Bukefalos 28 år!

Programmering!

B

**BORTTAGEN**

Någon som skulle kunna hjälpa mig med lite koder och sådär? JAVA?
 
Behöver hjälp med att få fram lite kod till ett program jag ska köra i JCreator. Nåt du e en fena på möjligtvis?
 
Det e själva kodningen jag har problem med. E nybörjare på JAVA o har svårt o komma in i hur man ska bygga upp allt o vad för koder man ska skriva o varför o så...
 
Jag är absolut ingen expert på java-programering, rätt mycket nybörjare själv, men kanske kan jag hjälpa till med något? Läser du någon kurs nu eller har du programerat förut?
Är det java-script du vill göra t.ex. till en hemsida eller ett helt javaprogram?

Skapa först en mapp där du sedan skapar och sparar din javafil på t.ex. Hello.java. Skriv sedan koden t.ex. den nedan angivna.

Det klassiska för ett första program är väl att skriva så här ("//" = Utkommenteringstecken):

---------------
class Hello{
//Klassen heter Hello. Filen skall ha sparats som Hello.java då Hello är klassen som main-metoden körs i.

public static void main(String[] args){
//Här anropar du "den första" konstruktorn som används för att skapa själva "programmet" - förenklat uttryckt. Du skapar en String-array som heter args.

System.out.println("Hello world!");
//System.out är en metod för att skriva ut.

}//Stänger konstruktorn
}//Stänger klassen

--------------------------

Java består av klasser som innehåller olika metoder. En klass kan du se som en mall som du sedan skapar kopior av - förenklat uttryckt.

Använd API-biblioteket för att söka bland klasser och metoder. Finns på nätet och går att ladda hem till din dator.
API-bibl: http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/

Glöm inte att kompilera din kod innan du kör den.

Java är så pass stort, så det är svårt att hjälpa mer än så här, om du inte har ett specifikt problem att fråga om.

/V
 
Tackar för svaret!
Men där när man ska anropa konstruktorn, hur skriver man då egentligen?
Å om man ska anropa en instansmetod, hur ser det då ut?
 
Det här är ett exempel på en konstruktor:

public static void main(String[] args){
}

Den måste alltid finnas med för annars går det inte att starta programmet.

Det här är ett ex. på en instansmetod som returnerar höjd * längd:

public int area(){
return hojd*langd;
}

Jag har försökt besvara dina frågor, men svaren kan skrivas ut väldigt mycket mer och variationerna är oändliga. Det är nästan en omöjlighet att förmedla hur java fungerar i ett forum, ens logiskt, utan det måste du läsa dig till.

Du kan testköra programmet i mitt förra svar. Då är det viktigt att du tar med alla parenteser och stora/små bokstäver för att det ska fungera. Glöm inte att kompilera det innan.
//Text som står direkt efter de båda snedstrecken är utkommenteringstecken för att förklara koden. (Man gör så i programmeringen för att andra programmerare ska förstå vad koden gör - eller man själv ska minnas.) Den behöver du inte ta med nu om du inte vill.

Det finns många bra böcker ex.vis. "Java direkt med swing" av Jan Skansholm.

/V
 

Liknande trådar

IT & mobiler Är det någon mer vars Facebook strular nu? Jag blev plötsligt utloggad och kan inte logga in igen. Står att en kod har skickats till...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 277
Senast: Tora
·
IT & mobiler Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet. Jag har ju som ni kanske kan...
Svar
12
· Visningar
556
Senast: tgd
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
829
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Örebroare, kan ni ge lite busshjälp
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp