Projekt 2020

Vi fortsätter med ungefär 80% som inte står på listan och 20% som står på listan 😅 så det går ju framåt men långsamt...

Vår lista ser ju ut enligt följande:
  • Mindre renovering av köket Framskjutet
  • Färdigställa farstukvisten Påbörjat, staket kvar bara
  • Måla trappan inne Klart!
  • Bygga ny mindre hall och dela av stora sovrummet på övervåningen till två. Klart! (nu återstår ju fix i de nya rummen men det får vänta)
  • Måla lilla gästrummet på övervåningen
  • Golv, tak och målning i allrummet på övervåningen Klart!
  • Fortsättning operation grusa runt ligghallen (vi kommer fortsätta grusa lite nytt men sen framförallt lägga på lite mer uppepå och fixa till så det ser lite snyggare ut) Klart!
  • Tak över ingång till ligghall + hängrännor Påbörjat, väntar på plåten till taket bara
  • ”Snygga till” ankornas gård Klart!
  • Hängrännor på ladan samt dränering från båda ladorna och en sida av boningshuset
  • Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna
  • Byte av några fönster
  • Måla övriga fönster
  • Ridbana – jag hoppas vi ska ha ekonomi nog att påbörja den till hösten! Kommer tyvärr få skjutas på. Kan inte prioritera så pass mycket pengar dit nu. Jag hoppas på våren istället.
  • Bygga nytt ankhus Klart!
  • Nytt tak till höns och ankgård
  • Renovera sadelkammaren Klart!
  • Röja gammalt hö i ladan Klart! Äntligen är ca 5-7 ton gammalt, mögligt, vedervärdigt och äckligt hö borta från logen.
Känns ofantligt sköt att få stryka röja gammalt hö på logen. Nu är allt borta. Sånt jäkla skitgöra 😅 Svettigt, äckligt och tungt. Men nu jäklar. Nu kan innetaket rivas och vi kan påbörja projekt stort garage för bilar och maskiner under vinter/början på nästa år!

Annars känns det skönt att ha fixat i ordning gruset hos hästarna. Blev riktigt riktigt bra. Taket är påbörjat, ska upp ett par brädor till sedan inväntar vi plåten. 5x8 m blir det och med andra ord ganska stort. Kommer bli riktigt bra när det är klart! Den borde komma i veckan. Hästarna fick gå ut i ena sommarhagen som tagit sig bra sedan sist och får gå där i ett par dagar till så länge 😊

thumbnail_20200919_150822.jpg

Delar av hagen som fått nytt grus!
 
Sommarens projekt var att fixa fasad på den sida av hundhuset som inte hade någon fasad. Nästa år ska vi måla resten av hundhuset och byta det som behövs.
Före
120329303_382584522756571_3141912898378808971_n.jpg
 
Håller på att ta ned en invändig isolering i en hörna av köket. Där var tidigare inrett ett skafferi och man hade klätt väggen med uppmurade siporexblock. Väggen skall återställas till som den var när huset byggdes i mitten av artonhundratalet.

Det kommer inte fram riktigt på bilden men murningen, med flintsten och lera, är nästan som ett konstverk tycker jag.

Det jag kommer att göra nu, nästa vecka om det går som tänkt, är att putsa väggen med lerbruk. Väldigt praktiskt (och billigt) att kunna gräva upp byggnadsmaterialet (leran) direkt utanför huset :)

d557wnJ.jpg
 
Det här är verkligen en kul tråd, va flitiga alla varit under 2020!

Vi blev så matta efter slutspurten av köket som blev klart i Sptember så nu har vi sänkt ambitionsnivån för 2021. Men hur som haver blev vi väldigt nöjda 🤩 En mix mellan gammalt och nytt


CANHhpN.jpg

KUBKndX.jpg

fHvCnk8.jpg
Väldigt fin inredning! Är den nytillverkad? Jag håller på med köket och skulle gärna haft något liknande. Det jag har nu är ett 40-50-talskök med släta luckor och jag har fått tag i likadana för det jag behöver komplettera och de passar ganska bra men era är ännu finare :)
 
@Anders Tack, ja allt är nybyggt av kvistfri furu av lokal finsnickare ☺️. Vi åkte först till Kvänum för inspiration och sno smarta idéer som vi tog till snickaren. Sen byggde han moduler i snickeriet och kom hit och monterade det, eftersom huset är gammalt och både snett och skevt krävdes det lite justering och handhyvling för att få passformen perfekt, men det var det värt 👌
lmbIUSa.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 621
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 454
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp