästarna har jag hjälp till lite olika mycket med under flera år.

Häst 1: Har jag själv ridit in och utbildat och även tävlat en hel del med. H*n är väl värd ungefär 4 ggr så mkt nu som när jag började bla. för att han det gått väldigt bra på tävlingarna. Ganska mycket av hästens grejjer är dessutom mina.

Häst 2: Hjälpt till att rida till och utbilda. Inget tävlingsobjekt kanske men nu fullt ridbar om man jämför med innan. :smirk:

Häst3: Hjälpte till med inridning och utbildning men har sen inte gjort så mycket för att h*n har varit ute på foder. När hästen kommer hem igen har jag lovat att rida igenom den ordentligt och få upp kondisen lite (fodervärden "övergöder" :angel: )

Så någon som har några bra förslag?

Sv: Procent vid försäljning?

Det är ju svårt att säga, du har ju gjort hela jobbet på häst nr 1 verkar det som och utan dig hade ju hästen inte varit där den är idag. Så minst runt 20%

Det finns hästhandlare som bara får ut 10 % men varför inte prata med hästägaren så får denna oxå tycka till vad som är rimligt, denna kanske förväntar sig att du drar till med ngt blygsamt å så kanske du tycker ngt som ngn annan sagt att du ska begära å detta kanske är jättehögt egentligen.Vad jag krånglar :smirk:

Är inte 10% av försäljningssumman vad de flesta brukar ta/få?

Rena "ordna kunden" provisioner (då utan att förmedlaren gör någonting med hästen) brukar ligga på 10%. Medans i de fall där förmedlaren aktivt har hästen eller tävlar den eller dylikt brukar ligga på 20%. Är så klart inget fast utan man kommer överens från fall till fall. Mycket beror ju också på vilket prisläge det handlar om.

Liknande trådar

• När ska man ge upp? LÅÅÅNGT.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hållbarhet i kylskåpet...
Tillbaka