Profylax migrän

Coop

Trådstartare
Jag har haft migrän sedan jag var liten så det är inget nytt. Med åren så har det väl tuffat på och jag har medicinerat med alvedon, naproxen och triptaner. På senare tid har jag haft fler dagar i sträck och därför sökt hjälp. Först VC och när de inte kunde hjälpa mig mer, remiss till neurologen.

Fick prova Amitriptylin, kom upp i 70 mg innan jag slutade då muntorrheten blev för påtaglig och det hjälpte inte heller. Har nu haft blodtrycksmedicin i 3 månader och den hjälper inte heller. Har precis varit migränfri nu i 2 dagar efter att ha haft dagliga anfall under 7 dagar. Efter samtal i går med neurolog så ska jag istället prova Topiramat 1a farma 25 mg (ska upp i 100 mg under 4 veckor). Ett helt nytt läkemedel med inte så roligt biverkningar såg jag. Läkaren berättade inte så mycket heller (inte min ord. då det blev lite "akut" pga jag haft så mycket migrän). Mest bekymrad är jag över depression (haft det tidigare), njursten (dricker dåligt), muntorrheten och sömnproblem som var några av biverkningarna.

Är det någon som ätit Topiramat 1a farma 25 mg? Någon som har annan profylax? Googlar man så hittar jag t.ex. Amovig och botox men inget som lyfts ännu och det verkar som sagt finns lite olika tabletter att prova först...
 
Jag har provat ganska mycket migränprofylax, vissa funkar bättre än andra för mig. Är nu inne på mitt femte år med topiramat, har precis höjt dos till 150 mg/dygn.
Funkar toppen för mig!
Hade lite biverkningar i början men det gav med sig efter ett par månader.

Jag tycker topiramat är ett mycket bra läkemedel och jag oroar mig inte särdeles för biverkningarna heller. Har neurologkontakt 1 gång per år.

Amitriptylin funkade sådär för mig, blodtrycksmedicin inte alls. Har dessutom ätit Deprakine (dvs valproat) som profylax. Det funkade ett par år, men det var inte så bra för mina leukocyter så läkaren bytte bort den mot topiramaten.
(Har svår migrän med aura, en jävla skitsjukdom).
 
Tillägg: botox är väl lite hit or miss om det funkar. För vissa funkar det jättebra medan andra blir besvikna.

Aimovig är väl inte heller det mirakelmedel man hoppats på tyvärr. Vissa får väldigt bra hjälp av det medan andra inte får det. Neurologen sa minst 8 anfall/månad för att den ska vara ett alternativ.

Jag använder Imigran injektionspennor när jag får attacker f.ö, tycker de funkar bäst av alla mediciner jag provat.
 
Jag har haft migrän sedan jag var liten så det är inget nytt. Med åren så har det väl tuffat på och jag har medicinerat med alvedon, naproxen och triptaner. På senare tid har jag haft fler dagar i sträck och därför sökt hjälp. Först VC och när de inte kunde hjälpa mig mer, remiss till neurologen.

Fick prova Amitriptylin, kom upp i 70 mg innan jag slutade då muntorrheten blev för påtaglig och det hjälpte inte heller. Har nu haft blodtrycksmedicin i 3 månader och den hjälper inte heller. Har precis varit migränfri nu i 2 dagar efter att ha haft dagliga anfall under 7 dagar. Efter samtal i går med neurolog så ska jag istället prova Topiramat 1a farma 25 mg (ska upp i 100 mg under 4 veckor). Ett helt nytt läkemedel med inte så roligt biverkningar såg jag. Läkaren berättade inte så mycket heller (inte min ord. då det blev lite "akut" pga jag haft så mycket migrän). Mest bekymrad är jag över depression (haft det tidigare), njursten (dricker dåligt), muntorrheten och sömnproblem som var några av biverkningarna.

Är det någon som ätit Topiramat 1a farma 25 mg? Någon som har annan profylax? Googlar man så hittar jag t.ex. Amovig och botox men inget som lyfts ännu och det verkar som sagt finns lite olika tabletter att prova först...
Jag äter blodtrycksmedicin mot min migrän och det funkar för mig. Men äter också magnesium och är noga med att se till att nackpartiet inte är stelt, så jag får tänka på hur jag tränar. Har insett att tunga lyft ovanför huvudet och pull-ups tex är som att be om migrän.
 
Jag har haft migrän sedan jag var liten så det är inget nytt. Med åren så har det väl tuffat på och jag har medicinerat med alvedon, naproxen och triptaner. På senare tid har jag haft fler dagar i sträck och därför sökt hjälp. Först VC och när de inte kunde hjälpa mig mer, remiss till neurologen.

Fick prova Amitriptylin, kom upp i 70 mg innan jag slutade då muntorrheten blev för påtaglig och det hjälpte inte heller. Har nu haft blodtrycksmedicin i 3 månader och den hjälper inte heller. Har precis varit migränfri nu i 2 dagar efter att ha haft dagliga anfall under 7 dagar. Efter samtal i går med neurolog så ska jag istället prova Topiramat 1a farma 25 mg (ska upp i 100 mg under 4 veckor). Ett helt nytt läkemedel med inte så roligt biverkningar såg jag. Läkaren berättade inte så mycket heller (inte min ord. då det blev lite "akut" pga jag haft så mycket migrän). Mest bekymrad är jag över depression (haft det tidigare), njursten (dricker dåligt), muntorrheten och sömnproblem som var några av biverkningarna.

Är det någon som ätit Topiramat 1a farma 25 mg? Någon som har annan profylax? Googlar man så hittar jag t.ex. Amovig och botox men inget som lyfts ännu och det verkar som sagt finns lite olika tabletter att prova först...
Botox hjälpte lite, framförallt mot spänningar och Amitriptylin (20 mg) mot sömnen. Men min räddning har varit Ajovy. Var helt huvudvärksfri den första månaden efter injektionen, kunde inte tro att det var sant. Från daglig huvudvärk och migränanfall flera gånger i veckan ibland till inget. Efter första månaden hade jag några få anfall (Max 3-4 st) som dock hävdes med Maxalt (mår så illa av Zomig nasal och andra triptaner får jag biverkningar av).

Har haft exakt noll biverkningar av Ajovy och nu tagit det i tre månader. Fortsätter med Botox i nuläget men har halverat Amitriptylinet på försök. Tar paraflex vid behov (hjälper inte mot huvudvärk men tar det förebyggande mot nacksmärta efter träning ibland). Går hos neurolog/neurologsköterska.
 
Senast ändrad:
Jag äter blodtrycksmedicin mot min migrän och det funkar för mig. Men äter också magnesium och är noga med att se till att nackpartiet inte är stelt, så jag får tänka på hur jag tränar. Har insett att tunga lyft ovanför huvudet och pull-ups tex är som att be om migrän.
Jag klarar inte heller tunga lyft (typ pressar) eller pull-ups. Klarar inte heller av riktigt tunga vikter typ att maxa i marklyft.
Har verkligen behövt se över träningen, men samtidigt måste jag också träna för att inte bli stel och få ont och därav sedan huvudvärk.

Tar även Paraflex vid behov, exempelvis om jag känner att jag spänt nacken för mycket efter ridning eller träning exempelvis. För att motverka för mycket träningsvärk i nacke och skuldror.
 
Är det någon som stavgår för att hålla igång nacke och skulderpartiet? Jag är inte så förtjust i gym (läs: vantrivs på gymmet) men brukar istället försöka stavgå i terräng för axlarna och nackens skull. Tycker det är rätt okej faktiskt. Det var neurologen som föreslog stavgång faktiskt.
 
Är det någon som stavgår för att hålla igång nacke och skulderpartiet? Jag är inte så förtjust i gym (läs: vantrivs på gymmet) men brukar istället försöka stavgå i terräng för axlarna och nackens skull. Tycker det är rätt okej faktiskt. Det var neurologen som föreslog stavgång faktiskt.
Stavgår inte men har en övning jag fått av fysioterapeut som är typ som stavgång (men utan stavar då :p ) som aktiverar samma muskelgrupper och samma rörelse med armarna 😊
 
Stavgår inte men har en övning jag fått av fysioterapeut som är typ som stavgång (men utan stavar då :p ) som aktiverar samma muskelgrupper och samma rörelse med armarna 😊
Jag känner mig som en tant där jag kommer med mina stavar, men det bjuder jag på! Och det är effektiva pass att gå en snabb runda i 45 minuter över stock och sten. 😊
 
Andra tips, ursäkta om det blir väldigt självklart för någon: alltid dricka tillräckligt med vatten under dagen, och hålla blodsockret på en jämn nivå.
Jag har även märkt att kvav/ dålig inneluft triggar anfall hos mig, så jag vädrar ofta och gärna. Speciellt i sovrummet.
Bettskena nattetid har också hjälpt mig.

Min neurolog sa att migrän ofta blir värre på sommaren, i synnerhet en het sommar som denna.

Är det någon annan som fått migrän efter covid-vaccination? Jag fick världens dunderanfall efter att jag fick Pfizers vaccin.
 
Andra tips, ursäkta om det blir väldigt självklart för någon: alltid dricka tillräckligt med vatten under dagen, och hålla blodsockret på en jämn nivå.
Jag har även märkt att kvav/ dålig inneluft triggar anfall hos mig, så jag vädrar ofta och gärna. Speciellt i sovrummet.
Bettskena nattetid har också hjälpt mig.

Min neurolog sa att migrän ofta blir värre på sommaren, i synnerhet en het sommar som denna.

Är det någon annan som fått migrän efter covid-vaccination? Jag fick världens dunderanfall efter att jag fick Pfizers vaccin.
Inte migrän men skitjobbig huvudvärk i 10 dagar, konstant dagligen. Trots att jag tog Ajovy samma dag som vaccinationen. Sen efter 10 dagar putsväck. Kände redan efter 15 min att det började värka upp mot nacken på den sidan jag fick sprutan och sen kom huvudvärken efter några timmar.

Ska ta nr två imorgon och hoppas jag slipper 10 dagars värk igen, fått tips att ta ipren och Alvedon innan så ska göra det.
 
Andra tips, ursäkta om det blir väldigt självklart för någon: alltid dricka tillräckligt med vatten under dagen, och hålla blodsockret på en jämn nivå.
Jag har även märkt att kvav/ dålig inneluft triggar anfall hos mig, så jag vädrar ofta och gärna. Speciellt i sovrummet.
Bettskena nattetid har också hjälpt mig.

Min neurolog sa att migrän ofta blir värre på sommaren, i synnerhet en het sommar som denna.

Är det någon annan som fått migrän efter covid-vaccination? Jag fick världens dunderanfall efter att jag fick Pfizers vaccin.
Jag fick migrän dagen efter vaccinationen. Men hade också varit och tränat ett rätt hårt pass samma dag så inte säker på vad som utlöste det 🙈
 
Jag klarar inte heller tunga lyft (typ pressar) eller pull-ups. Klarar inte heller av riktigt tunga vikter typ att maxa i marklyft.
Har verkligen behövt se över träningen, men samtidigt måste jag också träna för att inte bli stel och få ont och därav sedan huvudvärk.

Tar även Paraflex vid behov, exempelvis om jag känner att jag spänt nacken för mycket efter ridning eller träning exempelvis. För att motverka för mycket träningsvärk i nacke och skuldror.
Ja det är verkligen en avvägning att träna lagom och på rätt sätt. Jag behöver också träningen men måste också tänka på hur. Tunga marklyft går dock bra för mig, men du kanske maxar mer än vad jag gör 😅
 
Andra tips, ursäkta om det blir väldigt självklart för någon: alltid dricka tillräckligt med vatten under dagen, och hålla blodsockret på en jämn nivå.
Jag har även märkt att kvav/ dålig inneluft triggar anfall hos mig, så jag vädrar ofta och gärna. Speciellt i sovrummet.
Bettskena nattetid har också hjälpt mig.

Min neurolog sa att migrän ofta blir värre på sommaren, i synnerhet en het sommar som denna.

Är det någon annan som fått migrän efter covid-vaccination? Jag fick världens dunderanfall efter att jag fick Pfizers vaccin.
Jag fick migrän av covid (inte vaccinet, i alla fall inte första sprutan 😬) trots att jag aldrig haft migrän tidigare. Efter över en månad med daglig/konstant migrän och en rad smärtlindrande, triptaner som inte funkade fick jag betablockerare som profylax. Det funkade otroligt bra för mig och tog mig typ omgående till max 7 migrändagar i månaden och över tid ytterligare minskning. Vet inte om det funkade så bra för att jag också hade problem med hög puls?

Det är intressant att läsa att flera av er har problem med att lyfta tungt för att det triggar. Det gör det för mig också, men det triggar andra covidgrejer också så jag hade inte kopplat det till migränen.
 
Andra tips, ursäkta om det blir väldigt självklart för någon: alltid dricka tillräckligt med vatten under dagen, och hålla blodsockret på en jämn nivå.
Jag har även märkt att kvav/ dålig inneluft triggar anfall hos mig, så jag vädrar ofta och gärna. Speciellt i sovrummet.
Bettskena nattetid har också hjälpt mig.

Min neurolog sa att migrän ofta blir värre på sommaren, i synnerhet en het sommar som denna.

Är det någon annan som fått migrän efter covid-vaccination? Jag fick världens dunderanfall efter att jag fick Pfizers vaccin.

Jag fick huvudvärk/migrän direkt på kvällen, sen höll den i sig i 3-4,dygn. Maxdoserade med diklofenak men var knappt så jag stod ut ändå! Sen var huvudet okej i ca ett dygn, sen körde det igång i 4 dygn till.

Jag har migrän/lätt/svår huvudvärk ca 15-20 dagar/månaden så jag är ganska härdad normalt sett, men den här värken efter vaccinet höll på att ta knäcken på mig! Och skyhög feber på det.

Jag fick Astra. Andra sprutan gav noll biverkningar.
 
Hade migrän med aura flera ggr per månad under många år, men numera väldigt sällan. Ett anfall brukade sitta i tre dagar och började alltid med synbortfall och att jag tappade talet/inte fick ihop ord och meningar. Är fortfarande ljus- och ljudkänslig. För mig hjälpte alvedon vid vanlig huvudvärk, men aldrig mot migrän, däremot Sumatriptan om jag hann ta den i god tid. Hade bettskena som hjälpte lite grann.
Har blivit mycket bättre efter att ha blivit av med mycket stress, både att jag hade ett tungt och stressigt jobb och stressigt privat (visste inte ens om att jag var stressad). Går på ett bra ställe med lite hårdare massage som har gjort underverk för nacke och skuldror vilket har gjort mig mjukare och minskat huvudvärk avsevärt. Även gått på käkledsbehandling som hjälpt mycket för hela ansiktet, huvudet och numera behöver jag nästan aldrig använda bettskenan.

Andra saker jag tror har hjälpt mig är att dricka tillräckligt med vatten, vädrar ut ofta så det inte är för varmt (fick alltid dom värsta anfallen när det var uppåt 30grader varmt ute) och försöker undvika att bli bländad av starka lampor tex på jobbet. Även minskad bullernivå upplever jag kan hjälpa.

Hoppas du får hjälp och hittar något som fungerar bättre.
 
Tusan Tack för alla svar!

Väldigt intressant att ta del av hur det fungerar för andra. Migrän är så olika för alla och då behövs såklart olika mediciner :).

Stress, spänd nacke och axlar är ju också nått att tänka på. Stressen finns alltid och jag sitter framför en dator hela dagarna så spänningar finns ju. Har börjat träna och ska även gå till en sjukgymnast för att få lite övningar som passar mig.

Ska absolut tänka på att även dricka mer. Använder alltid solglasögon oavsett väder ute (sol, snö regn) annars kommer migränen.

@Motacilla
Skönt att höra att Topiramat fungerat för dig! Hoppas hoppas att det kan funka. Vilka biverkningar upplevde du och hur länge höll de i?

Värme har jag aldrig tänkt på att det skulle trigga mer, men dricker jag lika mycket som annars och det är varmt så blir det ju lite vätskebrist och sen kanske man är dålig på att äta också pga värmen (blodsocker som åker jojo) så det blir en ond spiral som sen ger migrän.

@quarterranchen Käkledsbehandling lät intressant. Det ska jag föreslå för maken som gnisslar tänker och är spänd i käke och har ofta ont i huvudet.
 
@quarterranchen Käkledsbehandling lät intressant. Det ska jag föreslå för maken som gnisslar tänker och är spänd i käke och har ofta ont i huvudet.
Ja testa det! För mig var det inte bara bra, det kändes nästan som en livräddning, kändes som han lossade på hela ansiktet, nacken, huvudet = helt smärtfri i 5 månader innan jag gick dit igen :up: Har haft mkt problem med att jag biter ihop, gnisslar tänder och får ont av det, bettskena är mer en för att rädda tänderna, men det löste aldrig själva problemet förrän jag upptäckte att det finns käkledsbehandling.
 
Tusan Tack för alla svar!

Väldigt intressant att ta del av hur det fungerar för andra. Migrän är så olika för alla och då behövs såklart olika mediciner :).

Stress, spänd nacke och axlar är ju också nått att tänka på. Stressen finns alltid och jag sitter framför en dator hela dagarna så spänningar finns ju. Har börjat träna och ska även gå till en sjukgymnast för att få lite övningar som passar mig.

Ska absolut tänka på att även dricka mer. Använder alltid solglasögon oavsett väder ute (sol, snö regn) annars kommer migränen.

@Motacilla
Skönt att höra att Topiramat fungerat för dig! Hoppas hoppas att det kan funka. Vilka biverkningar upplevde du och hur länge höll de i?

Värme har jag aldrig tänkt på att det skulle trigga mer, men dricker jag lika mycket som annars och det är varmt så blir det ju lite vätskebrist och sen kanske man är dålig på att äta också pga värmen (blodsocker som åker jojo) så det blir en ond spiral som sen ger migrän.

@quarterranchen Käkledsbehandling lät intressant. Det ska jag föreslå för maken som gnisslar tänker och är spänd i käke och har ofta ont i huvudet.
Nu har jag ätit topiramat i flera år som sagt, så jag kommer inte riktigt ihåg biverkningarna så bra. Men jag minns att jag hade problem i 2-3 veckor i början med att jag kände mig trögtänkt, tappade ord (i synnerhet på andra språk) och kände mig tröttare än vanligt. Men det gav med sig, och neurologen sa att det är ganska vanligt att folk upplever att det är lite jobbigt i början. Så jag stod ut.
Nu har jag inga problem alls.

Mitt bästa tips för att dricka mer är att ha en vattenflaska bredvid datorn och fylla på både på morgonen och efter lunch. Om jag dricker 1 liter under en arbetsdag + nån kopp te (dricker inte kaffe) så är det lagom för mig. Annars dricker jag lätt för lite.

Sjukgymnast är bra för att få bort spänningar i nacken, det har jag haft stor hjälp av. Har även fått hjälp med låsningar i käken. Till det hjälper även min bettskena - har "lärt" musklerna att slappna av nattetid med träningsprogram och skenan.

Jag hade inte heller tänkt på att värmen skulle trigga anfall, och jag gillar när det är varmt, men neurologen sa att det tyvärr är en försvårande faktor för många. Uttorkning, påverkat blodtryck, sämre saltbalans, sämre sömn osv påverkar tyvärr sjukdomen 😕
 
Jag har haft migrän sedan jag var liten så det är inget nytt. Med åren så har det väl tuffat på och jag har medicinerat med alvedon, naproxen och triptaner. På senare tid har jag haft fler dagar i sträck och därför sökt hjälp. Först VC och när de inte kunde hjälpa mig mer, remiss till neurologen.

Fick prova Amitriptylin, kom upp i 70 mg innan jag slutade då muntorrheten blev för påtaglig och det hjälpte inte heller. Har nu haft blodtrycksmedicin i 3 månader och den hjälper inte heller. Har precis varit migränfri nu i 2 dagar efter att ha haft dagliga anfall under 7 dagar. Efter samtal i går med neurolog så ska jag istället prova Topiramat 1a farma 25 mg (ska upp i 100 mg under 4 veckor). Ett helt nytt läkemedel med inte så roligt biverkningar såg jag. Läkaren berättade inte så mycket heller (inte min ord. då det blev lite "akut" pga jag haft så mycket migrän). Mest bekymrad är jag över depression (haft det tidigare), njursten (dricker dåligt), muntorrheten och sömnproblem som var några av biverkningarna.

Är det någon som ätit Topiramat 1a farma 25 mg? Någon som har annan profylax? Googlar man så hittar jag t.ex. Amovig och botox men inget som lyfts ännu och det verkar som sagt finns lite olika tabletter att prova först...
Jag har nog ätit varenda förebyggande medicin som finns, men enbart märkbar effekt på biverkningar.

För ett par år sedan fick jag remiss till en underbar neurolog som tog mig på allvar. Vi började med botox var 10:e vecka, jag fick 42 stick kring huvud och nacke. Fungerade kanske något i början men efter ett tag avtog effekten. Plus att jag är extremt stickrädd så det blev nästan mer migrän direkt innan och efter besöket.

Har sedan ett par månader tillbaka fått injektioner med Ajovy. För mig tycks det funka skapligt! Gick ifrån 14-18 dagar med diverse smärtlindrande tabletter till nu 4-6 dagar. Sticket sätter min sambo i en magvalk och det drar inte igång någon ångest eller oro 👍
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 130
Senast: Coop
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 523
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har haft mycket huvudvärk och som har lyckats lindra eller bota den? Jag börjar känna mig lite uppgiven och...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 614
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 139
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp