Programridnings-problem..

B

Beauty_Boss

Hej! Jag har alltid värsta problemen med att rida program. När jag värmer upp innan så går Boss (min ponny) jättefint och lugnt, men på en gång jag börjar i programmet (även om det är träning) så slutar han nästan att bjuda ovh det ända jag tänker på är att rida rätt väg. Jag blir hård i handen och då spänner han sig och så spänner jag mig. Hur ska jag göra? Det är så hopplöst eftersom han är så himla fin annars.. :( Men nu när snön är nästan borta så kan man ju använda paddocken och då ska jag försöka lite programträning så ofta jag kan. Boss älskar verkligen att visa upp sig, speciellt sina ökade gångarter ;) Då bjuder han, haha.
Elin
 
Sv: Programridnings-problem..

Jag tycker att du ska göra mycket halvhalter i programmen, om det är långa "transportsträckor" kan du göra dessa inann hörnen (då ser dommaren heller inte så lätt om han går på böjt spår i de ögonblicket) och gör små omärkbara tempoväxlingar, eftersom att han gillar ökningar.
Förbered även rörelserna noga, så att han verkligen e "på hugget" när rörelsen kommer.
tex. Öka som att du skulle göra en ökning, men var stadig i handen och gör en halvhalt.
På det sättet kommer han att vara aktiverad under programmets gång.

Försök (även fast de e svårt i början) att inte abra fokusera på vägarna och formen, försök bra slappna av och känna att Boss också gör det, då går han troligtvis också i en avslappnad form som gör att det blir lättare med vägarna och sitsen och hela paketet :D

Vet att det låter lätt när jag förklarar, gör så och allt löser sej :p så ere juh tyvärr inte i verkligheten.. de tar juh ca. 10 tävlingar för en själv att få in tävlingsrutin så att man kan slappna av och göra sitt bästa..
Så det är nog bara att träna på och rida massa programmträningar där de inte e samma press på sej, som de e på större tävlingar..

Lycka till.. Elin :) Vi ses på Brolöten ;)
 
Sv: Programridnings-problem..

Tack så jättemycket för tipsen! Ska testa det nästa gång jag rider program, jag vet själv att jag ofta spänner mig, speciellt i galoppen då jag har varit lite rädd för det (det var länge sedan, men det sitter i). Det är så himla lätt att bli stressad, jag har alltid trott att det bara är att styra och hålla hästen på tygeln, men det är så himla mycket mer! Det som jag inte får ordning på Innan Brolöten får jag nog ordning på när jag väl är där! :D
Elin
 
Sv: Programridnings-problem..

Har kommit på att det går bättre för mig på Lång bana, då hinner man tänka mer, och förbreda rörelserna bättre ;) Speciellt eftersom Boss har så stora gångarter.
Elin
 
Sv: Programridnings-problem..

Ett bra sätt är oxå att springa programet hemma tills det sitter i ryggmärgen.
Man ska rida programet utan att tänka på var man är eller vart man ska, Det ska bara gå av sig självt. Fattar du vad jag menar?
Jag anser att det är inte för än då man kan rida et program så bra man bara kan.
Går programet av sig självt har man tid på sig att göra halvhalter och allt annat man ska hinna. Då kan man var fokuserad på hästen och sig själv.
Hoppas du förstår vad jag menar för det gör sån stor skillnad!
 
Sv: Programridnings-problem..

Jag har haft exakt samma problem, det enda som hjälpte mig var att träna, träna o träna. Ju längre du o din ponny kommer desto säkrare blir du på att du kan din grej o då kommer du inte spänna dig så han slutar bjuda. Been there, done that lixom ;)
Jag red program varje fredag förrut, två-fyra gånger beroende på vilket program det var jag skulle rida. Sen när jag vart säkrare behövde jag inte rida lika mycket, men red iaf ett program/vecka. Så fort alla moment i de lätta programmen sitter på min vingelpelle börjar jag med det igen, fungerar superbra! Lycka till!
 
Sv: Programridnings-problem..

Beauty_Boss skrev:
Hej! Jag har alltid värsta problemen med att rida program. När jag värmer upp innan så går Boss (min ponny) jättefint och lugnt, men på en gång jag börjar i programmet (även om det är träning) så slutar han nästan att bjuda ovh det ända jag tänker på är att rida rätt väg. Jag blir hård i handen och då spänner han sig och så spänner jag mig. Hur ska jag göra? Det är så hopplöst eftersom han är så himla fin annars.. :( Men nu när snön är nästan borta så kan man ju använda paddocken och då ska jag försöka lite programträning så ofta jag kan. Boss älskar verkligen att visa upp sig, speciellt sina ökade gångarter ;) Då bjuder han, haha.
Elin
Du skulle ha sett mig när jag red ett LC för min ridinstruktör på en av ridskolanshästar (inte tävling). Jag kände att hon var het på uppvärmningen men det gick inte att göra något åt :eek:
Så när jag började rida programmet gick hon som en ångvält, vi missade nästan hälsningen i början för att hon inte stannade direkt! Man skulle glp en 15 m volt sedan fortsätta långsidan upp sedan bryta av till trav i hörnet trava till nästa hörn och vända snett igenom :crazy:
Vi galopperade upp, vi fortsatte i galopp, vi vände snett igenom i ÖKAD galopp... Nästan hela programmet reds i mer eller mindre sken....
 
Sv: Programridnings-problem..

horsefreak skrev:
Ett bra sätt är oxå att springa programet hemma tills det sitter i ryggmärgen.
Man ska rida programet utan att tänka på var man är eller vart man ska, Det ska bara gå av sig självt. Fattar du vad jag menar?
Jag anser att det är inte för än då man kan rida et program så bra man bara kan.
Går programet av sig självt har man tid på sig att göra halvhalter och allt annat man ska hinna. Då kan man var fokuserad på hästen och sig själv.
Hoppas du förstår vad jag menar för det gör sån stor skillnad!

Okej, det var ett bra tips ;) När jag red program sist (typ 1 vecka sedan) så hade jag ju inte ridit program sedan i somras :p Ska springa lite program när jag får tid :)
Elin
 
Sv: Programridnings-problem..

Breccia_ skrev:
Jag har haft exakt samma problem, det enda som hjälpte mig var att träna, träna o träna. Ju längre du o din ponny kommer desto säkrare blir du på att du kan din grej o då kommer du inte spänna dig så han slutar bjuda. Been there, done that lixom ;)
Jag red program varje fredag förrut, två-fyra gånger beroende på vilket program det var jag skulle rida. Sen när jag vart säkrare behövde jag inte rida lika mycket, men red iaf ett program/vecka. Så fort alla moment i de lätta programmen sitter på min vingelpelle börjar jag med det igen, fungerar superbra! Lycka till!

Jo, ibland känns det Helt hopplöst ;) Skönt att veta att någon har haft samma problem som jag själv.
Elin
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 161
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: clovergirl
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 178
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp