Prognos för häst med knäledsinflammation...?

O

Onnie

Hur ser en prognos ut för en unghäst ( 5 år) ut med konstaterad knäledsinflammation?

Hon har fått cortison o tuppkam, strikt boxvila 1 dygn efter behandling, därefter vistelse i hage där hon är som lugnast o lugna skritt promenader ca 15-20 minuter.

Återbesök om 4 veckor...!

En häst som i det här fallet...kan en sån häst gå fullt ut? Hon är en nsv brukshäst o är tänkt som kör- och ridhäst...!
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Min erfarenhet är att det beror på vilken vet. du frågar. Jag har ett sto som visserligen är äldre än din som har haft en rad kotledsinflammaioner. Vi har behandlat och behandlat och vi kollar rent rutinmässigt var 6e månad. Nu var hon frisk sist och snart ska vi dit igen. Under de tre åren som jag haft henne har hon varit behandlad 4 ggr (tidigare ägare inget slls men de gick å andra sidan aldrig till vet. så om har haft bekymmer då oxå vet jag inte) och jag har tävlat och tränat från knappt lc nivå till LA. Min häst går alltså fullt ut trots flera inflammationer. Först och främst ör du prata med din vet. om prognosen. Men jag kan ju berätta vad jag gjort: som sagt kollar var 6 månad, ger glucosamin och linfar med Back on Track. För ett år sedan bytte jag även hovis och ändrade skoningen till att tåriktas och gå med äggbarsko och sen dess har hon varit frisk (kollad 2 ggr sen dess). Det är vad jag har gjort. Hoppas du fick lite hjälp av mitt svar och lycka till!
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Min fick sin första som tvååring, som treåring hoppade hon 8-7 på treårs och som fyraåring 6-6 på kvaliten och ett år senare var hon avlivad.

Men det kunde lika gärna ha gått vägen, hon fick erlichios och annat skräp och kunde inte hållas igång = då höll det inte.

Med noggrann konvalescens och inga direkta vilor och kolla upp minsta lilla, så skulle inte jag se några problem utefter vad vi har läst här.
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Aj aj aj...va synd att det inte höll för din häst...! :(

Nu ska man väl inte måla fan på väggen utan låta det ha sin gång o låta henne vara konvalecent ett tag o verkligen försöka få det att läka ut men risken är alltså hög att det kommer tillbaka?

Vad krävs egentligen för att en sådan typ av skada ska vara tillräckligt omfattande för att en ev avlivning ska vara på tapeten?! (vill inte ens tänka tanken men ibland måste man...)

Är detta ärftligt? Rasbetingat?

Jag är ett sånt blåbär på sånt här...! :crazy:
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Min gick omkull och så växte hon ju fortfarande, erlichiosen hjälpte inte och sen fick hon streptokocker på slutet som gjorde att jag inte kunde rida och då höll det inte ihop. Fick en pålagring och hade ärr i patella.
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Okej...det va alltså inte bara inflammationen som spökade alltså!
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Ja det är säkert väldigt olika.
Min första häst fick kotledsinflammation båda fram och knäled ena bak.
Gick på behandling i 2 år (blev friskförklarad in i mellan) innan vi gav upp och hon fick vandra vidare. Hon var 9 år då (fbl/hbl)

Var inga problem att få henne utdömd, fast det var vet som föreslog det.

Ärftligt tror jag inte, men ras betingat tror jag.
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Hej!

Fram eller bak? Jag antar att du menar bak, eftersom hästen egentligen bara har knän där.
Min tjej hade knäledsinflammation i båda bak som 7-åring och efter 3-4 sprutningar med cortison och nåt mer (tro jag iaf det var.. länge sen), blev hon bra och vi har inte haft några som helst problem från knäna.

Men det beror nog på hur länge dom haft inflammationen och om det bildats några "dumma" pålagringar. Min har snälla pålagringar som inte påverkar henne alls!

/ Lavinia
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

De har faktiskt knän fram också;)

Hur prognosen är kan jag tyvärr inte svara på...
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

min häst är ju äldre 16 år, han har vilat i ca 1 år innan jag nu sakta sätter i gång honom. har nu ridit ca 8 mån och än så länge ok.
vi har skrittat mycket, suttit av i upp och nerförbackar, ingen paddock eller tunga underlag. han får dessutom glukosamin.
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

I just det här specifika fallet är det knäna där bak som det gäller :D o enligt veterinären så är det på ett tidigt stadium...inga fula cystor eller pålagringar än så länge...så det kanske bådar gott!?
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Nej hästar har faktiskt bara knän bak.

Kanske dags att läsa på lite på anatomin...
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Hur som helst...det är i bakbenen som inflammationen sitter i iallafall! :D Jag kanske också ska läsa på anatomin lite grann! :o
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Ja enligt ATG veterinärer och andra så finns det definitivt även framknän iallafall : )
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

De har faktiskt knän fram också;)

Hur prognosen är kan jag tyvärr inte svara på...

Hej!

Nej, rent anatomiskt har dom handleder fram =carpus = det vi kallar "framknä", men alltså egentligen bör kallar "handled" eller rätt och slätt carpus. Inte det minsta likt ett knä är jag rädd, varken i byggnad eller funktion.

/ lavinia, läst ganska mycket anatomi, på både häst och människa och därför synnerligen skadad av det.
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Man har ju hört mkt om både knä- och kotledsinflammationer...! Hur många gånger ska de "behöva" få det innan man anser att det inte går att rädda dom?
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Hej!

Det beror nog på hur allvarliga de är, hur halt hästen är och hur mycket tid och pengar ägaren är villig att lägga ner. Min fick ju 3 eller 4 sprutor innan hon blev bra, men endast en behandlingsomgång. Antar att hade det blivit fler behandlingsomgångar och hon återkommande blivit dålig igen och igen hade vi nog fått ge upp..

Men som sagt.. Det beror nog på.

/ Lavinia
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

3-4 sprutor för en behandling är enligt mina veterinärer ganska standard, beroende på hur långt gången en inflammation är.

KL
däremot så behandling pga insjuknande upprepade gånger, är mycket upp till vad ägaren vill med hästen, veterinären, samt försäkrings bolaget, men framför allt vad man kan här-röra de återkommande inflammationerna till. finns det pålagringar och annat som är orsaken, brukar man ju titta på detta och göra en bedömning utifrån detta ang. troligheten att hästen fungerar.
 
Sv: Prognos för häst med knäledsinflammation...?

Min häst har fått knäledsinflammation i bakbenet. Han går lite konstigt med det (har gjort det länge) och nu konstaterade vi att det var just inflammation. Var inne i förrgår för återbesök, han var mycket bätte, men inte helt bra så nu går han i en liten hage i 3 dagar, sedan får han gå i stor. Leds 15 min /dag i en vecka och sedan skrittas 30 min om dagen på rakt spår. Återbesök igen om 3 veckor. Han är 14 år men han inte haltat på det benet. så vi får se hur det går.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 113
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 427
Senast: Pannica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp