Profylax migrän

Jag har haft migrän sedan jag var liten så det är inget nytt. Med åren så har det väl tuffat på och jag har medicinerat med alvedon, naproxen och triptaner. På senare tid har jag haft fler dagar i sträck och därför sökt hjälp. Först VC och när de inte kunde hjälpa mig mer, remiss till neurologen.

Fick prova Amitriptylin, kom upp i 70 mg innan jag slutade då muntorrheten blev för påtaglig och det hjälpte inte heller. Har nu haft blodtrycksmedicin i 3 månader och den hjälper inte heller. Har precis varit migränfri nu i 2 dagar efter att ha haft dagliga anfall under 7 dagar. Efter samtal i går med neurolog så ska jag istället prova Topiramat 1a farma 25 mg (ska upp i 100 mg under 4 veckor). Ett helt nytt läkemedel med inte så roligt biverkningar såg jag. Läkaren berättade inte så mycket heller (inte min ord. då det blev lite "akut" pga jag haft så mycket migrän). Mest bekymrad är jag över depression (haft det tidigare), njursten (dricker dåligt), muntorrheten och sömnproblem som var några av biverkningarna.

Är det någon som ätit Topiramat 1a farma 25 mg? Någon som har annan profylax? Googlar man så hittar jag t.ex. Amovig och botox men inget som lyfts ännu och det verkar som sagt finns lite olika tabletter att prova först...
Jag har provat allt. Inget funkar.

Två år hade jag aimovig innan effekten började avta. Nu har jag tagit Ajovy I ett år och den funkar helt okej. Nu är jag nere på bara 4-5 anfall i månaden.

Men det finns ingen medicin som funkar 100% för alla, så vissa, som jag, dras med denna skitsjukdom för livet.

Jag hade haft svår migrän I 27 år innan jag fick aimovig, så neurologen sa att det är svårt att få bort nåt så ingrott
 
Hej!
Tänkte jag skulle uppdatera hur det gick då många har problem med migrän. Jag provade diverse olika tabletter utan resultat. För snart 4 månader sedan fick jag prova Aimovig och det har mer än halverat mina anfall. Som värst hade jag 17 anfall på en månad och hade då panik då det eskalerade och blev oftare. 8 migrän eller huvudvärksanfall i januari och nu när jag tittar på listan så är jag uppe i 3-4 stycken hitintills för februari. Jag blir heller inte lika trött efter ett anfall som tidigare. Var det ett kraftigt som jag ändå lycktas häva relativt snabbt så var jag trött dagen efter också.

Ska ta min fjärde spruta i helgen och håller tummarna för att det fungerar så länge som möjligt. Såg att någon hade haft det i 2 år och sen att effekten hade avtagit. Har inte haft några biverkningar alls, bara lite ömhet vid själv injektionsstället i några timmar.

Det är så underbart att äntligen ha hittat något som förhoppningsvis kommer att fungera över en lång tid framöver!
 
Hej!
Tänkte jag skulle uppdatera hur det gick då många har problem med migrän. Jag provade diverse olika tabletter utan resultat. För snart 4 månader sedan fick jag prova Aimovig och det har mer än halverat mina anfall. Som värst hade jag 17 anfall på en månad och hade då panik då det eskalerade och blev oftare. 8 migrän eller huvudvärksanfall i januari och nu när jag tittar på listan så är jag uppe i 3-4 stycken hitintills för februari. Jag blir heller inte lika trött efter ett anfall som tidigare. Var det ett kraftigt som jag ändå lycktas häva relativt snabbt så var jag trött dagen efter också.

Ska ta min fjärde spruta i helgen och håller tummarna för att det fungerar så länge som möjligt. Såg att någon hade haft det i 2 år och sen att effekten hade avtagit. Har inte haft några biverkningar alls, bara lite ömhet vid själv injektionsstället i några timmar.

Det är så underbart att äntligen ha hittat något som förhoppningsvis kommer att fungera över en lång tid framöver!
Jag har nu haft Ajovy i snart ett år och för mig fungerar det toppen, i kombination med botox var 10:e vecka.
Verkar också ha hittat en bra balans med träningen så behöver mycket mer sällan ta paraflex i förebyggande syfte (mot träningsvärk som sedan utlöser huvudvärk).
Hoppas att det fortsätter hålla i sig både för dig och mig!
 
Jag har inte testat så många mediciner pga interaktion med andra läkemedel som jag måste ta, men har nästan helt eliminerat värre anfall genom att göra andra förändringar;
-Alltid solglasögon, med riktigt bra glas (typen man köper för många tusenlappar hos optikern 🙄) och skydd mot ströljus på sidorna. Även hatt eller keps om det är soligt.
-Undviker en del livsmedel, tex mörk choklad och lagad ost (och en hel del rödviner 😔), framförallt om jag redan är nedsatt av andra skäl.
-Tränar noggrant, måste hålla cirkulation i skuldror och nacke, men kan inte maxa. Absolut inte maxa bänkpress eller andra liggande lyft, det skickade mig med ambulans pga misstänkt stroke sist...
-Stretcha käken innan sänggående, och gärna någon gång på dagen om jag jobbar vid datorn.
-Och sen det självklara; bra sömn (melatonin har gjort underverk!), hålla nere stressnivån, inte gå för länge utan mat, vara vaksam på blodtrycket, och givetvis bryta all aktivitet vid första aurakänning.

För mig har även akupunktur gett bra effekt, jag gissar att en hel del av min migrän triggas av spänning.

Nu är ju jag betydligt lindrigare drabbad än många andra, men jag kommer ihåg hur många sjukdagar jag ändå hade innan jag fattade hur viktigt det var framförallt att vara försiktig med ljus.
 
Jag har haft aimovig men effekten avtog. Bytte till ajovy för ett år sen. Nu har jag ungefär fyra anfall istället för +15 i månaden.

Nu ska jag försöka bli av med de sista fyra genom att ta alla tre sprutor på en gång och sen ta nästa trippeldos om tolv veckor. Detta ska vara mer effektivtoch de gör ofta så I USA enligt min neurolog som speccat på migrän
 
Jag har inte testat så många mediciner pga interaktion med andra läkemedel som jag måste ta, men har nästan helt eliminerat värre anfall genom att göra andra förändringar;
-Alltid solglasögon, med riktigt bra glas (typen man köper för många tusenlappar hos optikern 🙄) och skydd mot ströljus på sidorna. Även hatt eller keps om det är soligt.
-Undviker en del livsmedel, tex mörk choklad och lagad ost (och en hel del rödviner 😔), framförallt om jag redan är nedsatt av andra skäl.
-Tränar noggrant, måste hålla cirkulation i skuldror och nacke, men kan inte maxa. Absolut inte maxa bänkpress eller andra liggande lyft, det skickade mig med ambulans pga misstänkt stroke sist...
-Stretcha käken innan sänggående, och gärna någon gång på dagen om jag jobbar vid datorn.
-Och sen det självklara; bra sömn (melatonin har gjort underverk!), hålla nere stressnivån, inte gå för länge utan mat, vara vaksam på blodtrycket, och givetvis bryta all aktivitet vid första aurakänning.

För mig har även akupunktur gett bra effekt, jag gissar att en hel del av min migrän triggas av spänning.

Nu är ju jag betydligt lindrigare drabbad än många andra, men jag kommer ihåg hur många sjukdagar jag ändå hade innan jag fattade hur viktigt det var framförallt att vara försiktig med ljus.
Ljus är en stor trigger för mig. Alltid solglasögon på så fort jag går utanför ytterdörren, oavsett väder (regn, snö, solsken). Även inomhus om ljuset är för starkt.
Stressen kan jag inte komma ifrån men hoppas att den ska bli lite mindre under våren. Även sömnen går i perioder, oftast sover jag relativt bra.
Träna är jag så vansinnigt dålig på så det har jag "lagt på hyllan".
Bettskena har jag införskaffat men det var pga artros i käken, men vet att jag sitter och biter ihop när jag jobbar framför datorn så hoppas att det kan göra att käken blir lite bättre också.
Något livsmedel har jag inte hittat något som triggar utan för mig är det mest sömnbrist, ljus och stress i viss mån.
Därför är sådana här trådar så bra eftersom vi är olika och man kan få tips om saker som man kanske inte har tänkt på tidigare och då försöka göra en förändring!
 
Jag har haft aimovig men effekten avtog. Bytte till ajovy för ett år sen. Nu har jag ungefär fyra anfall istället för +15 i månaden.

Nu ska jag försöka bli av med de sista fyra genom att ta alla tre sprutor på en gång och sen ta nästa trippeldos om tolv veckor. Detta ska vara mer effektivtoch de gör ofta så I USA enligt min neurolog som speccat på migrän
Det ska jag komma ihåg om det är så att effekten avtar! Spännande.
 
Jag har nu haft Ajovy i snart ett år och för mig fungerar det toppen, i kombination med botox var 10:e vecka.
Verkar också ha hittat en bra balans med träningen så behöver mycket mer sällan ta paraflex i förebyggande syfte (mot träningsvärk som sedan utlöser huvudvärk).
Hoppas att det fortsätter hålla i sig både för dig och mig!
Visst är det härligt när man hittat något som fungerar (även om det inte är 100 %). Hoppas att det håller i sig för dig!
 
Vissa personer skapar ju också antikroppar så att medicinen slutar funka. Då byter man preparat. Jag tror att det blev så med aimovig för mig

Kl

Idag tog jag alla tre doser. Mår ok
Ahh, okej, det visste jag inte. Då förstår jag problemet. Hoppas du fortsätter att må bra. Låter lite läskigt att ta alla tre samtidigt :nailbiting:
 
Jag har migrän och har haft i många år nu. Har testat Candesartan utan tillräcklig effekt, Topiramat (har epilepsi) som hade viss effekt men inte nog mot migränen och så nu botox och Candesartan sedan några år tillbaka. Har mellan 2 och 4 anfall per månad nu, med större lutning åt 2hållet än 4, istället för mångamånga tidigare. Även själva huvudvärken har blivit bättre, huvudvärk som jag har jätteofta. Botoxen har även gjort att anfallen är kortare i längd och minskat i intensitet, även om jag ibland ligger i min säng och gråter mellan kräkperioderna av smärtan och önskar jag vore död så är det så mycket mer överkomligt nu än tidigare. Det var inget liv då. Var så rädd för att få migrän, att varje huvudvärk skulle bli migrän, att migränen inte skulle släppa "i tid" osv. Det fanns inget slut, inte som i dag.

Jag är fortfarande trött på min migrän och har fortfarande svårt att hantera den, men på något vis känns det ändå lättare för jag vet att det inte inträffar mer än 2-4 gånger per månad och inte varar på samma vis som tidigare och det är det som gör att jag tar mig igenom anfallen när de väl kommer.

Hemarbetet måndag och fredag under 2021 har visat sig vara jättebra för min hälsa generellt och för migränen tydligt och jag har försökt få chefen att förstå att det faktiskt behövs, det kan vara så att jag får börja med att jobba hemma igen från fredag nästa vecka, vilket jag hoppas fungerar och gör att både migränanfallen blir färre igen, men även epilepsianfallen och huvudvärken minskar i mängd.
 
Jag har migrän och har haft i många år nu. Har testat Candesartan utan tillräcklig effekt, Topiramat (har epilepsi) som hade viss effekt men inte nog mot migränen och så nu botox och Candesartan sedan några år tillbaka. Har mellan 2 och 4 anfall per månad nu, med större lutning åt 2hållet än 4, istället för mångamånga tidigare. Även själva huvudvärken har blivit bättre, huvudvärk som jag har jätteofta. Botoxen har även gjort att anfallen är kortare i längd och minskat i intensitet, även om jag ibland ligger i min säng och gråter mellan kräkperioderna av smärtan och önskar jag vore död så är det så mycket mer överkomligt nu än tidigare. Det var inget liv då. Var så rädd för att få migrän, att varje huvudvärk skulle bli migrän, att migränen inte skulle släppa "i tid" osv. Det fanns inget slut, inte som i dag.

Jag är fortfarande trött på min migrän och har fortfarande svårt att hantera den, men på något vis känns det ändå lättare för jag vet att det inte inträffar mer än 2-4 gånger per månad och inte varar på samma vis som tidigare och det är det som gör att jag tar mig igenom anfallen när de väl kommer.

Hemarbetet måndag och fredag under 2021 har visat sig vara jättebra för min hälsa generellt och för migränen tydligt och jag har försökt få chefen att förstå att det faktiskt behövs, det kan vara så att jag får börja med att jobba hemma igen från fredag nästa vecka, vilket jag hoppas fungerar och gör att både migränanfallen blir färre igen, men även epilepsianfallen och huvudvärken minskar i mängd.
Det är alltid svårt när man annan underliggande problematik att hitta en balans som man kan acceptera hur mycket och ofta man "kan må dåligt". Känner igen de jobbiga tankarna kring att få migrän, har dock varit förskona från kräkningar. Min mamma har mycket värre, typ som dina anfall och det har hänt att hon fått åka in till sjukhuset för att få mer hjälp med smärtlindring. Nej usch migrän är verkligen fruktansvärt. Men som med många "sjukdomar" som inte syns så förstår inte alltid den man möter (vän, familj, chef osv) vilket helvete det kan vara och är heller inte intresserad av att förstå.
 
En vän har en jaderoller som hen kör över tinningarna, käken och baksidan huvudet när den känner av att en migränanfall är på väg efter träning eller ha suttit för mycket. De små hårda ”piggarna” gör tydligen under och kan mildra enormt när det handlar om ju överansträngning.
 
En vän har en jaderoller som hen kör över tinningarna, käken och baksidan huvudet när den känner av att en migränanfall är på väg efter träning eller ha suttit för mycket. De små hårda ”piggarna” gör tydligen under och kan mildra enormt när det handlar om ju överansträngning.
Oj. Jag har faktiskt extremt svårt att tro att det funkar mot migrän
 
Det är alltid svårt när man annan underliggande problematik att hitta en balans som man kan acceptera hur mycket och ofta man "kan må dåligt". Känner igen de jobbiga tankarna kring att få migrän, har dock varit förskona från kräkningar. Min mamma har mycket värre, typ som dina anfall och det har hänt att hon fått åka in till sjukhuset för att få mer hjälp med smärtlindring. Nej usch migrän är verkligen fruktansvärt. Men som med många "sjukdomar" som inte syns så förstår inte alltid den man möter (vän, familj, chef osv) vilket helvete det kan vara och är heller inte intresserad av att förstå.
Att kräkas när man har migrän är verkligen ingen höjdare alltså, det är väl få gånger det är en höjdare att kräkas i och för sig, men just när man har migrän vill man ju bara ligga alldeles stilla. Smärtan som uppstår när man kräks känns som om någon slår sönder huvudet innifrån. Nu har jag tabletter mot illamående, vilket många gånger är ren och skär befrielse! Jag kräker inte lika mycket. Eller ja, kroppen tar inte till metoden lika mycket- magen är ju tom och ändå hänger man där som om det fanns något att få ut!

Det allra bästa med migrän är när den är på väg bort! Man ligger där i sängen utmattad och känner hur hjärnan inte smärtar på samma vis längre och att ljuset kommer åter i tankarna, då tänker jag ibland "tack gode Gud, äntligen!". Den känslan är så bra, för då vet jag att det blir bättre!

Förståelse är svårt ja. Det är ju bara lite huvudvärk, det har vi alla haft någon gång. Eller? Hur beskriver man det för någon som knappt ens haft huvudvärk liksom? Min mamma är nu 72 och förra året hade hon intensiv huvudvärk pga sitt höga blodtryck och efter covidvaccin. DÅ först insåg hon hur vi med migrän känner oss sa hon, det var så tufft att ha så ont tyckte hon. Hon har aldrig annars ont i huvudet och har inte riktigt tagit det på allvar. Bättre sent än aldrig, sa jag till henne då och flinade lite, och bad henne vara noga med sin blodtrycksmedicin så hon inte fick tillbaka sin huvudvärk. Det skulle hon absolut vara eftersom hon inte ville ha sådan huvudvärk.... ;)
 
Oj. Jag har faktiskt extremt svårt att tro att det funkar mot migrän
Det kan nog fungera vid huvudvärk som kanske kan leda till migrän, men inte mot migrän. Precis som jag gör rörelser för nacke, rygg och axlar. Det påverkar i huvudsak spänningshuvudvärken jag också har och den kan ju ibland leda till migrän. Men migrän som sådan påverkar det ju inte.
 
Det kan nog fungera vid huvudvärk som kanske kan leda till migrän, men inte mot migrän. Precis som jag gör rörelser för nacke, rygg och axlar. Det påverkar i huvudsak spänningshuvudvärken jag också har och den kan ju ibland leda till migrän. Men migrän som sådan påverkar det ju inte.
Du förklarade hur jag menade bättre än vad jag gjorde. Tack! Det handlar om ”damagecontrol” innan det det bryter ut, eller kanske tom att handlar om att köra efter en träning för att minska risken den ska bli problem. Hen måste träna visst för att inte bli sämre men triggar migrän med träning också.
 
Jag har haft aimovig men effekten avtog. Bytte till ajovy för ett år sen. Nu har jag ungefär fyra anfall istället för +15 i månaden.

Nu ska jag försöka bli av med de sista fyra genom att ta alla tre sprutor på en gång och sen ta nästa trippeldos om tolv veckor. Detta ska vara mer effektivtoch de gör ofta så I USA enligt min neurolog som speccat på migrän
Står även i bipacksedeln till Ajovy att man kan ta tre sprutor på en gång.
Hoppas det funkar för dig!
 
Mössa.
Mitt huvud får inte bli kallt.
Efter en period av högt blodtryck efter covid-19 och medicinering mot det i 3 månader så har min migrän minskat radikalt.
Men jag får inte glömma mössan.
Mössa, shorts och foppatofflor.
 
Vilken typ av migrän har du? Har du auramigrän och huvudvärk? Eller huvudvärk endast?
Efter min hjärnblödning har jag flera typer av huvudvärk. Dels i hjärnhinnorna, samt djupt inne i nacken där min hjärnblödning uppstod. Utöver det får jag spänningshuvudvärk av de två tidigare.
Jag har ätit antidepp mot stress. Stress för att få ny hjärnblödning och stress för smärtan. Till det även Saroten. De fungerade måttligt. Men alla mediciner kommer med biverkningar och nu har jag tvärt fått avbryta. Under tiden jag fick Saroten, kom jag igång med lätt träning.
Innan hjärnblödning, perioder med kraftig huvudvärk. Tog då alltid två Ipren. På det blev jag helt återställd, tills nästa anfall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Coop
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 554
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har haft mycket huvudvärk och som har lyckats lindra eller bota den? Jag börjar känna mig lite uppgiven och...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 617
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 150
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp